Sivu 2/2
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 09 Joulu 2011, 11:54
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Meni tosiaan niin sekaisin, etten ymmärrä enää ollenkaan. 
Puhutaanko tästä lähtien vetokiekosta ja vapaakiekosta ja unohdetaan etu- ja taka-, kun se vain sekoittaa. Jos kyseessä on vapaapyörä (eli tavallisessa fillarissa etupyörä), eikö laippojen pitäisi olla tasan yhtä kaukana navan keskeltä.
Ilmeisesti kyseessä levyjarrunapa ja sen mitat nojanallen avausviestissä. Jarrulevyn puoleinen pinnalaippa on keskempänä kuin oikean puoleinen.
Jukka
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 09 Joulu 2011, 12:52
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä tapauksessa ero tulee siittä että kyseessä on levyjarrullinen etunapa ja se sijoitetaan takanavaksi , kun etupuörä on vetävä .
Laippa siirtyy 10mm noin sisemmäksi ja mitotus muuttuu pinnanpituudelle. Ihme kyllä ero on aika pieni ja pääsen käyttämään saman pituisia. Valitettavasti ne joutuu teettämään kun kellään valmistajalla ei ole varasto kokona kyseisiä pituuksia.
Paljonkihan niistä holkeissa vanteessa on todella hyötyä , jos ne poistaa niin voisi siirtyä paksumpiin pinnoihin. 
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 16 Joulu 2011, 11:34
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä lasketin kahdella pinnamitta taulukolla pinnan mitat ja rupesin sit pinnaamaan DT antamilla pituuksilla niin huomasin että sen antamat mitat oli täysin pielessä. Eli 225 ei riittänyt mihinkään . Nyt lasketin samoilla mitoilla http://lenni.info/edd/fi/ sain sieltä aivan toisen laiset tulokset, 257.9 oikea ja vasen 257 . Nyt kuulostaa paremmin oikealta. Olisi se pitänyt heti hoksata . Jos vanne on sisä halkaisijaltaan 538 ja jos laitetaan 3 ristiin niin ei tuon pitäs silmin nähdenkään riittä , kun kahden pinnan pituus oli 450mm ja kun siihen lisää tuon 68mm . Niin päästää vasta 523 ja ristiinkin ne pinnat menee. No tässä tuli 30€ tappio ja 100 jää varastoon tulevaa varten. 
Tässä kävi niin että DT ei ole tehnyt virhettä , vaan tässä oli kuuluisa lukihäiriö , tai luetun ymmärtämisen ....... no DT kin antoi sit tuon 258 noin lopuksi kun ymmärsin tuon OF SPOKE HOLE = pinnanreiän halkaisija laipassa. Luulin että pinnan reikien etäisyys kehällä. Laskuri laskee juuri sitä minä sinne syötän, näin kärsii polla ja lompakko. Opetus oli että lue ääneen ja mieti moneen kertaan sanan vivahteita. 
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 19:53
Kirjoittaja kmb
Jatkan vanhaan ketjuun:
Ajattelin tilata kiekkojen mukana varapinnoja. Pinnalaskuri (tuo tässä viimeksi ketjussa mainittu) kertoo, että pinnojen pituudet olisivat 259.9 mm, 261.0 mm (etu); 261.0, 259.7 (taka).
Kyselin asiakaspalvelusta pinnapituuksia ja vastaukseksi sain että 259/261 molemmissa pyörissä. Ongelmalliseksi tulee se, että tuon pituisia ko. merkkisiä ja mallisia (DT Swiss Champion) pinnoja ei ole olemassa, eli ilmeisesti asiakaspalvelussa on käytetty pinnalaskuria ja pyöristelty. Pinnoja olisi pituuksilla 258, 260, 262 (jne).
Kysymykseni on: sopiiko varapinnoiksi 262mm:n pinnat? Vai pitäisikö tilata sekä 260 mm:n että 262 mm:n pinnoja (oletan, että pitää pyöristää ylöspäin)?
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 20:16
Kirjoittaja Wacky
kmb kirjoitti:oletan, että pitää pyöristää ylöspäin
Tämä on täysin väärä oletus. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Eli korkeintaan 260 mm pinnoja
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 20:36
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:kmb kirjoitti:oletan, että pitää pyöristää ylöspäin
Tämä on täysin väärä oletus. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Eli korkeintaan 260 mm pinnoja
Minkäs mittaisille nippeleille nämä laskurit laskevat. Minä olen törmännyt monasti pitkiin nippeleihin, jotka vaativat paljon lyhyemmät pinnat tai ainakin pidemmät kierteet pinnoihin. Varapinnoja varten kannattaisi varmaan ottaa mukaan keskimäärin sopivia pinnoja ja eri mittaisia nippeleitä, niin olisi kevyempi kuljettaa. 
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 20:50
Kirjoittaja kmb
jori kirjoitti:Minkäs mittaisille nippeleille nämä laskurit laskevat. Minä olen törmännyt monasti pitkiin nippeleihin, jotka vaativat paljon lyhyemmät pinnat tai ainakin pidemmät kierteet pinnoihin. Varapinnoja varten kannattaisi varmaan ottaa mukaan keskimäärin sopivia pinnoja ja eri mittaisia nippeleitä, niin olisi kevyempi kuljettaa. 
Tuolla on keskustelua nippelipituuksien vaikutuksista pinnapituuteen. Näkyy riippuvan nippelityypistä (valmistajasta) että vaikuttaako pidempi pituus pinnapituuteen.
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 14 Helmi 2015, 16:17
Kirjoittaja Nojanalle
Joskus tuntuu että nää laskurit ei oikein toimi . Tämäkin https://leonard.io/edd/ Vaikka kuinka yritän , niin joku ei nyt mene oikein . Aina antaa ihan hullua mittaa .
Minulla on kiekon sisähalkaisia 460mm ja se pinnataan 1 ristiin .
Pinnan vahvuus 2.6mm
Napa on 36 hole , niinkuin vanna .
Moottorin laipan halkasia reikien kohdalta 132mm.
Vasenpuoli 40mm .
Oikeapuoli 47mm.
Takahaarukka on 135mm.
Minun tekemät laskelmat tällä koeella antaa jatkuvati pinnalle mittaa 240mm noin .
Ei voi olla , sen sanoo järkikin , missä menee vikaan .
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 14 Helmi 2015, 17:02
Kirjoittaja Nojanalle
DT antoi järjellisen mitan 174mm . Olisiko kellään varastossa 3mm 174mm pinnaa , voisin ostaa .
Re: Pinnanpituuden laskeminen
Lähetetty: 15 Helmi 2015, 08:38
Kirjoittaja Nojanalle
http://www.sapim.be/spoke-calculator Tässä selkee ja helpo laskuri . Kannattaa laittaa muistiin itselleen. 