Sivu 2/3
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 22 Syys 2010, 14:45
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Typeriä asioita pitää tehdä, että ymmärtäisi niiden olevan typeriä. Muuten kyseessä ei ole tieto, vaan (mahdollisesti virheellinen) arvaus. Jos ei tee tyhmiä asioita, tuskin tekee myöskään fiksuja asioita. Jokaista onnistunutta asiaa kohti tehdään tuhat typerää asiaa.
Viime viikonloppuna kävin molempina päivinä ajamassa käyräsarvisella maastossa kilpaa. Typerää puuhaa, moottoripyörällä olis päässyt paljon kovempaa.

Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 22 Syys 2010, 15:24
Kirjoittaja Nojanalle
Se mikä on jonkun mielestä typerää on yleensä oman kiinostuksen puutetta siihen mitä toinen tekee. Eikö ne suurimmat arvosteliat , juuri löyrykkin heidän keskuurestaan. Vaikka monet harrastukset eivät minua kiinosta, ei se kuitenkaan minua saa heitä luokittelemaan sen mukaan. Niin pystypyöräily vaikka onkin piikkimaton jälkeen pahin kirutusväline, kun on tottunut ajamaan nojapyörällä. Saa minut kelien pahentuessa nousemaan päällensä. Varmaankin jonkinlaista masokismia omaltakohdalt. Mutta kun liikunnan tarve määrää tämänkin. Muuten tämä läskiintyminen sohvaperuna ottaisi voiton. 
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 22 Syys 2010, 15:39
Kirjoittaja Ralii
Onhan nojapyöräkin raskas, vaikea, näkymätön, vaarallinen jne jne jne. lista on loputon ja perustuu vain ihmisten olettamuksiin kyseistä kapinetta kohtaan, joka johtuu vain kokemuksen ja tiedon puutteesta. Mielestäni pyyttonissakin on osittain kysymys samasta asiasta.
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 22 Syys 2010, 16:08
Kirjoittaja Nebulus
Teemu Kalvas kirjoitti:Viime viikonloppuna kävin molempina päivinä ajamassa käyräsarvisella maastossa kilpaa. Typerää puuhaa, moottoripyörällä olis päässyt paljon kovempaa.
Ajoit kuitenkin vielä lenkin, eli et päässyt edes mihinkään? Yhtä hyvin olisit voinut jäädä lähtöpaikalle seisomaan.
Eikait kukaan täysjärkinen nyt aja fillarilla trikoissa missään metsässä ja vieläpä vesisateessa? Mitä järkeä siinä nyt on? Pyörään menee heti kolmatta tonnia rahaa ja sitä saa olla koko ajan säätämässä ja kiillottamassa. Aina on joku osa solmussa kun sillä fillarilla kuitenkin heittää pannut jonnekin moreenin sekaan. Ajaisivat hipit autolla! Sitä varten tuolla on maa täynnä asfaltoitua baanaa!
Ja yksipyöräily. Herrajumala nähköön mitä touhua. Kolme pyörää liian vähän. Miksi pitää tehdä asiat vaikeasti?
Nojapyöräily yleensäkin. Naurettavaa erikoisuudentavoittelua. Ei niillä ajavilla ole mitään muuta tavoitetta kuin päästä pätemään. Tuolla maailmalla ajaa viisi miljardia ihmistä pystypyörällä ja hyvin ajavatkin. Iloisia ovat pystypyöräilijät ja fiksujakin. Ja sitten tulee propellipää pellepyörällään jalat edellä ja sanoo, että viisi miljardia ihmistä on väärässä. Että minä tulen tässä perse edellä tällä kapineellani ja olen muuten oikeassa ja tämä pyörä on paras.
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 01 Loka 2010, 21:11
Kirjoittaja M270
Teemu Kalvas kirjoitti:
Hieno kuva!
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 06:06
Kirjoittaja Nojanalle
Voi että kun tulee nuoruus mieleen kun näkee tollasen kuvan. Hulluuden päivillä piti totakin kokeilla kilpapyörällä. Jonka erkonomia ei metsäisiin maisemiin sopinut lainkaan. No mitäpä mies ei tekisi ja minkä se tekee ei sitä aina tierä.
Maastopyörällä sekin on näin jälkeenpäin sujunut paljon paremmin. Asvaltilla tämä maastokuljin on sellainen jumputin ja varsinkin kun nastarenkailla itseensä kiusaa siellä usein siirtymävaiheilla. Onko kukaan kokeillu maastajoa nojapyörällä tosissaan. Minkätyylinen pyörä sinne vois soveltua. Vois sellaisen vaikka kyhätä . Jos tosta maasto kulkemisesta saisi mukavampaa. Vaikka en usko että kukaan sinne metsään nojakilla vakavasti änkeisi. Tie on nojatuoli matkaajien valtakuntaa. 
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 06:28
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: Onko kukaan kokeillu maastajoa nojapyörällä tosissaan. Minkätyylinen pyörä sinne vois soveltua. Vois sellaisen vaikka kyhätä . Jos tosta maasto kulkemisesta saisi mukavampaa.
Lightfootcycles tarjoaa maastoajoon tällaista: http://www.lightfootcycles.com/bigfoot.php
Keksisivät nyt ensin hyvän talvinojakin ensin 
Jukka
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 09:41
Kirjoittaja Nojanalle
Pääsisi varmaan talvellakin eteenpäin. Vähän raskas voi olla. Otimpa sivun talteen kun ei tierä minkä tekemisen puuskan siittä viellä saa. 
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 11:33
Kirjoittaja jori
Jäykkäperäinen ja -keulainen istualtaan ajettava maastoajokki. 
Jori
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 12:01
Kirjoittaja jviirret
No tässä on vähän enempi yritystä: http://www.elmtreedental.com/AR%20Recumbent%2005.html

Ei tosin ole kaupallinen.
Jukka
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 12:06
Kirjoittaja Nebulus
Nojanalle kirjoitti: Onko kukaan kokeillu maastajoa nojapyörällä tosissaan. Minkätyylinen pyörä sinne vois soveltua. Vois sellaisen vaikka kyhätä . Jos tosta maasto kulkemisesta saisi mukavampaa. Vaikka en usko että kukaan sinne metsään nojakilla vakavasti änkeisi. Tie on nojatuoli matkaajien valtakuntaa. 
Tästä mulla on yhtä jyrkkä mielipide kuin eräillä täällä pythoneista: täysin typerä ajatus.
Jos puhutaan oikeasta maastoajosta, siis metsäpoluilla juurien ja kiven seassa ajamisesta, homma perustuu siihen, että pyörän jousitus leikkaa terävimmät täräykset pois ja loput iskut suodatetaan polkimilla seisoen, käsivarsilla ja jaloilla joustaen. Nojapyörässä ei ole juurikaan mahdollisuutta keventää iskuja millään muulla kuin pyörän rakenteella, joten loppuosa iskuista otetaan vastaan selän välilevyillä. Mikä on typerää.
Siksi kehtaan väittää, että pystypyörän ajomukavuutta, nopeutta ja ketteryyttä poluilla tapahtuvassa maastoajossa ei nojapyörällä voiteta. Koskaan.
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 12:31
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:Jos puhutaan oikeasta maastoajosta, siis metsäpoluilla juurien ja kiven seassa ajamisesta, homma perustuu siihen, että pyörän jousitus leikkaa terävimmät täräykset pois ja loput iskut suodatetaan polkimilla seisoen, käsivarsilla ja jaloilla joustaen. Nojapyörässä ei ole juurikaan mahdollisuutta keventää iskuja millään muulla kuin pyörän rakenteella, joten loppuosa iskuista otetaan vastaan selän välilevyillä. Mikä on typerää.
Siksi kehtaan väittää, että pystypyörän ajomukavuutta, nopeutta ja ketteryyttä poluilla tapahtuvassa maastoajossa ei nojapyörällä voiteta. Koskaan.
Olet täysin oikeassa. Lisäksi noja-asennossa on tasapainon pito hitaassa vauhdissa paljon vaikeampaa kuin seisten.
Mitä paremmin maastoajoon soveltuva joku nojapyörä on, sitä enempi se muistuttaa "seisten ajettavaa" maastopyörää.
Kyllähän esim. Azub mainostaa myös omia nojakkejaan maastoajoon soveltuvina, mutta taitaa ko. firman esittelyvideot aiheuttaa lähinnä huvittuneita naurahduksia oikeiden maastopyöräilijöiden keskuudessa. Sen verran kesyä maastoa niissä ajetaan.
Jukka
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 12:50
Kirjoittaja Nojanalle
Taitaa olla pururata pyöräily siis ainoa tulevaisuus maaston osalta. Jos järjellä ajattelee ei Suomen metsäpoluille taitas muutenkaan olla asiaa. Nykyisen pyörän kanssa en uskalla kuin sorateille pakosta. Ja vauhti ei siellä päätä huimaa, sillä hallitsemattomaksi pakkaa kyllä huomaamatta mennä. Asvatin kulkiat pysyköön siellä ja annetaan näille kirutusvälineille nämä metsän olomuodot. 
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 02 Loka 2010, 20:59
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Joo monesti on metsässä pystypyöräillessä pohtinut että onpa taas väärä kalusto, mutta aina niin päin että kun vauhti on kuin juostessa, miksi minulla on ylipäänsä pyörä mukana ollenkaan.
Re: Miksi kaikkea typerää tehdään?
Lähetetty: 03 Loka 2010, 09:49
Kirjoittaja Nebulus
Teemu Kalvas kirjoitti:Joo monesti on metsässä pystypyöräillessä pohtinut että onpa taas väärä kalusto, mutta aina niin päin että kun vauhti on kuin juostessa, miksi minulla on ylipäänsä pyörä mukana ollenkaan.
Joo, joskus kun fillari on napoja myöten suossa, niin tulee kyllä mietittyä että on tämä hieno harrastus. Sitten kuitenkin tulee eteen se hieno kangasmetsäbaana tai kunnon kivikkoinen alamäki, ja virne täyttää kuskin naaman. 