Sivu 2/4
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 09:30
Kirjoittaja Wacky
Ostat jonkun polkupyörälle tarkoitetun paikka litkun ja laitat sisään pruutalla tms.
En menis takuuseen että autoille tarkoitetut toimis kunnolla. Ainakin oma kokemus on vähän huonoja niistä kun nojapyörällä oli vaikee saada ajettua 80 km/h vaikka onkin suht nopee pyörä. Ostamassani litkussa meinaa luki ohjeessa että pitäis ajaa sitä nopeutta pian litkutuksen jälkeen
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 10:08
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:Ostat jonkun polkupyörälle tarkoitetun paikka litkun ja laitat sisään pruutalla tms.
En menis takuuseen että autoille tarkoitetut toimis kunnolla. Ainakin oma kokemus on vähän huonoja niistä kun nojapyörällä oli vaikee saada ajettua 80 km/h vaikka onkin suht nopee pyörä. Ostamassani litkussa meinaa luki ohjeessa että pitäis ajaa sitä nopeutta pian litkutuksen jälkeen
Miul ei oo kokemusta ku työkoneisiin laitetuista litkuista (bobcat mm.) niillä ei ainakaan tommosta nopeusvaatimusta ole - Vianorilla jos kävis renkaan kanssa ja laittas tuota samaa.
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 10:33
Kirjoittaja PW
Eksyinkin Yksivaihdefoorumille, fiksimaailma on ihan oma lajinsa - slangista vaikee saada selvää. Fikseissä eivät taida tuubirenkaita yleensä käyttää?
Mitenkähän ne Virossa on näitä fikseiksi tuunanneet? En oo tottunu ett poistetaan kaikki vanhat toimivat osat, otetaan vaan runko ja hommataan siihen uudet osat
Nojapyörärakentamisessa toimin päinvastoin
Jos kelpais maantiefillarina, tartteis vaan paikata/hommata rengas.
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 10:44
Kirjoittaja Nojanalle
Venäjältä sai aikaan tosi halvalla tuubeja.
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 12:07
Kirjoittaja kuparinen
PW kirjoitti:Eksyinkin Yksivaihdefoorumille, fiksimaailma on ihan oma lajinsa - slangista vaikee saada selvää. Fikseissä eivät taida tuubirenkaita yleensä käyttää? Mitenkähän ne Virossa on näitä fikseiksi tuunanneet? En oo tottunu ett poistetaan kaikki vanhat toimivat osat, otetaan vaan runko ja hommataan siihen uudet osat
Nojapyörärakentamisessa toimin päinvastoin
Jos kelpais maantiefillarina, tartteis vaan paikata/hommata rengas.
Fiksipyörän tekohan on maailman helpoin homma. Ensin sahataan pois ohjaustangon alamutkat kahvoineen ja heitetään tanko ympäri. Puretaan pois kaikki vaijerit, jarrut, vaihteet sekä keskiörattaista ylimääräiset. Sitten vain ratakilpapyörän fiksinapa takanavan tilalle (tai kierrepakan kierteeseen fiksiratas ja lukkomutteri) ja ketjusta liiat pois. Varvaskoukut tai poljinlukot kannattaa jättää... 
Tosi hifistelijät jättävät ohjaustangoksi vain kahden kämmenleveyden mittaisen suoran pätkän, pinnaavat tuubivanteet tai laittavat suoraan ratapyörän kiekot, joissa on mahdollisimman vähän pinnoja, Satulaksi tietysti muovilusikan näköinen, mahdollisimman kapea.Kaikki jarrutapit, vaihteen kiinnikkeet ja muut ylimääräiset ulokkeet hiotaan rungosta pois, jotta ei harhauduta takaisin vaihteiden paheelliseen maailmaan.
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 12:14
Kirjoittaja PW
kuparinen kirjoitti:PW kirjoitti:Eksyinkin Yksivaihdefoorumille, fiksimaailma on ihan oma lajinsa - slangista vaikee saada selvää. Fikseissä eivät taida tuubirenkaita yleensä käyttää? Mitenkähän ne Virossa on näitä fikseiksi tuunanneet? En oo tottunu ett poistetaan kaikki vanhat toimivat osat, otetaan vaan runko ja hommataan siihen uudet osat
Nojapyörärakentamisessa toimin päinvastoin
Jos kelpais maantiefillarina, tartteis vaan paikata/hommata rengas.
Fiksipyörän tekohan on maailman helpoin homma. Ensin sahataan pois ohjaustangon alamutkat kahvoineen ja heitetään tanko ympäri. Puretaan pois kaikki vaijerit, jarrut, vaihteet sekä keskiörattaista ylimääräiset. Sitten vain ratakilpapyörän fiksinapa takanavan tilalle ja ketjusta liiat pois. Varvaskoukut tai poljinlukot kannattaa jättää... 
Tosi hifistelijät jättävät ohjaustangoksi vain kahden kämmenleveyden mittaisen suoran pätkän, pinnaavat tuubivanteet tai laittavat suoraan ratapyörän kiekot, joissa on mahdollisimman vähän pinnoja, Kaikki jarrutapit, vaihteen kiinnikkeet ja muut ylimääräiset ulokkeet hiotaan rungosta pois, jotta ei harhauduta takaisin vaihteiden paheelliseen maailmaan.
Juu, ei kai se vaikeeta oo, paitsi jos alan pinnata uusia napoja noihin vanteisiin. Köyhän miehen fiksinhän tuosta kai sais helpost, hitsais rataspakan vaan kiinni;) mutt se ei taida Helsinkiin kelvata. Tulee vaan helposti semmonen pyörä ettei alkuperästä enää oo mitään jäljellä, hyvä jos merkkiä saa selville kun maalaavat ne hienoiksi.
Googlaamallahan löyty liuta virolaisia sivuja - Start Sosse siellä ilmeisesti yleinen.
mm. tuommonen sinkula tekastu.
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 12:19
Kirjoittaja jviirret
kuparinen kirjoitti:Fiksipyörän tekohan on maailman helpoin homma.
Ja meikäläinen värkkäs omaa monta viikkoa 

Taisin tehdä muutenkin väärin kun esimerkiksi jatkoin tankoa
Ihmekkö tuo ku ei sitte onnistunut edes normaali fiksi jarrutus 
Jukka
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 12:43
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Köyhän miehen fiksinhän tuosta kai sais helpost, hitsais rataspakan vaan kiinni;)
Imatralainen Kemppifiksi.
Ei ois montaa edes siellä Helsingissä.
Re: cccp
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 12:52
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Köyhän miehen fiksinhän tuosta kai sais helpost, hitsais rataspakan vaan kiinni;)
Imatralainen Kemppifiksi.
Ei ois montaa edes siellä Helsingissä.
Sovjet hengessä ja lähellähän tässä ollaan - oltu 
Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 15:20
Kirjoittaja Vilijami
Valaiskaa mitä hienoa on fixissä? Sinkulan ymmärrän varsinkin jalkajarrullisen, mutta tämä fixi ei aukea 
Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 15:32
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Valaiskaa mitä hienoa on fixissä? Sinkulan ymmärrän varsinkin jalkajarrullisen, mutta tämä fixi ei aukea 
Fiksinavan saa tehtyä helposti poralla, rälläkällä ja hitsikoneella, vapaaratas ja varsinkin jalkajarru vaatii helposti koneistamista.
Jukka
Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 15:53
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Valaiskaa mitä hienoa on fixissä? Sinkulan ymmärrän varsinkin jalkajarrullisen, mutta tämä fixi ei aukea 
En oo kylläkään ajanu mutt olisko siinä yksinkertasuus ja vois kuvitella ett kuski ja pyörä olis niinku yhtä - kuten Pyttonissa. Onkohan fiksi kuskeilla oma Zeninsä.
Poikani - taiteilijanplanttu Helsingistä, kerto viikolla kokeilleensa kaverinsa fiksiä - kaveri oli selittäny ett se rullaa niiku itestään
fiilis. Kaveri oli muutaman kerran kuulemma alussa lentäny ohjaustangon yli - etujarruko? Itteeni vois pelottaa fiksillä ajo, kuinka sen saa pysähtymään pelkillä polkimilla varsinkin jos ei oo jarruja.
Miun täytyy kyll kiittää fiksikulttuuria siitä ett löysin nojapyörät. Olin alottanu pyöräilyn, kilonpudotus ja vihreäelämä mielessäni - satuin kuulemaan ohjelman fikseistä ja eiku nettiin selaamaan, millasia pyöriä on maailmassa olemassa (tutkimus jatkuu;)). Aika nopeesti ymmärsin ett fiksi ei oo miun juttu mutt sillon olin jo nähny ekan nojapyörän ja aika nopeesti eksyny foorumille - nyt en löydä täältä enää ulos
Osa kait näistä fikseistä on tehty lähinnä talutettaviksi, elvistelyä varten.
Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 16:06
Kirjoittaja vaaka
Lukittaa navat, kuten hitsaamalla läpeensä, niin elvistely loppuu. Ellei pyörän olalla kantamisesta cyclocross tyyliin tule uusi muoti 
Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 16:10
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:Lukittaa navat, kuten hitsaamalla läpeensä, niin elvistely loppuu. Ellei pyörän olalla kantamisesta cyclocross tyyliin tule uusi muoti 
Mitä vikaa on elvistelyssä? 
Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?
Lähetetty: 16 Huhti 2016, 16:18
Kirjoittaja PW
http://yle.fi/uutiset/fiksipyorien_kehn ... aa/6246276
Tämän jutun mukaan fiksipyörä on asuste
Siitä tulikin mieleen millanenhan se oma fiksi olisi 