Sivu 2/7

Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 25 Touko 2011, 23:35
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Kun laitaa lyhyemmät kammet ja opettelet vispaamaan niillä niin saat polvien korkeusliikettä matalemmaksi ja "konepellin" alemmaksi.

Lyhyemmät kammet voi hyödyntää myös siten, että muuttaa samalla kampipuomin offsetilliseksi tekemällä siihen mutkan alas päin tai asentamalla keskiön klemmareilla puomilinjan alapuolelle, kuten sakari ja jukka. Lyhyemmät kammet antavat mahdollisuuden madaltaa keskiötä, jolloin konepelti laskee vielä yhden kammen pituuden muutoksen verran. Näkyvyys paranee ja polvet. Jalkojen puutumisetkin vähenevät, jos sellaisia vaivoja sattuisi olemaan. ;D


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 26 Touko 2011, 00:50
Kirjoittaja r2d71a
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kun laitaa lyhyemmät kammet ja opettelet vispaamaan niillä niin saat polvien korkeusliikettä matalemmaksi ja "konepellin" alemmaksi.

Lyhyemmät kammet voi hyödyntää myös siten, että muuttaa samalla kampipuomin offsetilliseksi tekemällä siihen mutkan alas päin tai asentamalla keskiön klemmareilla puomilinjan alapuolelle, kuten sakari ja jukka. Lyhyemmät kammet antavat mahdollisuuden madaltaa keskiötä, jolloin konepelti laskee vielä yhden kammen pituuden muutoksen verran. Näkyvyys paranee ja polvet. Jalkojen puutumisetkin vähenevät, jos sellaisia vaivoja sattuisi olemaan. ;D

T,

Minulla on valmis pyörä eli tuollaisia muutoksia ei kannata tehdä. Näette tuosta kuvasta mitä olen suunnittelemassa.
KYSYMYS: kumpaan suuntaan taivuttaisitte pleksiä eli sivuille vai pituussuunnassa jolloin esimerkiksi jaloille tulisi parempi sadesuoja eteen?
Sivuille jos taivuttaa niin ottaa sivutuulta vai ottaako? Taivutukset eivät ole kovin isoja ja niiden tarkoituksena on enemmänkin jämäköittää rakennetta kuin saada jotain toiminnallista aikaa... :)

tv.
Ari


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 26 Touko 2011, 06:23
Kirjoittaja jviirret
r2d71a kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kun laitaa lyhyemmät kammet ja opettelet vispaamaan niillä niin saat polvien korkeusliikettä matalemmaksi ja "konepellin" alemmaksi.

Minulla on valmis pyörä eli tuollaisia muutoksia ei kannata tehdä.

Muutoksia? 20euron kammet jotka on yhdellä ruuvilla kiinni. Jos tuolla työmäärällä jonka niiden vaihtamiseen menee saa konepellin pois näkökentästä, niin eikö se kannata tehdä? Kuten tavasti tuolla aiemmin kirjoitti, ei noin loivasta katselukulmasta näe pleksin läpi yhtään mitään. Ei ainakaan sitten kun se on likainen tai märkä.

r2d71a kirjoitti:

KYSYMYS: kumpaan suuntaan taivuttaisitte pleksiä eli sivuille vai pituussuunnassa jolloin esimerkiksi jaloille tulisi parempi sadesuoja eteen?
Sivuille jos taivuttaa niin ottaa sivutuulta vai ottaako? Taivutukset eivät ole kovin isoja ja niiden tarkoituksena on enemmänkin jämäköittää rakennetta kuin saada jotain toiminnallista aikaa... :)

Jos sivulle taivutettuna ottaa sivutuulta vastaan, niin tuolla logiikalla eteen taivutettuna ottaa vastatuulta vastaan, eli hidastaa pyörää. Ilman tuulitunnelia aika mahdoton arvioida näitä vaikutuksia.
Sivuille taivutettaessa se nousee keskeltä entistä enempi näkökenttään kun tulee keskeltä korkeammalle. Toisin päin taivutettuna taas konepellin takaosaan tulee pitkä tasainen pinta johon osuessaan vesipisarat pärskyy naamalle ja ajoviima painaa katteen päälle jäävän veden syliin. Eli ainakin joku tippalista siihen pitää tehdä, ja mikseipä myös pehmustetta jos tulee sellaiselle korkeudelle että lyöt naamasi siihen äkkipysähdyksessä.

Jukka


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 26 Touko 2011, 07:22
Kirjoittaja tavasti
r2d71a kirjoitti:

KYSYMYS: kumpaan suuntaan taivuttaisitte pleksiä eli sivuille vai pituussuunnassa jolloin esimerkiksi jaloille tulisi parempi sadesuoja eteen?
Sivuille jos taivuttaa niin ottaa sivutuulta vai ottaako? Taivutukset eivät ole kovin isoja ja niiden tarkoituksena on enemmänkin jämäköittää rakennetta kuin saada jotain toiminnallista aikaa... :)

Tuleeko sinulle pelkkä tuulilasi, vai katatko myös sivut? Jos katat sivutkin, niin sitten kuvittelisin suvutuulen ottavan enemmän siinä vaihtoehdossa jossa suoraa kylkeä on enemmän. Koska kyseessä on trike, niin onkos sillä sivutuulella niin paljoa merkitystä?


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 26 Touko 2011, 12:13
Kirjoittaja Mustasudenkorento
r2d71a kirjoitti:

KYSYMYS: kumpaan suuntaan taivuttaisitte pleksiä eli sivuille vai pituussuunnassa jolloin esimerkiksi jaloille tulisi parempi sadesuoja eteen?
Sivuille jos taivuttaa niin ottaa sivutuulta vai ottaako? Taivutukset eivät ole kovin isoja ja niiden tarkoituksena on enemmänkin jämäköittää rakennetta kuin saada jotain toiminnallista aikaa... :)

tv.
Ari

Omassani koitin ja taivutin vain pituus suunnassa, vaikutus ajoon oli liki sama kuin olisi nostanu suoran levyn pyörän eteen pystyyn.
alamäessäkään ei enään tarvinut jarrutella.... pikkuvauhdeissa ihan kiva mutta lujaa on turha haaveilla menevänsä.
oma pleksi on muistaakseni 50 tai 60 cm leveä...


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 29 Elo 2011, 17:12
Kirjoittaja jjonas

Ite ajattelin joku aika sitten kanssa etukatteen rakentamista pythoniin (jolla muuten tuli nyt kesällä 10.000km täyteen), kun nuo tehdasvalmisteiset (isommat) näkyisi maksavan jotain 400€ tai sinnepäin (ilman kiinnikkeitä).

Kuva
http://www.terracycle.com/Merchant2/mer ... y_Code=WWF
http://www.icletta.com/shop/verkleidung ... ore=german

Kuva
http://www.hpvelotechnik.com/shopping/p ... eur_e.html

Toisaalla tällä foorumilla käytyjen keskustelujen perusteella jäi sellainen mielikuva, ettei tuommoisesta katteesta välttämättä mitään superhyötyä ole nopeuden kohottamiseksi, josko ei haittaakaan - ja hyötypuolella olisi se, että sateen tullessa on ihan sama, millaiset kengät on jalassa, ja siihen voisi sitten kehittää jotain tämäntapaista, jonka voisi vetää ylleen katteen lisäksi:
Kuva
http://www.alfredsaws.de/english/aws.htm

Nykyisin minulla on tarakkalaukuissa sadehousut ja -viitta, tosin viitta on aika ohutta materiaalia ja huonossa kunnossa. Kenkien kastuminen on kuitenkin aika luvassa, jos tulee kunnon sade.

Mielessä kävi, että josko muotoilisi kanaverkosta jonkinlaisen muotin, jonka päälle lätkisi lasikuitumattoa ja hartsia pari kerrosta. En osaa äkkiseltään sanoa mitä painaisi, tuskin liikoja. Tetzin tyylisen muotin avulla saisi ehkä kanaverkonkin jätettyä valmiista katteesta pois.


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 29 Elo 2011, 20:45
Kirjoittaja PW

Kanaverkosta ei oo muottina tai tukena kokemusta, kuullostaa vähän turhalta rakenteessa ja hepposelta muotiksi. Jos lasikuitua käytät kannattaa käyttää kudottuja lasikuitukankaita ja epoksilla jäykäksi. Ovat helpompia muotoilla ja luulisin ett niistä saa kevyempiä ja siistimpiä rakenteita. Yks idea jonka kaverini kertoi : vois tehdä lasikuitukankaasta filmivanerin päällä epoksilla laminoituja levyjä ja taivuttaa niistä oikeaan muotoon ja kiinnitellä pyörään oikeista kohdista. Vaneria vasten olleesta pinnasta tulee aika tasainen ja toisessa pinnassa näkyy kudos.
Kunhan kerkiän ajattelin kokeilla tuolla tavalla kattaa oman pyöräni.

Petri


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 29 Elo 2011, 22:33
Kirjoittaja jviirret

Paljoko on lasikuidun ja hiilikuidin hintaero tämän kokoisissa rakenteissa? Ajattelin vain tuota painoa, lasikuidusta kun tulee niin raskas että siihen painoon ei taida päästä vaikka tekis katteen pellistä niittaamalla.

Jukka


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 29 Elo 2011, 23:42
Kirjoittaja PW

Lasikutumattoa on eri painosia kevyin mitä äkkiä googlettamalla löysin oli alle 50g/m2. Eihän sitä tarvita kuin yksi kerros ja vahvistukset semmosiin kohtiin missä tarttee tukirakenteita, ei kai tuo nyt voi tulla kauheen painavaks. Aika yleinen materiaali velomobiilien katteissa tuo lasikuitu kuitenkin on.

Petri


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 30 Elo 2011, 07:39
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Kunhan kerkiän ajattelin kokeilla tuolla tavalla kattaa oman pyöräni.

Ainakin sen sinun lowracerin kattaminen voipi olla huono idea. Pyörä on niin makaava, ettei minkään etukatteen yli näe?

Paseossa nykymallissaan kokeilin Azubin tuulilasia. ( http://www.azub.eu/CZ/windshield-for-recumbents/ )
Lopputulos oli, ei käy. Makaavassa asennossa tietä katsotaan polvien välistä, ja siihen tuleva tuulilasin kannake jo häiritsee, ja viistosti oleva pleksi vääristää jo kuivanakin rajusti, märkänä siitä läpi näkeminen voisi olla jo liki mahdotonta. Tietysti näkyvyyden kannalta vielä huonompi on läpinäkymätön kate. Tietysti tilanne olisi helpompi jos ajaisi pikitien laitaa, mutta soralla on likimain pakko nähdä tien pinnan kuntokin.

Ennen katteen askartelua kannattaa mielikuvaharjoitella pystyisikö ajamaan niin että katsoo vain polvien yli.


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 30 Elo 2011, 08:58
Kirjoittaja Nojanalle

Itse olen ajatelut että kate voisi olla vähän Hasen Ketweiselin käyttämän kaltainen. Toteutus vain on viellä ratkasematta. Ja entä kun kaksipyöräsen kattaa , tulee ongelmasta , isompi ongelma. Sivutuuli ominaisuudet ainakin huononee. Entä muita ongelmia. ?? :)


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 30 Elo 2011, 08:59
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Lasikutumattoa on eri painosia kevyin mitä äkkiä googlettamalla löysin oli alle 50g/m2.

Onko tuollainen erikoismatto yhtään hiilikuitua halvempaa? Voit vain kuvitella mitä tuollainen 50g/m2 lasikuitu kestää kun vertaat sen painoa normaali toimisto paperiin joka painaa 80g/m2.

PW kirjoitti:

Aika yleinen materiaali velomobiilien katteissa tuo lasikuitu kuitenkin on.

Kevyimmät on hiilikuidusta. Minusta nuo lasikuituiset on järkyttävän raskaita kun vertaa siihen että tämmöinen koti hitsari saa tehtyä yhtä kevyen teräsputkirakenteella ja tupla painoisilla osilla :roll:

Jukka


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 30 Elo 2011, 09:28
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Kevyimmät on hiilikuidusta. Minusta nuo lasikuituiset on järkyttävän raskaita kun vertaa siihen että tämmöinen koti hitsari saa tehtyä yhtä kevyen teräsputkirakenteella ja tupla painoisilla osilla :roll:

EIpä tosin kaikki ominaisuudetkaan ole täysin samalla tasolla. Vikuprop ei taida paljoa kolhuja kestää? Tietysti hinnassakin eroa, ja korjaaminen helpompaa. Vikuprop kinnerin korjaaminen on halpaa ja kai aika helppoakin.

Itse tekisin katteen telttapatjasta: joustava, eli pikku törmäys ei haittaa. Korjattavissa liimalla tai pakkausteipillä. Kolarissa turvallinen, ei tule teräviä ja kovia sirpaleita. Kevyt ja kohtuullisen hintainen.


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 30 Elo 2011, 11:01
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kevyimmät on hiilikuidusta. Minusta nuo lasikuituiset on järkyttävän raskaita kun vertaa siihen että tämmöinen koti hitsari saa tehtyä yhtä kevyen teräsputkirakenteella ja tupla painoisilla osilla :roll:

EIpä tosin kaikki ominaisuudetkaan ole täysin samalla tasolla. Vikuprop ei taida paljoa kolhuja kestää?

Kestää vaikka päällä hyppiä, pop-niittien reiät repeää ja katteet irtoaa, mutta ei ne rikki mene. Jos annan vikuproppia sinulle 1cm levysien suikaleen niin käsin repimällä et saa rikki jos et tee terävää viiltoa ja revi sitten kuvion suuntaan.

tavasti kirjoitti:

Tietysti hinnassakin eroa, ja korjaaminen helpompaa. Vikuprop kinnerin korjaaminen on halpaa ja kai aika helppoakin.

Itse tekisin katteen telttapatjasta: joustava, eli pikku törmäys ei haittaa. Korjattavissa liimalla tai pakkausteipillä. Kolarissa turvallinen, ei tule teräviä ja kovia sirpaleita. Kevyt ja kohtuullisen hintainen.

Telttapatjassa sama ongelma kuin vikupropissa, tukevasti kiinnittäminen niin että rikkoontunut pala olisi vielä helppo vaihtaakkin ei ole kovin helppoa. Törmäyksessä kori siis kestäisi, mutta sen kiinnitys repeytyy.

Jukka


Re: Katteen tekeminen

Lähetetty: 30 Elo 2011, 11:29
Kirjoittaja jjonas
jviirret kirjoitti:

Paljoko on lasikuidun ja hiilikuidin hintaero tämän kokoisissa rakenteissa? Ajattelin vain tuota painoa, lasikuidusta kun tulee niin raskas että siihen painoon ei taida päästä vaikka tekis katteen pellistä niittaamalla.

Biltemassa on myynnissä tällaisia tuotteita:
HIILIKUITUKUDOS 200G/M² 1M² = 49,90€
LASIKUITUMATTO 300G/M² 1M² = 2,99€