Sivu 2/3
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 03 Tammi 2012, 10:45
Kirjoittaja Syväri
Nojanalle kirjoitti:Miksi leveät renkaat talveksi. Tuntuu ihan hullulta idealta. Sopivan isot halkasijaltaan ja mahdollisemman kapea tuntuisi paremmalta idealta. Miksi lisätä kuormaa turhaa. Kapeessa renkaassa on suurempi pistovoima tiehen ja kolmipyöränä kuormakaan ei kasva turhan isos. Kapeat nastarenkaat on siittä hyvät että matkakin viellä joutuu. Leveet renkaat puolataa paikkaa jos ajetaan sorateillä ja hiekkarannoilla. Ei siinä muuta hyvää sit ole . 
läskirenkailla pysyy pystyssä, pääsee eteenpäin. Ei ne alaskassa turhaan fatbikeillä ajele 
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 03 Tammi 2012, 11:11
Kirjoittaja Nojanalle
Kyllä ne vähän sitäkin siellä taitaa olla. Kyllä kapea rengas leikkaa lunta paremmin ja pistekuorma lisää pitoa . 
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 03 Tammi 2012, 12:31
Kirjoittaja jviirret
Kapea rengas tamppaa kapeammin ja kulkee kevyemmin. Sitten toki eri asia jos kevyttä pakkas lunta on puoli metriä ennen pitävää pohjaa, silloin joku moottorikelkan telan levyinen kumi toimii paremmin kuin normaali pyörän rengas. Näitä kelejä vain aika harvoin täällä ja noilla keleillä säästynyt energia kuluu kyllä moninkertaisesti normaalilla talvikelillä.
Pidon kanssa asia on vähän monimutkaisempi. Jos jarrujen pitoa halutaan lisätä niin yleensä niiden pinta-alaa kasvatetaan, tämä puhuisi leveän renkaan puolesta. Mutta jos se leveys estää nastoja pureutumasta jäähän...
Jukk
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 03 Tammi 2012, 21:40
Kirjoittaja noja
Miksi leveät renkaat talveksi. Tuntuu ihan hullulta idealta. Sopivan isot halkasijaltaan ja mahdollisemman kapea tuntuisi paremmalta idealta.
Rengas kelin ja ennen kaikkea käyttötarkoituksen mukaan. Jos ajaa esim. työmatkaa kaupunki alueella edes jollain lailla kunnossa pidetyillä pyörateillä niin varmasti parempi on kapea nastarengas... ehkä
. Jos taas seuraavien kuvien pyöriin laittaisi sellaisen kapean ja "leikkaavan" renkaan niin eipä tulis mitään.
http://farm6.static.flickr.com/5171/555 ... 3ce8_z.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/_BhBO ... 648-hd.jpg
Tollasen leveen renkaan idea onkin siinä ettei se mene pohja myöten.
Oiskohan ollut vuosi 1997 kun oli aivan käsittämättömät hankikantoset (ainakin täälläpäin) silloin, kävellessä tuli mieleen että roudaanpa isän vanhan pappa mallin pyörän mettään sellaisen pienen "vuoren" päälle ja laskettelen alas
. Vaan eipä se hanki sitä oikein kunnolla kestänyt ja senhän tietää että miten siinä sitten kävi, mutta kesti se paikka paikoin ja hauskaa oli
. Ai että kun silloin olisi ollut fatbike... kelit oli kokolailla tälläiest. http://vimeo.com/19592248
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 00:59
Kirjoittaja noja
Wacky kirjoitti:En tiedä onko moni teistä kuullut fatbike pyöristä, mutta tässä on meidän vastine niille. Aika mielenkiintoinen kapistus. Näyttää ihan siltä että olis rakennettu kokoa isommalle ihmiselle 
Niin ja piti sanoo että toi linkki ei ainakaan mulla toimi... Googlettelin vähän aikaa ja löysin tälläisen.

Tuolta se löytyy...http://singletrackworld.com/forum/topic ... t-all-hype
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 08:28
Kirjoittaja mhelander
Sama kuin mitä esittivät BROL:ssa. Saa nähdä syttyikö kipinä ja lähdenkö hommaamaan levari-etuhaarukan, sylinterit ja rakentamaan rattaita. Vois olla kiva kevään teräshangille joita meillä täällä pohjoisessa on toisinaan.
Vaatinee toki myös MTB-takapakan mutta kävin 90-luvulla kokeilemassa noilla 50mm:n Nokia-talvirenkailla varustetulla maasturilla ja hauskaa oli.
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 09:13
Kirjoittaja irakas
1950-luvulla Rovaniemellä oli usein kevättalvilla erinomaiset hankikelit, ja ajelimme tavallisilla mummopyörillä pitkiä matkoja pitkin Kemijokea. Puolen päivän jälkeen hauskuus loppui, kun aurinko lämmitti hangen pintaa ja renkaat alkoivat uppoamaan syvälle ja paluumatka kesti pitkään. 
Sakari
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 12:10
Kirjoittaja Wacky
noja kirjoitti:Wacky kirjoitti:En tiedä onko moni teistä kuullut fatbike pyöristä, mutta tässä on meidän vastine niille. Aika mielenkiintoinen kapistus. Näyttää ihan siltä että olis rakennettu kokoa isommalle ihmiselle 
Niin ja piti sanoo että toi linkki ei ainakaan mulla toimi...
http://lightfootcycles.com/products-ove ... d-bicycle/ jos tuolla löytyis tää LWB läskinojakki.
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 14:36
Kirjoittaja mhelander
Samat Surlyn gummit ja vanteet kuin mun hajatelmassa.
Toisaalta halvalla pääsis jos vaihtais 26" maasturin keulan nykyisen hiilikuituisen sijaan, rattaat Nokian nastarenkailla siitä kans ja taakse vaihtais vaan 9-10 vaihteisen simppa-yhteensopivan navan...
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 05 Tammi 2012, 14:12
Kirjoittaja noja
läskirenkailla pysyy pystyssä, pääsee eteenpäin.
Tässä hyvä pätkä leveen ja kapeen renkaan eroista.
http://www.youtube.com/watch?v=_OtPoDOk ... r_embedded
Mutta hienosti menee kyllä kapeellakin renkaalla.
http://www.youtube.com/watch?v=UNbEX7zVxk8
Tämä video olikin jo tuolla Tähän ei nojapyörä pysty säikeessä.
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 06 Tammi 2012, 10:27
Kirjoittaja jviirret
Väitän että tuossa Pugsley kuskin syke on korkeampi kuin mitä kapearenkaista pyörää samaa nopeutta taluttavan syke olisi. Eli paksu kumisella pyörällä eteneminen on raskaampaa. Tuossahan toisellakaan kuskilla ei mitkään kapeat kumit olleet, 50-54mm?
Kun alustaksi vaihdetaan metsäpolun sijaan asfaltti/soratie niin molemmilla pyörillä onnistuisi jo ajamalla eteneminen ja kapearenkainen menisi edelleen kevyemmin.
Jukka
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 06 Tammi 2012, 12:18
Kirjoittaja Syväri
Eroa tasoittaa varmaan se että mitä leveämpi rengas sen varmemmin takarengas seuraa eturenkaan tekemää uraa. Leveä ei myöskään painu niin syvälle. Silti, onhan se varmaan vähän raskaampaa mikäli kapeammallakin pääsis..
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 06 Tammi 2012, 13:02
Kirjoittaja mhelander
Miten tämän nyt sanois... kun katselin James Cracknellin tarpomista tollasen paksypyörä-mtb:n kanssa 40 km ylämäkeen, kun ei pystynyt ajamaan. Pyörä painoi varusteineen jotain 30-40 kg joten jos vaan ajamaan olis pystyny väittäisin että syke ja väsyminen olis lopulta ollut vähäisempää.
Nimittäin vaikka millaiset kengät on jalassa ei pyörän työntäminen hangessa ole mitään hauskaa. Jos vaan pystyssä pysyy ja saa pidon riittämään eteenpäin menemiseen niin se on samanlainen maastoajotekniikan opiskelu kuin mikä muukin. Pitäisi pystyä oppimaan.
Itse olin tosi surkea ajamaan maasturilla ylämäkiä. Vaappui, tahtoi keulia ja paikallisen pitkän ja jyrkän ylämäen jouduin osin taluttamaan kun putosin satulasta. Toisin oli alamäet ja tasaisella ajo. Treenamalla olisin pysynyt ylämäissäkin muiden mukana.
Penskana ajeltiin kaikilla pyörillä kevään teräshangilla. Sitten aikuisena kun maasturin hankin niin pitihän sitäkin kokeilla hangilla ja kelkkaurilla. Nuoruuden motocross-kaahaus on auttanut, ajo on tosi hauskaa ja hyvin pysyn pystyssä ja liikkeellä. Nyt tekisi vähän mieli kokeilla samaa nojakilla.
Joten todennäköisesti pitää sitten keväämmällä kokeilla maasturin osilla miten MP kulkee. Penkkiä vaan vähän enemmän pystyyn ja silleen. Saa ainakin tempoltaan vaihtelevaa intervalli treeninkiä, mukavaa vaihtelua kevään muuhun harjoitteluun.
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 06 Tammi 2012, 14:41
Kirjoittaja Wacky
Kiinnostus tohon mp:n framekittiin alkaa kasvaa päivä päivältä. Siitä sais tuunailtua todella moneen eri tarkoitukseen sopivan sopivilla haarukoilla ja kiekkoseteillä. Monikäyttöisyys..
Re: Nojapyörien fatbike
Lähetetty: 06 Tammi 2012, 14:56
Kirjoittaja Pastori


Mitkähän renkaat noissa Hanebrinkin pyörissä on? Noitahan on ollut ennen tätä viimeistä fatbike buumia. Tommoisten pohjalta läskipyörä nojakki 
Tohon vaikka Rans Rocketin yläosa
Heheh. Minuutin skissi.