Re: Uusi nojapyöräkauppa?
tm kirjoitti:Asialleen omistautunut asiakkaan huomioon ottava myyjä on alalle parasta mainosta.
Todellakin, ja se päinvastainen on varmasti hidastanut yleistymistä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
tm kirjoitti:Asialleen omistautunut asiakkaan huomioon ottava myyjä on alalle parasta mainosta.
Todellakin, ja se päinvastainen on varmasti hidastanut yleistymistä.
Kuten mainittu nojakki kauppa ei itsessään oo mikään "kultakaivos" ainakaan alkuun, joten kustannukset kannattaa tosiaan pitää pieninä. Ei suuria huoneisto vuokria ym. kiinteitä kuluja. Tuo ehdotus ett kauppa olis pyörien päällä, eli ainakin olis semmonen kalusto (peräkärry tai pakuri ) johon muutama esittely pyörä mahtuu. Tämän karavaanin kanssa vois kiertää esittelemässä pyöriä turuilla ja toreilla eli erilaisissa festareissa ym kesätapahtumissa ja niitähän suomessa riittää. Nojapyörä tapahtumat kannattaa käyttää myös hyväkseen ja koittaa saada sinne myös uusia kiinnostuneita.
Tuli mieleen ett jos kauppias sais houkuteltua ryhmän meitä "ammattikuskeja" ajelemaan johonkin sopivan tuntuseen kesätapahtumaan noin niiku herättelemään yleisöä ja sitt ois mahollisuus koeajoon.
PetRi
Kiitos kommenteista so far! Tarkoitus olisi ottaa ainakin Azub ja HP Velotechnik valikoimaan, niillä on sen verran laaja valikoima eri tyyppisiä pyöriä. Huolto ja varaosat kuuluisi myös valikoimaan. Ja tietenkin renkaita, sivulaukkuja, ajovarusteita ym. Olen myös miettinyt käytettyjen pyörien myyntiä uusien ohella. Jos homma alkaa rullaamaan, voisi valikoimaan lisätä peräkärryt, taitto- ja tavarapyörät. Koeajomahdollisuus näyttäisi olevan tärkeä pointti, joten pitäisi olla aika monta pyörää esillä ts. SWB, LWB, CLWB, muutama erilainen trike. Nojapyörien myynti ei varmaankaan ympärivuotisesti ole kannattavaa, joten ajattelin jatkaa nykyistä duunia (kotisiivousta) sen ohella. Lisäksi vaimo on graafikko/visualisti, joten töitä toivottavasti riittää. Mutta edelleenkin kaikki pointit ovat tervetulleita, itsellä ei välttämättä tule kaikkea mieleen...
Koodi: Valitse kaikki
Timo
kissaniitty kirjoitti:Nojapyörien myynti ei varmaankaan ympärivuotisesti ole kannattavaa, joten ajattelin jatkaa nykyistä duunia (kotisiivousta) sen ohella. Lisäksi vaimo on graafikko/visualisti, joten töitä toivottavasti riittää.
Jos noita graafikon töitä voi tehdä omissa tiloissa, omalla aikataululla niin se olisi ihan sopivaa hommaa tuon nojakki-myynnin ohella. Liike on auki koko graafikon työpäivän, ja jos ei ole ainoatakaan asiakasta niin tuli väännettyä niitä töitä. Tietysti vaatii aika rautaisen keskittymiskyvyn että pystyy vaihtamaan suoraan hommasta toiseen, eikä stressaa itseään hengiltä jos päivä onkin täynnä keskeytyksiä. Toisaalta, jos vain myy nojakkeja, niin ei niitä keskeytyksiä ihan tolkuttomasti voi olla.
kissaniitty kirjoitti:Olen myös miettinyt käytettyjen pyörien myyntiä uusien ohella. Jos homma alkaa rullaamaan, voisi valikoimaan lisätä peräkärryt, taitto- ja tavarapyörät. Koeajomahdollisuus näyttäisi olevan tärkeä pointti,
Koeajopyöriksi voisi hankkia noita käytettyjä, ja tosiaan innoikkaimmille niitä saisi siinä yhteydessä varmaan myytyäkin.
Se kauppiaan kannalta ikävä riski tässä on, että tulee nojapyörä buumi ja alalle tulee suuria kilpailijoita juuri kun on lynönyt rahansa kiinni kontilliseen uusia pyöriä.
Jukka
En ole ehtinyt lukemaan tämän osion kaikkia juttuja, mutta voisiko ajatella, että liikkeessäsi olisi koeajettavana/myytävänä/säilytettävänä itsetehtyjä nojakkeja? Vasta, kun osto syntyisi, rupeaisi raha liikkumaan. Minulla olisi ainakin kaksi nojakkia (SH13 ja SH14) tarjottavana tällaiseen toimeen. Eikä hinta olisi paha.
Sakari
irakas kirjoitti:En ole ehtinyt lukemaan tämän osion kaikkia juttuja, mutta voisiko ajatella, että liikkeessäsi olisi koeajettavana/myytävänä/säilytettävänä itsetehtyjä nojakkeja? Vasta, kun osto syntyisi, rupeaisi raha liikkumaan. Minulla olisi ainakin kaksi nojakkia (SH13 ja SH14) tarjottavana tällaiseen toimeen. Eikä hinta olisi paha.
Sakari
Joo, tästähän lähtis hyvin käyntiin ura yrittäjänä, nojakkien sopimusvalmistajana kissaniitylle
No, ehkä vielä miettis asiaa ja opettelis oikeasti rakentamaan näitä.
jviirret kirjoitti:Koeajopyöriksi voisi hankkia noita käytettyjä, ja tosiaan innoikkaimmille niitä saisi siinä yhteydessä varmaan myytyäkin.
Se kauppiaan kannalta ikävä riski tässä on, että tulee nojapyörä buumi ja alalle tulee suuria kilpailijoita juuri kun on lynönyt rahansa kiinni kontilliseen uusia pyöriä.Jukka
No joo, en kyllä usko että buumia tulee eikä varmaan varat riitä kontilliseen Hienoahan se olisi jos Suomen pyöräkansa hurahtaisi nojakkeihin.
irakas kirjoitti:En ole ehtinyt lukemaan tämän osion kaikkia juttuja, mutta voisiko ajatella, että liikkeessäsi olisi koeajettavana/myytävänä/säilytettävänä itsetehtyjä nojakkeja? Vasta, kun osto syntyisi, rupeaisi raha liikkumaan. Minulla olisi ainakin kaksi nojakkia (SH13 ja SH14) tarjottavana tällaiseen toimeen. Eikä hinta olisi paha.
Sakari
Jotain tuonsuuntaista oli mielessä: voi tuoda pyöränsä (toivottavasti todella hienoon myymälään) myyntiin.
Yksi myyntiartikkeli mitä kannattaa kokeilla on nojapyöräaiheiset t-paidat, varsinkin jos graaffisia kykyjä löytyy perhepiiristä. Kiinnostuneita sellaisia hankkimaan oli http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =12&t=1450 harmi vaan, että kaikki halusi erilaisia paitoja
kissaniitty kirjoitti:irakas kirjoitti:En ole ehtinyt lukemaan tämän osion kaikkia juttuja, mutta voisiko ajatella, että liikkeessäsi olisi koeajettavana/myytävänä/säilytettävänä itsetehtyjä nojakkeja? Vasta, kun osto syntyisi, rupeaisi raha liikkumaan. Minulla olisi ainakin kaksi nojakkia (SH13 ja SH14) tarjottavana tällaiseen toimeen. Eikä hinta olisi paha.
Sakari
Jotain tuonsuuntaista oli mielessä: voi tuoda pyöränsä (toivottavasti todella hienoon myymälään) myyntiin.
Ja mulla näköjään yt-neuvottelut(yt-sanelu) edessä joten noita vois ehkä ruveta rakentamaan tosissaan...
Syväri kirjoitti:irakas kirjoitti:En ole ehtinyt lukemaan tämän osion kaikkia juttuja, mutta voisiko ajatella, että liikkeessäsi olisi koeajettavana/myytävänä/säilytettävänä itsetehtyjä nojakkeja? Vasta, kun osto syntyisi, rupeaisi raha liikkumaan. Minulla olisi ainakin kaksi nojakkia (SH13 ja SH14) tarjottavana tällaiseen toimeen. Eikä hinta olisi paha.
Sakari
Joo, tästähän lähtis hyvin käyntiin ura yrittäjänä, nojakkien sopimusvalmistajana kissaniitylle
No, ehkä vielä miettis asiaa ja opettelis oikeasti rakentamaan näitä.
Täytyisi olla aika ihme veikko, jos pystyisi pääsemään edes minimipalkoille yksityisyrittäjänä nojapyörärakentajana nyky-Suomessa. Olen rakentanut 16 nojapyörää ja myynyt niistä neljä. En ole laskenut käytettyjä työtunteja. Suunnittelu ja rakentaminen on ollut vain intensiivistä ja antoisaa harrastelua vaativan aiheen parissa.
Asia olisi aivan toinen riittävillä resursseilla ja sarjatuotannolla, ja tietenkin nojapyörien maine ja suosio pitäisi olla aivan toista luokkaa kuin mitä se nyt on. Itse uskon kyllä, että hamassa tulevaisuudessa asian täytyy olla näin.
Sakari
Itse uskon kyllä siihen että pyörän rakentaminen onnistuu tämän kokosessakin maassa. Tosin se vaatii aikamoista inovatiivista suunittelua ja pitkälle kehitetyn malliston. Onhan kuitenkin koko markinaalue paljon suurempi kuin pelkkä Suomi. Markinointi ratkaisee aika pitkälle .Voitto taas on kiini paljon siittä tehdäänkö pyörät kokonaan täällä , vai jossain halpamaassa.
Minusta valikoiman olisi hyvä olla kattava, että mahdollisimman monelle löytyisi sopiva pyörä. Eurovalmistajien ohella jenkit kuten Rans ja Bacchetta tai edullisemmasta päästä Sun olisi hyvä lisä ohjelmaan. Velomobiilien osuus tulee varmaan kasvamaan, ainakin kiinnostusta on kuten tältäkin foorumilta voi todeta. Muita segmenttejä voisivat olla crank forward ja tavarapyörät. Varuste ja tarvikepuoli on myös tärkeä, kannattaisiko niitä varten olla nettikauppa?
irakas kirjoitti:Täytyisi olla aika ihme veikko, jos pystyisi pääsemään edes minimipalkoille yksityisyrittäjänä nojapyörärakentajana nyky-Suomessa. Olen rakentanut 16 nojapyörää ja myynyt niistä neljä. En ole laskenut käytettyjä työtunteja. Suunnittelu ja rakentaminen on ollut vain intensiivistä ja antoisaa harrastelua vaativan aiheen parissa.
Asia olisi aivan toinen riittävillä resursseilla ja sarjatuotannolla, ja tietenkin nojapyörien maine ja suosio pitäisi olla aivan toista luokkaa kuin mitä se nyt on. Itse uskon kyllä, että hamassa tulevaisuudessa asian täytyy olla näin.
Sakari
Niinno, tuskin olet käyttänyt aikaa tai rahaa markkinointiin ja näinpäinpois vaikka tehdyt pyörät varsin hyviä onkin.
Kansainvälisille markkinoille pitäs päästä oikeastaan HETI, luotettavan valmistajan maineen saaminen varmaan vie aikansa.. Eikä pelkästään sen maineen vaan pitää pyörienkin olla luotettavia Ei tässä tierä mitä tekis..
Tekis mieli ruveta pyöriä tekemään, mutta mulla on sitä vikaa etten tajua tosielämän realiteetteja ihan täysillä näissä jutuissa mihin uskon.. Siksikin arveluttaa omistautua asialle . Mitä jos epäonnistun? Kunnon velkahelvetti