Sivu 2/2
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 19 Marras 2011, 15:38
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:Taitaisi tavallinen pelti kulua puhki turhan nopeasti. Siksi Käyttävät laikoissa kovia karkaistavia ruostumattomia teräksiä, Jori mainitsikin duplexin, esim EN 1.4462. Martensiittisia teräksiä kuten AISI 420 eli EN 1.4021 "puukkoteräs" käytetään myös. Tuolla myydään pieniäkin eriä: http://www.terasrenki.com
Tavasti kävi näyttämässä soikeita rattaitaan, jolloin minäkin näin livenä polkupyörän jarrulevyn.
On se tosiaan kovaa kamaa -ja ruostumatonta. Arvelisin, tämän olleen martensiittista ruostumatonta puukko- tai jousiterästä. Valmiiksi karkaistua hiottua lattaa näkyy olevan, josta laserilla leikattu paloja suoraan myyntiin. Eipä taitaisi onnistuakaan valmiina karkaiseminen niin, että lopputulos olisi suora. Saisi sitä jälkeenpäin sitten takoa ja lämmettyään sitten vielä uudelleen.
Fillarissahan edes päästölämpötilaa ei välttämättä koskaan saavuteta, joten martensiittisetkin teräkset pysynevät suorana. Pikateräshän olisi hyvä vaihtoehto, jossa ei tarvitse huolestua päästymisestä, vaikka kovemminkin joutuisi jarruttelemaan. Ruostuu kuitenkin. Puukkosahassa ei taida riittää leveys. 
Tuohan on aivan aarre tuo Teräsrenki, varsinkin, jos hinnat ovat siedettävät. Eivät kerro kysymättä, joten voivat olla hirmuiset.
Sandvik 7C27Mo2, HRC 50-52 löytyy sekä 1,5 mm että 2 mm paksuisena 2 x 340 x 2000 mm paloina. Tuosta minä tekisin, jos ei sopivaa sahanterää löydy.
Tästä jarrulevyn tekemisestäkin pitää saada wikisivu.
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 19 Marras 2011, 20:19
Kirjoittaja Nojanalle
Innostuin ideasta että ostan käsisirkelinterän , sellaisen jossa ei ole näitä kovapaloja. Siittä saisi aika makeen ulkokehän levylle . Enään jäisi sisäreijän sahais ja reikien poraus . Sekä näiden puolien muotoilu , jolla estetään sitä lämmön siirtymistä navalle .
Noita nelireikäsiä levyjä näyttää löytyvän . Mutt kun eivät ilmoita jakoa missään. Onko jollain tietoo niidenjaoista . Tai on sellainen napa mistä sen vois mitata . Olisin kyllä tosityytyväinen jos joku tässä asiassa pystyy jelpimään. 
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 21 Marras 2011, 23:35
Kirjoittaja tm
Nojanalle kirjoitti:...Toinen jos joku vois mitata ne Rohloffin pultin jaot , kellä nyt sellainenpyörästään löytyy...
Eiköhän tuo nettisivuillaan mainittu pulttikehä 65 mm ja reikä 52 mm nyt sentään pidä paikkansa
. Rohloffin jarrulevyn kiinnityspulttien halkaisija on isompi kuin normaalisti käytetty M6, taisi olla 8-millinen (samat ruuvit kuin keskiörattaissakin).
Näppäränä miehenä pystyisit ehkä modifioimaan noista Rohloffin levyistä napoihisi sopivat. Jos ei muuten niin jonkun tee-se-itse -väliadapterin avulla. Multa saattaa löytyä yksi vanha rohlon jarrulevy (ulkohalkaisija taisi olla 140 mm), pitäisi vaan löytää jostain. Muuton jäljiltä suurin osa fillarikamoista on vieläkin pahvilaatikoissa vähän siellä ja täällä. Palaan asiaan lähipäivinä.
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 23 Marras 2011, 11:08
Kirjoittaja Nojanalle
Rohlovin pultikehä on 65 ja GT 70 . Ongelma on siinä , että tekeekö itse vai etsii valmiin levyn ja tekee uuden jaon tähän levyyn , jos on tilaa , Vai tekeekö adapterin sille. Odotan jos TM löytää sen levyn kätköistään, niin päästää sitä kautta liikkeelle. 140 kuulostaa kooltaan riittäväksi taakse kyllä. 
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 26 Marras 2011, 23:04
Kirjoittaja tm
No perskules kun ei jarrulevyä tahdo löytyä, raivostuttavaa
. Lähialueen pahvilaatikot on nyt pengottu, ei tulosta. Mökillä on vielä jotain fillaritavaraa, mutta siellä tuskin tulee poikettua jokuseen viikkoon. Pahoittelut Nojanalle, ei tämä mennyt nyt ihan käsikirjoituksen mukaan.
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 26 Marras 2011, 23:48
Kirjoittaja Nojanalle
Ei hätiä mitiä. Ensiviikolla on tämän vuoden viimeinen kansalaisopisto. Jos levyä työstää niin vasta tammikuussa. 
Re: Hiiliteräs
Lähetetty: 29 Marras 2011, 06:21
Kirjoittaja Nojanalle