Hybridi

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Jos sähköpyörä on ensimmäinen askel pyöräilystä auton suuntaan niin olisiko tämän topicin "sähköauto" sitten toinen tai kolmas askel?

Ehkä jotain sellaista. Itse en ihan pysty ymmärtämään mitä hienoa on tehdä nojakista isoilla sähkömoottoreilla vehje joka kulkee polkematta 100 km/h.
Kyseessä on kevyt, ja turvallisuuden kannalta kyseenalainen, laiton moottoripyörä. Ja moottoripyörät taas ovat sellaisille nynnyille joista ei ole polkemaan pyöräänsä itse, edes moottorin mukana.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mailmaan mahtuu kaikenlaista. Viellä enemmän niitä jotka ei ymmärä. Kehitystä ei tapahdu jos kaikessa olisi aina järkee. Kieltämättä olisi houkuttelevaa pystyä sähköavusteisen nojapyörän avulla polkee 100km/h. Laki on joskus aika nuivaa ja yksilön haluja vastaan. Tietysti pieni lipsuminen on joskus mukavaa. Mitä siittä kunhan saa pyörän kulkemaan lujaa, ketä se rassaa. :twisted:

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Onhan siitä haittaa autoissakin, jos huomioidaan vain energiatalous. Mediassa paljon huomiota saaneessa VW L1 autossa kerrotaan kulutuksen olevan 1litra/100km, mutta harvassa jutussa kerrotaan kuinka pieni ja kevyt se on. Kun soppaan lisätään mukavuus, turvallisuus, hinta ja kuljetuskapasiteetti niin päädytään helposti 1500kg:n peltilehmään. Jokainen vetää sen rajan eri kohtaan. Toiset pärjää ilman moottoria ja toisilla pitää olla 200kwh tehoa ja 3000kg painoa. Jos sähköpyörä on ensimmäinen askel pyöräilystä auton suuntaan niin olisiko tämän topicin "sähköauto" sitten toinen tai kolmas askel?

Mutta toiselta kannalta ajateltuna: sähköavusteinen kinneri saattaisi olla jollekulle juurikin se vaihtoehto, joka vähentää autoilua. Ehkä "kakkosauto" jää ostamatta talouteen taikka puolet vuoden työmatkoista kuljetaan muulla kuin autolla. Vaikka en ittelleni nykyasetusten voimassa ollessa sähköavusteista pyörää laittaisikaan, niin paljon on mahdollista, että juurikin sähköavusteisuuden takia jotkut saattavat päätyä jättämään autonsa kotiin ja ajamaan fillarilla, vaikka sitten vain sulan maan aikaan. Ja se jos mikä on mun mielestäni tavoiteltava asia.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Nebulus, just samalla tavalla meinasin minäkin vastailla.
Mulle sähköpyörä on askel autoilusta pyöräilyyn päin.
Ja näin talviaikana ainakin mun kohdalla pitää hyvin paikkansa,
paljon on bensaa säästynyt pelkästään työmatkoissa, kun
olen ajellut niitä tuolla Schwinn Tailwind:llä.

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Mutta toiselta kannalta ajateltuna: sähköavusteinen kinneri saattaisi olla jollekulle juurikin se vaihtoehto, joka vähentää autoilua. Ehkä "kakkosauto" jää ostamatta talouteen taikka puolet vuoden työmatkoista kuljetaan muulla kuin autolla. Vaikka en ittelleni nykyasetusten voimassa ollessa sähköavusteista pyörää laittaisikaan, niin paljon on mahdollista, että juurikin sähköavusteisuuden takia jotkut saattavat päätyä jättämään autonsa kotiin ja ajamaan fillarilla, vaikka sitten vain sulan maan aikaan. Ja se jos mikä on mun mielestäni tavoiteltava asia.

Sillä nimenomaan pitäisi pystyä välttämään koko auton hankinta. Jos se sähköhökötys hankitaan vain kauniita kesäpäiviä varten niin ei se ainakaan ympäristön kuormitusta vähennä. Eikä sitä saa rahallisestikkaan oikein järkevästi perusteltua. Auto vie 1000km ajossa ehkä 70litraa bensaa ja nyky hinnoilla maksaa siis n.100euroa. Pelkkä sähköhökötyksen ostaminen hyviä kelejä varten vie siis 10vuoden bensarahat, eikä se auton muihin kuluihin vaikuta. Oikean sähkökinnerin hinnalla taas saa oikean auton, jolla siis voi ajaa ympäri vuoden. Sama siis säästää luontoa ja jättää se vaikeasti kierrätettävä kinneri ostamatta ja pitää sillä rahalla vaikka ylimääräsistä lomaa, niin tulee vähempi sitä työmatka ajoakin.

Stapani kirjoitti:

paljon on bensaa säästynyt pelkästään työmatkoissa

Paljonko? Montako vuotta pitää sähköpyörän huoltamatta kestää että on hintansa säästänyt?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Sillä nimenomaan pitäisi pystyä välttämään koko auton hankinta. Jos se sähköhökötys hankitaan vain kauniita kesäpäiviä varten niin ei se ainakaan ympäristön kuormitusta vähennä. Eikä sitä saa rahallisestikkaan oikein järkevästi perusteltua. Auto vie 1000km ajossa ehkä 70litraa bensaa ja nyky hinnoilla maksaa siis n.100euroa. Pelkkä sähköhökötyksen ostaminen hyviä kelejä varten vie siis 10vuoden bensarahat, eikä se auton muihin kuluihin vaikuta. Oikean sähkökinnerin hinnalla taas saa oikean auton, jolla siis voi ajaa ympäri vuoden. Sama siis säästää luontoa ja jättää se vaikeasti kierrätettävä kinneri ostamatta ja pitää sillä rahalla vaikka ylimääräsistä lomaa, niin tulee vähempi sitä työmatka ajoakin.

Kinneri painaa 35 kiloa joka on enimmäkseen öljyteollisuuden tuotteita + jonkin verran metallia. (paitsi Alleweder, joka on enimmäkseen alumiinia). Auto painaa 1500 kiloa, josta öljyteollisuuden tuotteita 150-250 kg (sisustan materiaalit, puskurit, kumimatot, vaahtomuovit, johdon kuoret, moottoriöljyt, renkaat), terästä ehkä n. 1100-1200 kiloa, alumiinia jokunen kymmentä ja kuparia jonkin verran. Väitätkö nyt tässä ihan tosissaan, että auto on helpompi kierrättää kuin kinneri? Pelkistä auton puskureista ja istuinpehmusteista tulee enemmän kierrätyskelvotonta uretaanivaahtomuovia kuin kinneristä hiilikuitua.

Stapani kirjoitti:

paljon on bensaa säästynyt pelkästään työmatkoissa

jviirret kirjoitti:

Paljonko? Montako vuotta pitää sähköpyörän huoltamatta kestää että on hintansa säästänyt?

Mun tapauksessani 1,3 vuotta. Laskin tuossa eräänä päivänä, että 1,5 euron litrahinnalla työmatka-ajoihin menisi suunnilleen 900 euroa vuodessa pelkkiin bensoihin.
Jos en kulkisi fillarilla, tarvitsisimme kaksi autoa joista lisäkuluina vakuutukset, huollot, varaosat, auton arvonalenema ja niin edespäin. Kokonaissäästö fillaria käyttäen on siksi pari tonnia / vuosi, koska en osaa itse autoa huoltaa. Bussikyytiä en edes harkitsisi, sillä siihen menisi kaksi tuntia päivässä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Sillä nimenomaan pitäisi pystyä välttämään koko auton hankinta.

Väitätkö nyt tässä ihan tosissaan, että auto on helpompi kierrättää kuin kinneri?

En, vaan pelkkä auto on helpompi kierrättää kuin auto ja kinneri. Eli yhden kinnerin ostolla pitää pystyä korvaamaan yksi auto kokonaan ennen kuin se on millään mittapuulla "järkevää".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Jviirret:
Paljonko? Montako vuotta pitää sähköpyörän huoltamatta kestää että on hintansa säästänyt?

Joulukuun 24 päivän jälkeen olen ajanut Schwinnillä 826km,
joista varmaan puolet laskisin pois auton käytöstä.
Eli mun karkea arvio olisi noin 2v näillä bensan hinnoilla.
Tuota "huoltamatta kestää" on oikein tajua, pitäähän sitä
autoakin huoltaa + vakuutukset + renkaat ym....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Stapani kirjoitti:

Paljonko? Montako vuotta pitää sähköpyörän huoltamatta kestää että on hintansa säästänyt?

Joulukuun 24 päivän jälkeen olen ajanut Schwinnillä 826km,
joista varmaan puolet laskisin pois auton käytöstä.
Eli mun karkea arvio olisi noin 2v näillä bensan hinnoilla.

1,5kk ja n.400km = 3200km/vuosi. 7l/100km kulutuksella vuodessa säästyy n.340euroa joten pyöräsi maksoi 680euroa?

Stapani kirjoitti:

Tuota "huoltamatta kestää" on oikein tajua, pitäähän sitä
autoakin huoltaa + vakuutukset + renkaat ym....

Pitää, mutta eivät tuollaiset muutamat sadat eikä juuri tuhannetkaan kilometrit niitä sen huoltokuluja, vakuutuksista puhumattakaan, vähennä. Nykyautoissa kun nuo huoltovälit on helposti jotain 15tkm/1vuosi, eli ne maksaa yhtä paljon ajatpa sitten 9000 tai 14000 vuodessa. Jos ajaa enempi niin sitten huoltoväli vähän pitenee, mutta ei niistä eroon pääse ennen kuin auton myy. Pyöriä pitää huoltaa paljon tiuhempaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Pyörä maksoi kotiin tuotuna vähän alle 800 euroa.
Ja mun korkealla Peugeot Partnerilla ei edes kesällä
kaupunkiajossa meinaa päästä alle 9 litran sadalla
ja talvella tekee jo 10 litran kanssa tiukkaa.

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö ole yksi ja sama mitä se sähköpyörä maksaa ja kuluttaa. Mitenkä se kierätetään. Tärkeintä kai on se miten pitää mies pois sieltä ratin takaa. Yksi ja sama asia ruostuuko se auto pihalla , vai kierätyksessä. Ei tässä kukaan mailmaa pelasta polkemalla. Oli siis kyseessä sähkö , vai tavallinen. Taitaa avojaloin kävely se vähiten saastuttavaa. Eli yksi ja sama. Itse ajan sähköavusteista nojapyörää kesäsin eikä se monenkaan mielestä varmaan ole järkevää. Näkökantoja on niin monia. Pyöräni kun tulee määränpäänsä on sen kierättäminen helpoo. Akut kierätykseen ja muu palasiksi metalli roskiin. Muovi ja muu sinne kaatopaikka laatikkoon. Eipä se siinä sitten enemmän murerutah se jatkokäsittely. Tärkeitä on että pappa pääsee polkemaan ja nauttimaan liikunnan iloista, vaikka sähkön avustamana. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Tärkeintä kai on se miten pitää mies pois sieltä ratin takaa.

Eli moottori pitää menopelissä olla, mutta ohjaamisen on tapahduttava ohjauspyörän sijaan jonkulaisesta tangosta? Mitä pahaa on ratista ohjattavissa kulkuneuvoissa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei autoissa mitään pahaa ole. Paitsi kun kysyt päättäjiltä. Nyt on puhe liikunnasta ja sähköavusteisesta. Monikaan ei , tai tahdo ymmärtää tämän ajoa helpottavan lisälaitteen olemassaoloa, tai sen käyttöä pyöräilyssä. Sanotaan itseni kohdalta että kyllä lenkit jäisi lyhyiksi ilman moottorin tuomaa helpotusta. Joilekin se on helpotusta tuova lisälait ja joilekin tekninen vimpain. Joilekkin joihin itseni lasken se on apuväline ja pitää minut kiini tässä harrastksessa. Mäkien kävely olisi täällä osaa maata , enempi kävelyä lenkillä kuin polkemista. Ka kun tässä nuori ei enään olla. Ennen parikymmentävuotta sitten en moista eres oli harkinnut. Mitä tulee autoiluun on se enemmän kauppakassi ja matkailu väline. Työmatkaliikenteen jos sitä tekisin viellä. Tapahtuisi varmemmin munamankelilla. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt on puhe liikunnasta ja sähköavusteisesta.

Kyllä tämän topickin aihe on mun mielestä ihan jotakin muuta. Tuossa "hybridissä" on moottori joka pyörittää ratasta betonilla niin että kumi savuaa ja lopulta räjähtää. Onko noilla tehoilla enää kyse mistään "apumoottorista"?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

En, vaan pelkkä auto on helpompi kierrättää kuin auto ja kinneri. Eli yhden kinnerin ostolla pitää pystyä korvaamaan yksi auto kokonaan ennen kuin se on millään mittapuulla "järkevää".

Ympäristön kannalta: Jos kinnerillä ajaisi kymmenessä vuodessa sen 25 000 km (eli alle 50 km viikossa), niin taajama-ajossa se säästäisi auton polttoaineissa 8 x 250 = 2000 litraa bensaa. Bensan tuottamiseen kuluisi öbaut 2200-3000 litraa raakaöljyä. Väitänpä, että kinnerin kymmeneen kiloon hiilikuitua tai epoksia taikka renkaissa käytettävään kumiin ei tarvita niin paljoa öljyä. :roll:

Talouden kannalta: kymmenessä vuodessa 2000 litran bensankulutus maksaisi sen n. 3000 euroa. Kinneri maksaa 5000-6000€. Hollannissa yli 30 000 km ajetut näyttäisivät käyvän kaupaksi suunnilleen 2500-3000 eurolla, ainakin sillä hintapyynnöllä myynnissä olevat kinnerit katoavat mukavasti myyntipalstoilta. Todellisesta kauppahinnasta en toki osaa sanoa.

Terveyden kannalta: Kyllä perse levenee kumman paljon enemmän 25 000 km autoilemalla kuin 25 000 km pyöräilemällä, vaikka sitten sähköavusteisestikin.

Kierrätettävyyden kannalta: hiilikuitua voidaan kierrättää murskaamalla se ja lisäämällä vapautuneet kuidut betoniin lujikkeeksi. Eri asia sitten, järjestääkö mikään firma hiilikuitujätteen keräystä. Toisaalta: hiilikuituinen kinneri kiertänee hyvin pitkään harrastajalta toiselle, ennen kuin menee jätteeksi. Ellei sitten päädy jonkin tosiharrastajan vaimoa ilahduttamaan takan päälle seinäkoristeeksi.

Totta toki on, että järkevämpää on ostaa hyvälaatuinen pystypyörä ja ajaa sillä se 25 000km. Tulee paljon nojakkia (saatika sitten kinneriä) halvemmaksi. :wink:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin