Sivu 2/3
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 11:40
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:Istut sen verran jo korkealla , niinkuin itsekin että ei siittä enään niin paljon hyötyä. Mutta siiryppä 30 cm alemmaksi niin tilanne muuttuu akuutisti. 
Varmasti. Olen pyrkinyt pukeutumaan kirkkaisiin väreihin. Kypärä olisi kiva jos se olisi joku huomiovärinen, mutta en ole mistään löytänyt huomioväristä kypärää.
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 11:54
Kirjoittaja Hopea
Viiri on mielenkiintoinen asia. Oikeastaan koko nojapyörällä näkyminen on sellainen.
Toisaalta nojapyörä herättää sen verran enemmän huomiota pelkällä olemisellaan, että sitä ajava harvoin on ihan katveessa. Toisaalta taas nojapyörän mataluus ja nopeus yllättävät, usein juuri toisen pyöräilijän. Mutta myös autoilijan.
Itse käytän viiriä matalassa trikessä. Oranssi viuhuu kahden metrin korkeudella kun päälakeni on tuskin metrissä. Kaksipyöräisessä olen jättänyt viirin pois koska pääni on kuitenkin samalla tasolla tavallisten autoilijoiden kanssa. Saan kohtalaisen usein katsekontaktin ennen kuin muut kontaktit ovat lähelläkään.
Parempi huomion herättäjä on takavalo. Takaa vasemmalta (joskus myös oikealta) ne yllättävimmät päälleyrittäjät useimmin tulevat. Esim. Hong Kongista on löytynyt hyvää vilkkuvaa valoa näyttäviä pyörään tarkoitettuja takalamppuja. Yritän välttää sellaisia kunnon stroboja, joiden perässä en itsekään viitsisi ajaa. Mutta vähän liikettä takavalossa näyttää toimivan tehokkaammin kuin kiinteä valo.
Eilen Käpylän asemaa ylittäessäni vastaan tuli delta-trike. Se näkyi ensimmäisenä viiristään. Mukava katsoa, mitä sieltä perästä nousee näkyviin...
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 12:00
Kirjoittaja teemue
Onko viirin käytössä ts käyttämättä jättämisessä sitten kyse laiskuudesta vai hidastaako se oikeasti jotenkin mitattavissa olevasti menoa?
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 12:15
Kirjoittaja PW
Takavaloa miekin pyrin käyttämään kesät talvet ja etuvaloakin valosaan aikaankin alan pitää päällä.
Petri
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 12:32
Kirjoittaja psa
Nojanalle kirjoitti:Tähän viiri asiaan. Täyty sanoo että kesällä kun odottelin Sakaria . Katselin että missähän mies tulee. Ja täytyy sanoo että ainoa minkä havaitsin pitkän aikaa oli viiri. Ensin siinä ajatteli että lapsi siellä poljeskelee. Mutta vauhti paljasti muuta. Sakari sieltä soutubiimin kansa tuli . Kyllä se on niin että jos kulkia kulkee kasvillisuuden tasolla on viiri ehdoton huomion osoittaja. Vieläkö siihen saisi majakan päähän vilkumaan olis se täydellinen yhdistelmä. 
Joskus tuli Logitech optisen hiiren paketissa sellainen vilkkuva ledi, jossa oli elektoniikka ja 2 AA-paristolle kotelo. Otin paketista talteen. Pitäisköhän vähän jatkaa ledin jalkoja vanhalla ulkokäyttöön tarjokoitetulla joulukuusen kynttilöiden johdolla ja teipata ledi viirin huippuun vilkkumaan ja elektoniikan voi kätkeä jonnekin tarakkalaukkuun. 
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 12:55
Kirjoittaja tavasti
teemue kirjoitti:Onko viirin käytössä ts käyttämättä jättämisessä sitten kyse laiskuudesta vai hidastaako se oikeasti jotenkin mitattavissa olevasti menoa?
Pitäis varmaan perehtyä niihin rullaamalla tehtäviin ilmanvastus-mittauksiin, niin voisi samalla tutkia mitä kaikki jutut vaikuttaa. Tosin laitteistoa puuttuu, ei ole gps loggeriakaan...
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 13:43
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:teemue kirjoitti:Onko viirin käytössä ts käyttämättä jättämisessä sitten kyse laiskuudesta vai hidastaako se oikeasti jotenkin mitattavissa olevasti menoa?
Pitäis varmaan perehtyä niihin rullaamalla tehtäviin ilmanvastus-mittauksiin, niin voisi samalla tutkia mitä kaikki jutut vaikuttaa. Tosin laitteistoa puuttuu, ei ole gps loggeriakaan...
Ei tarvi mittailla onko lipusta vastusta. Sen kun otat sen syliin, nostat nopeuden 30-40 km/h ja koetat pitää nyrkillä piiskaa pystyssä. Siitä voi päätellä onko vastusta...
Minulle ei tule piiskaa. Valot ja muut kylläkin ja pitäisin huomioväristä ajopaitaa & takkia jos sellaisen vaan jostakin saisin hankittua. Liiviä en tule pitämään, ei pääse hiet haihtumaan ja mikään lepattava ei pukeudu päälle.
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 14:24
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:Ei tarvi mittailla onko lipusta vastusta. Sen kun otat sen syliin, nostat nopeuden 30-40 km/h ja koetat pitää nyrkillä piiskaa pystyssä. Siitä voi päätellä onko vastusta...
En minä noin kovaa jaksa ajaa kuin hetken 
Ja ei se edelleenkään kerro paljonko se hidastaa. Jos hidastus on 40 -> 39 niin ei nyt vielä niin kauhea asia, mutta jos on luokka 25 -> 22 niin alkaa jo tuntua...
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 30 Elo 2011, 17:26
Kirjoittaja terppa
teemue kirjoitti:Tulee näistä huomatuksi tulemisista mieleen että kuinka moni teistä käyttää viiriä takana ja olisiko siitä hyötyä?
Mä käytän viiriä ja on siitä hyötyä, vaikka ajelisi ihan aukeilla maisemilla niin viiri on se mikä ekana huomataan ja sen huomaa tosi kaukaa jolloin muut tielläliikkujat pystyy ajoissa kiihdyttelemään tai hidastamaan kun kattelevat ohituspaikkaa. Mun pyörästä ei muuten näkyisi takaa katsoen kuin musta rengas, musta poksi, vähän mustia hihoja ja pikkasen kypärää... ei se välttämättä tyylikäs ole mutta valoisaan aikaan tärkein näkemistä auttava varuste, esim. heijastinliivit ei näy takaapäin. Ennen viiri oli kiinni takahaarukan kiinnityspultissa nyt siirsin kiinnityksen takapoksin kanteen. Kyllä se ilmanvastusta lisää ja ilman pääsisi nopeammin mutta kaikkea ei voi aina saada samalla kertaa.
Laitoin äskettäin kirkkaan ledtakavalon jonkaa saa myös vilkkumaan, yhdessä viirin kanssa käytettynä autoilijat tuntuu ohittavan kauempaa. Itse ajelen erilaisilla kulkineilla 80-85 tkm/v ja soisin pyöräilijöiden valojen/viirin käytön yleistyvän, no ei normi(pysty)pyöräilijät sitä koskaan kehtaa virittää pyöräänsä eli taas piste nojapyörälle 
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 31 Elo 2011, 00:23
Kirjoittaja ajarmala
tavasti kirjoitti:
Pitäis varmaan perehtyä niihin rullaamalla tehtäviin ilmanvastus-mittauksiin, niin voisi samalla tutkia mitä kaikki jutut vaikuttaa. Tosin laitteistoa puuttuu, ei ole gps loggeriakaan...
Minulla olisi laitteisto ja menetelmä, mutta ei viiriä...
T. Ari
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 31 Elo 2011, 07:47
Kirjoittaja irakas
Jos on niin, että lepattavasta viiristä aiheutuu havaittava ilmanvastus, viiri ehkä kannattaisi tehdä jäykästä ohuesta levystä. Se olisi vielä kiinni tangossa niin, ettei se pääse heilumaan.
Ilmanvastusta aiheuttaa myös tanko. Joskus täällä foorumilla on ollut esillä variaatioita, joissa tangon profiilia on virtaviivaistettu teipillä.
Kestäisiköhän Vikupropista leikattu suikale, jonka päälystäisi värikkäillä kontaktimuoveilla? 
Sakari
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 31 Elo 2011, 08:14
Kirjoittaja mhelander
terppa kirjoitti:Laitoin äskettäin kirkkaan ledtakavalon jonkaa saa myös vilkkumaan, yhdessä viirin kanssa käytettynä autoilijat tuntuu ohittavan kauempaa. Itse ajelen erilaisilla kulkineilla 80-85 tkm/v ja soisin pyöräilijöiden valojen/viirin käytön yleistyvän, no ei normi(pysty)pyöräilijät sitä koskaan kehtaa virittää pyöräänsä eli taas piste nojapyörälle 
Olen huomannut saman. Ilman Euromarketin super-ledi vilkkujaa ohittelijat yleensä antavat vähän tilaa, tai pysyvät jopa samalla kaistalla. Kun ledi vilkkuu niin jo kaukaa kierretään toisen kaistan kautta. Tämä myös vielä valoisammalla, kuten nyt iltakahdeksalta. Etuvalon käytöllä saa vastaantulevien hullut ohitukset vähenemään, niitä kun hämärämmällä näyttää ilman tapahtuvan.
Kyllä näitä tillittäjiä piisaa ettei lowracer muka näy, mutta jotenkin mut on kuitenkin nähty eikä päälle ajettu. Toisaalta itse ajan "silmät selässäkin" asenteella eli ennakoin kaiken mahdollisen ja varaudun pahimpaan.
3M:n liimattavat heijastinnauhat on harkinnassa/hankinnassa. Niillä tarkoitus koristella kypärää, polkimien pohjat ja liimata runkoputken sivuille. Kun vaan löytyis perusväriltään sinistä (runkoon) ja mustaa (kypärään) niin ei nykyinen ilme muuttuisi paljoa.
Pimeän kelin ajokamppeisiin (styroksikypärän huppu) ompelen heijastinta myös ja jos vaan löytyis niin "high viz" paitaa tai takkia käyttäisin. Lumen tultua siirryn pyöräteille joten viidakon lait ei paljoa auta saati sitten parempi näkyminen, hiljaa kun joutuu joka risteykseen tms tulemaan.
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 31 Elo 2011, 11:24
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:Jos on niin, että lepattavasta viiristä aiheutuu havaittava ilmanvastus, viiri ehkä kannattaisi tehdä jäykästä ohuesta levystä. Se olisi vielä kiinni tangossa niin, ettei se pääse heilumaan.
Tässä taidettaisiin menettää viiristä tuleva näkyvyyshyötykin. Se lepatus juuri tekee sen että viirin huomaa kaikista suunnista hyvin.
mhelander kirjoitti:3M:n liimattavat heijastinnauhat on harkinnassa/hankinnassa. Niillä tarkoitus koristella kypärää, polkimien pohjat ja liimata runkoputken sivuille. Kun vaan löytyis perusväriltään sinistä (runkoon) ja mustaa (kypärään) niin ei nykyinen ilme muuttuisi paljoa.
ITse meinasin moista heijastinnauhaa laittaa myös tarakalle tulevaan takaboxiin. Toki boxissa on heijastin, mutta kirkkaan keltainen teippi parantaisi näkyvyyttä ainakin valoisalla.
Lisäksi käytän nilkoissa heijastinnauhoja. Jalat ovat ne jotka tulevat ensimmäisena nurkan takaa esiin, joten niissä saisi olla jotain joka näkyy. Olen myös miettinyt, että olisiko heijastimet kampiin sisäpuolelle. Ei osu jalkoihin, mutta näkyisi aina toiselle puolelle.
Tämä keskustelu on kyllä eksynyt aika kauas alkuperäisestä aiheesta, olisiko siirto uuteen ketjuun tai 'mitä näkyvyyttä edistäviä ...' ketjuun paikallaan?
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 31 Elo 2011, 13:57
Kirjoittaja jarkko
Takaisin alkuperäiseen aiheeseen...
Eipä ole tullut ajettua... Vaihdoin keväällä nojakkeihin lyhyet kammet polvikipujen takia, mutta ei siitä sitten kuitenkaan lopulta ollut suurempaa apua. Iski pahanpuoleinen turhautuminen, ja fillarit ovat seisseet varastossa sen jälkeen. Nojakki ratkaisi yhden normipyörän aiheuttaman terveyspulman ja toi toisen yhtä hankalan tullessaan. Käytin kaksi vuotta etsiessäni ensin ratkaisua tavan fillarin ongelmaan ja sitten nojapyörän luomaan ongelmaan eikä intoa säätämiseen enää löydy. Vaihdoin hyötyliikunnan melontaan, missä ei mikään paikka kipeydy.
Re: Eipä tullut ajettua...
Lähetetty: 31 Elo 2011, 14:16
Kirjoittaja jori
jarkko kirjoitti:Takaisin alkuperäiseen aiheeseen...
Eipä ole tullut ajettua... Vaihdoin keväällä nojakkeihin lyhyet kammet polvikipujen takia, mutta ei siitä sitten kuitenkaan lopulta ollut suurempaa apua. Iski pahanpuoleinen turhautuminen, ja fillarit ovat seisseet varastossa sen jälkeen. Nojakki ratkaisi yhden normipyörän aiheuttaman terveyspulman ja toi toisen yhtä hankalan tullessaan. Käytin kaksi vuotta etsiessäni ensin ratkaisua tavan fillarin ongelmaan ja sitten nojapyörän luomaan ongelmaan eikä intoa säätämiseen enää löydy. Vaihdoin hyötyliikunnan melontaan, missä ei mikään paikka kipeydy.
Suosittelen sinulle, ja muillekin kivuista kärsiville kirjaa:"Siunattu kipu". Sen on kirjoittanut ortopedi, joka leikkeli työkseen kipuselkiä ja polvia, kunnes huomasi mistä kivut johtuvat ja hoitaa tällä hetkellä potilaitaan muuttamalla potilaittensa ravintotottumuksia. Oletko varma, että ensin iski kipu ja sitten turhautuminen, eikä päinvastoin.