Sivu 2/2

Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 21 Joulu 2011, 16:34
Kirjoittaja jori
eemeli kirjoitti:

Kokeilin tuota mittaria laittaa taakse vauhtipyörään siinä onnistumatta. Aina kun vauhtia yli 20km / h:ssa mittarin lukema pysähtyy ja alkaa laskea, jos vielä tuosta nostaa vauhtia niin magneetti irtoaa. Lisäksi alkaa jännä sirkkelin tapainen ääni. Ehdotuksia?

Liimaa magneetti limpun otsapintaan lähelle keskiötä. Keskipakovoima pienenee säteen mukana ja magneetille tulee lisää vetoaikaa. Se sirkkeliääni lienee magneetin aiheuttamasta epätasapainosta johtuva. Liimaa vastapaino toiselle puolelle.


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 21 Joulu 2011, 16:45
Kirjoittaja jori
optimistx kirjoitti:

Kuntopyörien kitkavastukset ja magneettijarrutkin lienevät todella epätarkkoja lämpömuutosten ja kulumisten takia, jatkuvan kalibroinnin tarpeessa ja miten sen kalibroinnin oikein tekisi?

Olisi käyttöä käytännölliselle ja tarkalle mittarille. Ideoita?

Meillä on töissä käytetty sellaista keinuun ripustettua sähkökonetta. Keinu kallistuu sitä mukaa, kun jarrumomentti kasvaa. Kulmanmuutoksesta saadaan momentti laskettua, tai oikeastaan vaakitetuilla punnuksilla kalibroimalla. Samaan tapaan kuin tasapainovaakassa. Tai siis, tuollaisia ne olivat ennen. Nykyään laitetaan voima-anturi mittaamaan sopivalle etäisyydelle keinunivelestä. Kun momentti on tarkasti mitattu, tehon arviointiin riittää kertominen kulmanopeudella (kierrosnopeus x 2 x pii). Prosentin tarkkuuteen on noillakin paha päästä, jos käytetään voima-anturia. Oikein laadittu tasapainovaaka yltää kyllä tarkempaankin, jos oikein hifistelemään ruvetaan.


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 25 Joulu 2011, 12:00
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Kuntopyörien kitkavastukset ja magneettijarrutkin lienevät todella epätarkkoja lämpömuutosten ja kulumisten takia, jatkuvan kalibroinnin tarpeessa ja miten sen kalibroinnin oikein tekisi?

Olisi käyttöä käytännölliselle ja tarkalle mittarille. Ideoita?

Meillä on töissä käytetty sellaista keinuun ripustettua sähkökonetta. Keinu kallistuu sitä mukaa, kun jarrumomentti kasvaa. Kulmanmuutoksesta saadaan momentti laskettua, tai oikeastaan vaakitetuilla punnuksilla kalibroimalla. Samaan tapaan kuin tasapainovaakassa. Tai siis, tuollaisia ne olivat ennen. Nykyään laitetaan voima-anturi mittaamaan sopivalle etäisyydelle keinunivelestä. Kun momentti on tarkasti mitattu, tehon arviointiin riittää kertominen kulmanopeudella (kierrosnopeus x 2 x pii). Prosentin tarkkuuteen on noillakin paha päästä, jos käytetään voima-anturia. Oikein laadittu tasapainovaaka yltää kyllä tarkempaankin, jos oikein hifistelemään ruvetaan.

Näin vanhetessa ihmiset eivät ujostele tunnustaa muistinsa heikkenevän. Harvoin olen kuullut vanhojen valittelevan ymmärryksensä heikkenemistä, joten yritänpä tässä asiassa alkaa soveltamaan uusia käytäntöjä ... Eli keinunivel, mitä missä miten, kuva?


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 15:58
Kirjoittaja Nojanalle

Kävin tuossa tänään jakamassa noita julisteita pyöräliikkeisiin ja samalla tartu tuo uusi SCHWALBE rengas kuvasto matkaan, siellä oli tämmönen rengas kuin INSIDER joka on tarkoitettu rullilla harjotteluun . Kokoja siinä on 26-1.35 ja 700-23C. Jos jollain on kiinostusta. :lol:


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 16:56
Kirjoittaja jori

Mikäs noissa Insidereissa on tavallisesta sliksistä poikkeavaa, paitsi väri. Olisivatkohan tuollaiset erityisen kulutustakestävät ja rullaavat renkaat myös tiellä. :roll:

Näkyvät kieltävän käyttämästä tiellä, mutta eivät kerro syytä. Tekee mieli ostaa tuollaiset ja ajaa tiellä, jotta selviää, mistä on kysymys. -Vai olisiko jollain parempaa tietoa, miksei niitä saa käyttää tiellä.

PS.
Huomasin, että en ole vastannut optimistxin kysymykseen tuossa yllä. Syykin muistui mieleen. Kännykän kamera on rikki, enkä ole saanut napattua kuvaa siitä keinuripustuksesta. Uusi kännykkäkin on jo valmiina, mutta pitäisi saada tiedot siirtymään kännystä toiseen luotettavasti siten, ettei mitään unohdu. Tunnen vähän epävarmuutta tämän edessä.


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 17:07
Kirjoittaja Nojanalle

Luulen että renkaan pistosuoja on olematon, ja seos voi olla vähän liukas tiellä. On niinkuin aikanaan ratarenkaat että radalla kestää , tiellä ei. Yksi tekiä että nämä rullarenkaat on kehitetty tähän tarkoitukseen , ei tielle. Jos hyvin rullaavilla maantierengailla niinkuin esim kojakit on ajaa rullilla. On emäntä väellä jotain huomautettavaa siittä mustasta möhnästä lattioilla jota renkaasta erkanee huoneeseen. On meinaa nähty tämä hirvittävä siivottava musta nokia kumi seos. :twisted:


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 22:52
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Luulen että renkaan pistosuoja on olematon, ja seos voi olla vähän liukas tiellä. On niinkuin aikanaan ratarenkaat että radalla kestää , tiellä ei. Yksi tekiä että nämä rullarenkaat on kehitetty tähän tarkoitukseen , ei tielle. Jos hyvin rullaavilla maantierengailla niinkuin esim kojakit on ajaa rullilla. On emäntä väellä jotain huomautettavaa siittä mustasta möhnästä lattioilla jota renkaasta erkanee huoneeseen. On meinaa nähty tämä hirvittävä siivottava musta nokia kumi seos. :twisted:

Ei se möhnä itsestään siitä renkaasta irtoa, siihen tarvitaan työtä, joka tuntuu vierintävastuksena. Jos rullille tarkoitetusta renkaasta ei irtoa möhnää, vierii se kevyemmin ainakin rullilla, ehkäpä myös tiellä. Vaikea uskoa, että se liian liukas olisi. Entistä enemmän hotsittaa kokeilla. Tai jos jollakulla on sellainen, kiinnostaisi tietää sen vierintävastus tiellä.


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 02 Maalis 2012, 23:24
Kirjoittaja Nojanalle

Eihän sitä tierä , jos ei kokeile. Voi olla vaikka kuinka hyvä rullaamaan maantiellä. Ja kuka sitä käskee ajaa lasinpaloihin ja muihin puhkaseviin rajoiteisiin. Kyllä niillä ratarenkaillakin pääsi joskus useita satoja kilometrejä , etteivät räjähtäneet.
Mitähän nuo rulla renkaat maksaa . Täytyy kysyä liikkeestä , jos vaikka piruttaan testaisi . :lol:


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 00:51
Kirjoittaja tm

Tacx sanailee harjoitusvastusrenkaastaan näin:
"Specifically developed for riding on a home trainer. The special rubber compound minimizes overheating, slippage and wear. The Tacx Trainer tyre is quieter than standard cycle tyres. It is not suitable for outdoor cycling."
Veikkaus toimivuudesta ulkomaailmassa: huono pito etenkin märällä, heikko kulutus- ja pistonkestävyys, vierintävastuksessa ei mainittavaa eroa verrattuna tavallisiin renkaisiin (tuskin edes parempi kuin joku kevyt kisarengas). Ja toki joku haluaa tämänkin käytännössä kokeilla. Se en vain ole minä :-).


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 09:00
Kirjoittaja jori

Miksi sillä olsi päinvastaisia ominaisuuksia rullilla ja tiellä. Jos se rullaa hyvin rullilla, miksei sitten tiellä. Jos se kestää ja pitää rullilla hyvin, miksei tiellä. Kuumenemisen ja äänen vähäisyys kertoo sekin pienemmästä energianhukasta. Miksei näin olisi myös tiellä. Märkäpito tietenkin voi olla huono, sitähän ei juuri sisällä tarvita. :)
Toisaalta, mainosmiesten puheista ei kovin pitkälle meneviä päätelmiä ei varmaan kannata tehdä. :roll:


Re: Harjoittelu harjoitusvastuksella

Lähetetty: 03 Maalis 2012, 09:11
Kirjoittaja Nojanalle

Onhan se niinkin että tehtaat luo tarpeita ja markinoiti markinoi. Sama rengas pienillä seoksilla on taas jotain spesiaalia ja taas myydään uutta ja ainut laatuista. :mrgreen: