Sivu 2/3

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 16 Tammi 2012, 18:37
Kirjoittaja Pastori

Kyllä mä taidan hajulla olla näistä pikkaisista eroista ihan näin tekstinkin avulla.

OT.
Linuxille ilmaiset CAD softat http://www.linuxlinks.com/article/20090 ... 9/CAD.html
Vektoripipertelyyn taitaa tää Inkscape olla aika ookoo http://www.linuxlinks.com/article/20070 ... scape.html


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 16 Tammi 2012, 19:25
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Kyllä mä taidan hajulla olla näistä pikkaisista eroista ihan näin tekstinkin avulla.

Uskon sen, mutta mietin näitä jo valmiiksi wikiin siirrettäväksi. Kovin pitkiä selityksiä ei sieltä malta lukea, kun on kova hinku rakentaa. :D Nämä on toki pieniä nyansseja, jotka kuitenkin merkitsevät isoja, kun lähdetään venyttämään vaatimuslistaa kauemmas johonkin suuntaan.


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 16 Tammi 2012, 19:31
Kirjoittaja Pastori

Juu. Mä kysyn näitä oman tiedon kartuttamisen lisäksi myös ihan yleishyödyllisen keskustelun herättämiseksi. Nämä ovat mielestäni oleellisia asioita joista on hyvä olla selkeyttävää pohdintaa tuommoisten viitteellisten kuvien kera.


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 18 Tammi 2012, 20:19
Kirjoittaja Pastori
pahvimalli.jpg
pahvimalli.jpg (99.11 KiB) Katsottu 1610 kertaa

Runko onkin helppo tehdä mattoveitsellä ja kapalevyllä.


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 17:28
Kirjoittaja jori

Näinköhän silti kestää. :)
Katsoin ensin, että olet löytänyt kivoja pieniä osankuvausesineitä ja levilellyt ne kirjepaperin päälle. Lautalattia näytti ensin kirjepaperilta.

Huomaatko, kuinka nuo putken mutkat jyrkkenevät heti, kun mitat ovat enemmän oikeat. Kapalevymallissa on 90 ja 95 asteen mutkat piirroksessa molemmat noin 120. Piirroksessa on runkoputken paksuus ilmeisesti vähän ohuempi, jolloin tilaa jää enemmän, mikä näkyy heti mutkien loivenemisena.

Tuosta on nyt helppo ymmärtää Kapamallia katsomalla, miksi niihin runkoputkiin laitetaan se toinenkin mutka sinne yläpäähän. Tulee nimittäin ikävän terävä särmä tuohon ja putkeakin menee turhan paljon. Lisäksi tuollainen yksi jyrkkä mutka on pajon heikompi, kuin kaksi loivempaa, tai ainakin vaatii ehdottomasti sen tukilevyn sinne jiiriin.


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 17:46
Kirjoittaja PW

Kuvassa olevaan kysymykseen, miun vastaus on ett ei juurikaan kannata laskea. Paluu ketju alkaa hipoa rengasta. Tosin nuo osat ei varmaan vieläkään oo ihan pilkulleen paikoillaan eli hiukan voi laskea mutt pitäs osata mittailla tarkaan. Itte jätin aina jotain pelivaraa jolla sain pyörästä ainakin ajettavan, esim keskiön kiinnitys mahollisuus putken yläpuolelle, keskelle tai alapuolelle. Tämän hetkisen etupuomin säädön tein taas "rälläkällä" :D runsaan ajokokemuksen jälkeen.
Ootko hylänny jostain syystä putken taivuttamisen rungoksi ?

Petri


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 20:24
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Huomaatko, kuinka nuo putken mutkat jyrkkenevät heti, kun mitat ovat enemmän oikeat. Kapalevymallissa on 90 ja 95 asteen mutkat piirroksessa molemmat noin 120. Piirroksessa on runkoputken paksuus ilmeisesti vähän ohuempi, jolloin tilaa jää enemmän, mikä näkyy heti mutkien loivenemisena.

Jep. Luonnos on tehty illustratorilla ja en ole ihan tarkkaan keskittynyt tuon viivan paksuuteen. Kapalevy tai jos ihan tarkkoja ollaan niin Kapafix levy on taas leikattu oikeasti putken kokoon.

jori kirjoitti:

Tuosta on nyt helppo ymmärtää Kapamallia katsomalla, miksi niihin runkoputkiin laitetaan se toinenkin mutka sinne yläpäähän. Tulee nimittäin ikävän terävä särmä tuohon ja putkeakin menee turhan paljon. Lisäksi tuollainen yksi jyrkkä mutka on pajon heikompi, kuin kaksi loivempaa, tai ainakin vaatii ehdottomasti sen tukilevyn sinne jiiriin.

Tein tuostakin Kapalla mallin. Unhoitin illalla laittaa senkin tänne. Tuossa on toi pikkupätkä ehkä turhan pitkä. Toisaalta - jos emäputkea vie muutaman sentin eteenpäin voisi mitoittaa tuohon mahtumaan sen 26 haarukan ja renkaan?

kapakakkonen.jpg
kapakakkonen.jpg (69.73 KiB) Katsottu 1575 kertaa
PW kirjoitti:

Kuvassa olevaan kysymykseen, miun vastaus on ett ei juurikaan kannata laskea. Paluu ketju alkaa hipoa rengasta. Tosin nuo osat ei varmaan vieläkään oo ihan pilkulleen paikoillaan eli hiukan voi laskea mutt pitäs osata mittailla tarkaan.

Petri

Ok. Paluuketjun paikkaa ne tietenkään osannu pitää mielessä.

Ei tietenkään ihan oikeilla paikoilla, mutta aika lähellä rupeaa olemaan. Esim. penkin sijainti suhteessa poljinkeskiöön pitäisi olla aika lähellä. Toki ne saattoivat vähän liikuskella tuossa "liitosvaiheessa".

PW kirjoitti:

Ootko hylänny jostain syystä putken taivuttamisen rungoksi ?

En ole. Mulla on sekin tuolla takaraivossa jauhamassa, mutta mä olin joskus hinkannut 2 tuumaista putkea alulle. Litistänyt päätä ja hinkannut poljinkeskiön juottamista vaille valmiiksi. Aattelin että treenaillaan tällä nyt tämä malli "oksennan oppimaani" ja palautan tuon kovajuottamisen mieleen.

Se neliöputken taivutus on niin ruma että heittänen sillä vesilintua ja etsin 60mm putkea johon koulun koneella on taivutuspalikat valmiina.


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 21:39
Kirjoittaja PW

Nää pahvimallit näyttää lowracereilta ja nuo piirrokset vähän korkeemmilta. Viimenen pahvimalli eniten miun mieleen eli just niiku oma pyörä :D en oo oikeen keksiny sen muotoon parannettavaa toistaseks.
Jos vielä mitotat sen niin ett käy myös 26" kiekoille tulee varmaan sopiva pyörä moneen käyttöön.

Petri


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 22:26
Kirjoittaja Pastori

Piirroksissa mä elin vielä midracer haaveissa - nyt jotenkin alkais yhä enemmän toi lowracer asia kiinnostamaan. Pahvimallit on siitä alimmaisesta leiskasta tehtyjä.

Vois heittääkin sun pyörän kuvan tohon päälle. On ne sun Nokian ohitukset senverran syvällä muistissa ja sun pyörää on tullut ihailtua joten miksei mullakin voisi olla tommoinen. No. Ihan vähän on ne Grittersit, Jivet, Beauchampin Foldracer yms. vaikuttaneet.

vertailua.jpg

Tavoitteenahan on se kolmesataa siellä Nokialla. Eiks tää ole silloin lowracer hommia?


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 20 Tammi 2012, 10:08
Kirjoittaja Pastori

Millä pyörällä se kolmesataa Nokialla keskustelu jatkuu täällä > http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=2200

Pidetään tässä tätä muuta juttua.


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 20 Tammi 2012, 17:10
Kirjoittaja PW

Niin, tuossa viimesessä kuvassa onkin jätetty paluurissa pois kokonaan, saattas toimii tommosessa kisa ajossa kun ei jyrkkii mutkii tartte ajaa.

Petri


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 20 Tammi 2012, 17:19
Kirjoittaja Pastori

Toi on itseasiassa jäbäläisen matkapyörä jolla hän ajeli maanteillä.

http://www.rickgritters.blogspot.com/


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 20 Tammi 2012, 18:09
Kirjoittaja Jarcco

Kannattaa ilman muuta jättää optio 26" tai jopa 28" renkaalle, kuitenkin jossain vaiheessa tekee mieli sellaista kokeilla. Itse en tekisi uudestaan runkoa tuolla vinkkelimutkalla, isopyöräisessä Jivessä mutkat onnistuivat mielestäni ok (130°).

Korkeampi sopii paremmin minun käyttööni. Ajan minimaalisen vähän pitkiä maantielenkkejä joissa matala olisi ehkä parempi tai ainakin nopeampi.


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 11:07
Kirjoittaja Pastori

Perhana kun on niin kokonaisvaltainen pyöräkuume miljoonaan erilaiseen rakkineeseen.
Esim. tämä lowracer keissi olis aika kiinnostava tehdä vähän isommilla pyärillä.

Vähän niinkuin tää Larry Lemin kone.

Kuva


Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 20:47
Kirjoittaja Pastori

Harkitsin aloittamista siivoamalla vähäsen todella ruosteista etuhaarukkaa johon menee kookkaammat kiekot.

Vasemmalla kuvasta ruosteen määrä ja laatu. Oikealla melkein siivottuna. Tämän jälkeen taivuttelin vielä offsetin nollaan. Ihan ookoo puhdetyö siis.

Kuva