Sivu 2/3
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 05 Heinä 2011, 20:45
Kirjoittaja Wacky
Sain vihdoin Bufoni. Ekan päivän saldo on vähän asfaltti-ihottumaa kun kaaduin pari kertaa kiitos lukkopolkimien..
Matkaa taitettu n. 14km
Huomenna aamusta lisää työmatkan muodossa
Jännä että tilasin DD24 mutta sain takavan DD27 ja DD24 vaihdekahva eli pitää ostaa DD27 kahva niin saan kaikki vaihteet käyttöön.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 19 Elo 2011, 13:18
Kirjoittaja Wacky
Vaihdekahvan vaihdoin jo aikaa sitten ja homma on toiminut hienosti. Päätin tänään laskea takapäätä yhden pykälän ja vaikutus ohjaukseen oli uskomaton - rauhoittui ihan täysin, penkki on nyt hivenen loivemmassa kulmassa ja polkimet vähän korkeammalla, mutta ero niin pieni ettei sitä oikein edes huomaa - onneks tajusin nyt laskea sitä ettei tarvinnut pidempään ajella sen herkän ohjauksen kanssa..
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 29 Marras 2011, 08:06
Kirjoittaja Wacky
4000km takana ja ainoat ongelmat on ollu takalokasuojan kanssa. Kaksi on menny poikki ja kolmannesta on menny jo kaksi kiinnikettä poikki. Pitäis keksiä joku kestävä lokasuoja kun SKS lokarit ei kestä rynkytystä kunnolla.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 29 Marras 2011, 08:24
Kirjoittaja Nojanalle
Nazcassa kansa oli tuo ongelma. Mutta kun lyhensin takalokasuojaa 20cm , niin nyt on kestänyt. Ilmeisesti kokopitkä värisee liikaa ja repeytyy irti kiinikkeistään. 
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 29 Marras 2011, 11:05
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Nazcassa kansa oli tuo ongelma. Mutta kun lyhensin takalokasuojaa 20cm , niin nyt on kestänyt. Ilmeisesti kokopitkä värisee liikaa ja repeytyy irti kiinikkeistään. 
Samoja kokemuksia omavalmisteista ja pystäreistäkin. Kiinnikkeitä pitää olla riittävän tiheästi tai päästävät lokasuojan täriseen liikaa ja sitä ne ei kestä.
Jukka
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 11 Joulu 2011, 13:32
Kirjoittaja Wacky
Viikko sitten selvis miks mun pyörä alkoi pitää outoa ääntä polkiessa. Vetopuolen putken kiinnityspiste toimii ketjun ohjaimena nykyisellä takajousituksen asetuksilla ja ketju oli kuluttanut siitä kohtaan putken puhki. Onneksi se ei siihen ihan hirveesti hinkkaa kun se on kestänyt n. 2000km polkea puhki eikä se ota kiinni isoilla vaihteilla (>=6). Käänsin putkea jotta ääni loppuisi, mutta pitää joko säätää jousitusta tai katkaista kiinnike ja kehitellä uusi kiinnityspiste putkelle, joista ensimmäinen olis helpompi.

Tässä kuvassa näkyy kivasti putken kiinnike ja ketjun linjaus ongelmat. Jos säädän takapäätä korkeammaksi alkaa ketju hinkkaamaan takahaarukan putkea mukavasti pienillä rattailla kun se tossakin lepää keskimmäisellä jo putken päällä, tosin nousee kyllä selvästi irti kun polkaisee, mutta pienimmällä menee aivan takahaarukkaa hipoen.
Onko kellään oikein hyvää ehdotusta? Spostitin jo Azubille, mutta vastausta ei ole kuulunut.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 11 Joulu 2011, 13:54
Kirjoittaja Nojanalle
Näyttää olevan monen takaveto nojarin tyyppi vika. Jos haarukan ripustus olisi pari centimetriä alempana niin ongelmaa ei olisi. Eli pieni lapsentauti. Pystyykö siihen rakentaan yläpuolista ohjuririssaa ? Jos pystyy niin itse rupeisin sellasta siihen suunitteleen. 
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 11 Joulu 2011, 14:56
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Näyttää olevan monen takaveto nojarin tyyppi vika. Jos haarukan ripustus olisi pari centimetriä alempana niin ongelmaa ei olisi.
Tai muutaman millin lyhyempi takaiskari tai takaiskarin kiinnityspisteen valinta niin ettei ketju putkineen ole haarukkaa vasten kuormattuna. Nivelen sijoittelulla mahdollisimman lähelle ketjulinjaa on kai pyritty vähentämään polkemisen aiheuttamaa takapään pompotusta.
Jukka
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 11 Joulu 2011, 15:00
Kirjoittaja Wacky
Nojanalle kirjoitti:Näyttää olevan monen takaveto nojarin tyyppi vika. Jos haarukan ripustus olisi pari centimetriä alempana niin ongelmaa ei olisi. Eli pieni lapsentauti. Pystyykö siihen rakentaan yläpuolista ohjuririssaa ? Jos pystyy niin itse rupeisin sellasta siihen suunitteleen. 
Periaatteessa olis mahdollista tehdä rissalla, mutta se on hanka koska kiinnikkeen reikä on putken suuntainen ei risteävä ja vältän sen mieluusti kun tossa on aika hyvin tilaa siirtää toi putken kiinnitys esim. penkin pohjaan. Siirsin nyt aluksi jousitusta yhden pykälän ylös ja katsotaan miten paljon se auttaa, ainakin pitäisi hidastua tuo kuluminen, mutta jos noista vaihteista päättelee niin n. <10mm jonka jousitus siirtyy ei tule estämään sen hiomista ainakaan suurimmilla lehdillä. kun miettii miten paljon pienempi tuo 6. lehden halkaisija kuin 1. lehden 11-32 pakassa.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 11 Joulu 2011, 15:07
Kirjoittaja TMS
Mahtuuko tuohon takahaarukan kiinnityspultin päähän taittopyörää, vai ottaako takahaarukkaan kiinni? Ihmettele kyllä hieman ajatusta että vetopuolen ketju ohjattaisiin tällä tavalla, vaikka tuossa lähes suora linja onkin. Kokemuksieni perusteella en ketjua enää ohjasi edes paluupuolella putkien kautta, M5:ssä niin oli ja kurakeleillä tuntui että sai koko ajan olla putkia hoonaamassa että ketju kulki edes jokseenkin sallittavalla vastuksella. Vain suorilla putkilla ja taittopyörillä rakenettuna on vaimansiirto minusta paljon fiksumpi.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 11 Joulu 2011, 17:35
Kirjoittaja jori
Ei saa oikeaa kuvaa tilanteesta, kun pyörä ei ole kuormattuna. Ilmeisesti kuskin kanssa tuohon ketjuputken kiinnittimen kohdalle tulee taitos, joten siihen kuuluu selvästikin taittopyörä. Taittopyörän saat helposti kiinni takahaarukan nivelpultin päähän tekemällä taittopyörälle alumiinilatasta silmukan (tai haarukan), jonka päät asetat tuon kuvassa näkyvän mutterin alle. Ketjuputken taittopyörän takapuolisen osan voit poistaa, etupuolen putken takapään voit kiinnittää tuohon samaan taittopyörän lattasilmukkaan (-haarukkaan). Takapään sijaintihan pysyy vakiona, etupään sijainti vaihtuu käytettävän eturattaan mukaan.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 26 Tammi 2012, 21:07
Kirjoittaja Wacky
Ongelma johtui vain siitä että olin säätänyt jousitusta vaikka sitä ei pitäis tehdä. Eipä ole pyörässä ohjekirjaa ja säätömahdollisuutta riittää.
Talvipyöräily kokeilun seurauksena oon alkanu miettimään jos tohon sais lyhyemmän takahaarukan jotta paino jakautuisi tasaisemmin pyörille, koska nykyisellään talvipyöräily ei onnistu kunnolla kun takapyörällä ei ole tarpeeksi pitoa ja etupyörä vain sukeltaa lumeen liian pahasti.
Pistin postia azubille asiasta ja odottelen mielenkiinnolla mitä pojat siellä sanoo. Mielellään 10cm pois niin paino jakautuisi aika tasan.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 19:18
Kirjoittaja kissaniitty
Wacky kirjoitti:Ongelma johtui vain siitä että olin säätänyt jousitusta vaikka sitä ei pitäis tehdä. Eipä ole pyörässä ohjekirjaa ja säätömahdollisuutta riittää.
Talvipyöräily kokeilun seurauksena oon alkanu miettimään jos tohon sais lyhyemmän takahaarukan jotta paino jakautuisi tasaisemmin pyörille, koska nykyisellään talvipyöräily ei onnistu kunnolla kun takapyörällä ei ole tarpeeksi pitoa ja etupyörä vain sukeltaa lumeen liian pahasti.
Pistin postia azubille asiasta ja odottelen mielenkiinnolla mitä pojat siellä sanoo. Mielellään 10cm pois niin paino jakautuisi aika tasan.
Joo, kattelin tota Bufon takahaarukkaa verrattuna 5:n haarukkaan, niin onhan se taaempana tuo takarengas. Itellä ei lopu pito edes jyrkissä mäissä. Kummallista, että ovat noin etupainoisen pyörän suunnitelleet. Grasshopperissa tuntuisi vähän samanoloinen painojakauma olevan. Kesällä ei mitään ongelmia, mutta talvella loppuu pito. Tietty yksi ratkaisu on, että laittaa kymmenen kiloa lyijyä sivulaukkuihin
Toivottavasti Azubilla keksivät jotain...
Timo
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:23
Kirjoittaja Wacky
kissaniitty kirjoitti:Wacky kirjoitti:Ongelma johtui vain siitä että olin säätänyt jousitusta vaikka sitä ei pitäis tehdä. Eipä ole pyörässä ohjekirjaa ja säätömahdollisuutta riittää.
Talvipyöräily kokeilun seurauksena oon alkanu miettimään jos tohon sais lyhyemmän takahaarukan jotta paino jakautuisi tasaisemmin pyörille, koska nykyisellään talvipyöräily ei onnistu kunnolla kun takapyörällä ei ole tarpeeksi pitoa ja etupyörä vain sukeltaa lumeen liian pahasti.
Pistin postia azubille asiasta ja odottelen mielenkiinnolla mitä pojat siellä sanoo. Mielellään 10cm pois niin paino jakautuisi aika tasan.
Joo, kattelin tota Bufon takahaarukkaa verrattuna 5:n haarukkaan, niin onhan se taaempana tuo takarengas. Itellä ei lopu pito edes jyrkissä mäissä. Kummallista, että ovat noin etupainoisen pyörän suunnitelleet. Grasshopperissa tuntuisi vähän samanoloinen painojakauma olevan. Kesällä ei mitään ongelmia, mutta talvella loppuu pito. Tietty yksi ratkaisu on, että laittaa kymmenen kiloa lyijyä sivulaukkuihin
Toivottavasti Azubilla keksivät jotain...
Timo
Sanoivat että uusiks suunniteltu takahaarukka maksais n. 450e ennen veroja ja postituksia joten jätin suosiolla tilaamatta. Oon miettinyt että aina vois rakentaa/rakennutta siihen tai lyhentää nykyistä, mutta en oo ehtinyt tekee asialla mitään vielä.
Re: Azubin Bufo
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:28
Kirjoittaja PW
Toimisko etuvetosena, uuven leveemmän etuhaarukan joutus tietyst ostaan ja rissoja laittaan. Hommaa siinäkin ja rahaakin tietyst palas.
Petri