Sivu 2/23
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 16 Elo 2012, 23:11
Kirjoittaja janx
Napadynamo olis jees, mutta nykyinen hyvä etukiekko menis hukkaan tai napa pitäisi vaihtaa. 20" etukiekko napadynamolla maksais varmaan teetettynä 100-150e riippuen navasta (esim. napadynamo ja rullajarru) ja vanteesta. Tolla rahalla hommaa jo melko hyvät valot. Lisäksi napadynamo vaatii ledien kanssa elektroniikkaa (ei tosin monimutkaista), jotta toimii järkevästi. Ja miksi ledi - koska 6V hehkulamppu on nykypäivän mittapuun mukaan lähinnä kiiltomato, jos puhutaan valosta. 
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 16 Elo 2012, 23:29
Kirjoittaja tavasti
janx kirjoitti:Napadynamo olis jees, mutta nykyinen hyvä etukiekko menis hukkaan tai napa pitäisi vaihtaa. 20" etukiekko napadynamolla maksais varmaan teetettynä 100-150e riippuen navasta (esim. napadynamo ja rullajarru) ja vanteesta.
http://www.laufrad.net/products/Laufrae ... ilber.html
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 16 Elo 2012, 23:52
Kirjoittaja janx
tavasti kirjoitti:janx kirjoitti:Napadynamo olis jees, mutta nykyinen hyvä etukiekko menis hukkaan tai napa pitäisi vaihtaa. 20" etukiekko napadynamolla maksais varmaan teetettynä 100-150e riippuen navasta (esim. napadynamo ja rullajarru) ja vanteesta.
http://www.laufrad.net/products/Laufrae ... ilber.html
Joo, mutta ei tuo nykyinen vanne näille pimeille ole loppuunajettu. Ja saatan myös haluta jotain muuta kun V-jarruja, jotka on - kuten tiedät - oikein mukavia.
Ja jos valintani on levyjarrut, niin eipä taida saada napadynamoa ja levyjarrua samaan napaan... ja jos saa, niin villi veikkaus, että taas ollaan pajalla teettämässä kiekkoa.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 17 Elo 2012, 06:34
Kirjoittaja Wacky
janx kirjoitti:tavasti kirjoitti:janx kirjoitti:Napadynamo olis jees, mutta nykyinen hyvä etukiekko menis hukkaan tai napa pitäisi vaihtaa. 20" etukiekko napadynamolla maksais varmaan teetettynä 100-150e riippuen navasta (esim. napadynamo ja rullajarru) ja vanteesta.
http://www.laufrad.net/products/Laufrae ... ilber.html
Joo, mutta ei tuo nykyinen vanne näille pimeille ole loppuunajettu. Ja saatan myös haluta jotain muuta kun V-jarruja, jotka on - kuten tiedät - oikein mukavia.
Ja jos valintani on levyjarrut, niin eipä taida saada napadynamoa ja levyjarrua samaan napaan... ja jos saa, niin villi veikkaus, että taas ollaan pajalla teettämässä kiekkoa.
Huomaa ettet ole koko vaihtoehtoa tutkinut kun epäilet ettei sais samaan napaan molempia. Mulla on melommissa pyörissä, eli metassa ja azubissa levyjarrullinen napadynamo. Mitä kiekkoihin tulee niin toki jos sulla on jotain muuta kuin 28" tai 26" niin sitten on melkein pakko teettää, mutta aika helposti muun kokoiset kiekot menee teettämiseks muutenkin. Eikä se teettäminen maksa maltaita jos ei erehdy liikkeeseen jossa ne pulittaa ihan liikaa 
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 17 Elo 2012, 17:37
Kirjoittaja janx
Wacky kirjoitti:Huomaa ettet ole koko vaihtoehtoa tutkinut kun epäilet ettei sais samaan napaan molempia. Mulla on melommissa pyörissä, eli metassa ja azubissa levyjarrullinen napadynamo. Mitä kiekkoihin tulee niin toki jos sulla on jotain muuta kuin 28" tai 26" niin sitten on melkein pakko teettää, mutta aika helposti muun kokoiset kiekot menee teettämiseks muutenkin. Eikä se teettäminen maksa maltaita jos ei erehdy liikkeeseen jossa ne pulittaa ihan liikaa 
Pitänee paikkansa. Olen pyrkinyt ajamaan enemmän ja varustelemaan vähemmän, mutta tuo iltojen pimeys ajaa jonkinlaista valoa etsimään elämäänsä tai ehkä enemmänkin sen yhden hengen elossa pitämiseksi. Tosin mulla ei ole missään pyörässä levyjarrujakaan, joka nostaa kokonaishintaa, jos haluaa napadynamon ja levyjarrut. Mun pyörissä on suurin osa kiekoista 20 tuumaisia.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 17 Elo 2012, 20:16
Kirjoittaja Hopea
Mulla on kaksi napadynamoa, molemmissa levyjarru.
Sinnerissä kiekko on rakennettu Nojanallelta saatuun (kiitos!) Shimanon napadynamoon. Siinä oli entinen ilman levyjarrukiinnikkeitä, joten piti vaihtaa koko kiekko kun halusi ne levyt.
Gekko on tehtaalla jo varustettu SON-napadynamolla ja se maksoi kyllä ihan sikana. Mutta kannatti, johdot on siten vedetty tosi siististi ja systeemi toimii. Valona on SON Edelux, joka kuului samaan pakettiin. Siinä on valokenno ja takavalo syttyy samalla kuin etuvalokin. Se kenno on vähän herkkä, mutta olen ajatellut että parempi valot vähän liian usein kuin yhtään liian harvoin.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 13:18
Kirjoittaja janx
Tässä kunnon valoa rakennellessa alkoi kuitenkin kiinnostamaan napadynamollinen etukiekko kiinteiden huomiovalojen sähkön lähteeksi. Suositelkaas vannetta ja napaa 20" etukiekkoon? Hifiä ei tartte olla, mutta huonoakaan ei olis kiva ostaa. Millaisia kokemuksia teillä on rullajarruista?
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 14:40
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä laittelin yhdelle tutulle pyörään , niin on kehunut että pehmee ja lähes äänetön. Mikä parasta , lähes huolto vapaa. Itselle olen laittamassa yhteen projektiin , jus noista syystä. 
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 15:39
Kirjoittaja janx
Nojanalle kirjoitti:Tässä laittelin yhdelle tutulle pyörään , niin on kehunut että pehmee ja lähes äänetön. Mikä parasta , lähes huolto vapaa. Itselle olen laittamassa yhteen projektiin , jus noista syystä. 
Ilmeisesti puhutaan nyt rullajarrusta oletan. Mites jarrutusteho? Jotkut ovat sitä mieltä, että yli 40km/h nopeuksissa riittämätön jarruksi? Eikä pääse lähellekään levy- tai V-jarrujen tehoja? Pyörätohtorilla olis Shimanon rullajarrudynamoetunapa 36 reikää, hinta 39 euroa. Liekkö minkälainen sitten. Tuohon vielä vanne xx euroa ja pinnat 20e kierros.
Edit: Laitoin postia Pyörätohtorille

Lisätty eräs näkemys rullajarrusta: http://www.bikeforums.net/archive/index ... 38163.html
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 16:56
Kirjoittaja Syväri
Mukavastihan ne rullajarrut toimii jopa velomobiilien vauhdeissa. Mutta mitä oon kuullut niin mieluummin 90mm versio kuin 60mm.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 17:20
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:Mukavastihan ne rullajarrut toimii jopa velomobiilien vauhdeissa. Mutta mitä oon kuullut niin mieluummin 90mm versio kuin 60mm.
Eikös niissä ole rumpujarruja? Noissa rumpu/rullajarruissahan on sama kuin levyjarruissakin, pienemmässä kiekossa riittää pienemmät.
Jukka
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 18:16
Kirjoittaja PW
Jääny epäselväks miullekin mikä on rulla- ja rumpujarrun ero ? Välillä luulin ett on sama asia mutt ilmeisesti ei.
Petri
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 18:39
Kirjoittaja Nojanalle
Rumpujarrussa on jarrukengät ja rullajarruissa on rullalaakerit joiden välystä säätämällä jarrutetaan, ja siellä on vaseliini seos kitkasta aiheuttamaa leikkausta rajottamassa. Tästä johtuen jarrutus onkuin ajaisi lukkiutumattomilla jarruilla. Kyllä ne saa lukkonn, mutta se riippuu puristusvoimista händyssä. Kun taas rumpujarrun pinnat pitäs olla kuivat , että saadaan hyvä jarrutulos. 
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 22 Syys 2012, 18:44
Kirjoittaja Syväri
Jaa mäki luulin että on sama juttu.. aina oppii jotain uutta 
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 23 Syys 2012, 00:41
Kirjoittaja janx
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polkupy%C3 ... telm%C3%A4
Pyörätohtori oli sitä mieltä, että rullajarrun teho varmasti riittää, kun kiekko on vain 20".