Kannattaa ainakin miettiä a) onko markkinoilla tilaa tai kysyntää ja b) miksi ostaja valitsisi kyseisen tuotteen eikä kilpailijan tuotetta? Nojakin valmistamisesta ei varmasti tule ongelmaa, mutta asiakkaiden löytymisestä sitäkin enemmän. Kuinka paljon nojakkeja ylipäätään myydään tällä hetkellä?
Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
optimistx kirjoitti:Eikös nojapyöräilijät ole erikoisuuksien tavoittelijoita, yksilöllisiä ihmisiä, joille ei kelpaa mikään, mitä lähinaapureilla on? Onkohan Suomessa ainuttakaan nojapyörämerkkiä ja -mallia, jota olisi edes parin vuosikymmenen aikana myyty yhteensä yli 10 kpl? Härmäpyöriäkään?
Nyt siis liiketoimintaidea pohjautuisi siihen, että nämä oudot tyypit muuttaisivat käytöstään täysin päinvastaiseksi kuin ennen?
Keksijän oppaissa kehotetaan uuden rautaisen idean saanutta ENSIN rakentamaan yksi proto vaikka hätätilassa pahvista ja teipistä kasaten, kokeilemaan sen toiminta monipuolisesti ja myymään se sitten. Kumma juttu, miten käytännössä tämän prosessin läpikäynti pudottaa yli 99 ideaa sadasta "jonkun pikku detaljin" takia. (esim. että "ostajia olisi pilvin pimein, mutta kun eivät ymmärrä omaa parastaan").
Ehkä tässä tulevalla yrittäjällä on tavoitteena valmistaa ja myydä "halpoja" nojapyöriä niille "tavallisille" jotka kelpuuttaisivat edulliset osat ja jonkun "yleismallin". Se on sitt toinen juttu miten tää liike-idea toimis. Melkosta pioneerityötä pitää vieläkin tehdä saadakseen kaupaksi näitä "hassujapyöriä", pitäs syrjäyttää hurja määrä ennakkoluuloja. Mutt "semmosta se yrittäminen on" ei tiijä ennenku koittaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Kyllä Härmää on myyty varmaan useita kymmeniä , Jyväskylässä on ainakin 4kpl ja yhden näimme siellä Hämeenlinnan tapaamisessa. Niitä on myyty kuulemma Apuvälinen vuokraamoille. Nazcan Pioneeriakin näkyy olevan aika hyvänlaisesti myyty.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Syväri kirjoitti:Esimerkki osakokoonpanosta ja rungon painosta. low-low-end kamaa.
...
Levyjarruja sais halvemmallakin mutta miten luotettavuuden kanssa?
Ei nuo kovin low-end kamaa ole. Bike-components.de:stä saisi vähän halvempaa tavaraa, mutta kertaluokka sama.
En tiedä mihin hintaan oikeita low-end (tai melkein) osia saisi suomalaisilta tukkureilta, esim http://www.uimonen.fi/
Se vinkki siitä biltema-pyörän purkamisesta osiksi on ihan kelvollinen halvan pyörän tekemiseen, mutta 20" kiekkoja ei saa halvalla mistään. Ja vaikka ei ostaisi biltemasta koko romukasaa, niin bilteman kiekot ovat hinnan ja laadunkin puolesta ihan kilpailukykyisiä. Lisäksi kiekkoja voi katsella myös täältä: http://www.laufrad.net/Laufraeder/ ja miksei myös kysyä muita kuin listalla olevia. Tuntuvat myyvän kiekkoja halvemmalla kuin saa osia muualta.
Levyjarruista ainakin mekaaniset Avidit on luotettavia, ja nestejarruista Tektrot voisivat olla kokeilemisen arvoiset, ainakin arvosteluissa on ihan kehuttu.
Syväri kirjoitti:JOS pyöriä menisi 10 kuukaudessa
Suomeen? Ei varmasti mene ainakaan vielä. 120 nojakkia/vuosi saattaa olla nykyisten nojakki-kauppiaiden yhteenlaskettu myynti (Savenmaasta paha sanoa). Tuolla 120 kpl/vuosi määrällä olisit varmaan euroopan mittakaavassa merkittävä valmistaja, ja siihen ei ihan kevyesti pääse. Osien hankintakustannuksissa varmasti saisi jo jonkinlaisia alennuksia noilla ostomäärillä.
Mitä sitten tulee tuohon malliin, niin 451 on sen verran harvinainen rengaskoko, että itsellä jäisi sen takia ostamatta. Lisäksi itsellä jäisi hiertämään etuveto (soralla loppuu pito ylämäissä) ja vähät vaihteet (voimat loppuu ylämäissä).
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
tavasti kirjoitti:Mitä sitten tulee tuohon malliin, niin 451 on sen verran harvinainen rengaskoko, että itsellä jäisi sen takia ostamatta. Lisäksi itsellä jäisi hiertämään etuveto (soralla loppuu pito ylämäissä) ja vähät vaihteet (voimat loppuu ylämäissä).
ETRTO 451 rengaskokoa kannattaa käyttää vain kisavehkeessä. Muissa ilman muuta 406:sta johon vanteita ja gummeja löytyy ihan eri lailla. Toki 451-renkaitakin löytyy mutta mistä EU-alueen kaupasta ja mihin hintaan on sitten eri asia.
Ja jos vetävä pyörä on 20" ja pitäisi ajaa kovaa/kilpaa, päädytään äkkiä kalliisiin ratkaisuihin, kuten:
11-piikkisellä loppuu vauhdit, tarvitaan harvinaisempi Capreo-napa jossa suurin vaihde on 9-piikkinen (useat 20" nojakit käyttää tätä napaa)
Etulehdiksi ei kelpaa normaalit 50-53 -piikkiset vaan tarvitaan suurempia ja varmasti kalliimpia
Jos taas ei ole kisalaite niin toiseen päähän tarvitaan myös vaihteita -> 3 etulehteä
Tai SRAM 3x[7,8,9] napavaihde jolla paino ja hinta nousee (CruzBike Quest 2011).
Kun olen näitä osien hintoja katsellut niin edullisimpia ovat 8- ja 9-vaihteiset "compact double" tsydeemit joissa laatuakin saa kohtuu hinnalla. Takana 11/12 alkaen ja edessä 50/34 tai 39/52. Myös 9-vaihteisen ketjuja saa ihan 10-15 € hintaan. Toisin on 10-vaihteisissa...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Ja sitten toisekseen. Kannustan kommunikointiin koko perhettä täällä kotona ja nyt sitten Syväriä myös
Kantsisko heti kättelyssä ruveta tuota kauppaa pohtivan porukan http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=2126 kanssa miettimään mikä voisi olla markkinoinen tarve ja suunnitella sitten sen kautta markkinoiden valloitusta? Toisena juttuna olisi sitten se että Syväri voisi myös toimia tuon kaupan mudien pyörien toisena myyntipisteenä ns. lakeuksien jakelupisteenä.
Huhuhan kertoi kesällä että Sähköpyörä olisi laittamassa pillit pussiin - no tiedä häntä. Mutta itse tutkisin tässä tapauksessa voisiko Azubeja saada jälleenmyyntiin. Tuo ECO on heillä aika kilpailukykyinen tuote - mikähän sen jälleenmyyjän hinta olisi? Kantsisko kysyä.
Toisella kädellä voisi sitten kehitellä sitä omaa tuotetta joka voisi olla vaihtoehtona noille??
Kunhan heittelen idiksiä, ei maksa mitään näin itselle ja ei kai tämä nyt kehenkään edes satu?
Mutta hei. Tsemppiä tässä jutussa, peukut on täällä pystyssä. Odottelen vähän että Nokialla viimeistään on nähtävää ja kokeiltavaa, miten on?
EDIT:
Sori.
Se kauppahan menikin jo.
kissaniitty kirjoitti:Joo, palautus maan pinnalle: tossa vaimo teki kannattavuuslaskelmia ja todettiin, ettei ole mitään mieltä lähteä nojapyöräliikettä perustamaan. Pitäisi myydä useita satoja pyöriä, että pääsisi edes himpun verran plussalle
Ja laskelmissa esim. tilavuokra oli todella alakanttiin, 500e/kk. Pelkkä aatteen palo ei hengissä pidä, pitää saada leipääkin pöytään...että näin. Jotenkin sivutoimisesti ehkä onnistuisi, jos kiinteitä kuluja ei paljoa olisi. Siinä on vaan se ongelma, että ilman toimitiloja ei voi pitää koeajomalleja ja siten pyörien myynti on hankalaa. Noidankehä. Täytyy tyytyä harrastuspuolella pysymiseen...
Koodi: Valitse kaikki
Timo[/quote]
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
optimistx kirjoitti:Eikös nojapyöräilijät ole erikoisuuksien tavoittelijoita, yksilöllisiä ihmisiä, joille ei kelpaa mikään, mitä lähinaapureilla on? Onkohan Suomessa ainuttakaan nojapyörämerkkiä ja -mallia, jota olisi edes parin vuosikymmenen aikana myyty yhteensä yli 10 kpl? Härmäpyöriäkään?
Nyt siis liiketoimintaidea pohjautuisi siihen, että nämä oudot tyypit muuttaisivat käytöstään täysin päinvastaiseksi kuin ennen?
Keksijän oppaissa kehotetaan uuden rautaisen idean saanutta ENSIN rakentamaan yksi proto vaikka hätätilassa pahvista ja teipistä kasaten, kokeilemaan sen toiminta monipuolisesti ja myymään se sitten. Kumma juttu, miten käytännössä tämän prosessin läpikäynti pudottaa yli 99 ideaa sadasta "jonkun pikku detaljin" takia. (esim. että "ostajia olisi pilvin pimein, mutta kun eivät ymmärrä omaa parastaan").
Ei minusta myyntiä rajoittava tekijä ole se että muillakin voisi olla samanlainen. Ennemmin se että ei ole. Ostaako kovin moni pyöriä, edes nojapyöriä siksi ettei juuri sitä mallia toisilla ole? 120 pyörää on epärealistinen tavoite mutta aika monta vuotta saisi myydä että edes yhdessä kunnassa olisi yksi.
Tottakai tekisin tilauksesta mitä vain, mutta jollain perusmallilla varmasti paras aloittaa.
Yleensä kai hyvätkin keksinnöt kaatuu siihen ettei markkinointi onnistu. Tai sitten kun hienosta keksinnöstä tulikin kovaa työtä, ja mieluummin vain keksittäisiin.. jompikumpi hyvin todennäköinen skenaario myös itelle.
ETRTO 451 rengaskokoa kannattaa käyttää vain kisavehkeessä. Muissa ilman muuta 406:sta johon vanteita ja gummeja löytyy ihan eri lailla. Toki 451-renkaitakin löytyy mutta mistä EU-alueen kaupasta ja mihin hintaan on sitten eri asia.
Jooh, nuo vanteet esimerkissä näyttääs olevan 406, taulukkoon tullut jotain sekoilua.
Pastori kirjoitti:Mutta hei. Tsemppiä tässä jutussa, peukut on täällä pystyssä. Odottelen vähän että Nokialla viimeistään on nähtävää ja kokeiltavaa, miten on?
Riippuu vähän miten saan tässä intin alla rakenneltua.. Hyvä mittari tietysti siinäkin, että jos ei nokialle saa tarpeeksi valmiiksi niin ehkä ei kannata ajatella pidemmälle.
Joku jälleenmyynti ei yhtään kiinnosta, kyllä niitä pitää sitten tehdä ihan ite tekemisen ilolla eikä vaan päivystää kaupassa.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Nazcakin oli aluksi yhden miehen yritys mutta nettisivujen perusteella kysynnän kasvaessa omistaja on ulkoistanut pyörien teon ja keskittyneekö sitten myyntiin ja markkinointiin, reilussa kymmenessä vuodessa ovat tehneet 2500 pyörää, kun omani ostin niin Ronilta kysyin vuosituotantoa niin sanoi 400 pyörää/vuosi.
Peukkuja pidän pystyssä, että saat rakennettua ideasta yrityksen. Mun mielestä pyörätyyppi on oikeanlainen jos meinaa massoille (tässätapauksessa arvio 50 kpl/vuosi ) myydä. Jos saat toteutettua pyörän jolla liikkuu mielikseen kaupunkiympäristössä ja hinnan pystyt pitämään alle tonnin niin ahkeralla markkinatyöllä varmaan myyntiä tulee. Kun taidot kasvaa ja ideat jalostuu voi aina kehitellä uusia malleja.
Minun mielestä suurimpia esteitä nojapyörien yleistymiselle on tällä hetkellä: kallis hinta, vähän myyntipaikkoja/koeajomahdollisuuksien puute/vaikeus, Harva haluaa tilata kalliin pyörän netistä kielellä jota ei täysin hallitse ja jos pyörä pitää vielä maksaa etukäteen ja sen saa ehkä 5 vk päästä jos hyvin käy ja jos vähän huonommin niin 5 kk päästä talvikeleille... pyöräkuumehan yleensä iskee keväällä... eli jos teet nojapyörien t-fordeja niin voit ehkä 10 kpl satseja tehdä varastoon jolloin asiakkaat saa pyörän nopeasti ja itsellä ei kuitenkaan ole ihan älyttömästi rahaa kiinni varastossa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Kannattaisiko tältä harmonycyclesin valmistajalta kysellä menekistä: http://www.tesipeli.com/harmonycycle/harmonyinfo.htm
Tässä eräs kotimainen piensarja valmista, joskaan ei valmista nojapyöriä: http://www.kupebike.com/
Aika kunnianhimoinen hinnoittelu(750e 1-vaihteisena, http://www.eskolankonepaja.fi/ ), mutta facebook ryhmästä päätelleen asiakkaita on löytynyt. Tuostakin käy ilmi, että tekee kaikkea muutakin metallitöitä eikä vain pyöriä. Minustakin kaliita työkaluja voisi käyttää paljon muuhunkin kuin pelkkiin pyöriin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Kannustan minäkin mutt kehotan varovaisuuteen, tässäkin keskustelussa on tullu paljon hyviä vinkkejä jos vaan tuleva yrittäjä osaa niistä poimia oikeat
Tuli mieleen ett kannattasko tehdä myös runkosettejä, eikös tuo rungon tekeminen kuiteskin oo se josta valmistaja pystyy tiliä tekemään. Pyörän osien varastoiminen ja asentaminen ei ehkä ole se kannattavin homma tässä. Varmaan pitää tehdä myös valmiita pyöriä muuten kohderyhmänä ei voi olla ns. tavallinen asiakas.
Toinen idea, voisko tehdä nuorisomalin ? Vähän väliä kuulee koulujen ym. nuorisolaumojen ohiajaessa : mie tahon tommosen ! tietysti nää pitäs olla vielä edukkaampia, eli osat halpoja.
Tuo osien tukkuostopaikka kannattas selvittää ja kysellä vaikka noilta kotimaisilta muilta valmistajilta jos suostusivat tietoa ja kokemuksia jakamaan. Jos saat jotain yhteistyötä aikaseks, sanovat verkostoitumiseks ni ei olis huono, ei tartteis kaikkien tehdä kaikkee.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Lasten mallit ovat hakusessa, tosin niissä ei saa olla senkään vertaa tuota hinnan kirousta. Lapsenlapsilla on sellaisia kolmipyöräsiä etuvetosia ja takaohjattuja . Kovin ovat olleet suosittuja. Eräs pikkupoika tuli kysymään pojantyttäreltäni että mistä moisen oli saanut ja haluaisiko sen myydä. Ei myynyt kuljintaan , kun pappara oli sen hommannut. Mutta tälläsiä halpoja yksinkertaisia nuorten nojapyöriä ehkä kaivataankjin markinoille. Niillä voitaisiin aikanaan lisätä parempien mallien myyntiä. Kannattavaa kauppaa ei se kyllä ole.
Tämä runkosetti idea on kyllä hyvä ja kannatettava. Moni kyllä haluaisi itse kasata pyöränsä itse , mutta sopivia runkoja ei löydy. Nehän voisi myydä ihan vaikka maalaamattomana , jos joku haluaa. Saa sitten mieleisen alusta asti. Kaikilla ei ole mahdollista hitsaila pyöriään , kasaaminen on sit eri juttu.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Onpa tässä ollut monenlaista pohdintaa liiketoiminnan puitteista. Kyllä minustakin runkosetti-ajatus on hyvä. Mielestäni kannattaisi olla ohjelmassa mukana kokoon taitettavan mallin ohella yksinkertainen kaksipyöräinen, etuvetoinen low- tai midracer.
Kun voisi ostaa runkosetin ja itse hankkia ja asentaa muut osat (sen mukaan miten kukkaro sallii), tuntuisi nojakki jo ainakin puoliksi itsetehdyltä ja sillä on merkitystä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Täältä myös ääni runkosettien myymiselle. Putkitaivutuskoneen ja hitsivehkeet se ainakin vaatii. Vielä jos omat kustomointitoiveet tietyissä rajoissa olisi mahdollista, niin avot. Esim. SWB 20/26 ja 20/20, clwb, LWB ja trike esim. voisivat olla sellasia, mitä tilauksesta voisi tehdä, kunhan prototyypit olisivat valmiina ja koeajettavissa.
Ei muuta kun 20/26 swb:lle vaan jigiä tekemään.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
irakas kirjoitti:Kun voisi ostaa runkosetin ja itse hankkia ja asentaa muut osat (sen mukaan miten kukkaro sallii), tuntuisi nojakki jo ainakin puoliksi itsetehdyltä ja sillä on merkitystä.
Ikävä kyllä runkosetin tekijä on kuitenkin tehnyt jo kaikki merkittävät valinnat: jäykkä/jousitettu, SWB/LWB, isot/pienet pyörät, etuveto/takaveto, trkie/kaksipyörä. Runko määrittelee jo hyvin pitkälle pyörän käyttötarkoituksen ja -ympäristön. Loppupeleissä siis kaikki runkosetin ostajat päätyvät hyvin pitkälle samoihin tai samantyyppisiin komponenetti valintoihin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Kun voisi ostaa runkosetin ja itse hankkia ja asentaa muut osat (sen mukaan miten kukkaro sallii), tuntuisi nojakki jo ainakin puoliksi itsetehdyltä ja sillä on merkitystä.
Ikävä kyllä runkosetin tekijä on kuitenkin tehnyt jo kaikki merkittävät valinnat: jäykkä/jousitettu, SWB/LWB, isot/pienet pyörät, etuveto/takaveto, trkie/kaksipyörä. Runko määrittelee jo hyvin pitkälle pyörän käyttötarkoituksen ja -ympäristön. Loppupeleissä siis kaikki runkosetin ostajat päätyvät hyvin pitkälle samoihin tai samantyyppisiin komponenetti valintoihin.
Jukka
Eikös noita ole runkoja joihin saa sekä lowracerin ett hi- varustuksen esim Raptobike ja Optiman Baronit vai onks noissa eri rungot ? Hyvin suunniteltu tuoteryhmä niin yhdestä rungosta saa muunneltua erikorkuisen pyörän, triken, jousitetun ym.mitänyt mieleen tulee
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.