Sivu 2/17

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 29 Elo 2010, 20:06
Kirjoittaja irakas
Joutilas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Ainakin magic pie-mallinen moottori saavuttaa 25km/h:n nopeuden 24 voltin akkujännitteellä, joka on se virallinen suomessa myytävän kitin jännite. Jos jännitettä lisää, niin nopeuskin kasvaa. :) Huiput taisi olla luokkaa 50km/h 48 voltilla.

Niin, voi kai moottorilla kevyellä kuormalla laillisellakin jännitteellä (teholla) ylittää tuon 25km/h.
Laillisen järjestelmän pitäisi kuitenkin kytkeä avustus pois, kun tuo nopeus ylittyy:
Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Taaemmassa viestissäni pähkäilin vain sitä, että en E-SPIN:n järjestelmän kytkentäohjeen kuvasta 'löytänyt' nopeuden tunnistusta, mutta kuitenkin siitä kerrotaan, että se täytää kirkkaasti Suomen lainsäätäjän asetukset sähköavusteisesta polkupyörästä

Ellei tunnistusta ja rajoitusta löydy E-SPIN:n ulkoisesta kontrollista, sen täytyisi olla itse moottorissa.

Itseäni asia kiinnostaa ainoastaan teknisenä toteutuksena. :)

Minusta tuntuu, että tunnistus saattaa olla moottorissa, koska pelkällä moottorilla ei tunnu pääsevän yli tuon 25 km/h, mutta täytyy sitä vielä kokeilla.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 29 Elo 2010, 20:27
Kirjoittaja Nebulus
Joutilas kirjoitti:

Taaemmassa viestissäni pähkäilin vain sitä, että en E-SPIN:n järjestelmän kytkentäohjeen kuvasta 'löytänyt' nopeuden tunnistusta, mutta kuitenkin siitä kerrotaan, että se täytää kirkkaasti Suomen lainsäätäjän asetukset sähköavusteisesta polkupyörästä

OT:
Tulee mieleen ihan taannoinen moottoripyörälehden talvikeleissä ajettu matka-ajokisa mopoille, johon osallistuneita kulkupelejä luonnehdittiin seuraavasti:
"Kaikki kisaan osallistuneet mopot täyttivät suomen lain määräykset maksiminopeudesta, lukeman jopa kirkkaasti ylittäen."


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 30 Elo 2010, 08:26
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:

Minusta tuntuu, että tunnistus saattaa olla moottorissa, koska pelkällä moottorilla ei tunnu pääsevän yli tuon 25 km/h, mutta täytyy sitä vielä kokeilla.

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 30 Elo 2010, 08:46
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.

Ilmeisesti juurikin näin. Halvoista sähköpyöristä juttuja lukiessani moni valitteli että Soliferin pyörä ei avusta kuin n.20km/h nopeuteen. Siinä ei taida olla kuin 24" renkaat?

Jukka


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 30 Elo 2010, 14:16
Kirjoittaja Joutilas
tavasti kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.

Noin se saattaa käytännössä olla 'toteutettu'.

Teoreettista maksiminopeutta voisi kokeilla, jos nostaisi vetävän pyörän irti maasta ja antaisi moottorin pyörittää vapaasti.


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 30 Elo 2010, 14:50
Kirjoittaja irakas
Joutilas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.

Noin se saattaa käytännössä olla 'toteutettu'.

Teoreettista maksiminopeutta voisi kokeilla, jos nostaisi vetävän pyörän irti maasta ja antaisi moottorin pyörittää vapaasti.

Sitäpä kokeilisin, mutta matkamittari on etupyörässä ja langaton mittari ei taida yltää takapyörään, jossa moottori on. :cry:

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 10 Syys 2010, 20:30
Kirjoittaja irakas

Sain hankittua Motionmeeltä toisen litiumakun ja ajokokeita olen jatkanut SH11:llä aika sumeilematta, kun ei ole ollut pelkoa akun lopahtamisesta sen suht. runsaasta käytöstä huolimatta. Toisen akun voin ottaa käyttöön, kun toinen on lopahtanut. :mrgreen:

Yhden akun kestävyys on käytösssäni riittänyt keskimäärin hiukan alle 30 km:n matkalle. Olen kokeillut useampaan kertaan kuinka suuressa nopeudessa E-Spin 24V/ 250W-moottori jaksaa lisätä vauhtia 24 V/16 Ah-akulla, ja näyttää, että maksimi on n. 30 km/h. Oma paino on 80 kg ja nojakin n. 20 kg.

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 10 Syys 2010, 22:30
Kirjoittaja THuhtamaki

^^^

Myös Bafangin 8Fun moottoreissa on eri käämit erikokoisille renkaille... Moottorin kehällä on merkki mille vannekoolle mikäkin moottori on käämitty...


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 11 Syys 2010, 09:10
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:

Sain hankittua Motionmeeltä toisen litiumakun ja ajokokeita olen jatkanut SH11:llä aika sumeilematta, kun ei ole ollut pelkoa akun lopahtamisesta sen suht. runsaasta käytöstä huolimatta. Toisen akun voin ottaa käyttöön, kun toinen on lopahtanut. :mrgreen:

Yhden akun kestävyys on käytösssäni riittänyt keskimäärin hiukan alle 30 km:n matkalle. Olen kokeillut useampaan kertaan kuinka suuressa nopeudessa E-Spin 24V/ 250W-moottori jaksaa lisätä vauhtia 24 V/16 Ah-akulla, ja näyttää, että maksimi on n. 30 km/h. Oma paino on 80 kg ja nojakin n. 20 kg.

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Sakari

Tuohon nojakin painoon on tietenkin lisättävä akkujen ja moottorin paino yhteensä n. 16 kg.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 11 Syys 2010, 16:58
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Katulaillisesti kytketystä(avustaa vain polkiessa) moottorista ei taida olla kummassakaan tilanteessa apua :roll:

Jukka


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 11 Syys 2010, 19:03
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Katulaillisesti kytketystä(avustaa vain polkiessa) moottorista ei taida olla kummassakaan tilanteessa apua :roll:

Jukka

Tuossa vaimon työpaikan Lifebikessa on semmonen nappi josta voi lähdössä painaa ja lähtee heti vetämään. Liekkö laiton vai eikö viranomainen oo tuota huomannu, siinä on kuitenkin normaalisti avusteinen veto.

Petri W


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 11 Syys 2010, 19:22
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tuossa vaimon työpaikan Lifebikessa on semmonen nappi josta voi lähdössä painaa ja lähtee heti vetämään. Liekkö laiton vai eikö viranomainen oo tuota huomannu, siinä on kuitenkin normaalisti avusteinen veto.

Ei kai näiden myyntiä viranomaiset valvo :shock: vaan aika paljon vastuuta on sysätty ostajalle/käyttäjälle.

Jukka


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 12 Syys 2010, 11:56
Kirjoittaja jori

Kävin sähköajoneuvonäyttelyssä eilen. Taitaa vielä tänäänkin olla siellä Helsingin messukseskuksessa. http://web.finnexpo.fi/Sites1/ElectricM ... fault.aspx
Siellä sai ajella erilaisilla sähköajoneuvoilla pientä testirataa.
Iloinen yllätys ja innostava peli oli Gocycle.
Kuva
Vehkeessä on etupyörässä pienen pieni vaihteellinen napamoottori vapaakytkimellä varustettuna ja akusto (NiMh) piilotettuna rungon sisään. Toimii kuten tavallinen polkupyörä ja rullaa hyvin ilman moottoria. Oikeastaan sitä ei tunnista sähköpolkupyöräksi ennen kuin painaa sähköavun päälle. Koko komeus akkuineen painaa vain reilut kuusitoista kiloa ja se on viikattavissa pieneen matkalaukkuun.
Kuva

Ajokokemus oli yllättävän hyvä. Apumoottori veti rivakasti ja ajettavuus pienistä pyöristä huolimatta oli erinomainen. Tuosta kuin rakentelisi nojaversion, niin siinä olisi peli. Ajomatka ei tietenkään voi olla järisyttävän pitkä, mutta akusto on kuitenkin kapasiteetiltaan tuplasti suurempi kuin oma 4,5 Ah patteristoni ja omallanikin ajelee ihan kivasti. kun käyttää sähköä viisaasti.

Jori


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 12 Syys 2010, 13:21
Kirjoittaja PW

Näpsäkän näkönen vehje , eikä pahanpainoinen. Hintaa näytti jossain olevan 1500,- puntaa jossain toisessa jutussa tais olla n. 1200,- puntaa.
Mikähän tuo moottori on, saako niitä erikseen ?

Petri W


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 12 Syys 2010, 13:56
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mikähän tuo moottori on, saako niitä erikseen ?

Näytti olevan erikseen tuohon yksipiikkiseen etuhaarukkaan rakennettu laite. Siksi se niin kevyeksi ja näppäräksi oli saatukin. Varaosina voisi yrittää saada.

Jori