Sivu 2/3
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 23 Touko 2011, 21:32
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:Tämän takia minulla on M5 kolmilapanen 451 edessä
sehän ottaa kierroksia vielä enemmän kuin 700c.
Kierroksia kyllä, mutta kehänopeus on kaikilla pyöräko'oilla sama.
Tässä vähän mittauksia paksupuolakiekoille:

Näyttäisi siltä, että nuo puolat eivät toimi sillä tavalla tuuliturbiinin siipinä, että niistä saisi umpikiekkoa parempaa sivutuuliapua. Tämä voi johtua siitä, että puolien profiilit eivät ole tähän suunniteltuja, vaan ovaaleja. Oikeastaan tuossa tuuliturbiinimielessä oikein toimii vain vuorollaan ylöspäin oleva siipi. Vaaka-asentoiseen siipeen sivutuuli ei tuota oikean suuntaista tulokulmaa ja alaspäin sojottava puola on maan suhteen paikoillaan ja siipi joka tapauksessa sakkaa. Puolapyörä on tehty minimoimaan tuulen haitat, ei maksimoimaan hyötyä.Tuulipyörään kannattaa siis laatia oikein muotoillut umpikiekot tai laittaa kiekot kokonaan runkokatteen sisään.
Ohjauksen jätön vaikutus pitäisi tutkia myös. Iso jättö aiheuttaa automaattisen ohjausliikkeen tuulen suhteen suojan puolelle. Tuulen painaessa äkkiä kovemmin ohjaus kääntyy pois tuulesta ja pyörä kallistuu tuulta kohti. Kaatumisliike täytyy kuitenkin käsin korjata, joka voi olla liian nopea ilmiö käsin tehdä ja aiheuttaa siksi hallintavaikeuksia. Olisiko siis tuulipyörässä oltava negatiivinen jättö tai etukeno ohjausakseli tai molemmat. Tutkittavaa riittää.
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 23 Touko 2011, 21:53
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:Kierroksia kyllä, mutta kehänopeus on kaikilla pyöräko'oilla sama.
Jep jep.
Tässä vähän mittauksia paksupuolakiekoille:
Näyttäisi siltä, että nuo puolat eivät toimi sillä tavalla tuuliturbiinin siipinä, että niistä saisi umpikiekkoa parempaa sivutuuliapua. Tämä voi johtua siitä, että puolien profiilit eivät ole tähän suunniteltuja, vaan ovaaleja. Oikeastaan tuossa tuuliturbiinimielessä oikein toimii vain vuorollaan ylöspäin oleva siipi. Vaaka-asentoiseen siipeen sivutuuli ei tuota oikean suuntaista tulokulmaa ja alaspäin sojottava puola on maan suhteen paikoillaan ja siipi joka tapauksessa sakkaa. Puolapyörä on tehty minimoimaan tuulen haitat, ei maksimoimaan hyötyä.Tuulipyörään kannattaa siis laatia oikein muotoillut umpikiekot tai laittaa kiekot kokonaan runkokatteen sisään.
Mielenkiintoisia käppyröitä, kiitokset. Saa lisää pohdittavaa paikallisten nojakkityyppien kanssa...
Ohjauksen jätön vaikutus pitäisi tutkia myös. Iso jättö aiheuttaa automaattisen ohjausliikkeen tuulen suhteen suojan puolelle. Tuulen painaessa äkkiä kovemmin ohjaus kääntyy pois tuulesta ja pyörä kallistuu tuulta kohti. Kaatumisliike täytyy kuitenkin käsin korjata, joka voi olla liian nopea ilmiö käsin tehdä ja aiheuttaa siksi hallintavaikeuksia. Olisiko siis tuulipyörässä oltava negatiivinen jättö tai etukeno ohjausakseli tai molemmat. Tutkittavaa riittää.
Ei huonompi pointti. Ehkä koko keula pitäisikin olla hieman erilainen kun ajetaan levyillä. Ja linssimuoto näyttää lopulta järkevämmältä kuin suora levy.
Ja totta tuokin että lapa minimoi haitat, sekä levyn että pinnojen.
Toisaalta noita 60-88 millisiä hiilari kiekkojakin on aika lailla tutkittu; niistä käppyröistä tämä koko keskustelu lähti liikkeelle. BROL:ssa on toinen keskustelu juuri näistä jälkiasennus pinnakiekoista.
Jotta näistä ihan oikeesti ottaisi tolkkua, pitäisi eri kombot saada mitattua samoissa olosuhteissa. Siis vertailukelpoisissa pyörissä & ajajilla. Tuo 1h/12h kisa periaatteessa olisi aika hyvä paikka mutta testauksen järjestely on aika vaativaa...
Tai sitten alamäki rullaukset. Noh, haaveilua ei tarvi ainakaan lopettaa toimivammasta kiekkokombosta.
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 23 Touko 2011, 23:24
Kirjoittaja tm
mhelander kirjoitti:...Jotta näistä ihan oikeesti ottaisi tolkkua, pitäisi eri kombot saada mitattua samoissa olosuhteissa. Siis vertailukelpoisissa pyörissä & ajajilla. Tuo 1h/12h kisa periaatteessa olisi aika hyvä paikka mutta testauksen järjestely on aika vaativaa...
Joo, haastavaa on. Jos nyt joku kuitenkin haluaa moista testiä jossain vaiheessa yrittää ja nimenomaan tuolla Nokian radalla, niin ottakoot yhteyttä. Voin yrittää järjestellä rataa käyttöön.
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 24 Touko 2011, 16:49
Kirjoittaja Nojanalle
Nyt kun on näitä " ihania " tuulisia päiviä pääsee , sekä nauttimaan , että oikein polkemaan tosissaan . Tänään kun olin lenkillä tuntu tuo sivuttainen tuuli , vähän etuviistosta ja tietysti edestä päin . Että pyörä on todella nahee ajettava jopa loivassa alamäessä . Oli työtä nostaa nopeus 30 km/ h. Puhumatta tasamaalla , hyvä kun välillä pääsi eres 20 km/h. Sitä siinä ei kuntoonsa voinut ainakaan mollata . Kun ei nuo paikalliset kilpapyöräilijät sen lujempaa ajanneet.
No nautinto tuli siten ajaa takaviistossa tuulessa samoja teitä takaisin. Kun huomasi pyörän kiihtyvän huimaan nousuun mäkeen ja lähes polkematta oli ylämäessä 35km/h ja jopa joutuu jarruttamaan menoo , kun tahti rupee tuulessa hirvittään. Eli vaikka tuuli ei kuulemma ole kuin lähellä 16 , niin kyllä sen nojapyörässäkin vaikutukset tuntee.
Tuulisella säällä on hyvä tehdä voimaharjotuksia tasamaalla ja nauttia luonon voimista 
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 24 Touko 2011, 18:13
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:...Eli vaikka tuuli ei kuulemma ole kuin lähellä 16 , niin kyllä sen nojapyörässäkin vaikutukset tuntee.
16 m/s on 58 km/h
ei ihme, että tuuli vähän jo tuntuu -myös nojapyörällä. 
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 24 Touko 2011, 18:23
Kirjoittaja Nojanalle
No enpä mittinyt sitä tollain. Mutta oli ainkin kunnon tuuli punttisali. Ja mikä mahtavin että tämmönen " pikkupoika " pääsee oikein lailisesti nouseen loivaa mäkee . Oikein kilpapyöräily vauhtia. 
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 26 Touko 2011, 15:57
Kirjoittaja ihmo
mites tollanen ottaa tuulet 
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 26 Touko 2011, 16:05
Kirjoittaja Nojanalle
Enpä ole mokomia nähnyt. Kuka noita myy.
Kai niistä löytyy jotain juttua, vai onko pelkä proto. 
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 26 Touko 2011, 17:01
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Enpä ole mokomia nähnyt. Kuka noita myy.
Kai niistä löytyy jotain juttua, vai onko pelkä proto. 
Kirjotat noita kuvassa olevia sanoja Googleen niin löytyy tällainen historiikki:
http://bicycledesign.net/2010/03/a-hubl ... lack-hole/
Eli ei kai koskaan ehtinyt tuotantoon asti.
Jukka
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 26 Touko 2011, 22:55
Kirjoittaja mhelander
Aika leuhka värkki. Vähän arveluttaa miten on laakeroitu... varmaan 3-4 "rullalustin" rullaa.
Mutta on kyllä aika aero. Ja tuon evän muodolla voinee säätää ja näin vaikuttaa paljonko vaikuttaa ohjaukseen.
Tuossahan olisi leuhka tavoite, kun piti tehdä mono-etuhaarukka lowraceriin muutenkin. Tulis kerralla tosi aero...
Edit: kuvasta huonosti selviää miten jarrut tähän. Oletan että katupyörän caliber-jarru voisi ehkä toimia. Tai sitten vanteen sisäpuolella joku jarrupala tms.
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 27 Touko 2011, 06:08
Kirjoittaja Joutilas
Vanneosa näyttäisi olevan 'kytketty' kolmella (tai kuudella) pikkupyörällä.
Mitenkä tuollaisella toteutuksella tuo tehohävipuoli mahtaa olla? Rahalla varmaan saa herkkyyttä, mutta sittenkin.
Ajokaan tuskin luonnistuu muilla kuin ehdottoman puhtailla pinnoilla? Melkoista rousketta on, jos vanteen ja rissojen väliin pääsee kuraa.
Eli ei taida olla varsinainen käyttöpyörä. 
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 27 Touko 2011, 08:21
Kirjoittaja mhelander
Joutilas kirjoitti:Vanneosa näyttäisi olevan 'kytketty' kolmella (tai kuudella) pikkupyörällä.
Mitenkä tuollaisella toteutuksella tuo tehohävipuoli mahtaa olla? Rahalla varmaan saa herkkyyttä, mutta sittenkin.
Ajokaan tuskin luonnistuu muilla kuin ehdottoman puhtailla pinnoilla? Melkoista rousketta on, jos vanteen ja rissojen väliin pääsee kuraa.
Eli ei taida olla varsinainen käyttöpyörä. 
No kyyti tuskin on paljoa kovempaa kuin nykyisillä 451 rattailla, varsinkin jos vanteelle heittää Schwalbe Duranon 1-1/8 " eli 28 mm gummin. Jousto tulee pääosin gummista (ja rungosta), pinnavanteessa kun on noin 30-millinen profiilivanne ja siinä 28 suoraan puolattua 2-millistä pinnaa. Vastaa aikalailla ratakiskoa tuon rattaan jousto. 3-lapainen (vanteella varustettu) hiilikuituinen lapakiekko on vähän "pehmeämpi" mutta ei paljoa.
Tuo on totta, ei jokakelin käyttöpyörään sopiva mutta tehtävissä myös hyvin valmistettuna tiukemmalla sovituksella (aka normi napojen pölysuojat) joten säännöllisellä huollolla voisi kuitenkin olla toimiva ratkaisu ainakin kisakäytössä.
Ja nykyään kun on noita kierteettömiä ohjainlaakereita niin ei koko haarukan vaihto renkaineen kisojen ja normilenkkien välillä ole juuri suurempi homma kuin nykyisen 451-rattaan vaihto (kuusiokoloavain esiin, ratas irti ja akseli siitä toiseen rattaaseen, pultti kiinni - verrattuna pari kolme kuusiota auki ja koko haarukka veks, toista tilalle).
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 27 Touko 2011, 09:57
Kirjoittaja jori
Tuo on oikeastaan ainoa keino tehdä ängesevä pystypyörään. Laakerivastukset tuossa varmasti monikymmenkertaistuvat, mutta sekään ei vielä ole mahdottoman paljon -liikaa kuitenkin. Hiekkapöly vanteen pinnalla tuottaa varmasti lisävastusta. En kulkenut tuota tekstiä läpi, joten en tiedä, onko se jo hyödynnetty, mutta jousitus tulee oikeastaan ilmaiseksi, kun vanteesta tekee matalan ja joustavan ja sijoittaa tukipyörät siten, että pyörä kantaa holvikaarena maata vasten. Ikään kuin rullaava lehtijousi.
Ei ihan mahdoton idea!
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 27 Touko 2011, 09:57
Kirjoittaja jori
Tuplaviesti 
Re: Sivutuuli
Lähetetty: 15 Heinä 2011, 13:58
Kirjoittaja fw7854
Tuolla Trisletin sivuilla oli (http://www.trisled.com.au/shop/shopdisp ... cat=Wheels) valmiita levyja 20" ja 16" pyöriin. Nyt vain pitäisi tietää (etu)akselin pituus, eli sopivatko myös mun Scorpioniin, jossa aika lyhyt akseli? Tietääkö joku Sturmey Archerin jarruilla varustetun etukiekon akselin pituuden? Toisaalta tuo muovi antaa varmaa jonkin verran anteeksi...