jviirret kirjoitti:Sillä nimenomaan pitäisi pystyä välttämään koko auton hankinta. Jos se sähköhökötys hankitaan vain kauniita kesäpäiviä varten niin ei se ainakaan ympäristön kuormitusta vähennä. Eikä sitä saa rahallisestikkaan oikein järkevästi perusteltua. Auto vie 1000km ajossa ehkä 70litraa bensaa ja nyky hinnoilla maksaa siis n.100euroa. Pelkkä sähköhökötyksen ostaminen hyviä kelejä varten vie siis 10vuoden bensarahat, eikä se auton muihin kuluihin vaikuta. Oikean sähkökinnerin hinnalla taas saa oikean auton, jolla siis voi ajaa ympäri vuoden. Sama siis säästää luontoa ja jättää se vaikeasti kierrätettävä kinneri ostamatta ja pitää sillä rahalla vaikka ylimääräsistä lomaa, niin tulee vähempi sitä työmatka ajoakin.
Kinneri painaa 35 kiloa joka on enimmäkseen öljyteollisuuden tuotteita + jonkin verran metallia. (paitsi Alleweder, joka on enimmäkseen alumiinia). Auto painaa 1500 kiloa, josta öljyteollisuuden tuotteita 150-250 kg (sisustan materiaalit, puskurit, kumimatot, vaahtomuovit, johdon kuoret, moottoriöljyt, renkaat), terästä ehkä n. 1100-1200 kiloa, alumiinia jokunen kymmentä ja kuparia jonkin verran. Väitätkö nyt tässä ihan tosissaan, että auto on helpompi kierrättää kuin kinneri? Pelkistä auton puskureista ja istuinpehmusteista tulee enemmän kierrätyskelvotonta uretaanivaahtomuovia kuin kinneristä hiilikuitua.
Stapani kirjoitti:paljon on bensaa säästynyt pelkästään työmatkoissa
jviirret kirjoitti:Paljonko? Montako vuotta pitää sähköpyörän huoltamatta kestää että on hintansa säästänyt?
Mun tapauksessani 1,3 vuotta. Laskin tuossa eräänä päivänä, että 1,5 euron litrahinnalla työmatka-ajoihin menisi suunnilleen 900 euroa vuodessa pelkkiin bensoihin.
Jos en kulkisi fillarilla, tarvitsisimme kaksi autoa joista lisäkuluina vakuutukset, huollot, varaosat, auton arvonalenema ja niin edespäin. Kokonaissäästö fillaria käyttäen on siksi pari tonnia / vuosi, koska en osaa itse autoa huoltaa. Bussikyytiä en edes harkitsisi, sillä siihen menisi kaksi tuntia päivässä.