Re: Tandemi projekti vähintään 3 renkaalla...
Eiks tuo etupyöränkin pitäny alunperin olla vetävä. Laittasin keskiön etupyörän etupuolelle ja vedon siihen samalla lyhenis tuo runko ja luulis olevan jäykempi eli vähemmän ongelmia.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Eiks tuo etupyöränkin pitäny alunperin olla vetävä. Laittasin keskiön etupyörän etupuolelle ja vedon siihen samalla lyhenis tuo runko ja luulis olevan jäykempi eli vähemmän ongelmia.
Petri
PW kirjoitti:Eiks tuo etupyöränkin pitäny alunperin olla vetävä. .
Petri
Etupään oli tarkoitus olla vetävä jos olisin päätynyt tuohon maansiirtokone ratkaisuun, hylkäsin sen koska nivel aiheutti harmaita hiuksia sekä se että takapää olisi pyrkinyt kääntämään laitetta...
nyt taas paino piste menisi mielestäni huonoksi jos polkimet siirtäisi renkaan etupuolelle...
Enpä tiedä,painot olis enempi renkailla. Toisaalta kai tuostakin mallista voi tehdä etupyörälle vedon, sama kai se miltä suunnalta se ketju tulee. Jotenkin vaan tuntus fiksulta ett molemmat polkis omaa kiekkoo ja ainaskin yksinkertanen rakentaa, ehkä.
Petri
Kattelin ja funtsin nuita painopisteitä ja kallistus varoja niin alkaa hieman mietityttämään koko konstruktio...
Tuossa tuo vasen kuva on edestä ja siinä tuo punainen neliö on "kuskin" oletettu paino piste, käytännössä se olisi kuitenkin vielä ylempänä koska eihän se nyt aivan penkin alalaidassa ole...
Siinä tuo vihreä neliö on takaistujan paikka, jos runko putken laskisi vaakaan saataisiin myös kuski samalle korkeudelle, tällöin myös takamatkustaja näkökenttä hieman avartuisi.
Takaakselin ylin kohta on 33cm ja siihen runko putki niin se nousee 38cm jonka päälle sitten penkki..
tuo kuskin paikka vaikuttaa kuitenkin aika huonolta..
Hurjin olisi jos runko putken pudottaisi akselin ala puolelle, tällöin maavaraksi jäisi noin 15cm mutta kaikki muu mutkistuisi...
Otin sitten rälläkän kouraan ja kipinät liikkeelle..
runko on nyt si tollanen ->
itse keulan muutos ->
Ylempi sauma on hitsattu kolmelta sivulta ja päällä on alkuperäinen metalli, eli noin 45 asteen soiro otettu välistä.
Alempi on hitsattu 6 saumalla, päältä, molemmat sivut ja jätin tuohon pysty putkeen sellasen roiskeläpän jolla peitin runko putken reijän jossa siis ne 3 saumaa lisää.
joskos se kestäis. putki siis 50x50x1.5mm.
Nyt sitten onkin vielä mysteeri noiden voiman siirtojen kanssa...
ilmeisesti etummaiselle apuakseli jossa vaihteet(takanapa) jolla siirretään ketju rungon toiselle puolelle ja vasempaan takarenkaaseen.
takemmalle apuakseli jossa vaihteet(takanapa) jolla ketju oikeaan renkaaseen.
Eli neljä ketjua tulisi kaiken kaikkiaan.
oisko heittää vihjeitä toteutukseen tai muita ideoita?
Nyt näyttää mukavan matalalta, mihin kohtaan etummaiset polkimet on tarkotus laittaa ? Mie laittasin vieläkin etukeskiön etupyörän etupuolelle ja etuvedon, tulipas paljon etusanoja tuosta ei ois äidinkielen ope tykänny.
Ketjujakaan ei tartteis olla ku kaks, eikä apuakseleita.
Petri
Näyttää ihan Atomic Zombien Loderunnerilta:
Siinä veto on kuvailemallasi tavalla mutta taemmalla ei ole väliakselia vaan vapaarattaalla oleva takapakka on suoraan oikean puoleisen pyörän akselin päässä.
Jukka
PW kirjoitti:Nyt näyttää mukavan matalalta, mihin kohtaan etummaiset polkimet on tarkotus laittaa ? Mie laittasin vieläkin etukeskiön etupyörän etupuolelle ja etuvedon, tulipas paljon etusanoja
tuosta ei ois äidinkielen ope tykänny.
Ketjujakaan ei tartteis olla ku kaks, eikä apuakseleita.Petri
Ajattelin ne laittaa tuohon eturenkaan takapuolelle, kun olen siinä olettamuksessa että tuo kaatuu jos laitan polkimet eturenkaan eteen.
Sillon menisi painopiste reilusti ulos painokolmion sisältä pienessäkin mutkassa.
Pitäs tehä kallistuva tuosta keulasta niin se ongelma poistuis
Noin muuten ajatus olisi mielenkiintoinen.
jviirret kirjoitti:Näyttää ihan Atomic Zombien Loderunnerilta:
Siinä veto on kuvailemallasi tavalla mutta taemmalla ei ole väliakselia vaan vapaarattaalla oleva takapakka on suoraan oikean puoleisen pyörän akselin päässä.
Jukka
Se on ollut esikuvana tuolla takaraivossa, AZ tekemän ja simonin tekemän lisäksi en ole nähnyt muita delta tandemeita... (toivottavasti tämä ei ole pahan enne)..
Tuota en huomannut että vapaaratas on moldattu suoraan akselin nokkaan helpottaisi jos san saisin siten tehtyä...
Mustasudenkorento kirjoitti:Tuota en huomannut että vapaaratas on moldattu suoraan akselin nokkaan helpottaisi jos san saisin siten tehtyä...
Itse tekisin näin: Ostat biltemasta vapaarataspakan irroitustyökalun:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... din-54019/
Katkaiset sen niin, että jää tuo booriosa jäljelle. Sen hitsaat akseliputken päälle, ohennat/paksunnat tarvittaessa. Akseliputkeen sopiva stoppari pakan toiselle puolella ja keskelle pultti johon tulevalla mutterilla pakka kiristetään kiinni stopparia vasten. Vapaaratas pakka on siis tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... ty-270043/
Eikä ole omaa kokemusta, mutta noin kokeilisin ongelmaa lähestyä.
Jukka
jviirret kirjoitti:Eikä ole omaa kokemusta, mutta noin kokeilisin ongelmaa lähestyä.
Jukka
Enpäs hokannut tuotakaan, ajattelin mielessäni että teurastaisi jonkun vanhan takanavan...
Kierteellisen takarattaan sovitukseen on olemassa nikale, tarkoitettu 15mm kiilaura-akselille:
http://www.bikepartsusa.com/bikeparts/i ... rike_parts
Mulla olisi pätkä tankoa jossa on tuo kierre joka on muuten sama kuin brittikeskiössä. Teetin sen sorvarilla deltatriken akselia varten. Kierrepätkässä ei ollut olaketta vaan ura lukkorenkaalle. Se ei kuitenkaan pitänyt vaan vääntyi ja kierre pohjasi rataspakan sisällä olevaan vastinpintaan. No se ei haitannut muuten mutta en saanut enää rataspakkaa irti vaikka millä työkalulla yritin. Siinä Suntourin pakassa muuten oli boorien tilalla pelkkä hahlo. Tämän tarinan opetus on, että taka-akselille muodostuu pahimmillaan pikkuauton moottorin verran vääntömomenttia, joka hyvä pitää mielessä ettei rakennelmat leviä heti ekassa kunnon rytistyksessä.
Sitä kierretankoa on vielä pätkä tallessa.
Mittailin ja mallailin tuota vapaaratas pakkaa tuonne taka akselille ja se ei mahdu sinne ainakaan oikealle puolelle.
Nyt kun aloin kirjoittamaan niin hokasin että pitää melkein tarkistaa vielä tuo vasen puoli jossa on itse tehty akseliputki...
Ongelmaksi jäi se että 6 ja 7 ratas jäisi runkoputken alle piiloon kun kammet tulevat rungon päälle.
oliko muuten jollai visiota mistä saisi ostettua penkkiin sopivaa verkko kangasta?
tarkoitus tehdä tuolin kehikot metallista ja siihen verkko..
Tuli vain mieleen että aika yksinkertainen tämänkin voimansiirrosta saisi jos ketjut laittaisi sivuille kuten minun ja sakarin kinnereissä
Jukka
jviirret kirjoitti:Tuli vain mieleen että aika yksinkertainen tämänkin voimansiirrosta saisi jos ketjut laittaisi sivuille kuten minun ja sakarin kinnereissä
Jukka
Joo, ehkäpä.
Se vaan tarkottaisi että pitäisi palata lähtöruutuun ja piirtää runko uusiksi ja käydä biltemasta ostamassa 2 maastopyörää...
Rautakaupasta uudet runko putket ,kampi tangot, laakerit jne.
Sitten hitsata kammet solmuun pari kertaa.
haaveena oli että olisi saanut näpsäkästi ajettavan tandemin ilman kauheita kustannuksia kohtuu ajassa... mutta saa nähä.
Tästä taitaa tulla sellainen peli, että yksin tuota ei voi ajaa kun kaatuu heti. Tai ainakin pitää nostaa takapenkille alasin lisäpainoksi?