Jarcco kirjoitti:Liian paksuuden saa tosiaan pois hiomalla, esim. putki sorviin pyörimään ja hiomanauhalla.
Higraceria tehdessä pyöritin porakonella kinttaassa, kintas kädessä ja sisäpuolelle hiomanauhaa akselia vasten.
Jukka
Jarcco kirjoitti:Liian paksuuden saa tosiaan pois hiomalla, esim. putki sorviin pyörimään ja hiomanauhalla.
Higraceria tehdessä pyöritin porakonella kinttaassa, kintas kädessä ja sisäpuolelle hiomanauhaa akselia vasten.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Pokimien laakereina päätinkin käyttää teflon-pintaisia liukulaakereita. Menevät sujuvasti putkeen, kestävät kuumuutta ja poljinpinta on lähempänä akselia. Vain kampiakselin päissä on kuulalakerit, jotka voi asentaa vasta hitsauksien jälkeen.
Niissä kampikeskiöiden rattaistoissa, joita minulla on kertynyt varastoon, on rattaat niitattu yhteen. Kuinkahan niissä rattaistoissa, joissa rattaat ovat irroitettavissa rattaiden vaihtaminen toiselle puolelle onnistuisi?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Niissä kampikeskiöiden rattaistoissa, joita minulla on kertynyt varastoon, on rattaat niitattu yhteen. Kuinkahan niissä rattaistoissa, joissa rattaat ovat irroitettavissa rattaiden vaihtaminen toiselle puolelle onnistuisi?
Hyvin yksilöllistä. Yhdet maantie kammet tuossa on jossa ei mitään ongelmaa, niissä ei ole mitään vaihtonystyröitä ja ovat ihan suorasta levystä tehdyt. Deoren kammissa kahden suurimman rattaan kääntäminen ja järjestyksen muttaminen onnistuu, mutta pienintä ei voi siirtää.
Tulee vain budjettiin melko lovi jos tuollaisia kampia alkaa osteleen. Käytettynä voi kammet löytyä pienelläkin rahalla, mutta rattaat sitte maksaa, jos ei tee itse.
Jos etu vaihtajaa välttämättä tarvii ja haluaa pitää budjetin kurissa niin tutkisin mahdollisuutta laittaa vaihtaja hammasrattaan alapuolelle. Tällöin toki vaihtaessa pitää kampia pyöräyttää taaksepäin, mutta asennus olisi siisti kun ei tarvi mitään ulokkeita rakentaa hammasrattaiden ulkopuolelle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Jos etu vaihtajaa välttämättä tarvii ja haluaa pitää budjetin kurissa niin tutkisin mahdollisuutta laittaa vaihtaja hammasrattaan alapuolelle. Tällöin toki vaihtaessa pitää kampia pyöräyttää taaksepäin, mutta asennus olisi siisti kun ei tarvi mitään ulokkeita rakentaa hammasrattaiden ulkopuolelle.
Mäkisessä maastossa vaihdetta saa vaihtaa melko usein, joten en pidä kovin hyvänä ideana.
Jos tekee hammasrattaat itse, niin saa sellaisia kuin haluaa. Tuollaiselta sepältä kuin Sakari onnistuisi varmasti.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:Mäkisessä maastossa vaihdetta saa vaihtaa melko usein, joten en pidä kovin hyvänä ideana.
Niin, jos meinaa polkea alämäessäkin. Lowride -10:ssa jyväskylässä pärjäs yllättävän pienelläkin vaihdemäärällä kymmeniä kilometrejä kun ei ollut tasaista ollenkaan. Ylämäet 10-15km/h keveillä vaihteilla ja alamäet rullataan vapaalla 30-50km/h. Vielä jos lisäksi tulee sähköapukin...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tuo on luova ratkaisu tuo vaihteensiirtimen asentaminen alapuolelle. Eiköhän siinä alamäessä ehdi pyöritellä takaperinkin hetken, ennen kuin vaihtaa sen hirmusuuren eturattaan ennätysvauhteja varten. Sitä paitsi taakse päin polkemalla vaihtavia vaihteita oli ennen paljon. Torpedon duomatic ja itse asiassa kaikki vanhat napavaihteet vaativat, että vaihdetta vaihtaessa polkeminen lopetettiin tai poljettiin takaperin.
.
Kun nyt on ruvettu heittelemään hurjilla ehdotuksilla, niin teenpä minäkin sellaisen. Mitäpä jos eturattaat asennettaisiinkin runkoputkeen hitsattuun laippaan ruuveilla. Tämä tietenkin hankaloittaa laakerointia, mutta senkin voi ratkaista siirtämällä kampiakselin laakeri eturattaan ulkopuolelle, kuten siinä Jukan kinnerin esikuvassa.
Tästä on vielä se lisäetu, että ketjuvoimat ja suurimmat poljinvoimat kompensoivat toisiaan, eikä kampiakseli joudu ihan niin kovalle taivutusrasitukselle. Ja katteen rakentaminen on vieläkin helpompaa. Kyllä tuohon ketjusuojakotelon helposti kyhää, tai pujottaa ketjun putkeen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jarcco kirjoitti:Pari ehdotusta: Poraa niitit pois kammista, käännä rattaat ympäri ja kiinnitä ruuveilla. Tai hanki Sram Dualdrive jolloin riittää yksi eturatas, näin meinaan itse tehdä.
Niittien poraamista olen ajatellutkin. Tuo Sram Dualdrive olisi hieno homma, mutta maksaa yli 200 €.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:Mäkisessä maastossa vaihdetta saa vaihtaa melko usein, joten en pidä kovin hyvänä ideana.
Niin, jos meinaa polkea alämäessäkin. Lowride -10:ssa jyväskylässä pärjäs yllättävän pienelläkin vaihdemäärällä kymmeniä kilometrejä kun ei ollut tasaista ollenkaan. Ylämäet 10-15km/h keveillä vaihteilla ja alamäet rullataan vapaalla 30-50km/h. Vielä jos lisäksi tulee sähköapukin...
Jukka
Kuka nyt alamäessä polkee?
Kyllä täällä Keski-Suomessa vaihteita pitää olla vähintään 21. Jos vaihteen vaihtaminen ylämäessä vaatii taaksepäin polkemista, kyllä vauhti loppuu siihen paikkaan. Ei pahimmissa vastamäissä sähköapukaan auta, jos ei ole tarpeeksi pientä pykälää.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jori kirjoitti:Kun nyt on ruvettu heittelemään hurjilla ehdotuksilla, niin teenpä minäkin sellaisen. Mitäpä jos eturattaat asennettaisiinkin runkoputkeen hitsattuun laippaan ruuveilla. Tämä tietenkin hankaloittaa laakerointia, mutta senkin voi ratkaista siirtämällä kampiakselin laakeri eturattaan ulkopuolelle, kuten siinä Jukan kinnerin esikuvassa.
Tästä on vielä se lisäetu, että ketjuvoimat ja suurimmat poljinvoimat kompensoivat toisiaan, eikä kampiakseli joudu ihan niin kovalle taivutusrasitukselle. Ja katteen rakentaminen on vieläkin helpompaa. Kyllä tuohon ketjusuojakotelon helposti kyhää, tai pujottaa ketjun putkeen.
Nyt täytyy tunnustaa, että en ollenkaan ymmärrä Jori mitä tarkoitat.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Nyt täytyy tunnustaa, että en ollenkaan ymmärrä Jori mitä tarkoitat.
Sakari
Hammasrattaat sijoitetaan runkoputkien sisäpuolelle kuten jorin linkittämässä kuvassa, jolloin kampiakseli jatkuu rattaiden läpi runkoon asti.
Tällöin polkemisesta tuleva vääntö kompensoituu ketjusta kohdistuvalta vedolta, samalla laakerin ollessa lähellä hammasrattaita vääntymisen vaara jää aika olemattomaksi ja selviäisi teooriassa
kahdella laakerilla, toinen vasemmalle runkoon ja toinen oikealle.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti:Nyt täytyy tunnustaa, että en ollenkaan ymmärrä Jori mitä tarkoitat.
Sakari
Hammasrattaat sijoitetaan runkoputkien sisäpuolelle kuten jorin linkittämässä kuvassa, jolloin kampiakseli jatkuu rattaiden läpi runkoon asti.
Tällöin polkemisesta tuleva vääntö kompensoituu ketjusta kohdistuvalta vedolta, samalla laakerin ollessa lähellä hammasrattaita vääntymisen vaara jää aika olemattomaksi ja selviäisi teooriassa
kahdella laakerilla, toinen vasemmalle runkoon ja toinen oikealle.
Joo, mutta silloinhan koko takaratas on runkoputken sisäpuolella niinkuin ao. kuvassa on, ja se jouduttaisiin koteloimaan, jos ulkokuori on kiinni runkoputkessa, ja rungosta tulisi kovin leveä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Joo, mutta silloinhan koko takaratas on runkoputken sisäpuolella niinkuin ao. kuvassa on, ja se jouduttaisiin koteloimaan, jos ulkokuori on kiinni runkoputkessa, ja rungosta tulisi kovin leveä.
Sakari
Paisi jos kaventaisi runkoa takapäätä kohti ja ketju tulisi ulos kopasta ennen rengasta....
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
irakas kirjoitti:Kuka nyt alamäessä polkee?
Minä!
irakas kirjoitti:Kyllä täällä Keski-Suomessa vaihteita pitää olla vähintään 21. Jos vaihteen vaihtaminen ylämäessä vaatii taaksepäin polkemista, kyllä vauhti loppuu siihen paikkaan. Ei pahimmissa vastamäissä sähköapukaan auta, jos ei ole tarpeeksi pientä pykälää.
Tätä minäkin ajoin takaa. Ainakaan minä en oudoilla reiteillä osaa aina ennakoida kuinka pientä vaihdetta tarvitaan. Jos aluevaihtajan käyttö olisi kovin hidasta, pitäisi aina pieneenkin ylämäkeen vaihtaa pienin alue jollei ole näkyvyyttä mäen päälle asti.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti:Joo, mutta silloinhan koko takaratas on runkoputken sisäpuolella niinkuin ao. kuvassa on, ja se jouduttaisiin koteloimaan, jos ulkokuori on kiinni runkoputkessa, ja rungosta tulisi kovin leveä.
Sakari
Paisi jos kaventaisi runkoa takapäätä kohti ja ketju tulisi ulos kopasta ennen rengasta....
Menisi vaikeaksi, kun ketjun pitäisi lävistää kopan, ja tulisi ahdasta istuimen kohdalla.
Nyt taitaa homma ruveta valkenemaan, kun Nojanalle kertoi, että Pyörätohtorilta löytyy tällainen ihmevempain:
3 x 7 takanapa, à 60 €!
Eteen voisi siis laittaa yksinkertaisen rattaan!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26