Sivu 2/4
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 14 Joulu 2011, 18:17
Kirjoittaja Syväri
tm kirjoitti:26" valmiskiekoissa on yleensä vähemmän pinnoja, taitaa vaihdella pääosin 20 - 28 kappaleen välillä (maastokiekot).
Syväri, eikös Mavic Crossridessä ole 24 pinnaa molemmissa päissä?
26" kiekot ovat pienemmän halkaisijan ansiosta luonnostaan tukevammat kuin 28". Jos vanteet ovat profiililtaan tukevat, niin vähemmälläkin pinnamäärällä kuin 32 tai 36 selviää (edellyttäen että ne pinnat on sitten laadukkaat...).
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=55231
Tuossa, 20 pinnaa. Levyjarruversiossa on 24..? Ilmeisesti kovempien jarrutusvoimien takia vasemmallakin puolella enemmän pinnoja? Litatut pinnat. Hyvät kiekot, ainoa paska homma vaan vaan että piti viilata takaa holkista 5mm pois kun jostain luin ettei hiilikuituhaarukkaa (130mm) saa missään nimessä venyttää yhtään
Nyt sitten 2,5mm sivussa mutta mutta..
Ja juu, tosiaan luinkin tuolta että vaikka ovat "crossride" kiekot niin ei ole kommenttien perusteella vuoria pomppivilla kestäneet.. Jos haluat varmuutta niin enemmän pinnoja.
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 14 Joulu 2011, 20:14
Kirjoittaja tm
Syväri kirjoitti:...Tuossa, 20 pinnaa. Levyjarruversiossa on 24..?
Juu levyjarrukiekkoja tuijottelin.
Syväri kirjoitti:...Ja juu, tosiaan luinkin tuolta että vaikka ovat "crossride" kiekot niin ei ole kommenttien perusteella vuoria pomppivilla kestäneet.. Jos haluat varmuutta niin enemmän pinnoja...
Pitää muistaa, että ovat edullisemman pään kiekot Mavicin mallistossa, ihan kaikkea ei voi vaatia.
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 14 Joulu 2011, 20:17
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:26" valmiskiekoissa on yleensä vähemmän pinnoja, taitaa vaihdella pääosin 20 - 28 kappaleen välillä (maastokiekot).
Bilteman kiekoissa on 36 pinnaa
Levyjarrulisissa Bilteman kiekoissa on Shimanon napa, eli kaipa noita 36pinnaisia on muuallakin.
Jukka
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 14 Joulu 2011, 20:48
Kirjoittaja tm
Valmiskiekoilla tarkoitin tuossa edellä kiekonvalmistajien (Mavic, DT Swiss, Shimano jne) tekemiä kiekkoja, joiden komponentteja (napa, vanne, osin myös pinnat) ei ole yleensä erikseen myynnissä. Asia on eri, kun kuluttaja (tai kauppa/valmistaja) kokoaa kiekot erikseen kaupasta saatavilla olevista osista, silloin pinnoja on yleensä 32 tai 36 (ainakin maastopyöräpuolella).
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 14 Joulu 2011, 21:52
Kirjoittaja Nojanalle
Pinnojen määrällä haetaan luotettavuutta. Hyvä vanne ja napa lisää tätä. Tuntuu että useimin pinnamäärän vähentäminen on pelkää pintaa ja leikitään kestävyyden kustannuksella. Yksi tekiä on paino , paljonko tulee eroa kahden eri tyylisuunan pinnaustavalla painossa , joas otetaan suhkoh vastaavat vanteet ja navat markinoilta. Toisessa esimerkiksi litistetyt erikois pinnat ja toisessa ohennetut pinnat. Jos katekodia haetaan vaikka kilpapyörin tuupivanteista. Ero taitaa olla aika pieni . Entä kestävyys pitkällä jänteellä . Luulen että 32 pinnaa samassa sarjassa voittaa 20 pinnaa mennen tulen. Ehkä ilmanvastus on 20:n etu , mutta entä ne muut . Kuinka paljon tässä on niin sanotun muoti-ilmiön tuomaa silmänlummetta, kuinka paljon niissä on todellisia etuja, jää kyllä pitkälti käyttäjien itsensä tuomien sanojen varaan ja valmistajien väittämien liseiden varaan.
Itse panostaisin hyvään napaan ja eritoten että se sormin pyöriteltäessä toisi hyvän tuntuman laakereiden herkyydessä ja kuinka navan valmistaja on ottanut eripuolilla olevat pinnan pituudet ja kuinka navassa on kompensoitu levyjarrujen vaikutuksia. Pinnojen määrän vähentäminen ei aina tuo ainakaan näitä . Halvenmissa navoissa ei oteta huomioon useinkaan levyjarrun kiinityksestä johtuvia lämpösiirtyniä , eikä levystä tulevia resonanseja.
Mitä tulee siihen kuinka paljon vanne painaa on paljon riippuvainen käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta. Kevyin vanne ei useinkaan ole se jäykin . Itse suosin vähän painavempia ja otan huomioon tämän eloperäisen lisän kuormassa jotka kohdistuvat pyörien päälle. 
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 14 Joulu 2011, 22:00
Kirjoittaja Syväri
Nojanalle kirjoitti:Pinnojen määrällä haetaan luotettavuutta. Hyvä vanne ja napa lisää tätä. Tuntuu että useimin pinnamäärän vähentäminen on pelkää pintaa ja leikitään kestävyyden kustannuksella. Yksi tekiä on paino , paljonko tulee eroa kahden eri tyylisuunan pinnaustavalla painossa , joas otetaan suhkoh vastaavat vanteet ja navat markinoilta. Toisessa esimerkiksi litistetyt erikois pinnat ja toisessa ohennetut pinnat. Jos katekodia haetaan vaikka kilpapyörin tuupivanteista. Ero taitaa olla aika pieni . Entä kestävyys pitkällä jänteellä . Luulen että 32 pinnaa samassa sarjassa voittaa 20 pinnaa mennen tulen. Ehkä ilmanvastus on 20:n etu , mutta entä ne muut . Kuinka paljon tässä on niin sanotun muoti-ilmiön tuomaa silmänlummetta, kuinka paljon niissä on todellisia etuja, jää kyllä pitkälti käyttäjien itsensä tuomien sanojen varaan ja valmistajien väittämien liseiden varaan.
Itse panostaisin hyvään napaan ja eritoten että se sormin pyöriteltäessä toisi hyvän tuntuman laakereiden herkyydessä ja kuinka navan valmistaja on ottanut eripuolilla olevat pinnan pituudet ja kuinka navassa on kompensoitu levyjarrujen vaikutuksia. Pinnojen määrän vähentäminen ei aina tuo ainakaan näitä . Halvenmissa navoissa ei oteta huomioon useinkaan levyjarrun kiinityksestä johtuvia lämpösiirtyniä , eikä levystä tulevia resonanseja.
Mitä tulee siihen kuinka paljon vanne painaa on paljon riippuvainen käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta. Kevyin vanne ei useinkaan ole se jäykin . Itse suosin vähän painavempia ja otan huomioon tämän eloperäisen lisän kuormassa jotka kohdistuvat pyörien päälle. 
Näinhän se on että ei ainakaan retkipyörään niitä superkevyitä kannata hankkia, eikä välttämättä kisavehkeeseenkään. Jossain testissä painavampi kiekko ja enemmän pinnoja kuin vrt. kiekossa tuotti paljon paremman ajan. Olivat jäykempiä.
Ilmanvastus kyllä vähenee jonkin verran kun siirrytään 32->20 pinnoihin että joku ammattilainen sen varmaan huomaa, mutta en minä 
Mitenkähän se vaikuttaa kestävyyteen kun tuossa crossridessäkin pinnat lähtee suoraan navasta eikä perinteisellä koukulla?
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 14 Joulu 2011, 22:29
Kirjoittaja Nojanalle
Suorat pinnat ilman että siinä on minkään laista toisenpuolen lähdössä olevaa taipumaa . Niin vanteessa , kuin navassa lisää kestävyyttä väittivät jo aikanaan motoripyöräilijätkin ja sama kyllä koskettaa polkupyörää. Pinnat on helpo valmistaa mutta navat onkin tässä kokoluokassa vähän haastavammat. 
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 20 Joulu 2011, 15:38
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:No niin, raha on laitettu siirtymään tililtä kohti Alankomaita, kestänee jokusen päivän. Kun maksu näkyy Optiman tilillä, niin paketti liikahtaa kohti Suomea.
Hullu aika ostaa uusi pyörä, kun ei pääse heti kunnolla testaamaan. Mutta tuollaisia tarjouksia tuskin sattuu kohdalle keväällä sesongin alkaessa.
Mitenköhän kauan nykyiseen iban-aikaan rahojen siirtyminen kestää? PayPal-tilille kun olen siirtänyt rahaa niin viive on tainnut olla n. 2pv luokkaa. Ei muuten olisi mitään kiirettä mutta kun etelän kelit on niin hulluja, että voisi kesäpyörälläkin vielä ajella...
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 20 Joulu 2011, 23:25
Kirjoittaja tm
Huomenna tulee viikko kuluneeksi maksun suorittamisesta, vielä ei ole tullut ilmoitusta, että olisi mennyt perille. Tiedossa oli, että tilisiirto on hidasta, luottokortilla homma olisi hoitunut ilman odotteluja (jos olisi ollut vaihtoehtona). Taitavat olla maksutavoissa vähän vanhoillisia tuolla Hollannissa, kuten naapurikansansa eli saksalaiset
.
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 23 Joulu 2011, 17:56
Kirjoittaja tm
Fillari oli kuulemma lähtenyt kuluvan viikon keskiviikkona kohti Suomea, eivät vaan olleet huomanneet mitään tilaajalle ilmoittaa (vaikka nimenomaan tilatessa pyysin). Lähetyksen seurantanumeroa myös kyselin, saa nähdä saapuuko ennen pyörää
. Ennustelivat Optimalla, että paketti olisi perillä ensi viikon aikana.
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 23 Joulu 2011, 18:36
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:Fillari oli kuulemma lähtenyt kuluvan viikon keskiviikkona kohti Suomea, eivät vaan olleet huomanneet mitään tilaajalle ilmoittaa (vaikka nimenomaan tilatessa pyysin). Lähetyksen seurantanumeroa myös kyselin, saa nähdä saapuuko ennen pyörää
. Ennustelivat Optimalla, että paketti olisi perillä ensi viikon aikana.
Hyvä homma, veikkaisin, että keskiviikkona saat paketin
jos nyt kuljetukset pyhistä johtuen ihan sekaisin ole. Minullekkaan ei ole tullut dhl:n seuranta numeroa... olisiko porukalla joulukiireitä niin pikkuasiat jää.
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 31 Joulu 2011, 00:26
Kirjoittaja tm
Tulee päivitystä hieman myöhässä, kun eilen illalla kotikoneen netti oli juntturassa, mitä lie Elisan toimintahäiriöitä.
Jo saapui odotettu Optiman paketti tännekin
. Eipä tullut seurantakoodia meikäläisellekään, joten ensimmäinen "havainto" oli keskiviikon aikana postiluukkuun ilmaantunut DHL:n lappu epäonnistuneesta jaosta. No soitto torstaiaamuna asiakaspalveluun ja uusi jakeluaika. Paketti saapui iltapäivällä ja sitten ei muuta kuin innokkaasti tutkimaan pahvilaatikon sisältöä. Hyvin oli kaikki vermeet kääritty kuplamuoviin, eikä teippiäkään ollut säästelty. Alla kuva muovien poiston jälkeen.

- Orca_palasina.jpg (123.54 KiB) Katsottu 5251 kertaa
Kuvasta puuttuu Ortliebin takalaukku, tarvii kuvata myöhemmin. Kaikki tilattu oli mukana, mitä nyt mittariteline oli vaihtunut matkalla toisenlaiseksi. Tältä pyörä näytti torstai-illan päätteeksi (tai hyvän matkaa yön puolellehan se venähti
):

- Orca_koottuna.jpg (96.85 KiB) Katsottu 5251 kertaa
Henkilövaaka näytti tuossa kunnossa painoksi 18,7 kg. Mielestäni ihan ok paino tuollaiselle retkivekottimelle noilla varusteilla. Ei mikään keijukainen, mutta sellaista ei lähdetty hakemaankaan. Punnitsin osakokonaisuudet ennen kokoamista, laitan numerot näkösälle paremmalla ajalla (ehkä sunnuntaina).
Ainoa kauneusvirhe oli liian lyhyt ketju (arviolta noin 15 cm uupuu), ja etuvaihtajan vaijerinkuorikin voisi olla vähän pitempi. Ketju tarvii jatkaa ennen kunnon koeajoa, saattaisi sopiva korvikepätkä löytyä jostain laatikon pohjalta. Takavaihtaja on Shimanon "väärinpäin" toimivaa mallia, joten nyt on sitten muistamista, kun Slywayssa on samanlaiset tangonpäävivut "oikeinpäin" toimivan vaihtajan kanssa.
Meni tämä päivä muissa touhuissa, kuten myös huominen. Sunnuntaina jos olisi siedettävä keli, niin voisi yrittää ottaa pienet tyypit. Toivottavasti ei tule liukasta, kapeilla slickseillä menee muuten lipsutteluksi. Jos ajamisesta nyt mitään tulee, on tuo alaohjaus sen verran erilainen kuin tuttu yläohjaus.
Jatkuu lähipäivinä...
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 31 Joulu 2011, 15:04
Kirjoittaja terppa
Hyvä kun sait myös omasi
kuvan perusteella tavarankuljetus ominaisuudet on hyvät, saa moneen paikkaan säkkiä kiinni... mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksia alaohjauksesta. Paino on aika samoissa lukemissa mitä muissa vastaavan näköisissä kulkineissa. Minullakin oli ensifiilikset pakettia availlessa, että hyvin on pakattu ja ihan hyvä niin kun pahvilaatikko oli kulmasta rikki murjottu mutta vermeet laatikon sisällä oli ihan ehjänä.
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 31 Joulu 2011, 15:09
Kirjoittaja Syväri
Matkaa kammesta etupyörään on joku kilometri
luulis että on helppo käsitellä kun oppii ohjauksen 
Näyttää jotenkin härskiltä tuo ketjulinja, näyttää siltä että pienimmällä takarattaalla vain putki estää hinkkauksen?
Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?
Lähetetty: 01 Tammi 2012, 08:20
Kirjoittaja Wacky
Syväri kirjoitti:Matkaa kammesta etupyörään on joku kilometri
luulis että on helppo käsitellä kun oppii ohjauksen 
Näyttää jotenkin härskiltä tuo ketjulinja, näyttää siltä että pienimmällä takarattaalla vain putki estää hinkkauksen?
Muista että kun laittaa siihen kuljettajan painon niin se ongelma häviää. Mulla on ihan saman näköinen, paitsi ettei ole edes putkea vaan tarra haarukassa 