Sivu 2/9
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?
Lähetetty: 12 Elo 2011, 10:27
Kirjoittaja terppa
Muokkasin otsikkoa mutta alkuperäinen kysymys kiinnostaa edelleen 
Wacky kirjoitti:Voi olla että menee koko napa vaihtoon ei pelkästään vapaaratas. Kokemusta ei ole mutta 10-vaihteisella vapaaratas on taas vähän leveämpi kun 8/9 vaikka rattaat on kapeampia ja tiheämmin sijoiteltu se leveys ero voi olla niin iso ettei se mene tuohon napaan ilman ongelmia. Löytyykö siihen napaan vapaaratasta 10-vaihteiselle?
Eastonin oma vapaaratas löytyy http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=50422 luulisin ainakin olevan napaan yhteensopiva mutta mitä muita muuttujia on matkassa...
tavasti kirjoitti:
Sekoitetaan nyt pakkaa/Terppaa vähän lisää: Pioneeriin saa myös 28" kiekot, kunhan käytettävät renkaat ovat riittävän kapeat (luokassa 22mm tai alle), ja lokarit jättää pois. Vaatii luonnollisesti levyjarrujen käyttöä, V-jarrujen tapit eivät osu. Joskus katselin hollannista moista käytettyä. Samalla periaatteellahan on Nazca Gaucho 28" tehty.
Tietysti tässä kohdassa tulee mieleen, että jee, ostetaan jotkut kevyet maantiepyörän aero-kiekot, mutta niitä ei taas yleensä ole jarrulevykiinnikkeellä.
Aerospokea saa: http://store.aerospoke.com/Wheels-Road_Wheels.html ja luulisi jotain muutakin saavan. Tai ainakin rakentamalla maasturi-navan ympärille kiekon.
Täällä käyttäjistä THuhtamaki lienee perehtynyt tarjontaan, kannattaa kysellä jos alkoi kiinostaa.
Tietysti voi hankkia arkikäyttöön 26" perus-kiekot (biltemasta http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=225 ja http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=173 ), ja kisa yms käyttöön sitten nuo maantiekiekot. Vaihtaminen kiekkosetistä toiseen on aika nopea toimenpide, jos vaan pakan vaihdemäärät täsmää. Tuohon biltemaan ei varmaan sitä 10v saa. Sadekelin tullessa lokarien laittaminen paikalleen lienee vähän isompi operaatio kuin kiekkojen vaihto.
Mitä niihin vaihteisiin tulee, niin itse lähtisin 9v, 11-34 pakka. Skaalassa 34 ja 36 on todella lähellä toisiaan, ja 9v osia on halvemmalla/enemmän tarjolla.
Ei saa hullua yllyttää
kun olen tämmöinen pikkujätkä niin en 28 linjalle uskalla lähteä. Mutta tuollanen aerospoke.comin jutska rupesi kiinnostamaan, sopisi tuunauksen henkeen kun kaikenmaailman katteiden kanssa kikkailen. Etukiekko kustantaisi 285 ja taakse 315 € levyjarrukiinnikkeillä, natural värityksellä ja 10 -vaihteinenkin käy. Kaksia kiekkoja en halua laittaa kun sinne töihin haluan myös nopeasti... ja vielä nopeammin pois
Hintaero kulutusosissa (9/10v) on mutta netistä ostamalla pysyy aika lähellä kun vaan ennakoi kulutusosien vaihdon kuten tuossa aiemmin kirjoitin (tokihan ne 8 vaihteisen kulutusosatkin olisi voinut netistä ostaa
)
Painoa nuille kilkkeille en äkkiä löytänyt. pitää perehtyä lisää... Kainuussa paistaa aurinko ja maantie on nyt kuuma 
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?
Lähetetty: 12 Elo 2011, 11:29
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Ei saa hullua yllyttää
kun olen tämmöinen pikkujätkä niin en 28 linjalle uskalla lähteä.
Kyllä se on niinku pakko lähteä jos haluat huippuunsa suunnitellut kumit alle. Toinen kilpapyöräkoko on tämä 650c, joka muistaakseni on milleissä 571. Turha laittaa satasia 559 vanteisiin kun ei sille koolle kilpakumeja juuri tehdä, niissä on aina kestävyys ja mukavuus jutuilla pilattu paras mahdollinen rullaavuus. 700c, eli 622 on aivan ylivoimainen koko jos hyvät maantie renkaat haluaa. eikä siinä renkaan halkaisija muutu juurikaan jos 35-559 kiekoista siirtyy 23-622 kokoon, ja pyörän korkeus vielä vähempi.
Vai onko mulla ihan väärä käsitys 559 koosta? 
Jukka
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?
Lähetetty: 12 Elo 2011, 11:33
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:Ei saa hullua yllyttää
kun olen tämmöinen pikkujätkä niin en 28 linjalle uskalla lähteä. Mutta tuollanen aerospoke.comin jutska rupesi kiinnostamaan, sopisi tuunauksen henkeen kun kaikenmaailman katteiden kanssa kikkailen. Etukiekko kustantaisi 285 ja taakse 315 € levyjarrukiinnikkeillä, natural värityksellä ja 10 -vaihteinenkin käy. Kaksia kiekkoja en halua laittaa kun sinne töihin haluan myös nopeasti... ja vielä nopeammin pois 
Kannattaa sitten huomioida päälle rahti ja ainakin alv (ja kenties tulli?) siihen koko roskan päälle. Aika käyttökelpoinen arvaus on, että dollarihinta tuolla on se mitä sinä oikeasti maksat euroja. Tietysti voisi katsoa myykö Aerospokea joku EU-alueella niin olisi jo hinta valmiiksi kohdallaan ilman lisämolukkeja.
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?+ Pioneerin tuunausta
Lähetetty: 12 Elo 2011, 12:22
Kirjoittaja Pastori
Ainahan voi miettiä josko myyt sen Pioneerin. Ja hankit sportimman pyörän tilalle. Voisi jollain kalkuloinnilla olla edullisempi ratkaisukin?
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?+ Pioneerin tuunausta
Lähetetty: 12 Elo 2011, 13:26
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:Ainahan voi miettiä josko myyt sen Pioneerin. Ja hankit sportimman pyörän tilalle. Voisi jollain kalkuloinnilla olla edullisempi ratkaisukin?
No ehkä jos löytää käytetyn tilalle, niin voisi tulla halvemmaksi. Muuten taitaa tuunaus tulla halvemmaksi, vaikka meneehän siihenkin hipo-osilla rahaa.
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?+ Pioneerin tuunausta
Lähetetty: 12 Elo 2011, 14:14
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:Pastori kirjoitti:Ainahan voi miettiä josko myyt sen Pioneerin. Ja hankit sportimman pyörän tilalle. Voisi jollain kalkuloinnilla olla edullisempi ratkaisukin?
No ehkä jos löytää käytetyn tilalle, niin voisi tulla halvemmaksi. Muuten taitaa tuunaus tulla halvemmaksi, vaikka meneehän siihenkin hipo-osilla rahaa.
Menee, ja lopputulos on tuunattu Pioneeri, ei hipo merkkipyörä. Myydessä huomaa tuonkin eron 
Jukka
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?+ Pioneerin tuunausta
Lähetetty: 12 Elo 2011, 14:24
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:No ehkä jos löytää käytetyn tilalle, niin voisi tulla halvemmaksi. Muuten taitaa tuunaus tulla halvemmaksi, vaikka meneehän siihenkin hipo-osilla rahaa.
Menee, ja lopputulos on tuunattu Pioneeri, ei hipo merkkipyörä. Myydessä huomaa tuonkin eron 
Ratkaisevaksi tekijäksi muodostuu siis arvio siitä koska aikoo pyörän myydä. Säästöt ostoissa realisoituvat heti, parempi jälleenmyyntihinta realisoituu vasta myytäessä, jos silloinkaan. 10v vanha hipo on 10v vanha, ja hinta sen mukaan.
Eniten ehkä kannattaa miettiä onko tuunattu Pioneer sellainen mitä haluaa, vai haluaako esim kokonaan jäykän, kevyemmän racerin. Tai jotain muuta?
Väliaikamietteitä
Lähetetty: 12 Elo 2011, 16:46
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:Ei saa hullua yllyttää
kun olen tämmöinen pikkujätkä niin en 28 linjalle uskalla lähteä.
Kyllä se on niinku pakko lähteä jos haluat huippuunsa suunnitellut kumit alle. Toinen kilpapyöräkoko on tämä 650c, joka muistaakseni on milleissä 571. Turha laittaa satasia 559 vanteisiin kun ei sille koolle kilpakumeja juuri tehdä, niissä on aina kestävyys ja mukavuus jutuilla pilattu paras mahdollinen rullaavuus. 700c, eli 622 on aivan ylivoimainen koko jos hyvät maantie renkaat haluaa. eikä siinä renkaan halkaisija muutu juurikaan jos 35-559 kiekoista siirtyy 23-622 kokoon, ja pyörän korkeus vielä vähempi.
Vai onko mulla ihan väärä käsitys 559 koosta? 
Jukka
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:Pastori kirjoitti:Ainahan voi miettiä josko myyt sen Pioneerin. Ja hankit sportimman pyörän tilalle. Voisi jollain kalkuloinnilla olla edullisempi ratkaisukin?
No ehkä jos löytää käytetyn tilalle, niin voisi tulla halvemmaksi. Muuten taitaa tuunaus tulla halvemmaksi, vaikka meneehän siihenkin hipo-osilla rahaa.
Menee, ja lopputulos on tuunattu Pioneeri, ei hipo merkkipyörä. Myydessä huomaa tuonkin eron 
Jukka
Kumien saatavuuteen en ole kyllä yhtään perehtynyt, toisaalta toistaiseksi Kojakit on parhaat renkaat millä olen ajanut, ehkä tässäkin asiassa nälkä kasvaisi syödessä? Sen verran koitan varpailla tavoitella maata, että pidän mielessä pyörän kilometrien ainakin 85 %sti tulevan normiajossa: töihin, kauppaan, huvilenkkejä jne. ja ensivuonna toivonmukaan joku muutaman yön retki, sen päälle sitten nokia ja 3-5 muuta pyöräilytapahtumaa? Nykyiset Kojakit on hyvät ja halvat ja jos ne kestää 5000 km niin ainakin yhden kauden ajaa ja sen jälkeen ne pystyisi kierrättämään pystäreihin mikä puoltaisi 559 kokoa samoin talvirenkaat olisi jo tuota kokoa, mutta pitää perehtyä aiheeseen, onneksi Paypal-tilille rahojen siirto kestää niin ei tule hätäratkaisuja 
Todennäköisesti "tapahtumapyöräilyyn" kevennetään vaan tarakan ja poksin verran ja muuten mennään sellaisella virityksellä kuin arkiajossa, tai sitten ehkä ensi Nokian jälkeen minulle syötetään nämä sanat 
Toisen pyörän hankkimista olen kevään ja kesän pyöritellyt, ensin oli Allaweder kuume sitten m5 -sivuilla notkuin ja jostain Fujinista näin unta mutta säilytystila on vähän rajallinen kahdelle pyörälle ja epäilen omaa pärjäämistä matalalla liukkailla ja vähän haluan kuitenkin talvella ajaa myös nojallaan, Pioneeri on hyvä yleispyörä, ei saa parasta mihinkään tarkoitukseen mutta taipuu moneen eli en halua siitä luopua. Jälleenmyyntiarvoa en ole miettinyt, hipo-osat voi raksia aina pois, halvemmaksi tämä jokatapauksessa tulee kuin keskiverto rekkakuskin tupakointi vuoden aikana.
Vielä yksi asia mikä puoltaa Pioneerin tuunausta on se, että haluan tutustua pyörätekniikkaan ja opetella korjaamaan ja rakentelemaan pyörääni. Autoaikakaudella rakkaimmat autot oli 20 v vanha saab ja 50 € maksanut Opel, aika pommeja mutta rakkaussuhde näihin syttyi autotallissa...
Jos ensivuoden Nokian tulosluetteloon saataisiin pyörän merkki ja itse onnistuisin tuunauksessa ja vielä jaksaisin ajaa hyvät lukemat niin eikö olisi aika hauskaa kun merkin kohdalla lukee Nazca Pioneer merkkinen retkipyörä 
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?+ Pioneerin tuunausta
Lähetetty: 12 Elo 2011, 17:22
Kirjoittaja PW
Niin ja mitä me palstalta luettas jos vaan ostat valmiin pyörän hipo osilla 
Petri
Re: Väliaikamietteitä
Lähetetty: 12 Elo 2011, 18:16
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Kumien saatavuuteen en ole kyllä yhtään perehtynyt, toisaalta toistaiseksi Kojakit on parhaat renkaat millä olen ajanut, ehkä tässäkin asiassa nälkä kasvaisi syödessä?
Kun yritin noita teemulta saatuja vannejarruja puristin Kojakin ympärille niin ymmärsin mikä ero on maantiekumeilla ja maastopyörän kumeilla. Kojakit on hyvin rullaavat maastopyörän kumit, niiden ympärille puristetut maantiepyörän jarrut ei ylettäneet edes vanteelle
Ja nuo Kojakit on ohuinta mitä tuohon 559:lle saa, 35mm. Vai onko jo tarjolla jotakin ohuempaa tai suuremman paineen(6,5bar) kestävää?
Eli jos on tarkoitus vaihtaa tuollaisiin kisoihin vanteita kumeineen niin sama ostaa sitten 700c koko luokkaa ja siihen kunnon kilpa kumit. Jos taas pitää samoilla vanteilla/kumeilla pärjätä kisat ja arkiajot niin sitte on sopivia kumeja 559 koossakin.
Eikös tuolla 12h ajossakin ollut yksi 700c kumeilla ajava kuski(eemeli)? Näyttää olevan kärkisijoilla joka matkalla 
Jukka
Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?+ Pioneerin tuunausta
Lähetetty: 12 Elo 2011, 18:35
Kirjoittaja PW
Eemelillä oli kyllä tosi kapeet kumit, mutta tuskin se pelkällä kumilla liikku tommosia matkoja, saattaa miehelläkin olla osuutensa.
Petri
Re: Väliaikamietteitä
Lähetetty: 12 Elo 2011, 18:45
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:Ja nuo Kojakit on ohuinta mitä tuohon 559:lle saa, 35mm. Vai onko jo tarjolla jotakin ohuempaa tai suuremman paineen(6,5bar) kestävää?
Jukka
Schwalbe Duramot saa 28-559 eli kyllä noita löytyy kapeampana kun 35mm ja Michelin näyttäis tekevän vielä kapeampaa - 25mm ainakin.
esim. http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=48138
Huomasin kyllä että niillä on typo ETRTO koko kohdassa - sen pitäis olla 25-559 kun tuuma koko on 1.1
Re: Väliaikamietteitä
Lähetetty: 12 Elo 2011, 19:07
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Eikös tuolla 12h ajossakin ollut yksi 700c kumeilla ajava kuski(eemeli)? Näyttää olevan kärkisijoilla joka matkalla 
Ajelin lopussa Eemelin kanssa rinnakkain, ja alamäkeen mielestäni rullasi aika samoin kuin minä. Mulla oli 559, ehkä 35 leveä Marathon, 7 bar paineilla.
Kyllä luulen että se suurin ero oli kuskissa, ei pyörässä.
Re: Väliaikamietteitä
Lähetetty: 12 Elo 2011, 19:14
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ja nuo Kojakit on ohuinta mitä tuohon 559:lle saa, 35mm. Vai onko jo tarjolla jotakin ohuempaa tai suuremman paineen(6,5bar) kestävää?
Jukka
Schwalbe Duramot saa 28-559 eli kyllä noita löytyy kapeampana kun 35mm ja Michelin näyttäis tekevän vielä kapeampaa - 25mm ainakin.
esim. http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=48138
Huomasin kyllä että niillä on typo ETRTO koko kohdassa - sen pitäis olla 25-559 kun tuuma koko on 1.1
Joo, tosiaan, olihan se tuo Durano jo silloin kun nuo Kojakit ostin. Tuo Michelin Wildrun Advanced on tullut ihan vasta.
Duranoa valmistaja kuitenkin väittää huonommin rullaavaksi kuin Kojakkia, eli ei se paksuus ihan kaikkea kerro.
Jukka
Re: Väliaikamietteitä
Lähetetty: 12 Elo 2011, 19:15
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:Niin ja mitä me palstalta luettas jos vaan ostat valmiin pyörän hipo osilla 
Petri

jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:Kumien saatavuuteen en ole kyllä yhtään perehtynyt, toisaalta toistaiseksi Kojakit on parhaat renkaat millä olen ajanut, ehkä tässäkin asiassa nälkä kasvaisi syödessä?
Kun yritin noita teemulta saatuja vannejarruja puristin Kojakin ympärille niin ymmärsin mikä ero on maantiekumeilla ja maastopyörän kumeilla. Kojakit on hyvin rullaavat maastopyörän kumit, niiden ympärille puristetut maantiepyörän jarrut ei ylettäneet edes vanteelle
Ja nuo Kojakit on ohuinta mitä tuohon 559:lle saa, 35mm. Vai onko jo tarjolla jotakin ohuempaa tai suuremman paineen(6,5bar) kestävää?
Eli jos on tarkoitus vaihtaa tuollaisiin kisoihin vanteita kumeineen niin sama ostaa sitten 700c koko luokkaa ja siihen kunnon kilpa kumit. Jos taas pitää samoilla vanteilla/kumeilla pärjätä kisat ja arkiajot niin sitte on sopivia kumeja 559 koossakin.
Eikös tuolla 12h ajossakin ollut yksi 700c kumeilla ajava kuski(eemeli)? Näyttää olevan kärkisijoilla joka matkalla 
Jukka
Joo Eemeli Slywaylla vetäs parhaat lukemat 12 h ajossa yli 330 km, sitkeä sissi jota kateellisena katsoi aurinkotuolista kun hän jaksoi ja jaksoi vain
Huvikseni laskin ajoajan keskinopeudet (mittarivirheellä korjatut) Eemelillä 30,05 km/h ja mulla 29,35 km/h eli on siihen tekemistä... Varsinkin kun huomioi, että Eemelillä oli yksi rengasrikko ja pyörän talutus heikensi tulosta ja kumin vaihto vei aikaa.
Tuosta päästäänkin seuraavaan kysymykseen eli kisarenkaissa ei varmaan ole kummoista pistosuojausta? Kojakeissa on jonkinlainen pistosuojaus mikä jonkinlaisen turvallisuudentunteen tuo arkiajoon. Kojakeilla kapein on 35 mm jota nuo nykyiseni on, Duranoa saa 28 mm mutta hinta on tuplat ja ainakin schwalbe antaa nopeus kohtaan 4 palkkia kun Kojakeilla on 6, toisaalta Durano on 60g kevyempi... en oikeen tiedä mihin pitäisi verrata mutta 700c ultremo zlx oli 160g eli palttiarallaa puolet kojakeista. Muihin merkkeihin en ole perehtynyt lainkaan.
Mutta semmoinen ajatus minulla oli etten kaksia vanteita laittaisi (no ehkä talvella eteen?) Vähintään yhtä iso ilo on nopeammasta työmatkasta. Jos 559 kokoolle sattuisi joku kisarengas löytymään niin ehkä kolmantena vuonna Nokialle?