Hiilikuituputken liitoskyssäri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä olin jo aika lähellä siellä - tuolla "member pages" osastolla ei ole enää - tai en löytänyt - kätevästi listausta josta näkyisi eri tyypit. Muistin kyllä tämän jäbän hiilikuituiset menokkaat :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!
Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.

Ehkä mä ryhdyn harkitsemaan tätä hiilikuituhommaa sitten kuiteskin. Pitää kysyä koulun muoviukoilta konsulttiapua.

Tietysti jos on mahdollisuus alipainesäkitykseen niin se tietty on parempi kuin tuo talouskelmu-viritys, mutta kyllä silläkin on pyöriä tehty.

Hiilikuituhommista Samu Ilosen jutut ovat poistuneet netistä, mutta minkä kerran nettiin laittaa on siellä aina:
http://web.archive.org/web/200903151340 ... /tech.html

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Tietysti jos on mahdollisuus alipainesäkitykseen niin se tietty on parempi kuin tuo talouskelmu-viritys, mutta kyllä silläkin on pyöriä tehty.

Hiilikuituhommista Samu Ilosen jutut ovat poistuneet netistä, mutta minkä kerran nettiin laittaa on siellä aina:
http://web.archive.org/web/200903151340 ... /tech.html

Minäkin luin aikanaan Samun jutut mutta nyt ovat vain "arkistossa" ilman kuvia...

Huomatkaa että noissa ohjeissa on mainittu SP-Systems Ampreg 22 epoksi. Se ei ole UV-suojattu ja kalliimpaa kuin käyttämäni SP 115 joka siis on UV-suojattu. Ampreg 22 on viskositeetiltaan sitkeämpää näin mahdollistaen isompien kappaleiden valmistuksen vaikkapa muoteilla. Mutta vaatii samalla huomattavasti kovemmat puristukset eli käytännössä puriste muotin tai alipainesäkityksen.

Voipi olla että SP 115 voisi olla kuitenkin sopivampaa epoksia kotona rakentavalle...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

MiikkaK
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 12:05

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja MiikkaK »

En oo kyllä ikinä edes hiilikuituun koskenutkaan, mutta käviskö tuohon autoissa käytetty runkoliima? Sen pitäis ainakin kestää. Kaveri on korjannut sillä repeytyneen moottorikelkan (työkelkka) rungon ja hyvin voi vetää edelleen puurekeä. Sen pitäis tarttua mihin tahansa aineeseen kuin terva ötököihin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Warren teki stick-biken jonka sitten myöhemmin modasi Z-runkoiseksi. Siinä on vinkkejä miten suoria putkia liitetään toisiinsa.

Mitäpä sanotte siihen että tommoisessa stickbike tyyppisesä MUTTA etuvetoisessa pyörässä olisi joku tämmöinen halpa etuhaarukka istutettu putkeen takahaarukaksi.

Mahtaisko olla riittävän kestävä?

Kuva

http://www.ebay.co.uk/itm/Xmas-discount ... 097wt_1225

Vastaa Viestiin