Sivu 2/3
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 07:31
Kirjoittaja Stapani
Yep
Olipas liukasta eilen 3.1 aurauskoneiden jäljiltä.
Paljon pahempi ajokeli kuin toissapäivänä.
Tosin ajaminen helpompaa, keskari nousi 4 km, kun lunta ei
ollut kiusana, mutta jäätä piisas. Vielä kesärenkailla mentiin.
Onkos kellään kokemusta fillarien kitkarenkaista,
esim.Continental Top Contact Winter 2?
Löytyiskö pitoa ja rullaavuutta tarpeeksi talven eri keleihin?
Vähän houkuttelis.....
Suomityresiltä löytyy Rollspeed W, mutta painaa muutama sata grammaa enemmän.
Asialliselta näyttää tuo Terpan uusi kypärä, mutta
painoa liikaa meikäläisen makuun....
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 11:02
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Eipä onneksi tarvi koiravaljakoiden kanssa kilpailla Alaskan lakeuksilla... pysyn kapeissa lähes slikseissä gummeissa ja opettelen pärjäämään (tai siis palautan taidon) niillä. Hyvin on onnistunut tähän mennessä. Kun ei tarvi joka kelillä lähteä vääntämään.
Tai sitten aletaan suunnittelemaan kevään teräshangille tuota MetaPhrastic konversiota:

Surly Endomorph 3.7" gummi taakse, ja

Surly Larry 3.8" eteen. Vanteiksi vaikka nämä :

Surly Large Marge DH vanteet.
Sitten tarvitaan vaikkapa Avid BB7 jarrusarja ja levarihaarukka, vaikkapa:

eli Surly Instigator Disc MTB haarukka. Ja sille kaveriksi levyjarrut, vaikkapa Avid BB7.
DT-Swiss pinnat 2x32 kpl 2.0/1.8 ohennetut noihin ja Hope Pro II XC levarinavat vaikkapa.
Hintaa ei tule kuin rattaille & vanteille vajaat 500 € + verot (en löytänyt EU-alueelta kauppaa), jarrut ja haarukka 150 € ja navat 200-300 € sekä pinnat 25-50 €. Eli ehkä alle tonnilla saa läskirenkaat alle. Noh, pitääpäs vielä miettiä...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Tammi 2012, 12:04
Kirjoittaja Syväri
Miten olis vaan 26" extraleveät kiekot levyillä? Saattas olla helpommin hallittavissa.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 17:53
Kirjoittaja mhelander
Ja kukaan ei sitten sanonu että Surlyn gummeja saa Bike-Components.de verkkokaupasta 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 09 Tammi 2012, 21:04
Kirjoittaja mhelander
Dodii, iltasella on tullu jatkettua vähän penkomista. Saksan osakaupasta näyttää saavan Surlyn tavaraa ja etuhaarukka osaastokin on selvinny lisää.
Näyttävät käyttävän noita 29er etuhaarukoita läskirenkailla myös, ja sellaisia jotka ottavat eteen takapyörän 135 mm:n napoineen. On levarille kiinnike haarukoissa ja osassa myös cantilever:lle (turhaan).
Ihan hyvä ajatus jos vehkeellä ajelee tiettömällä tiellä. Kun saa vara-takarattaan mukaan ja kasetinkin kanssa jos niikseen tulee. Ei tarvi työntää jos vapaaratas pettää tai kasetti leveää. Painossahan ei lopulta ole kuin 200-300g eroa verrattuna pelkkään etunapaan.
Kustannus näyttäisi olevan gummit + vanteet + etuhaarukka noin 500 €, siihen lisäksi navat (2x takanapa) ja pinnat sekä levyjarrusarja.
SRAM X.9 navat 60 €, tai X.7 37 € tai simpan XT 40 €, kaikki 6-pulttiselle levylle ja 135 mm. Tai sitten laatua eli Hope Pro II Evo disc 165 €...
Pinnat 64 kpl 46 €.
Avid BB7 160mm levarit 2 x 50 €.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 11 Tammi 2012, 16:56
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Suosittelen sitten jotain Surlyn superleveää haarukkaa noiden renkaiden kanssa. Muuten voi osoittautua ettei rengas mahdu haarukkaan.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 11 Tammi 2012, 20:50
Kirjoittaja PW
Sen verran oon antanu periksi tänä vuonna ett oon ajanu vaimon "Kaunottarella" ja jättäny nojakin kotia. Sen verran pöpperöistä on nuo tiet ja helpompaahan tuo tasapainoilu on isorenkaisella pystypyörällä. Tuuli tietysti puskee vastaan ja takamus on hellänä mutt vauhdit on kuiteskin aika pieniä ja matkat lyhyitä joten näinkin voi poljeskella.
Laitoin tuohon Kaunottareen 152 mm kammet, vois kokeilla lukkopolkimia kans josko niillä sais pyöritykseen tehoa.
Välillä tänäänkin siirryin ajamaan ajoradan puollelle siihen autonrenkaan uraan joka on pääosin lumesta paljas ja huomattavasti paremmin kulki. Asfaltilla pysty ajamaan isoimmalla vaihteella eli 5vaihde ja lumipöpperössä piti laittaa pienin. Autoilijat tietysti kiroaa mutt aattelen ett oikeus se on miullakin kulkee mahollisimman mukavasti
Tuossa Kaunottaressa on kammet jonkinverran satulan etupuolella, näinköhän tuosta sais CF tyyppisen jos satulalle tekis putken jossa satulaa sais taaksepäin ja tangon stemmin kääntäs sojottamaan taaksepäin.
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 11 Tammi 2012, 21:43
Kirjoittaja mhelander
Täytyy sanoa että lenkki lenkiltä MP alkaa tuntua todelliselta talvipyörältä.
Tänään oli ensimmäinen hieman "kylmemmän" kelin lenkki, alkuviikosta kun pakkasta käväsi -13 ja nyt oli -5, ja vain pakkaslunta jota oli vähän välillä aurattu. Värkki kulkee tosi mukavasti ja noilla gummeilla ei pahemmin luistele. Ajaminen refleksimielessä on miten muistelen olleen kun triathlon pystärillä ajelin. Ja varmasti mennään kovempaa.
Mutta koska nyt näyttää kelit kääntyneen viileemmiksi heitän penkin lowraceriin ja yritän saada tyttären houkuteltua lenkeille mukaan MP:llä.
Kilsoja siis 131 km ja kaikki MP:llä, siis tänä vuonna.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 11 Tammi 2012, 22:27
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Tuossa Kaunottaressa on kammet jonkinverran satulan etupuolella, näinköhän tuosta sais CF tyyppisen jos satulalle tekis putken jossa satulaa sais taaksepäin ja tangon stemmin kääntäs sojottamaan taaksepäin.
Kyllähän sitä ajoasentoa pääsee noin kokeilemaan, mutta epäilen että tulee liian takapainoinen vakavasti otettavaan talvipyöräilyyn. Jotta asennosta saisi kaiken hyödyn irti niin penkki pitäisi myös vaihtaa leveämpään mitä Prisman hyllystä löytyy.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 12 Tammi 2012, 08:46
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tuossa Kaunottaressa on kammet jonkinverran satulan etupuolella, näinköhän tuosta sais CF tyyppisen jos satulalle tekis putken jossa satulaa sais taaksepäin ja tangon stemmin kääntäs sojottamaan taaksepäin.
Kyllähän sitä ajoasentoa pääsee noin kokeilemaan, mutta epäilen että tulee liian takapainoinen vakavasti otettavaan talvipyöräilyyn. Jotta asennosta saisi kaiken hyödyn irti niin penkki pitäisi myös vaihtaa leveämpään mitä Prisman hyllystä löytyy.
Jukka
Talvibongaus männävuodelta - saattoi olla toissavuosikin.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 12 Tammi 2012, 15:08
Kirjoittaja PW
Tuossahan on "komee" ratkasu 
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 11:48
Kirjoittaja Nebulus
Vähän matalamman budjetin ratkaisu läskipyöräksi voisi olla Sun bicyclesin Spider AT:
http://www.sunbicycles.com/product_deta ... l1=CRUISER
http://www.revolutionbikeshop.com/produ ... er-AT.html

Suositushinta oli 650 dollaria, n. 500€. Milloinkahan lie tulisi euroopan puolelle myyntiin?
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 12:04
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:Vähän matalamman budjetin ratkaisu läskipyöräksi voisi olla Sun bicyclesin Spider AT:
Suositushinta oli 650 dollaria, n. 500€. Milloinkahan lie tulisi euroopan puolelle myyntiin?
Tuohan on halvempi tapa hankkia läskit rattaat kuin ostaa ne erikseen...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Tammi 2012, 11:12
Kirjoittaja Stapani
Yep
Haa, olipa messevästi lunta duunimatkoilla eilen, kun eivät olleet klv:tä
kerenneet/viitsineet siivota.
Inseran maastopyörällä vähän päälle 17km, keskari 12,4, piti järkyttävän usein jalkautua.
Kaikesta huolimatta mukavaa, vaikka jäätävä sade vähän piiskas kasvoja.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Tammi 2012, 11:30
Kirjoittaja Wacky
Töissä ajellessa harmittaa etten aamulla lähtenyt nojakilla töihin kun siellä olis päässy hienosti. Melkein kaikki klv:t oli aurattu. Pitää työpäivän päätteeks käydä hakee pyörä autolla töihin ja ajella kotiin.