Sivu 2/7
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 11:16
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
Suosittelen kaikille uuden projektin edetessä suunnitelman piirtämistä pahville 1:1 mittakaavaan. Siitä näkee heti, missä mennään, ja siihen voi suoraan sijoittaa jo hankitut osat ym. Tämän minä sanon 17 nojapyörän rakentajan kokemuksella. 
Jep. Ja myös 1:1 pahvimallin teko aukaisee maailmaan tässä hommassa. Kuten alla:

Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 13:21
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
Pienipyöräisen keskiön kohta voi olla paikoillaan. Isopyöräisessä offsettikin pitää olla suurempi, eli samassa linjassa nuo pyörät eivät voi olla ohjausakselin suhteen muutenkaan. Tuossa kuvassa isopyöräisenä jättö on toista kymmentä senttiä. Siirtämällä etupyörää edemmäs jättö pienenee.
Tuplahaarukan 559 ja 406 dropouttien etäisyys toisistaan jarrupalan ja akselin linjan suunnassa on 76,5 mm. Jos haluat saman jätön, täytyy isopyöräiselle sovitella reilu tuuma lisää offsettiä ohjausakselin linjasta verrattuna 406 kiekkoon.
Tappelin skannerin ja Microsoft Premium 10-ohjelman kanssa tämmöisen kuvan:
26"-versiossa ei nyt ole yhtään jättöä, joten tosiaan pyörää täytyisi siirtää eteenpäin ainakin noin tuuman verran. Penkin etäisyys keskiöstä on nyt minulle sopiva eli 910 mm, poljin pituus on minimissään eli 150 mm ja siis etupyörää ei voi siirtää suoraan eteenpäin vaan oikealle alas jotta se ei osuisi kääntyesään polkimiin ja varsinkin kantapäihin ellei sitten keskiötä lähdetä nostamaan. 26"-versiossa on emäputken ja haarukkalinjan välissä kulmaa.
Sellainen variaatio, joka sallisi toimivasti sekä 20" että 26" kiekot, menee etuhaarukan osalta aika haastavaksi. Myöskään samoilla V-jarrutapeilla ei pärjätä. 
Sakari
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 19:57
Kirjoittaja irakas
Asia vielä kiinnosti sen verran, että enpä malttanut olla piirtämättä vielä variaatiota, jossa puomia nostamalla ja emäputkea siirtämällä eteenpäin, saisi mahtumaan sekä 406 että 559 kiekot eteen ja jätöt kummassakin tapauksessa siedettäviksi. Onkohan kukaan kokeillut tehdä dropautit haarukan takapuolelle. Se kai helpottaisi ketjulinjan vetämistä.
Penkin korkeus maasta jää 559 versiossa yllättävän kohtuulliseksi.
En tiedä saako kuvasta enää sokea Kreetakaan selvää, pitäisi piirtää puhtaaksi.
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 21:06
Kirjoittaja Jarcco
Mitäs jos eri versioille laittaisit omat haarukat? Onkos ohjausakselin kulma suhteessa runkoon jostain syystä lukkoon lyöty kun suora haarukka ei kelpaa? Pystymmällä kulmalla jättö pienenee ja päinvastoin. Pienipyöräisen haarukka kannattaa olla suora ja isopyöräisessä sopiva offset että tulee oikeat jätöt. Isopyöräisellä versiolla takapyörälle ei jää tilaa joustaa, joten takajousen ja rungon väliin pitäisi laittaa jatkopala.
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 21:25
Kirjoittaja irakas
Jarcco kirjoitti:Mitäs jos eri versioille laittaisit omat haarukat? Onkos ohjausakselin kulma suhteessa runkoon jostain syystä lukkoon lyöty kun suora haarukka ei kelpaa? Pystymmällä kulmalla jättö pienenee ja päinvastoin. Pienipyöräisen haarukka kannattaa olla suora ja isopyöräisessä sopiva offset että tulee oikeat jätöt. Isopyöräisellä versiolla takapyörälle ei jää tilaa joustaa, joten takajousen ja rungon väliin pitäisi laittaa jatkopala.
Joo, omilla haarukoilla homma olisi helppo, mutta, kun tavoitteena on ratkaista Sepon heittämä idea.
Miksi haarukan pitäisi olla suora? Olen nähnyt alamäkipyöriä, joissa haarukassa on taite emäputken alapuolella, ja toimii hyvin. Eikö tuossa nyt jättö ole suht. sopiva kummallekin kiekkokoolle?
Takapyörän joustovara on kuvassa tosiaan liian pieni. Jousen alapäähän voi laittaa korkeuden säädön.
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 30 Tammi 2012, 21:53
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Miksi haarukan pitäisi olla suora?
Helpompi linjata ketju ja laittaa se kulkemaan ohjausakselin suuntaisesti, silloin polkeminen ei vaikuta ohjaukseen.
Jukka
Re: SH19
Lähetetty: 31 Tammi 2012, 15:19
Kirjoittaja irakas
Kun piirtelin 1:1 pahvimalliin kaksineuvosen, taitetun etuhaarukan, joka olisi pyörien akselien etupuolella ja yritin sijoittaa vaihtajaa, osoittautui, että se ei onnistu ollenkaan. Haarukan varsi on vaihtajan tiellä. Täytyy palata kiltisti suoraan haarukkaan. 
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 31 Tammi 2012, 18:13
Kirjoittaja jori
Piirrä Sakari vielä takahaarukkaan dropoutit toisin päin. Pienipyöräiselle haarukan yläpuolelle ja isopyöräiselle alapuolelle, tai edes samalle puolelle, niin mahtuu isompikin pyörä joustamaan. Samalla isopyöräinen malli kääntyy vähän pystympään, etupyörän jättö pienenee, jolloin kiinnityskorvakkeet (dropoutit) voivat olla saman mittaiset.
Onnistuisikohan sillä Pastorin konstilla tuon kuvan selventäminen.
Re: SH19
Lähetetty: 31 Tammi 2012, 18:19
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Onnistuisikohan sillä Pastorin konstilla tuon kuvan selventäminen.
Ei oikeastaan. Tuossa on tavallaan rasterinomaisia pisteitä nuo häiritsevät kohdat. Tämä pitää korjata maalaamalla valkoiset alueet kuvankäsittelyohjelmassa kuntoon = valkoisella yksiväriseksi.
Re: SH19
Lähetetty: 31 Tammi 2012, 19:18
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:
Onnistuisikohan sillä Pastorin konstilla tuon kuvan selventäminen.
Ei oikeastaan. Tuossa on tavallaan rasterinomaisia pisteitä nuo häiritsevät kohdat. Tämä pitää korjata maalaamalla valkoiset alueet kuvankäsittelyohjelmassa kuntoon = valkoisella yksiväriseksi.
Onhan nuo rasterikohdat selvästi ruskeita ja viivat mustia. Vain kiekkojenkuvausympyrät ovat ruskeita. Jos Sakari mustaisi nuo ympyrät, onnistuisiko sitten. Ei tarvitsisi piirtää kokonaan uudestaan.
Re: SH19
Lähetetty: 31 Tammi 2012, 19:53
Kirjoittaja Pastori
Aika hankalaa on. Itse piirtäisi vektorisoftalla päälle - toisin kuvan tuonne alle ja siis piirtäisin toiselle tasolle siihen päälle.
Re: SH19
Lähetetty: 01 Helmi 2012, 10:05
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Piirrä Sakari vielä takahaarukkaan dropoutit toisin päin. Pienipyöräiselle haarukan yläpuolelle ja isopyöräiselle alapuolelle, tai edes samalle puolelle, niin mahtuu isompikin pyörä joustamaan. Samalla isopyöräinen malli kääntyy vähän pystympään, etupyörän jättö pienenee, jolloin kiinnityskorvakkeet (dropoutit) voivat olla saman mittaiset.
Onnistuisikohan sillä Pastorin konstilla tuon kuvan selventäminen.
Jo vain kannattaa noin tehdä. Kumma, kun en itse sitä huomannut. 
Viime kuvan rastisuus ja suttuisuus johtuu liian pieniresoluutioisesta skannauksesta ja siitä, etten malttanut viettää aikaa työläässä kuvan putsauksessa. Kun korjaan 1:1 pahvimallin uusimpaan versioon laitan siitä tulemaan uuden kuvan.
Minulla on nyt takahaarukassa vain 22 mm:n putket. Aion laittaa jousen kohdalle 2 mm:n teräslevystä lisätuet, jotka samalla toimivat jousen alapään kiinnityksenä, johon voi myös saada korkeussäätöä. Ymmärsiköhän kukaan? 
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 01 Helmi 2012, 10:32
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
Minulla on nyt takahaarukassa vain 22 mm:n putket. Aion laittaa jousen kohdalle 2 mm:n teräslevystä lisätuet, jotka samalla toimivat jousen alapään kiinnityksenä, johon voi myös saada korkeussäätöä. Ymmärsiköhän kukaan? 
Muistathan myös tämän vääntymistukiasian: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ala#p27752
Haarukan puoliskot yhdistävän elementin täytyy olla umpiputki, ei pelkkää lattaa, jotta vääntöjäykkyyttä tulee riittävästi. Mitä isompaa sen parempi. Laita vaan puolisuunnikkaan muotoiset lisätukilevyt ja hitsaa niiden väliin jousen alapään alimman asennon alapuolelle se vääntöjäykistin tai kaksi molemmin puolin jousen päätä. Välituki voi olla esim 50 x 30 suorakaideputkea tai vastaavaa soikiota, tai jos niitä on kaksi, 30mm putkikin käy.
Re: SH19
Lähetetty: 01 Helmi 2012, 12:39
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:
Minulla on nyt takahaarukassa vain 22 mm:n putket. Aion laittaa jousen kohdalle 2 mm:n teräslevystä lisätuet, jotka samalla toimivat jousen alapään kiinnityksenä, johon voi myös saada korkeussäätöä. Ymmärsiköhän kukaan? 
Muistathan myös tämän vääntymistukiasian: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ala#p27752
Haarukan puoliskot yhdistävän elementin täytyy olla umpiputki, ei pelkkää lattaa, jotta vääntöjäykkyyttä tulee riittävästi. Mitä isompaa sen parempi. Laita vaan puolisuunnikkaan muotoiset lisätukilevyt ja hitsaa niiden väliin jousen alapään alimman asennon alapuolelle se vääntöjäykistin tai kaksi molemmin puolin jousen päätä. Välituki voi olla esim 50 x 30 suorakaideputkea tai vastaavaa soikiota, tai jos niitä on kaksi, 30mm putkikin käy.
HUH, HUH,
Kyllä Jori pitää meitä kurissa ja järjestyksessä. Kyllä olisi ensin ihmetellyt, mikä hiivatti SH 19:aa vaivaa, kun meno on aivan hervotonta. Kummallista, kun ei tullut mieleenkään, että lisätukea tarvitaan ja kovasti takahaarukan varsiin. Tai olisi kai se selvinnyt jo kokoamisvaiheessa. En ollut ehtinyt lukea Stern 3:n juttua. 
Sakari
Re: SH19
Lähetetty: 01 Helmi 2012, 13:42
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
HUH, HUH,
Kyllä Jori pitää meitä kurissa ja järjestyksessä. Kyllä olisi ensin ihmetellyt, mikä hiivatti SH 19:aa vaivaa, kun meno on aivan hervotonta. Kummallista, kun ei tullut mieleenkään, että lisätukea tarvitaan ja kovasti takahaarukan varsiin. Tai olisi kai se selvinnyt jo kokoamisvaiheessa. En ollut ehtinyt lukea Stern 3:n juttua. 
Ei varsiin niinkään tukea tarvita, mutta varret täytyy kiinnittää toisiinsa kunnolla vääntöä välittävällä rakenteella. Toisaalta samallahan se tulee lisätuki siihen koviten rasitettuun haarukan kohtaan, eli jousen alapään kohdalle.