Jarcco kirjoitti:Taitaisi tavallinen pelti kulua puhki turhan nopeasti. Siksi Käyttävät laikoissa kovia karkaistavia ruostumattomia teräksiä, Jori mainitsikin duplexin, esim EN 1.4462. Martensiittisia teräksiä kuten AISI 420 eli EN 1.4021 "puukkoteräs" käytetään myös. Tuolla myydään pieniäkin eriä: http://www.terasrenki.com
Tavasti kävi näyttämässä soikeita rattaitaan, jolloin minäkin näin livenä polkupyörän jarrulevyn. On se tosiaan kovaa kamaa -ja ruostumatonta. Arvelisin, tämän olleen martensiittista ruostumatonta puukko- tai jousiterästä. Valmiiksi karkaistua hiottua lattaa näkyy olevan, josta laserilla leikattu paloja suoraan myyntiin. Eipä taitaisi onnistuakaan valmiina karkaiseminen niin, että lopputulos olisi suora. Saisi sitä jälkeenpäin sitten takoa ja lämmettyään sitten vielä uudelleen.
Fillarissahan edes päästölämpötilaa ei välttämättä koskaan saavuteta, joten martensiittisetkin teräkset pysynevät suorana. Pikateräshän olisi hyvä vaihtoehto, jossa ei tarvitse huolestua päästymisestä, vaikka kovemminkin joutuisi jarruttelemaan. Ruostuu kuitenkin. Puukkosahassa ei taida riittää leveys.
Tuohan on aivan aarre tuo Teräsrenki, varsinkin, jos hinnat ovat siedettävät. Eivät kerro kysymättä, joten voivat olla hirmuiset.
Sandvik 7C27Mo2, HRC 50-52 löytyy sekä 1,5 mm että 2 mm paksuisena 2 x 340 x 2000 mm paloina. Tuosta minä tekisin, jos ei sopivaa sahanterää löydy.
Tästä jarrulevyn tekemisestäkin pitää saada wikisivu.