Sivu 2/5

Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 12 Syys 2011, 16:58
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Aloin sitten miettiä, että mahtaakojatkettavassa etupuomissa kestää tuo ulommaisena ja 40 x 2 sisempänä, jos putket kuitenkin tulee reilusti sisäkkäin?

Varmasti kestää. Se että notkuuko polkiessa liikaa on taas kiinni polkijasta, Tauno Tavallisella ei edes se ole ongelma.

Jukka


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 12 Syys 2011, 21:16
Kirjoittaja Mahe

Noniin, postiljooni toi Pyörätohtorilta laatikollisen tavaraa, olo on kuin pikkupojalla jouluna :)

fillarin osia.jpg

Tässä kuva romppeista.

Kuvassa on:

Alumiininen 1 1/8" kierteetön etuhaarukka levyjarrumountilla
Shimano Deore levyjarrunavat eteen ja taakse
Spectra 152mm kampisatsi
Keskiölaakeri ja muhvi
Headsetti
Lyhyt stemmi, johon aion askarrella jonkinlaisen tilttaavan ohjaustangon
Mavic levarivanteet ja pinnat & nippelit

Lisäksi kuvan ulkopuolelta 40x3 pyöreää putkea emäputken ja mahdollisesti takahaarukan laakeripesien tekemiseen. Tilasin samantien sen verran että riittää toiseenkin fillariin jos taas joskus innostuu rakentelemaan :D

Opistolla on hyvät laitteet, löytyy semmoisiakin mitä ei ollut edellisessä paikassa Vantaalla ollenkaan, kuten paineilmarälläkkä ja muita paineilmalaitteita. Välineistä ei siis hyvä lopputulos jää kiinni.

Sain myös vinkin rautojen ostopaikasta, siitä enemmän kunhan pääsen tarkastamaan mestan.

Tulossa on jarrut, Avid BB5 Dealextremestä sekä takadropoutit, joiden hankinnassa taistelin omantuntoni kanssa, nimittäin levarimountilliset dropoutit maksoivat mielestäni aika törkeästi, yli 40 puntaa/pari Ceewaylla. Tilasin ne nyt kuitenkin, onpahan mitat sitten kohdallaan. Samalla tulee nippeliavain ja vaijerilenkkejä ja -stoppeja.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 06:21
Kirjoittaja Mahe

Noi palikoita pyöriteltyäni heräsi kysymys:

Miten parhaiten saa kotikonstein aheadsetin "alakupin" haarukanpuoleisen renkaan prässättyä kiinni haarukkaan laakeripintoja vahingoittamatta? Vai pitääkö viedä pyöräliikkeeseen?

Emäputken päihin tulevat kupit luulisi saavani parin puupalikan ja kierretangon avulla paikalleen jos emäputki osoittautuu tiukaksi.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 07:19
Kirjoittaja mhelander

Itse olen käyttänyt toista hieman suurempaa putkea joka sopii laakerin putkea vasten tulevaan osaan ja nuijinut paikalleen. Mieluusti täysin suora tuo putken leikkaus jotta laakerin osa tulee suoraan...


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 07:32
Kirjoittaja tavasti
Mahe kirjoitti:

Miten parhaiten saa kotikonstein aheadsetin "alakupin" haarukanpuoleisen renkaan prässättyä kiinni haarukkaan laakeripintoja vahingoittamatta? Vai pitääkö viedä pyöräliikkeeseen?

Ystävämme Sheldon (R.I.P) kertoo tästäkin:

http://sheldonbrown.com/headsets.html#replacement

Ja tuolta Replacement alta The fork crown race


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 07:55
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:

Ystävämme Sheldon (R.I.P) kertoo tästäkin:

http://sheldonbrown.com/headsets.html#replacement

Ja tuolta Replacement alta The fork crown race

Tutulta vaikuttaa reseptit. Jos alumiinisen haarukan putkikin on alumiinia ehkä harkitsisin LBS:llä vierailua. Muuten on nämäkin laakerit saatu nuijittua irti ja paikalleen kotikonstein.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 07:57
Kirjoittaja jviirret

Tuossapa ne kaikki olemassa olevat ohjeet tulikin. Jos käytät putkea niin katso ettei sen päässä ole katkaisujäysteitä, ne saattavat olla niin teräviä että jättävät laakeriin jälkensä. Jos haluaisin alkaa hifistelemään niin saattaisin kokeilla laakerin kuumennustakin, voisi lupsahtaa paikoilleen ilman möykkäämistä.
Mulla jää aina joku laakerikooli huonosti kasausvaiheessa ja joudun sitten etupäätä kiristelemään n. 100km ajelun jälkeen. Ei ole vaarallista, kunhan tarkkailee ja kiristelee heti tarvittasessa. Joskus kiristelyn on joutunut tekeen kahdestikkin. Jos väljällä laakerilla ajelee satoja tai tuhansia kilometrejä niin kuluvat "pykälälle".

Jukka


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 10:14
Kirjoittaja jori

Sori, en jaksanut lukea Sheldonia. Jos tämä oli jo siellä, tuleepahan kertauksena ja suomen kielellä.

Tavallisesti, kun laakereita asennellaan teräsakselille käytetään laakerin lämmittämistä. Lämmittäminen käy parhaiten leivinuunissa 150 asteen lämmössä. Paistetaan kypsäksi asti, eli tarpeeksi kauan. Yli puoli tuntia vähintään. Aikanaan töissä siinä uunissa taisi lukea kaksi tuntia. 150 astetta ei vahingoita laakerimateriaalia eikä edes polta öljyjä tai rasvoja laakereista, mutta väljentää asennusreikää reilun promillen huoneenlämpöiseen nähden. Tässä tapauksessa noin 3 sadasosamilliä. Suostutteluputki ja vasara kannattaa olla varattuna, jotta saa heti napautettua, jos jää välille. Sekunnit ratkaiseva, kun rengas on jo kiinni putkessa.

Koska nyt on kyseessä alumiini-teräs pari, on jäähdyttäminen parempi idea.
Alumiini lämpölaajenee kaksinkertaisesti teräkseen nähden. Tätä voi käyttää hyväksi vaikkapa pakastamalla etuhaarukan. 40 astetta kylmempi alumiiniputki on myös lähes tuon 3 sadasosamilliä pienempi huoneenlämpöiseen nähden. Myös irrottaessa pakastaminen auttaa alumiinisen akselin kutistuessa teräksistä rengasta enemmän, joskin vaikutus on vain n. 1-2 sasasosamilliiä.

Lämpölaajenemiskertoimia
Materiaali ·10−6 1/°C
Alumiini------23
Hopea--------19
Kupari--------17
Rauta---------12

Hyvä muistisääntö: Teräs laajenee yhden promillen / sata astetta. Eli metrin ratakisko on kovimmilla kesähelteillä yhden millin pidempi, kuin tulipalopakkasilla, tai kilometrin pätkä metrin pidempi.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 11:24
Kirjoittaja mhelander

Olin just tulossa tuohon samaan... ja hommanhan voi myös tehdä niin että heittää ensin yöksi haarukan pakastimeen ja aamulla sitten laakerin uuniin. Varaa työkalut valmiiksi ja hanskat käteen, ja pudottaa kamppeet yhteen.

Muistaakseni jotakin pyörän osaa piti viime talvella irroitella, kun oli paukkupakkaset. Heitin kamppeen yöksi -30 pakkaseen ja aamusella laskin 60-70 asteista vettä pussiin valmiiksi ja otin osan ulkoa. Pistin pussin toisen kappaleen ympärille ja vähällä suostuttelulla sain ne erilleen. Nopea pitää olla ettei lämpö "hyppää" siihen osaan jonka piti pysyä kylmänä. Vai oliko se toissatalvi ja auton osa... no enivei kyllä tuo toimii tarkalla mitoituksella olevien osien irroitukseen.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 21:28
Kirjoittaja Mahe

Koitin kuumentaa tuota matallirengasta uunissa, mutta ei se silti solahtanut paikalleen. Niin isoa pakastinta taas ei ole taloudessa että haarukan voisi pakastaa, joten kai tuo on sinne pyöräliikkeeseen vietävä, tai sitten kokeiltava väkivalloin tuolla emäputkella lyömällä. Jos laittaisi puupalikan väliin johon poraisi tuon ohjausakselin levyisen reiän, ei tulisi metalli metallia vasten lyötyä?


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 13 Syys 2011, 21:42
Kirjoittaja Nojanalle

Tässä tapauksessa veisin pyöräkorjaamoon . Alumiini haarukka on aika helposti viottuva . :)


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 14 Syys 2011, 05:22
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Mahe kirjoitti:

Koitin kuumentaa tuota matallirengasta uunissa, mutta ei se silti solahtanut paikalleen. Niin isoa pakastinta taas ei ole taloudessa että haarukan voisi pakastaa, joten kai tuo on sinne pyöräliikkeeseen vietävä, tai sitten kokeiltava väkivalloin tuolla emäputkella lyömällä. Jos laittaisi puupalikan väliin johon poraisi tuon ohjausakselin levyisen reiän, ei tulisi metalli metallia vasten lyötyä?

Mie laitoin omani (normilaakerit)paikoilleen laittamalla putken pätkä laakerinpohjan kauluksen sisäreunusta vasten, sitten pikku moskalla hakkasin siihen putkeen.
siinä kun minusta näytti että on sellainen 1-2mm tilaa johon ei vielä laakerit yllä. haarukan alapään elle laitoin lankun jotta se ei telo itseään lattiaa vasten.

Ensin koitin muka kumivasaralla naputella, jolla sitä ei saaanut pohjaan asti.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 14 Syys 2011, 11:16
Kirjoittaja jori

Jos et malta odottaa paukkupakkasia tai lainata naapurin pakastearkkua, ehdottaisin vasaraa, saatikka mosaa tai lekaa, sivistyneempää tapaa painaa rengas paikoilleen.

Tee apu putkesta sopiva mahdollisimman suoraan katkaistu pätkä, joka ulottuu haarukan akselin yläpuolelle. Pujota kierretanko läpi haarukan putkesta ja laita isot prikat molempiin päihin ja vedä muttereilla kiertämällä holkki paikoilleen.

Tässä menetelmässä on se hyvä puoli, että voit tarkkailla, että holkki lähtee menemään varmasti suoraan. Vinosti lähtiessään laakerirengas helposti vaurioittaa pehmeää alumiinia. Metrisiä kierretankoja saa rautakaupasta parilla eurolla.

PS. oletko muuten mitannut, että laakeri on oikean kokoinen, ettet yritä tuumaiselle putkelle tarkoitettua laakeria tuuman ja kahdeksasosan putken laakerin paikalle.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 14 Syys 2011, 12:25
Kirjoittaja Mahe

Joo, laakeri on kyllä oikean kokoinen, ei ole paljosta kiinni. Jotain tuommoista prässäysviritystä tuumailin itsekin, kun sellainen pitänee miettiä kuppien prässäykseen emäputkeen myös.


Re: Mahen Midracertourermikälie

Lähetetty: 14 Syys 2011, 20:29
Kirjoittaja Fuego

Ei laakerien asennuksessa tarvi välttämäti pakastearkkua, voi käyttää " kylmäspreitä " jähytykseen.
Voipi ostaa hyvinvarustetista autotarvikeliikkeistä ....ja ei maksa niinpalijo kuin pakastearkku. :mrgreen: