Re: Folding 20"
Koitan tollasta halkastua takahaarukkaa tehdä, kaikesta hankaluudesta huolimatta
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Koitan tollasta halkastua takahaarukkaa tehdä, kaikesta hankaluudesta huolimatta
Kiitti tästä kuvasta - lisäraporttia nimenomaan tästä PW-Sakari-Syväri ratkaisumallista toivoisin vielä lisää.
Pastori kirjoitti:Kiitti tästä kuvasta - lisäraporttia nimenomaan tästä PW-Sakari-Syväri ratkaisumallista toivoisin vielä lisää.
Olisiko kuitenkin challengen "ratkaisumalli" heidän fujinista ainakin löytyy noin tehty haarukka.
Jukka
Pastori kirjoitti:Kiitti tästä kuvasta - lisäraporttia nimenomaan tästä PW-Sakari-Syväri ratkaisumallista toivoisin vielä lisää.
Jees, Sh 13 takahaarukka oli innoituksen lähteenä Putki on siis 50x1,5. Halkaisun alkuun hitsaan 32x2 puolikkaan putken, lisäksi sivuille täytyy lisätä vahvistusta että kestää jarrutusvoimat. 3mm levy käynee tarkoitukseen. Dropouteille ja levyjarrun kiinnitykselle se on siinä ja siinä riittääkö vai pitääkö etsiä vähän paksumpaa..
Tuotekehittelyä vaan kovasti..
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kiitti tästä kuvasta - lisäraporttia nimenomaan tästä PW-Sakari-Syväri ratkaisumallista toivoisin vielä lisää.
Olisiko kuitenkin challengen "ratkaisumalli"
heidän fujinista ainakin löytyy noin tehty haarukka.
Jukka
Toki.
Listasin vaan näita kotimaan nävertäjiä joilla muistin tämmöisen ratkaisun olevan.
Syväri kirjoitti:
Koitan tollasta halkastua takahaarukkaa tehdä, kaikesta hankaluudesta huolimatta
Tulee tuolla tekniikalla heikko paikka haarukan tyveen. Juuri siihen, jossa pitäisi olla vahva. Sakari ja PW sahasivat vain kapean halkion, joka ulottui kauemmas. Tämä sitten levitettiin ja syntynyt kolmiomainen kolo paikattiin hitsaamalla. Heidän menetelmällään tulee selvästi lujempi. Halkiosta voisi sitäpaitsi tehdä kiilamaisen, jolloin haarukka nätisti kapenisi kohti dropoutteja. Ehdottaisin tämän kolmiopalan liittämistä hitsaamalla, mutta sisäpuolelle tulevan levyn kiinnittämistä juottamalla. Liitoksesta on paljon helpompi tehdä siisti, eikä liitos vetele läheskään niin pahasti kuin hitsattu. Kaarijuotto olisi tietenkin vieläkin kätevämpi menetelmä, mutta vaatii kusilankakiepin, joka maksaa rahaa. Muuten selviää tavallisella MIGillä. Kusilanka ei ole jäätynyttä virtsaa vaan piillä seostettua kuparia (CuSi). Kaasulla juottamalla selviää varsin vähillä ostoksilla: Muutama puikko juotosmessinkiä ja juoksutepurkki.
"Kaarijuotto eli MIG-juottaminen tuli käyttöön 1990-luvulla. Se muistuttaa suuresti MIG/MAG-hitsausta. Suurin ero on lisäainelangoissa ja perusaineen sulamisessa, sillä kaarijuotossa perusaine ei sula.
Lämmöntuonti on kaarijuotossa huomattavasti vähäisempää kuin MIG/MAG-hitsauksessa, minkä vuoksi kaarijuotto sopii erityisen hyvin esimerkiksi autoteollisuudessa käytettävien sinkkipinnoitettujen levyjen liittämiseen. Vähäisen lämmöntuonnin ansiosta levy ei vääntyile eikä sinkkipinnoite vaurioidu. Tästä syystä autoteollisuuden kiinnostus kaarijuottoa kohtaan onkin erittäin suuri. Myös autokorjaamoissa käytetään paljon kaarijuottoa." Lähde: Kempin sivu.
http://www.kemppi.com/inet/kemppi/contm ... enDocument
Juu, tyveen pitää laittaa kunnon tuki jos tekee niinku minä (älkää tehkö) Sisäinen taitelijani hoiti taas homman...
Mulla on 2,5mm puikkoja. Ei hyvä.. 2mm sillä saa mutta 1,5 on jo sohimista. Olis hyvä kun löytäis ohutpuikkoja.. kaikki hitsausvehkeet löytyy kyllä kysymällä mutta se on kova työ seki
Huomenna kaventelen lisää loppupäästä ja koitan pilkkoa sopivaa rautaa tukea tarvitteviin paikkoihin
Syväri kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kiitti tästä kuvasta - lisäraporttia nimenomaan tästä PW-Sakari-Syväri ratkaisumallista toivoisin vielä lisää.
Jees, Sh 13 takahaarukka oli innoituksen lähteenä
Putki on siis 50x1,5. Halkaisun alkuun hitsaan 32x2 puolikkaan putken, lisäksi sivuille täytyy lisätä vahvistusta että kestää jarrutusvoimat. 3mm levy käynee tarkoitukseen. Dropouteille ja levyjarrun kiinnitykselle se on siinä ja siinä riittääkö vai pitääkö etsiä vähän paksumpaa..
Tuotekehittelyä vaan kovasti..
Miulla on muistaakseni tuo haarukan sisäpintaan hitsattulevy 2mm vahvaa ruostumatonta ja hitsattu ruostumattomalla puikolla putkeen kiinni. Hyvin on miusta kestäny vaikka vähän epäilin nimenomaan dropouttien kestämistä.
Petri
Noniin, nuon vaan 2,5mm puikoilla onnistu Saumoistakin tuli sen näköset että tarvii vaan sisäpuolelta viilata.
Jos PW sulla on kestänyt 2mm ruostumaton teräs niin laitan sitten samaa 3mm levyä myös dropouteille.
Pastori kirjoitti:Kiitti tästä kuvasta - lisäraporttia nimenomaan tästä PW-Sakari-Syväri ratkaisumallista toivoisin vielä lisää.
Minä käytin joka kohdassa vain 1,5 mm:n teräslevyä. Pakoputkirunko on 60 x 1,5 mm. Hyvin on kestänyt.
Dropautit hitsasin päihin Mig-hitsauksena 4 mm:n teräslevystä.
Sakari
Projekti jämähti mietiskelyasteelle.
Millä konsteilla olette tehneet näitä etuvetoja, levittämällä etuhaarukkaa vai? Miten haarukoita on muutettu 406 vanteelle? Bonuksena tähän pitäis saada levyjarru.
Lähdin siltä pohjalta miettimään jos jostain löytyis 20"-24" etuhaarukka levyjarrukiinnikkeillä, mutta en äkkiseltään löytänyt kuin noita lasten lelujoustoja..
Itse olen tehnyt maastopyörän haarukasta . Katso Stern 3 kuvia . 26 " on helpo tehdä 20" , ottaa palan pois vaan välistä ja jos rofiili on pyöree , voi sisälle laittaa holkit hitsausta helpottamaan.
Syväri kirjoitti:Projekti jämähti mietiskelyasteelle.
Millä konsteilla olette tehneet näitä etuvetoja, levittämällä etuhaarukkaa vai? Miten haarukoita on muutettu 406 vanteelle? Bonuksena tähän pitäis saada levyjarru.
Lähdin siltä pohjalta miettimään jos jostain löytyis 20"-24" etuhaarukka levyjarrukiinnikkeillä, mutta en äkkiseltään löytänyt kuin noita lasten lelujoustoja..
Etuharrukan levittämisen 100 mm:stä 135 mm:iin olen tehnyt asentamalla haarukkaan pyörän akselin niin, että siinä olevat mutterit ovat haarukan sisäpuolella. Kiertämällä muttereita riittävästi ulospäin haarukka leviää haluttuun mittaan. Olen näin levittänyt jo useita haarukoita eikä yhdessäkään ole ilmaantunut murtumia.
Liian pitkän haarukan voi lyhentää kahdella tavalla. Lyhyemmäksi leikkauksen jälkeen voi joko takoa haarukan päät littiin ja tekemällä niihin hahlot akselia varten tai hitsaamalla haarukan päihin 4 mm teräslevystä muotoillut olisivatko nyt nekin nimeltään? dropautit.
Levyjarrua varten hitsataan haarukkaan jarrun vaatima kiinnike.
Sakari
Ookei. Ehkä lähden 26" haarukasta lyhentämään keskeltä, sellaisesta missä on levyjarrulle kiinnitys valmiina. Tulee ainakin suoraan dropouttien kanssa..
Tuo mutterisysteemi olikin jo mielessä, ilmeisesti levittyy suht tasaisesti? Ja voihan sitä sitten vasaralla korjata jos sattuu vinoon menemään
Syväri kirjoitti:Projekti jämähti mietiskelyasteelle.
Millä konsteilla olette tehneet näitä etuvetoja, levittämällä etuhaarukkaa vai? Miten haarukoita on muutettu 406 vanteelle? Bonuksena tähän pitäis saada levyjarru.
Lähdin siltä pohjalta miettimään jos jostain löytyis 20"-24" etuhaarukka levyjarrukiinnikkeillä, mutta en äkkiseltään löytänyt kuin noita lasten lelujoustoja..
Vaikkapa näin:
Tämmösen vois tehdä 26" MTB-haarukasta, katkaista ja levittää noilla latoilla. Samalla tulee levyjarrulle kiinnike.
Noin itse tekisin varsinkin jos 20" eturattaalla tekisin. Mielessä kun vielä pyörii tuo 700c MBB...