Sivu 2/2
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 14:39
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Olin mä sen ensin aatellu tolleen tuolta putkesta tukea. Tai kuten tuossa toisessa ketjussa kyselin, mutta kuorma lienee silloin liian kova tuolle liitoskohdalle.
Joo, älä, mulla on "higracerissa"( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ) noin ja on ihan järjetön idea jos napaan tai lähelle sitä onnistuu.
Jukka
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 15:55
Kirjoittaja jori
Tuota juuri arvelinkin sinun olevan aikeissa tehdä. Vaikuttaa kuitenkin vähän työläältä tavalta saada aikaan suora ja hyvin sovitettu takahaarukka.
Mietipä sellaista versiota, jossa etuhaarukkaa ei puretakaan kahdeksi osaksi, vaan ainoastaan puretaan turhat pois. paksu putki litistetään sovitetaan etuhaarukan keskiosa soikeaan putken sisään sopivalta matkalta ja juotetaan kiinni. Kestää varmasti, minkä haarukka muualtakin ja on paljon helpompi tehdä niin, että tulee suora ja nätti. Eikä tarvitse tulpata runkoputken päätä.
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 17:01
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Tuota juuri arvelinkin sinun olevan aikeissa tehdä. Vaikuttaa kuitenkin vähän työläältä tavalta saada aikaan suora ja hyvin sovitettu takahaarukka.
Mietipä sellaista versiota, jossa etuhaarukkaa ei puretakaan kahdeksi osaksi, vaan ainoastaan puretaan turhat pois. paksu putki litistetään sovitetaan etuhaarukan keskiosa soikeaan putken sisään sopivalta matkalta ja juotetaan kiinni. Kestää varmasti, minkä haarukka muualtakin ja on paljon helpompi tehdä niin, että tulee suora ja nätti. Eikä tarvitse tulpata runkoputken päätä.
Mie tein pw2:sen jotensakin näin , oli helppo tehä.
Petri
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 17:48
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Tuota juuri arvelinkin sinun olevan aikeissa tehdä. Vaikuttaa kuitenkin vähän työläältä tavalta saada aikaan suora ja hyvin sovitettu takahaarukka.
Mietipä sellaista versiota, jossa etuhaarukkaa ei puretakaan kahdeksi osaksi, vaan ainoastaan puretaan turhat pois. paksu putki litistetään sovitetaan etuhaarukan keskiosa soikeaan putken sisään sopivalta matkalta ja juotetaan kiinni. Kestää varmasti, minkä haarukka muualtakin ja on paljon helpompi tehdä niin, että tulee suora ja nätti. Eikä tarvitse tulpata runkoputken päätä.
Toihan on mainio idis. Mulla onkin periaatteessa tohon sopiva haarukka. Mä olin miettinyt kuinka saataisiin haarukka installoitua suorana putken sisään. Luovuin kun ajattelin että se painaisi niin kauheesti. Pitää mennä pelastamaan raato tuolta hangesta Muuta tarvittavat palikat siitä jo napsin.
Italian ukkelin ekassa pyörässähän on tehty silläviisiin että siihen haarukan päähän on operoitu putken kokoinen "sovite":
Tässä ekassa vaihtoehdossa ei muuten tarvittis purkaa mitään, mulla on noi palikat jo valmiina. Johonkin nekin voisi käyttää Kyllä toi jonkinmoisella jigillä suoraksi tulisi.
BTW:
Tässä Kanadalaisessa Nitro kloonissahan on muuten jänskä tuo takaosan kolmio. Näkyy olevan kanssa valmis haarukka.
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 18:02
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Olin mä sen ensin aatellu tolleen tuolta putkesta tukea. Tai kuten tuossa toisessa ketjussa kyselin, mutta kuorma lienee silloin liian kova tuolle liitoskohdalle.
Joo, älä, mulla on "higracerissa"( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ) noin ja on ihan järjetön idea jos napaan tai lähelle sitä onnistuu.
Jukka
Illalla mietinkin että olikos siinä sun pyörässä noin. Olihan se. Mikä tuossa on järjetöntä - onko se hutera? Tuossa sun pyörän takaosan konseptissahan ei ole kestävyyspulmaa?
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 18:48
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Illalla mietinkin että olikos siinä sun pyörässä noin. Olihan se. Mikä tuossa on järjetöntä - onko se hutera? Tuossa sun pyörän takaosan konseptissahan ei ole kestävyyspulmaa?
Runko kyllä kestää, mutta vaneripenkin selkänoja loivalla nojakulmalla "oikeaa". Siihen tulee melko julma päittäis veto ja tukiputkeen taas kova kasaan painava voima. Molempien pitää olla paljon jämäkämpiä kuin tukien tullessa navasta. Lisäksi tuo vino tuki ei anna selkänojalle kiertojäykkyyttä. Tuossa pyörässä on nyt yksityikohdat hiottu niin että tuon rakenteen kans voi turvallisesti elää, mutta vastaisuudessa en vastaavaa rakennetta käytä.
Jukka
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 20:13
Kirjoittaja PW
Joo, mie käytin tuommosta "sovitetta" mutt muistaakseni vaan yhden hitsasin sinne putken päähän ja tein siitä tiukan. En muista hitsasinko sitä reijän läpi putkeen kiinni. Rungon päätä lyttäsin haarukkaan kiinni ja hitsillä umpeen. Sovitteeksi löyty joku sopiva osa jota ei paljon tarvinnu hioa ni mahtu 50mm putken sisälle. Luultavasti tuo oli jostain vanhasta pyörän keskiön laakeripesä tai vastaava joka sopi tuohon tarkotukseen.
Petri
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 20:28
Kirjoittaja jori
Ei sinne mitään ylimääräistä tukea tarvita sisään. Rakenne on aivan yhtä luja, vaikka liitos olisi vain soikeaksi puristetun putken ja haarukan käyrän välillä. Juotoskin riittää mennen tullen. Haarukan ruoto, puhumattakaan sovitusholkeista on pelkkää lisäpainoa ilman konstruktiivista lisäarvoa. Kyllä sen haarukan suoraan saa ilman sitä ruotoakin. Saahan sitä asetella kohdalleen miten kauan haluaa. Sitäpaitsi välttämättä runkoputken loppupää ei ole oikeassa suunnassa rungon kokonaissuoruuden suhteen. Parempi tehdä jigi, johon kiinnitetään pyörät paikoilleen ja haarukka kiinni kiekkoon ennen kuin liimaa sen kiinni runkoputkeen.
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 13 Tammi 2012, 21:40
Kirjoittaja Pastori
Tuo on parempi idis toi ilman ruotoa toki - ja se putken litistäminen - mulla on se poljinkeskiön putken pää litistetty vähän ja tätähän kutsutaan jo disainiksi
Mulla on semmoinen jigi tuossa valmiina johon saa haarukan kiinnin vaakasuuntaan laitettuun kierretankoon - sen siis voi kiristää paikalleen. Itse runkoputken saa vaakaan ja kirrattua paikalleen.
Ohessa selvittävä kuva päältäpäin ja sivulla sitten selvittävää tietoa palikoista.
- jigi_demo.jpg (40.33 KiB) Katsottu 4121 kertaa
Re: Putken liittäminen
Lähetetty: 14 Tammi 2012, 13:40
Kirjoittaja jori
Re: Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka
Lähetetty: 15 Tammi 2012, 13:30
Kirjoittaja irakas
Tällainen jigi on minullakin ollut aina:
Tässä SH14
Sakari
Re: Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka
Lähetetty: 15 Tammi 2012, 16:23
Kirjoittaja jori
Juuri noin, paitsi että puutavaran suoruuteen ei kannata luottaa. Helposti akselivälin matkalla lankussa on monen asteen kierous, joka sitten kopioituu suoraan valmiiseen pyörään.
Siksi suosittelen -ja käytän itse- teräksistä palkkia ohjaavana pintana ja puristan kiekot sitä vasten irtopalikoilla ja liimauspuristimilla. Sopiviin paikkoihin palkin kylkeen poratut reiät joihin kierretangot, jotka menevät myös palikoiden läpi olisi tietysti siistimpi ratkaisu. Molemmat pyörät palkkia vasten oman kadella kierretangolla / pitkällä pultilla kiinnitetyn telkensä taakse.
Kyllähän lankkukin tietysti käy, kunhan varmistaa sen suoruuden asettamalla kaksi palikkaa poikittain lankun päälle pyörien kohdalle ja katsomalla lankun pään suunnasta. Tämä kierous ja käyryys eivät kuitenkaan pysy puutavarassa vakiona, vaan muuttuvat lämpötilan ja kosteuden mukana jatkuvasti, joten suoruus pitää varmistaa joka kerta erikseen.
Re: Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka
Lähetetty: 11 Tammi 2022, 20:19
Kirjoittaja juhani.tenhunen
irakas kirjoitti:Tällainen jigi on minullakin ollut aina:
Tässä SH14
Sakari
Onpa hauska löytää kuva SH-14:stä tekovaiheessa.
Sent from my iPad using Tapatalk