Kilometrikisa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Kilometrikisa

Viesti Kirjoittaja jori »

jarkko kirjoitti:

Mä jätän Nokian väliin. Noja-ajelu näyttää olevan tänä kesänä samaa polvi- ja penikkakipujen kanssa taistelua kuin viime kesänäkin, joten yllytyshullun on parempi olla lähtemättä viivalle. Keskityn keräämään maltillisesti kilometrejä.

Maltilliset kilometrit on viisas valinta kaikenkaikkiaan. Vaihda kuitenkin lyhyemmät kammet pyörääsi, niin polvivaivat helpottavat. 152-milliset Pyörätohtorilta 15 ilman rattaita ja kahdella rattaalla kaksi kymppiä. 120-milliset ostan itse, kunhan jostain löydän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
jarkko kirjoitti:

Mä jätän Nokian väliin. Noja-ajelu näyttää olevan tänä kesänä samaa polvi- ja penikkakipujen kanssa taistelua kuin viime kesänäkin, joten yllytyshullun on parempi olla lähtemättä viivalle. Keskityn keräämään maltillisesti kilometrejä.

Maltilliset kilometrit on viisas valinta kaikenkaikkiaan. Vaihda kuitenkin lyhyemmät kammet pyörääsi, niin polvivaivat helpottavat. 152-milliset Pyörätohtorilta 15 ilman rattaita ja kahdella rattaalla kaksi kymppiä. 120-milliset ostan itse, kunhan jostain löydän.

Noita lyhyempiä kampia polvivaivojen vähentämiseksi en ymmärrä siinä suhteessa, että polkeminen tulee selvästi raskaammaksi varsinkin mäkiosuuksilla. Eikö se lisärasita polvia? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Josko näistä lyhyemmistä kammista keskusteltais vaikka täällä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?t=1421

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Seitsemäntenä jälleen... Onko joukkuetovereilla minkälaiset omat kilometritavoitteet tai odotukset? Katselin omaa ajopäiväkirjaani viimevuodelta vastaavalta ajankohdalta ja kilometreiksi tuli 1663 ja heinäkuussa en ajanut käytännössä ollenkaan. aika paljon yli tietysti pitää tänävuonna päästä :wink: toinen tavoitteeni on, että saisin puolet työmatkoista ajettua auton sijasta pyörällä, yhteensuuntaan matkaa on 22-23 km vähän riippuen paljonko kiertelee pyörätiellä. Eli huviajoa yhtä paljon ja työmatkat päälle niin pääsee yli 3000 kilometrin... Aika näyttää kuinka käy.

Nokia jää väliin kun todennäköisesti olen matkalla jossainpäin Suomea mutta Mäntyharjulle olen ilmottautunut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jarkko

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Viime vuonna mulle tuli suunnilleen tonni. Tästä vuodesta en vielä osaa sanoa.

Pastori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Talven sulikset on kohta tauolla. Ne kun vaihtaa pyörän päälle niin viikkomäärä on about 150-200 haarukassa, pienellä kesäbuustilla. Ehkä sitten kesemmällä pitää miettiä miten siihen 12 tuntiin erityisesti valmistautuisi.

Mulla on Mäntyharjukin vielä haaveissa mukana. Ainakin se lauantain lenkki.

Intoon vaikuttaa tuo pyörän vaihtohomma - josko saisi uuden kolvattua alle.

GodTdd
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Ei minulla mitään erityistä tavoitetta ole, kunhan pyöräilen töihin ja takaisin. Matkaa tulee 32km per päivä ja 4 kertaa viikossa tekee sitten 128km. Jos sitä johonkin 2 000km sitten pääsisi niin olisin tyytyväinen. Lomalla ei tule paljon pyörällä ajeltua.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Pastori
Viesti:

Meillä taitaa olla ihan oikea normielämän kilsat kampanja päällä. Aika hirveet lukemat noilla parilla kärkiporukalla.

terppa

Kovia on kilometrilukemat kahdella parhaalla joukkueella mutta jos ovat kilpapyöräilijöitä ja harjottelevat... itsellä flunssa ja kipeät kissat vähän rajotti ajamista mutta huomenna taas pitempi lenkki. Sekin meillä tipauttaa sijoitusta kun on vaan neljä polkijaa ja kokonaiskilometrit jaetaan viidellä. Top kympissä ois tietysti kiva olla niin näkisi oman sijoituksen heti kun menee kilometrikisan etusivulle mutta hyvä näinkin :)

Jännä homma muuten, että vähän vielä flunssasena ajelin ennätys keskinopeudet vakiolenkillä, myötätuuleen kääntöpaikalle 30,3 km/h keskari ja vastatuuleen takas ja kotopihas oli keskinopeus tipahtanut lukemaan 27,8 km/h, 1,3 km/h parenpi mitä aikasempi ennätys tolla lenkillä, kait sitten jokunen lepopäivä oli hyväksi. Enkä ajanu hampaat irvessä ku myötätuuleen 2 vikaa kilometriä ku tajusin miten on tultu... Haluisin kyllä koittaa joskus jollain kevyellä ja nopealla pyörällä...

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

GodTdd
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Enpäs ollut huomannutkaan että jos on alle viisi pyöräilijää niin sitten km jaetaan viidellä (sanotaan selkeästi säännöissä). Hieman harmittaa mutta kyllä se tästä. Itselläkin tulee hieman taukoa sillä vein pyörän huoltoon ja vaihdan etujarrulevyn isompaan. On alkanut tuntuun että lyhyemmälle pysähtymismatkalle on sitten tarvetta.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Pastori
Viesti:

Vielähän joku voisi liittyä joukkoon. Teretulemas.

Vähän ihmetyttää itseasiassa ettei nyt neljää enempää ole jengiä kasassa.

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Nonnii, minäkin sitten ilmoittauduin vaatimattomien kilometrieni kera... :D

Meinasin olla laiskuuttani ilmoittautumatta, mutta koska kuitenkin laitan polkemani kilometrit ylös, niin miksen voisi samalla merkitä ne tuonne kilometrikisaan.
siippa ei ole pahemmin ehtinyt nojailemaan, eikä ole innokas merkkailemaankaan, joten jätti tämän kisan väliin.

Miksi me muuten ollaan tehosarjassa?

t. musti

Pastori
Viesti:

Hienoa.

Noo. Kun mä ilmoitin meidän niin tavasin tämän ohjeen:
Tehosarja (pyöräilyseurat, liikuntayhdistykset ja muut "ammattilaiset" tai aktiiviharrastajaryhmät.)
Ja aattelin että ollaan kai me aktiiviharrastajia.

Ei kai sillä sarjalla niin väliä ole - ainakin mulle tärkeintä on saada jonkinlaista tukea omassa päivittäisessä kamppailussa liikunnan saralla. Ja miten sen nyt joskus sanottiin - tärkeintä ei ole voitto vaan osanotto. Ota

Esimerkiksi mulla on tämä viikko ollut yli 40v rajapyykin jälkeen jo toistaiseksi paras liikuntaviikko.Toiveissa on vielä päästä tänään vähän liikkeelle.

terppa

musti&siippa kirjoitti:

Nonnii, minäkin sitten ilmoittauduin vaatimattomien kilometrieni kera... :D

t. musti

Hyvä homma kun tulit mukaan! jokainen ajelee sen mukaan miten viitsii, kerkee ja jaksaa. Mut kyllä tällä kisalla on pieni positiivinen lisävire siihen, että tulee lähdettyä ajamaan tai ajelee pienen lisämutkan, aineskin mulle. Eilen oli hyvä vire niin hurautin 105 kilometrin kierroksen, suorinta reittiä ois ollu 50 km "pakolliset ajot" (Lahdessa käynti) mut sillon ku on inspistä ja aikaa samana päivänä niin maaseututiet kutsuu :) toinen mistä saan hyvää mieltä on kun autolla ajoa saa korvattua pyöräilyllä.

Pastori
Viesti:

Juu. Sama homma. Mulla on tullut viime aikoina samantyyppisiä lisäkilsoja. Olen vaikka ollut lasten kanssa kaupassa (peräkärryssä molemmat tai toinen omalla pyörällä) ja sitten on katsottu mitä siellä seuraavan mutkan takana on :) Tai sitten itse maisemia katsellessa. Täällä Joensuun tienoolla on itseasiassa aika mukavia reittejä - kunhan tästä kaupunkialueelta pääsee ensin karkuun.

Vastaa Viestiin