Sivu 2/3
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 18 Marras 2011, 21:57
Kirjoittaja Nojanalle
Hyvä Sakari , nyt on sit Vaajakosken tie valaistu. Kerro sit kuinka hyvin se pimiällä valaisee. Laitan sit ostolistalle. Nazcassa on minulla hyvät ja riittävät . Tähän uuteen tarvitaa tositehokkaat ja takavalot jo hommasin . Istuvan takapoksiin tuollasen peräkärryyn tarkoitetun takavalon , joka on LED toiminen . Saan samalla jarruvalot taakse ja kaiken kukkuraksi rekisterinilvellekin . Johon präntään tuon Stern 3 tekstin .
Saapa kylä puheen aihetta.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 19 Marras 2011, 06:22
Kirjoittaja Wacky
Hopea kirjoitti:"Not compliant with German road law."
Onneksi Suomessa pyörän valoilla ei ole vaatimuksia/normia. Tieliikennelain vaatimus siitä, että vastaantulijaa ei saa sokaista on asennuksella hoidettavissa. Muuten tuossa näyttäisi valoa riittävän.
Sen takia jätin ostamatta sen isovelimallin josta lähtee yli tuplasti tuon tuottama valomäärä ja jos toi tuntuu häikäisevän liikaa ihmisiä niin sitten vaan pieni lippa niin eiköhän se hoidu sillä kuntoon viimeistään.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 20 Marras 2011, 17:49
Kirjoittaja irakas
Näin hurja häikäisysuojasta tuli sijoitettuna SH 9:ään. Suojan päällä olevalla läpyskällä voi säätää ylöspäin suuntautuvaa valoa.
Sakari
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 11:54
Kirjoittaja Wacky
Nyt kun oon muutaman päivän ajellut dynamo valojen kanssa ei oo mitään suurempaa valittamista imentynyt. Etuvalossa riittää teho jotta näkee kunnolla ajella eikä vastaantulijat ole vielä valitelleet. Ainoa ongelma valojen kanssa on että saa pitkän tovin ajella ennen kun takavalo jää pidemmäksi aikaa päälle kun pysähty, mutta tästä etuvalon valmistaja varoitteli jos ei käytä heidän takavaloa jossa ei ole omaa konkkaa ollenkaan.
Etuvalo: Supernova E3 Pro Iris
Takavalo: B&M tarakka malli jossa sensori ja oma konkka
Dynamo: Shimano Deore XT DH-T785
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 18:19
Kirjoittaja Premnas
jarkko kirjoitti:Hopea kirjoitti:Ei niinkään ole kommentoitu, mutta selvästi tulee reilusti tietä kevyenliikenteenväylällä kun minulla on tadpole trikessä aika hyvät ledivalot puolen metrin korkeudella molempien etupyörien tuntumassa. Pimeässä vastaantulijat eivät tajua muuta kuin että joku aika leveä tulee pyörätiellä vastaan.
Päädyin samankaltaiseen ratkaisuun, kun tuli kanssapyöräilijöiden kanssa muutama läheltä piti-tilanne trikellä. Pidin ennen vain lamppua kypärän päällä ja tarakan päässä, ja muutama henkilö meinasi ajaa eturenkaaseen, kun ei triken leveyttä pimeydessä havainnut. Hankin pinnoihin kiinnitettävät kohtuu tehokkaat oranssit led-lamput kaikkiin vanteisiin. Ei ole enää pelkoa, ettei pyörä näkyisi... Mitään kommentteja näistä ei ole toistaiseksi tullut.
Mulla oli ensin vain triken etuvaihtajan tolpassa valo mutta mies rakensi trikeen molempiin lokareihin pyöreät ledituikut jotta juuri leveys hahmottuisi. Toimii paremmin mutta välillä tulee silti tilanteita joissa ihmiset lähestyy liian läheltä. Ehkä ne kuvittelee että vastaan tulee 2 pyöräilijää rinnakkain, ja luulevat että pyöräilijät asettuvat peräkkäin lähestyessä. No eihän se triken kanssa niin mene. Toisaalta ihmettelen että kuka voisi ajaa tavan pystypyörällä kaksi rinnakkain tismalleen samaa vauhtia ja vielä heilumatta? Olen miettinyt pitäisikö kypärään kiinnittää vielä ledilamppu, olis valot korkeammalla. Lisäksi viirin päähän voisi laittaa yksittäisen ledituikun, "majakan"..en kyllä tiedä saako Suomen lain mukaan niin tehdä. Taaksekin on projektina rakentaa semmoseen valmiiseen lediheijastinlamppuyhdistelmään niin et siin on vähän enempi ledejä kuin se yksi, ja heijastin samassa...
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 18:27
Kirjoittaja jviirret
Viranomaiset näyttävät jossakin oikein julkisesti joustavan lain kirjaimellisesta noudattamisesta: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... vin/719893
Ei lain mukaan ole mitkään lisävalot kielletty. Muistaakseni värien pitäisi olla kuitenkin niin ettei keula ja perä sekotu. Esim. oranssi tuikku olisi näin sallittu?
Jukka
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 26 Marras 2011, 12:54
Kirjoittaja Syväri
Pahasti ohi aiheen mutta laitan tänne:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/118133- ... e%E2%80%9D
Tunnustan heti alkuun että en osaa noita väistämissääntöjä täysin, en pyörällä enkä autolla, ei ne muistu mieleen eri tilanteissa. On niin helvetin sekavat.
Tässä on sitä jotain, meinaan lainsäätäjien aivopieruja pahimmillaan.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 26 Marras 2011, 14:36
Kirjoittaja jori
Tämä sekava väistöjärjestysongelma rakennettiin tahallaan 90-luvun alussa muuttamalla polkupyörän väistämisvelvollisuus. Siihen saakka oli täysin selvää, että kevyen liikenteen väylää tulevaa liikennettä väistetään aina, oli se mitä tahansa. Selkeä sääntö, joka toimii kaikissa tilanteissa, myös nojapyörien, invapyörien potkulautojen, rullasuksien, -luistimien ja alle ja yli 12-vuotiaiden pyöräilijöiden kyseessä ollen. Ainoa muutos, joka tuohon sääntöön pitäisi tehdä, on liikennöintinopeuden rajoittaminen suojatiellä kävelyvauhdiksi, jotta autoilijan väistämisvelvollisuus ei olisi liian vaikea kovin kaukaa tulevan pyöräilijän havaitsemisessa. Olen ehdottanut tätäa ennenkin: Jalkakäytävällä pyöräileville 10 km/h nopeusrajoitus (näinhän jo tehdään) Yhdistetyn kevyen liikenteen väylän nopeusrajoitus 25 km/h ja pelkällä pyörätiellä jalankulku (koirankusetus) kielto. Yli 25 km/h nopeudella liikkuvat pyöräilijät voivat vapaasti valita myös tien pientareen, vaikka kevyväylä paikalla onkin. Näillä säännöillä homma toimisi luonnostaan ilman ainaista riitelyä molnimutkaisista säännöistä.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 26 Marras 2011, 16:58
Kirjoittaja Nojanalle
Itse olen sitä ieltä että kaiken liikenteen selkiyttämiseksi, pyöräilijän kulkiessa kevyenkulkuväylää ja saapuessaan risteykseen . Niin ajoväylän pitäisi aina päättyä kolmioon. Kun kuitenkaan autoilijat harvoin väistää polkupyörää. Kun ei ole mitään etuajo-oikeuksia , niin säänöt selkiytyy. 
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 26 Marras 2011, 17:10
Kirjoittaja Syväri
Voi kun arvoisa liikenneministerimme lukisi esim. Fillarifoorumia niin ehkä silmät aukeais.
Mutta kun on tärkeämpää leikkiä tukikikkailujen ja satelliittimaksujen kanssa 
Enpä tiedä, hyvin liikenne sujuu pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä ainakin täällä, molemmat tietävät että toinen voi ajaa päälle.. ei kauheasti ole onnettomuuksia ollut. Jokainen on tietysti liikaa.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 27 Marras 2011, 20:50
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:Olen ehdottanut tätäa ennenkin: Jalkakäytävällä pyöräileville 10 km/h nopeusrajoitus (näinhän jo tehdään) Yhdistetyn kevyen liikenteen väylän nopeusrajoitus 25 km/h ja pelkällä pyörätiellä jalankulku (koirankusetus) kielto. Yli 25 km/h nopeudella liikkuvat pyöräilijät voivat vapaasti valita myös tien pientareen, vaikka kevyväylä paikalla onkin. Näillä säännöillä homma toimisi luonnostaan ilman ainaista riitelyä molnimutkaisista säännöistä.
Onko suomessa ainoatakaan pätkää pelkkää pyörätietä?
Ja sitten tuo 25 km/h rajoitus. Kun minä ajelen, niin kyllä tasaisella ja alamäessä menee yli tuon, mutta vähänkin ylämäkeä, niin mennää alle 20 km/h. Eli minä olisin sitten ajelemassa siellä autoliikenteen seassa 10 km/h?
Ei sinne kevyenliikenteen väylille minusta nopeusrajoituksia tarvita, vaan selkeää tiedostusta siitä että jalankulkijat kulkevat LAIDASSA, ja tuota pitäisi edes joku määrä valvoa. Fillaroiva poliisi jakamaan sakkoja koiran kusettajille ja muille keskellä väylää hortoileville.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 27 Marras 2011, 21:03
Kirjoittaja Wacky
tavasti kirjoitti:jori kirjoitti:Olen ehdottanut tätäa ennenkin: Jalkakäytävällä pyöräileville 10 km/h nopeusrajoitus (näinhän jo tehdään) Yhdistetyn kevyen liikenteen väylän nopeusrajoitus 25 km/h ja pelkällä pyörätiellä jalankulku (koirankusetus) kielto. Yli 25 km/h nopeudella liikkuvat pyöräilijät voivat vapaasti valita myös tien pientareen, vaikka kevyväylä paikalla onkin. Näillä säännöillä homma toimisi luonnostaan ilman ainaista riitelyä molnimutkaisista säännöistä.
Onko suomessa ainoatakaan pätkää pelkkää pyörätietä?
Kyllä mun työmatka reitiltä löytyy melkein puoli kilometriä, mutta aika vähän niitä yleensä näkee. Tästä löytyy.
Tärkeintä olis poistaa pyörätien käyttö pakko koska se ei tosiaan ole yli 20km/h vauhdeissa yleensä turvallista ja muutenkin erittäin epämukavaa niissä vauhdeissa.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 28 Marras 2011, 13:34
Kirjoittaja Kyytsis
Mä haluan tälläiset:
Tuossa video joka selvittää toimintaperiaatteen hienosti.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 28 Marras 2011, 14:24
Kirjoittaja tavasti
Kyytsis kirjoitti:Mä haluan tälläiset:
Eikä ole yhtään arassa paikassa, eikä meee valot kuraisiksi.
Mitään yleiskäyttöistä & toimivaa tuosta tuskin tulee koskaan, mutta vinkeä hilavitkutin toki jos joskus valmistuu.
Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä
Lähetetty: 28 Marras 2011, 14:55
Kirjoittaja terppa
Kyytsis kirjoitti:Mä haluan tälläiset:
Tuossa video joka selvittää toimintaperiaatteen hienosti.
Kyllähän tuo huomioarvoa lisää
Dealextremessä oli kans jotain vannevaloja, kiinnitys taitaa olla venttiiliin:
http://www.dealextreme.com/p/motion-act ... cars-23490
http://www.dealextreme.com/p/motion-act ... cars-23492
http://www.dealextreme.com/p/motion-act ... pack-73346