ajarmala kirjoitti:...
- kulkee tyynessä tasamaalla 120 km/h teholla 879 W
- oletetaan alamäki 0,65 %:
- tässä alamäessä 120 km/h tulee jo vain 439 watilla
- jos tässä alamäessä käytetään tuo 879 wattia, niin nopeus on runsaat 131 km/h
Suurilla nopeuksilla loivakin alamäki vaikuttaa nopeuteen, koska suurella nopeudella loivassakin mäessä korkeuden muutosta kertyy aikayksikössä melkoisen paljon.
T. Ari
Kyllä alamäki vaikuttaa yllättävän paljon. Jos otaksutaan 0,65 prosenttia laskua eli 6,5 promillea, niin sehän on kilometrin matkalla 6,5 metriä alamäkeä. Jos pyöräilijä ajaa 120 km/h, niin se on sama kuin 33,3 m/s. Sekunnin matkalla tie laskeutuu siis 21,67 cm. Miltä tuntuisi ajella joka sekunti alaspäin tai ylöspäin 21,67 cm? Jos on 100 kg ajokki + ajaja + tarvikkeet, niin joka sekunti saadaan/annetaan mäkienergiaa määrä mg h = 100 kg * 9,81 m/s2 * 0.2167 m = 212,5 Joulea (eli wattisekuntia). Sekunnissa mäki siis auttaa / vastustaa tuossa nopeudessa 212,5 watin teholla. Siis likimain oman sähköpyöräni moottorin verran ( se antaa 250 wattia nimellisesti).
Ilmanvastus merkinnee myös paljon. Jos tiheys meren pinnan tason arvosta 1.225 kg/m3 arvoon 1,07 kg/m3 (kuten noin 1400 m korkeudella olisi, niin ilmanvastusvoima vähenee samassa suhteessa (1,07/1,225 = 87 %). Tarvitaan siis 13 % vähempi tehoa ilmanvastuksen voittamiseen sillä korkeudella kuin merenpinnan tasolla. Koska ajokkien vierintävastuskerroin lienee tuntuvasti parempi kuin 6.5 promillea, niin polkemisteho voidaan kokonaan antaa ilmanvastuksen voittamiseen ja mäki auttaa vielä siinäkin.
Epistä.
PS.
En tarkistellut vielä ajarmalan lukuja, vaikka kovin isoilta ne tuntuvat.