Sivu 2/2

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 26 Heinä 2011, 15:28
Kirjoittaja jviirret

Tilanne kiepsahtaakin päälaelleen kun otetaan M5:lta vertailuun pari muuta pyörää:

Kuva
Kuva

Ja

Kuva
Kuva

Tuossa matala ja pienirenkainen on nopeampi, tosin kuvien mukaan on loivemmalla nojakulmallakin :roll:

jori kirjoitti:

Myöskään ei sovi unohtaa, että näillä julkaistuilla mittaustuloksilla myydään tehtaan kulloistakin huipputuotetta. :D

Nii, hassuahan se olisi jos malliston kallein lippulaiva malli ei olisikaan nopein :roll:

Jukka


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 26 Heinä 2011, 15:48
Kirjoittaja mhelander

Täällä Oulussa on Ti-ShockProof ja sen jousta säätämällä saa penkin vähintään yhtä nojalleen kuin lowracerissa.

Silti väitän että pienirenkainen ei rullaa yhtä hyvin ja tarvitaan verraten iso ketjuratas että noita vauhteja pyörällä pääsee.

Meillä on mittaamatta erot, shockproof:ssa on vielä takaboxi jolla pitäisi tulla etua lisää... toivottavasti saadaan mitattua tällä suvella. Ajatus oli käydä rinnakkain laskemassa eri osa komboilla samassa pitkähkössä alamäessä jossa saadaan 40+ vauhdit polkematta.

Nuo eri mallit on käytännössä tarkoitettu eri käyttötarkoituksiin, ja 20/20 ShockProof tarvinnee enemmän jousitusta kuin 700c/451 lowracer. Tuollakin on kyllä ajettu verraten kovaa ja maantie olosuhteissa. Lopulta kaikki riippuu kuskin taidoista ja moottorin ominaisuuksista, miten kulkee tasaisella ja ylämäissä.


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 26 Heinä 2011, 17:54
Kirjoittaja PW

Mie kun ajelen sillon tällön pystypyörien porukassa niin tuo pienirenkaisen huonompi rullaavuus tulee ilmeisesti esiin kun mennään alamäkeen niin isorenkaiset menee ensin nopeemmin kunnes pääsen vauhtiin ja suhahdan polkematta ohi :D eli vauhdin kasvaessa ilmanvastuksen merkitys kasvaa. No tämähän on todettu täällä enenkin.

Petri


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 26 Heinä 2011, 21:25
Kirjoittaja kenotin

Joka kerran kun nopeus kaksinkertaistuu, ilman vastus nelinkertaistuu. Eli ilman vastus kasvaa nopeuden neliönä.
Tämä on noissa ilmailupuuhissa jäänyt mieleen.


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 26 Heinä 2011, 23:39
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mie kun ajelen sillon tällön pystypyörien porukassa niin tuo pienirenkaisen huonompi rullaavuus tulee ilmeisesti esiin kun mennään alamäkeen niin isorenkaiset menee ensin nopeemmin kunnes pääsen vauhtiin ja suhahdan polkematta ohi :D eli vauhdin kasvaessa ilmanvastuksen merkitys kasvaa. No tämähän on todettu täällä enenkin.

Pienempi ilmanvastus kannattaa hyödyntää polkemalla vielä kunnon alkuvauhti mäen päällä, niin on sitten mäen alla riittävästi vauhtia ylämäen nopeaan ylittämiseen. Pystärillä tämä ei kannata, kun huippunopeus saavutetaan jo lyhyessäkin mäessä muutenkin. Pystypyörien kanssa yhdessä ajaminen opettaa nojapyöräilijälle väärän ajorytmiin.

Niin joo, huomasin tuolla käyttäneeni edellisessä viestissä väärää ilmaisua. Puhuin high racerista, vaikka olisi tietysti pitänyt käyttää ilmaisua mid raceri. Ideahan on tuossa mid racerissa tehdä low raceri isoilla pyörillä. Varsinaiset high racerit ovat todella high ja tehty yleensä suoralla runkoputkella. Tavoitteena on tietysti sekä pieni ilmanvastus, että pieni vierintävastus, jonka suuremmat pyörät antavat. Pyöräkoon kasvattaminen 500 mm 700 mm pienentää vierintävastusta noin 10%.


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 08:34
Kirjoittaja PW

Joo tuo on vähän hankalaa ajella pystäriporukassa varsinkin jos on mäkistä maastoa. Erilaisia taktiikoita yittäny esim jättäydyn kauemmas ennen mäkeä jolloin saan polkea sen rauhassa omaa tahtia tai sitten pyyhkäsen letkan ohi ja oottelen taas letkaa mut onhan se ihan erilaista ku nojakki porukassa. Lähinnä tulee käytyä noilla järjestetyillä pyöräreissuilla ku yksin ei tuu lähettyä niin helposti pitemmälle matkalle. Välillä tuo vauhti vaan jää aika alhaiseksi mutt hyvähän se kai on ajaa rauhallisempaakin lenkkiä.
Nojakki letkassa pääsee toteuttamaan lajinomaista käyttäytymistä :D

Petri


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 08:42
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:

...
Pyöräkoon kasvattaminen 500 mm 700 mm pienentää vierintävastusta noin 10%.

Tärkeä tieto, kiitos. Kuinka varmaa tuo on eli lähteitä?


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 09:01
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Niin joo, huomasin tuolla käyttäneeni edellisessä viestissä väärää ilmaisua. Puhuin high racerista, vaikka olisi tietysti pitänyt käyttää ilmaisua mid raceri. Ideahan on tuossa mid racerissa tehdä low raceri isoilla pyörillä. Varsinaiset high racerit ovat todella high ja tehty yleensä suoralla runkoputkella.

Näin minäkin haluaisin tuota midracer nimitystä käytettävän, mutta valmistajat eivät sitä ole omaksunut :(
Niillä lowracer on niin matala pyörä kuin suinki on mahdollista tehdä, esim:

Kuva

Mid-/mediumracer on taas korkeampi 20/26 malli, penkki pystympänä, istumakorkeus suurempi, vähän arkisempaan ajoon tuunattu, voipa olla jopa alaohjauksella. Täsät luokasta kyllä löytyy sitten esim. Challengen Furai 24/24 rengastuksella ja taitaapa olla että jotku valmistajat pistää S-runkoiset isorattaisetkin tähän luokkaan :roll: Muutenkin näyttää olevan sellainen nimitys että kukin valmistaja käyttää vähän oman harkintansa mukaan.

Kuva

Higracereita ovat taas kaikki 26-28" renkailla olevat, rungon mallista riippumatta:

Kuva

Jukka


Re: Aerodynamiikkakyssäri

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 09:40
Kirjoittaja jori
optimistx kirjoitti:
jori kirjoitti:

...
Pyöräkoon kasvattaminen 500 mm 700 mm pienentää vierintävastusta noin 10%.

Tärkeä tieto, kiitos. Kuinka varmaa tuo on eli lähteitä?

Mulla on vanha excel-taulukko, jossa on mitattu lähes kaksisataa fillarinrengasta. Yritän laittaa sen tähän liitteeksi. Haa, sehän onnistui. Yritin joskus aiemmin, mutts silloin ei kelvannut muut kuin kuvatiedostot, ja niistäkin vain jotkut. No, nyt tuli vierintävastusasia aerodynamiikkaketjuun. Modet harkitkoot, mitä tehdään. :)