Ihan hyvännäköinenhän tuosta tuli.
Painosta viis, tasaisella ja alamäessä tuo menee kovaa. Ilman hienostuneita mittajärjestelmiä tuollainen alamäki rullaten on ylivoimaisesti tarkin tapa selvittää ilmanvastuseroja, pitää vain muistaa etteivät lopputulokset ole lineaarisia. Mutta ei kai siinä lineaarisuutta haetakaan, vaan sitä, mikä on nopeampi ja mikä on hitaampi. Sen se selvittää, halvalla ja hyvin.
Jarruista, laki sikseen, järki käyttöön: mitä etupainoisempi, sen vähemmän takajarrusta saa irti. Tarkkaan ottaen takarengasjarrutuksen maksimihidastuvuus on x/(y+l/u) kertaa painovoimakiihtyvyys (9,81 m/s2), jossa l = akseliväli, x = painopisteen vaakakoordinaatti eturenkaan kontaktipisteestä taaksepäin mitattuna, y = painopisteen pystykoordinaatti maasta ylös mitattuna ja u on takapyörän ja maan välinen kitkakerroin, joka on kuivalla asfaltilla hyvillä sileillä renkailla ehkä 1, ja soralla renkaat kuin renkaat tuskin yli 0,7. Tuolla muotoilulla y on vähän eli hyvä, mutta x on myös vähän eli huono kun painoa taitaa olla enemmän eturenkaalla kuin takarenkaalla. Etujarrun maksimihidastuvuus on tietty vastaavissa koordinaateissa min(x/y, u), ja jos x/y on pienempi, maksimihidastuvuuden saavuttamisen huomaa takarenkaan noususta ilmaan ja jos u on pienempi, maksimihidastuvuuden saavuttamisen huomaa eturenkaan luistosta. Takajarrutuksessa maksimihidastuvuuden saavuttamisen huomaa aina takarenkaan luistosta, joka tietty on helpompi hallita kuin nuo muut.
Kyllähän se tietysti takajarrullakin pysähtyy, mutta etujarrulla se pysähtyisi nopeammin. Tuossa voi tietty olla käytännön ongelmia etujarrun asentamisessa, mutta luulisin että tuolla geometrialla jopa ihan tavallinen länkijarru edessä pysäyttää sen paljon nopeammin kuin mikään amerikan ihme takana.
Tulipas nyt vähän pitkästi, mutta ehkä joku jaksaa lukea.
PS: älkää käyttäkö laskelmaani suoraan vempeleisiin jotka kulkevat niin kovaa että korin siipivaikutuksen aiheuttama alaspäin työntävä voima tulee merkittäväksi. En ottanut sitä huomioon. 