Tämähän rohkaisee miettimään asioita askeleen eteenpäin. Kannattaa skipata tää teksti jos ei halua lukea yli-innostuneen amiksesta juuri valmistuneen höpötystä!
Okei, otetaan leikisti kohderyhmäksi urheilijataustaiset ja muuten vaan urheilulliset henkilöt, jotka käyvät töissä. En tarkoita että muuten sossun luukulla olisivat vaan kilpailisivat ammatikseen
Haluavat siis pitää kuntoa yllä kesäisin, mitä monet tekevät. Ja talvella sitten kulkevat pahimmat ajat autolla ainakin täälläpäin.
Minkäslaista pyörää urheilullinen tyyppi haluaa työmatkalle taikka urheillakseen?
Mietitään mitä ominaisuuksia halutaan.
-Nopea
-Mukava
-Tavarat mukaan
-Kevyt
-Kateutta herättävä 
Väkisin tulee mid raceri mieleen. Tai perinteinen kilpapyörä. Mutta tuohon on helppo iskeä, kilpapyörä ei ole mukavimmasta päästä kruisailla ja saattaa olla jopa kalliimpi. Keskinopeuksista puhuttiin jotain edellä.. taitaa mennä aika tasan kilpapyörä ja semi-racer parin kuukauden harjoittelun jälkeen. Nojakissa on se etu että tavaratila pienentää ilmanvastusta (joka on muutenkin hieman pienempi)! Mid racerin ongelmana tosin harjoittelua vaativa istuma-asento. Ainakin itsellä vei hetken että alkas löytyä tehoa.
Koska pientuotannossa on hankalaa(kalliimpaa) tehdä useampaa pyörämallia, tulisi ehkä keskittyä ensin yhteen malliin ja tehdä muunlaisia jos kysyntää ilmenee.
Eli otetaan Mid racer + kauppakassivarusteet optiona
-Alumiinirunko.
-Katettu penkin alta renkaaseen asti (vrt velokraft. Tavaratilaa, sähköavulle sijoitus) Ja/tai penkin taakse tavaraboxi (vrt. m5) Materiaalina paras olisi hiilikuitu. Mutta jos siihen mennään niin melkeen sama tehdä koko runko siittä.
Lasikuitu olisi varmaan edullisempi.
-Jäykkä. Jousitus penkissä.. (pitää olla hyvä!)
-Voimansiirto taakse. Custom etuhaarukka
toivottavasti ei tarpeellinen.
-Osat asiakkaan valittavissa, että tietää mistä maksaa ja paljonko. Ei vakiona sitä halvinta settiä mutta varmatoimista.
Painoksi arvioisin 16kg viimeisteltynä, "puoli-katettuna" ja vähän paremmilla osilla.
Lähtöhinta: 1100e + alv
sekin tosiaan pitää ruveta tilittämään jos leikkiin lähtee..
- Suht halvoilla osilla laskeskelin tuossa, että jos pyöräliikkeessä on 30% kate. Niin tukusta saisin perusfillarin osat 350e. Eikä siltikään ole niitä paskimpia.
- Rungon materiaalit 80e (veikkaan että on n. =8kg alumiinia)
- Täytyy tilata muutamia koneistettuja osia, esim ketjurullat ja niiden kiinnitys, takavanteen kiinnityspalikat, penkin kiinnitys ja jousitus (mistä jousi tai iskunvaimennin?) ja kaulaputki. + yläohjauksessa nostettavan tangon mekanismi
- Näiden hinnaksi arvioisin, jos tilaan 10 pyörään kerralla, pyörää kohti 50e.
- Penkki - recumbentparts.com vaiko antaa jollekin suomifirmalle tehtäväksi? 100e
No siinähän sitä onkin sitten jo sellanen 580e
Lasikuitukatteet ja muut härpäkkeet, ehkä 100e/pyörä?
Maalaus - 50-100e
Muut kustannukset (autolla ajelu, hitsauslangat, stressilääkkeet) - 50e
Laskin että n. 750-850e. Toki lisäkuluja syntyy aina vähän mistä vaan.. mutta saattas olla mahdollista änkeä se tonne tonnin pintaan. Investoinnit vaan pitää saada maksatettua takasin jollain
.