Sivu 2/76

Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 09:15
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:

Millähän periaatteella olivat valinneet rengaspaineet kullekin renkaalle, valmistajien suosittelemista paineista kun mentiin kuitenkin yli että paukkui. Miksei kaikkia esim. kokeiltu tuolla 8 baarilla? Olisi ollut vertailukelpoisemmat tulokset.

Minä kuvittelin, että ylin suosituspaine olisi ollut tuo ylin kokeiltu. Jos näin ei ollut, taulukko on paljon vaikeampi lukea.


Kertaan nyt kuitenkin vielä renkaan painumaan vaikuttavat seikat. Painumahan sen pääasiassa määrää, miten rengas rullaa:

Pyöräkoko
Mitä suurempi kehä, sitä loivemmassa kulmassa rengas koskettaa maan pintaa, eli sitä nopeammin kosketuspinta-ala kasvaa painuman kasvaessa. Tai oikeastaan sitä vähemmän tarvitaan painumaa tarvittavaa kantopinta-alaa kohti.

Renkaan (todellinen) leveys
Renkaan leveys mitattuna paineistetusta renkaasta. Tässä on kyse poikkisuunnan maakosketuskulmasta. Suuri leveys nostaa kosketuspinta-alaa nopeammin kuin kapea. Tarvitaan siis vähemmän painumaa tarvittavaa pinta-alaa kohti.

Paine
Renkaan paine yhdessä maakosketuspinta-alan kanssa määrää sen voiman, jolla rengas kannattelee kuormaa. Painetta kasvattamalla kosketuspinta-ala pienenee, samoin painuma.
Renkaan paineenkesto Riippuu pääasiassa renkaan kylkikudoksen lujuudesta ja sen leveydestä. Kapea rengas kestää siis enemmän painetta samalla kylkikudosrakenteella.

Renkaan rakenteen laadukkuutta (tai paksuutta) voi arvioida paineen ja renkaan (mitatun) leveyden tulon avulla. Leveä rengas, joka kestää paljon painetta rullaa hyvin, mutta on helposti painava ja aiheuttaa enemmän ilmanvastusta.

Renkaan ilmanvastus
riippuu renkaan ulkohalkaisijasta ja sen leveydestä. 23 x 700c renkaan ilmanvastus on alle puolet 47 x 622 ilmanvastuksesta. Pelkän renkaan tuottama ilmanvastus on vähän harhaan johtava tieto, mutta sen arvo on otsapinta-alan, ilman tiheyden ja nopeuden neliön tulon puolikas. Renkaan ilmanvastuskerroin on noin 1, mutta vanteen takia kiekon kokonaisilmanvastuskerroin voi joko pienentyä tai suurentua, riippuen muotoilusta.

Pelkän renkaan ilmanvastustehoja.
-------------47 x 622-------23 x 622-----47 - 406------23 - 406
5 m/s------2,5 W-----------1,2 W--------1,8 W----------0,8 W
7 m/s------7,0 W-----------3,2 W--------4,8 W----------2,1 W
10 m/s------20 W-----------9,2 W--------14 W----------6,2 W
15 m/s------68 W-----------31 W---------47 W ----------21 W
20 m/s------162 W----------73 W -------113 W----------50 W

Eihän nuo suurilta näytä, mutta niitä pitääkin verrata, ei vierintävastukseen, vaan vierintävastusEROihin eri levyisten ja halkaisijaisten renkaiden kesken.
Vierintävastusteho (50 kg x 0,006) on summittain noilla nopeuksilla:
5 m/s------15 W
7 m/s------20 W
10 m/s------30 W
15 m/s------45 W
Kun sitten tiedetään, että esim. renkaan halkaisijan muuttaminen 622 koosta 406 kokoon kasvattaa vierintävastusta noin 10% voidaan havaita, että rajanopeus, jonka yläpuolella pienempikehäinen rengas aiheuttaa vähemmän vastusta on yli 7, mutta alle 10 m/s. Kapealla renkaalla lähempänä kymmentä.
Samankehäisten renkaiden vierintävastuserot ovat vielä vähäisempiä leveyden muuttumisen suhteen, joten tuo ilmanvastusmarginaali ylittyy jo ennen 7 m/s nopeutta.


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 09:55
Kirjoittaja Nojanalle

Jos renkaisden koetta ei suoriteta sillä paineella mikä on valmistajan antamat suositukset , niin vähän vuskulta kuulostaa. Toinen tekijä on oliko paino mikä renkaalle kohdistettiin sama , vai muutettiinko sitäkin kokeen aikana. Pistää vaan epäilyttämään , onko koe tehty pelkillä markkinoinin ehdoilla .
Kumi seos jota käytetään kulutuspinnassa muuttaa oleelisesti ominaisuuksia , sen mukaan mikä paine on ja tällä on vierinnällekin aikamoinen tekijä . :)


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 10:18
Kirjoittaja Premnas

Mulla on trikessä Marathon plussat. Olen nyt niillä ajanut n. 4500 km ja hyvin kestää. Ekana vuonna oli varmaan liian vähäiset paineet, joten renkaan pinta on hiukan "näivertynyt", pieniä kivenpureman näköisiä lommoja. Ei ole silti kertaakaan puhjennut yksikään rengas, vaikka on välillä osunut suoraan lasinsirpaleiden päälle milloin missäkin, niitä kun ei varsinkaan pimeällä aina näe ajoissa. Koska ei ole vertailupohjaa toisiin renkaisiin, en tiedä kuinka hyvin rullaavat. Ihan riittävästi kuitenkin omaan ajoon. Mieluummin niin ettei renkaat puhkea, jos voi valita. Talveksi vaihdan Marathon winterit tilalle, eivätkä nekään näytä minkäänlaisen hajoamisen merkkejä. Tosin onhan niillä ajettukin vähempi.


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 10:42
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:

...
Vierintävastusteho (50 kg x 0,006) on summittain noilla nopeuksilla:
5 m/s------15 W
7 m/s------20 W
10 m/s------30 W
15 m/s------45 W
...
.

Onpa taas kirjoituksesi huoneentauluainesta, kiitos.
Esimerkissä paino 50 kg kiinnitti huomiotani. Ilmeisesti tarkoitit yhden kiekon tehoa, esim. kaksipyöräisessä noin 100 kg ajokissa (tietysti kuskeineen) painon jakautuessa tasan molemmille kiekoille?


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 11:06
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Kun sitten tiedetään, että esim. renkaan halkaisijan muuttaminen 622 koosta 406 kokoon kasvattaa vierintävastusta noin 10% voidaan havaita, että rajanopeus, jonka yläpuolella pienempikehäinen rengas aiheuttaa vähemmän vastusta on yli 7, mutta alle 10 m/s. Kapealla renkaalla lähempänä kymmentä.
Samankehäisten renkaiden vierintävastuserot ovat vielä vähäisempiä leveyden muuttumisen suhteen, joten tuo ilmanvastusmarginaali ylittyy jo ennen 7 m/s nopeutta.

Voisiko siis suomennoksena sanoa että meikämanne - joka ei varmasti kovin hirveesti tasamaalla ajele yli 36km/h (10m/s) voi huoleti valita rengaskoon 406 jos laittaa siihen ohuet ja painetta kestävät renkaat.


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 12:28
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Voisiko siis suomennoksena sanoa että meikämanne - joka ei varmasti kovin hirveesti tasamaalla ajele yli 36km/h (10m/s) voi huoleti valita rengaskoon 406 jos laittaa siihen ohuet ja painetta kestävät renkaat.

Ei, vaan noihin nopeuksiin asti pääsisit kovempaa suuremmilla renkailla, jos siis verrataan vain renkaiden vierintä- ja ilmanvastusta ja jätetään ajoneuvon korkeus ja paino huomiotta. Todellisuudessa siis pienemmät renkaat alkavat olla nopeammat jo alemmissa nopeuksissa jos ajoalusta on erittäin hyvä pintainen.
"jos haluat ajaa kovaa niin pienet renkaat ja jos haluat ajaa pitkästi niin suuret renkaat"

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 13:48
Kirjoittaja jori

Tuota juuri tarkoitin, kuin Jukka selvensi. Tuli vähän kryptinen ilmaisu, kun laiskuuttani välttelin laskemasta tuota tarkkaa rajanopeutta.
Laskelmat olivat tosiaan kiekkoa kohti, jolloin kuormaa tulee noin 50 kg /kiekko, kuten optimistx aivan oikein huomasi.


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 14:47
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Voisiko siis suomennoksena sanoa että meikämanne - joka ei varmasti kovin hirveesti tasamaalla ajele yli 36km/h (10m/s) voi huoleti valita rengaskoon 406 jos laittaa siihen ohuet ja painetta kestävät renkaat.

Ei, vaan noihin nopeuksiin asti pääsisit kovempaa suuremmilla renkailla, jos siis verrataan vain renkaiden vierintä- ja ilmanvastusta ja jätetään ajoneuvon korkeus ja paino huomiotta. Todellisuudessa siis pienemmät renkaat alkavat olla nopeammat jo alemmissa nopeuksissa jos ajoalusta on erittäin hyvä pintainen.
"jos haluat ajaa kovaa niin pienet renkaat ja jos haluat ajaa pitkästi niin suuret renkaat"

Jukka

Helvettiläinen - nyt meni jakeluun. Kiitos tästä.

Edit. Uusi suomennos - jos ajaa vähintää 25:ttä km/h (7m/s) koko ajan niin silloin kantsii jo noita 406:a käyttää.

Jos vaikka miettii noita Nokian +300km jätkiä jotka ajoi keskarilla 30km/h, niin mikäpäs sitten olisi ollut henkismaallisesti nerokkain ratkaisu?


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 15:17
Kirjoittaja Mustasudenkorento

hmm.
Itsellä nyt meni kyllä vähän ohi, ja aiempi oletus oli että isommat olisi paremmat.
Aiemmin on ollut sellainen käsitys että isot kulkisi paremmin kun eivät kaiva joka koloa... :shock:


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 15:55
Kirjoittaja Nojanalle

Laskelmat ovat laskelmia. Pienessä renkaassa on pienempi kehä ja se kiihtyy nopeammin omaan max. nopeuteen . Että suurempi kehäinen saavuttaa saman nopeuden . Niin siihen tarvitaan pidempi aika. Mutta ajossa isokehäinen käyttäytyy paremmin ja antaa muita etuja. Esimerkiksi 40km/h suuri kehäinen myörii hitaammin ja näin siinä on pienemmät hyrrävoimat ja ovat paremmin hallittavissa ääri tilanteissa. Pienenpi kehä siis kiihtyy teoriassa nopeammin ja suo paremman mäennousu kyvyn . Että molemmissa on hyviä ja huonoja puolia. Pienikehäinen rengas kuluu nopeammin , sillä sen tekemä matka pyörähdyksinä on huomattavasti suurempi. Ja näin erespäin. :)


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 16:33
Kirjoittaja Syväri

Jaa-a vaihdoinkohan sitten turhaan taakse ohuemman gummin :roll:

Onko muuten contin grand prixeistä kokemuksia kellään?, Tuli sellaset tilattua '"sika säkissä"


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 16:48
Kirjoittaja Nojanalle

Hyvä kysymys . Miksi kilpapyörissä on käytössä niin sanottu tupeles rengas. Vaikka onhan sielläkin sisäkummi. Niitä aikanaan jopa paikattiin. No asiaan. Eiköhän ole kysymys painosta ja siittä että kyseinen renkaan rakenne antaa mahdollisuuden käyttää suurempia rengaspaineita.
Renkaan keveys taas pienentää pyörivää massaa ja parantaa renkaan ominaisuuksia ja enen muuta ylämäkiä on mukavampi nousta ylös keveillä renkailla ja niihin yhdistetyillä keveillä vanteilla.
Tosiasia on että mitä enenmän raijaat mukana painoo ylämäkeen , sitä enenmän sinulla on oltava kapasiteettia ja voimavaroja itsessäsi.
Se on tämä pyöräilyn ikuinen riippakivi , mukavuuden ja kokonais nopeuden välillä. :)


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 17:45
Kirjoittaja Syväri
Nojanalle kirjoitti:

Hyvä kysymys . Miksi kilpapyörissä on käytössä niin sanottu tupeles rengas. Vaikka onhan sielläkin sisäkummi. Niitä aikanaan jopa paikattiin. No asiaan. Eiköhän ole kysymys painosta ja siittä että kyseinen renkaan rakenne antaa mahdollisuuden käyttää suurempia rengaspaineita.
Renkaan keveys taas pienentää pyörivää massaa ja parantaa renkaan ominaisuuksia ja enen muuta ylämäkiä on mukavampi nousta ylös keveillä renkailla ja niihin yhdistetyillä keveillä vanteilla.
Tosiasia on että mitä enenmän raijaat mukana painoo ylämäkeen , sitä enenmän sinulla on oltava kapasiteettia ja voimavaroja itsessäsi.
Se on tämä pyöräilyn ikuinen riippakivi , mukavuuden ja kokonais nopeuden välillä. :)

Niinno jos on hirmunen mäki, mutta eikö pienissä mäissa mukana kulkeva ja pyörivä massa ennemmin tasaa vaihteluita? Siis pyörimiseen varastoitunut energia tavallaan lyhentää mäkeä?


Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Syys 2011, 18:57
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä se pelaa pikku nyppylöissä. Mutta kyllä se hyöty hyytyy aika pian. Olen sen kyllä monesti kokenut täällä mäkisten teiden alueella. Kyllä ne Kälviänkin mäet vei vauhtia hyvästi pois. Että kyllä seuraavassa pyörässä massaa vähemmän .:)


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Syys 2011, 05:09
Kirjoittaja Nojailija

Moi,
pisti silmään uusi kisarengas 406 koolle:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/ ... Point=Race

se on 23 mm leveä ja painaa 145g, voi pumpata 11 bar asti, valmistajan mukaan; schwalbe kyllä yleensä kertoo realistiset arvot. On kapein ja kevein avorengas 20" vanteelle mitä on tehty, näistä tulee mulle uudet kisarengaat ensi vuodeksi. Väitän että yli 40 km/h vauhdeissa kapea, kova ja ohut rengas on nopein, olipa koko mikä tahansa. Tuollaisessa 150g rengaassa ei voi olla paljon kulutuspintaa ja tavalenkeillä maantiellä käytän yhä edelleen melkeinpa tuplapainoisia 28mm 20" renkaita. :lol: