Mittarikeskeskustelua

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja noja »

Vastasin aiheesta saamaani yksityisviestiin vaan epäselväksi jäi lähtikö viesti mihinkään... mää en vaan osaa :mrgreen: .
Edit: Jaa tais se mennä perille, hämäs vaan kun oli viesti ensin lähtevät kansiossa mutta nyt pomppas lähetetyt kansioon.

Viimeksi muokannut noja, 12 Helmi 2012, 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tm »

noja kirjoitti:

Vastasin aiheesta saamaani yksityisviestiin vaan epäselväksi jäi lähtikö viesti mihinkään... mää en vaan osaa :mrgreen: .

Kyllä lähti ja tuli perillekin, en vaan ehtinyt vielä vastata siihen :) .
Eli CRC:lle lähti tilaus, ja nojalle on tulossa mittari.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13830
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Huomasin tuolla mustasudenkorennon "Bilteman harjoitusvastus" ketjun linkissä Bilteman nopeusmittarin. Seurasin linkkiä ja löysin ohjeen http://www.biltema.fi/fi/Kayttoohjeet/D ... did=270004 Näyttäisi siltä, että tuota mittaria voi säätää sentin välein, eli noin puolen prosentin tarkkuuteen. Onko kenelläkään tuota mittaria, jotta onko se totta? Annetaanko sille pyörän kierroksen matka sentteinä vapaasti valiten mikä tahansa senttimäärä. Lähinnä kyselen väärinkäyttääkseni tuota mittaria töissä laitteiden pyörimisnopeuksia mitatakseni ja käyttääkseni tuota senttiskaalausta yksikön muuttamiseen.
Siinä näkyi olevan kierrosta minuutissa (rpm) asteikko jo valmiina. Näyttääkö se tuon sillä suurella näytöllä vai jollain noista pienistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Huomasin tuolla mustasudenkorennon "Bilteman harjoitusvastus" ketjun linkissä Bilteman nopeusmittarin. Seurasin linkkiä ja löysin ohjeen http://www.biltema.fi/fi/Kayttoohjeet/D ... did=270004 Näyttäisi siltä, että tuota mittaria voi säätää sentin välein, eli noin puolen prosentin tarkkuuteen. Onko kenelläkään tuota mittaria, jotta onko se totta?

Tuumissa annetaan koko.

jori kirjoitti:

Siinä näkyi olevan kierrosta minuutissa (rpm) asteikko jo valmiina. Näyttääkö se tuon sillä suurella näytöllä vai jollain noista pienistä.

Rpm on on pienellä näytöllä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja noja »

Reilu 50km sunnuntai lenkki takana uudella mittarilla, kiitos tm nimimerkille tilauksen hoitamisesta. Mitenkäs ootte renkaan ympärysmitan mitanneet tarkkaan, mittari näytti 51.86km ja gepsi 50.8km, taitaa ero tulla jo gepsin "tarkuudestakin" ja onko tuollaisella erolla sitten mitään merkitystäkään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17775
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja PW »

noja kirjoitti:

Reilu 50km sunnuntai lenkki takana uudella mittarilla, kiitos tm nimimerkille tilauksen hoitamisesta. Mitenkäs ootte renkaan ympärysmitan mitanneet tarkkaan, mittari näytti 51.86km ja gepsi 50.8km, taitaa ero tulla jo gepsin "tarkuudestakin" ja onko tuollaisella erolla sitten mitään merkitystäkään.

Ei kai tuolla erolla oo mitään merkitystä.
Mie mittasin renkaan ympärysmitan laittamalla venttiilin ala-asentoon ja lattiaan teippi siihen kohtaan ja pyörää siirrettiin kierros ja taas teippi - matka mitattiin. Itte olin kyydissä ja rengas paineet normaalit - tämmösillä ohjeilla minua opastettiin :D Silti mittari näytti Nokialla liikaa 7% ja kompansoin sitä muuttamalla mittarin asetusta pienemmäks.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja noja »

Silti mittari näytti Nokialla liikaa 7%

Mitenkäs tämä nokialla tarkistettiin?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17775
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja PW »

noja kirjoitti:

Silti mittari näytti Nokialla liikaa 7%

Mitenkäs tämä nokialla tarkistettiin?

Siis se rata mitattiin semmosella "mittapyörällä" vai mikä se on ja siihen "viralliseen" mittaukseen nähden näytti liikaa. Pitää keväämmällä käydä tuossa 6-tiellä tarkistamassa, lähellä on "virallinen kilometri" merkattuna.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tm »

noja kirjoitti:

Mitenkäs tämä nokialla tarkistettiin?

Ratakierroksen pituus (vajaa 1,8 km) mitattiin ensin mittapyörällä. Sitten jokainen kuski ajoi kierroksen samaa ajolinjaa (sisälaitaa) pitkin, ja maalissa mittarilukema merkittiin ylös. Tämän jälkeen laskettiin korjauskerroin (mittapyörän lukeman ja kunkin mittarilukeman suhde), jolla mittarilukema korjattiin oikeaksi lopullisiin tuloksiin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

Mitenkäs ootte renkaan ympärysmitan mitanneet tarkkaan, mittari näytti 51.86km ja gepsi 50.8km, taitaa ero tulla jo gepsin "tarkuudestakin" ja onko tuollaisella erolla sitten mitään merkitystäkään.

Tuo ero vaikuttaa samalta kuin mitä minullakin on aina kun vertailuja olen tehnyt. Suoralla ja tasaisella vähempi, mäkisellä ja mutkaisella osuudella enempi.
Pyörän mittarin olen kalibroinut kuten PW tuossa yllä kertoi. Tosin kun käytössäni on 5m mitta niin olen työntänyt pyörää useamman rengaskierroksen verran ja vieläpä useamman kerran.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Pyörän mittarin olen kalibroinut kuten PW tuossa yllä kertoi. Tosin kun käytössäni on 5m mitta niin olen työntänyt pyörää useamman rengaskierroksen verran ja vieläpä useamman kerran.

Sama täällä. Asfalttiin teipillä tai liidulla merkki, mittaavan pyörän venttiili linjassa kiintopisteen suhteen. Sitten kuski paikalleen ja avustaja työntämään riittävä määrä kierroksia (minulla 10). Merkki venttiili linjassa asfalttiin ja pitkällä rullamitalla mittaamaan matka.

Sitten lukemaan matkamittarin manuaalia millaisena haluaa luvun ja vähän laskutoimituksia. T6c:n tapauksessa tarkkuus parani oleellisesti tällä menetelmällä ja 1km:n testipätkillä osuu aina 10m:n tarkkuus-haarukkaan joka on mittauksen resoluutia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja noja »

Joo toi venttiili ohje oli myös mittarin ohjeissa, sillai mittasin ensiksi. Sitten PW:een kirjoituksen jälkeen jäi vaivaamaan että mistäs tältä suunnalta löytyis sellainen virallinen kilometri ja keksin Googlella mitata muutaman tiehaaran välit ja sitten ajelin pyörällä saman matkan.
Heti kerralla Google ja gepsi oli matkasta samaa mieltä kun taas mittari ei ollut. Sitten tein vähän laskutoimituksia renkaan ympärysmitan korjaamiseksi ja ajoin taas saman lenkin, nyt mittarikin näytti samaa matkaa kuin Google ja gepsi.
Mutta nyt renkaan mitta on 6cm lyhyempi kuin venttiili tekniikalla mitattuna :shock:. Kuinkahan paljon asiaan vaikuttaa kuskin paino... siis toisin sanoen renkaan painuminen?
Sädehän siinä pienenee jos rengas on esim. vajaa mutta, sama kulutuspinta silti kiertää joka kierroksella. Kun venttiili tekniikalla tuli mitattua ilman kuskin painoo ja renkaassa ei tällä hetkellä ole ihan täydet paineetkaan.

Mittarista ei muuten ole moitteen siaa mutta, jos nyt tilaisin niin ottaisin mukaan myös toisen jalustan kun, mittaria on mahdollisuus käyttää kahdessa pöyrässä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

Joo toi venttiili ohje oli myös mittarin ohjeissa, sillai mittasin ensiksi. Sitten PW:een kirjoituksen jälkeen jäi vaivaamaan että mistäs tältä suunnalta löytyis sellainen virallinen kilometri ja keksin Googlella mitata muutaman tiehaaran välit ja sitten ajelin pyörällä saman matkan.
Heti kerralla Google ja gepsi oli matkasta samaa mieltä kun taas mittari ei ollut.

Väittäisin että mittari kuitenkin on se joka näytti oikein. GPS ja googlemaps ei huomioi korkeuseroja, eikä pyörän kiemurtelua.
Nyt jos kalibroit mittarisi näyttämään googlemapsin kanssa samaa normaali pyöräilynopeudella, niin ei se samaa näytä jos ajat hyvin hitaasti(eturengas mutkittelee enempi) tai teet saman vertailun tieosuuella jossa on enempi mäkiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja noja »

Väittäisin että mittari kuitenkin on se joka näytti oikein.

Joo kyllä se näin taitaa olla, toi 6cm ero tuntuu aika hurjalta ollakseen totta.

Miltäs tällänen kuvassa näkyvä mittaus tapa vaikuttaa. Eli vetäsin kierroksen kapeeta maalarinteippiä renkaan ympäri ja katkaisin jonka jälkeen laitoin teipin lattiaan suoraksi ja mittasin teipin pituuden. Teipin mahdollista venymistä testasin mittauksen jälkeen laittamalla teipin takaisin renkaaseen ja muutaman millin tarkuudella sen sain takaisin, teipissä näkyy myös tuo googlen mukaan kalibroitu mitta.

Liitteet
mitta.JPG
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

Joo kyllä se näin taitaa olla, toi 6cm ero tuntuu aika hurjalta ollakseen totta.

Noin 4%. Eli 25km/h keskinopeudella näyttämissä eroa 1km/h. Vähän isompi kuin mitä minä olen eroksi ihan suorilla ja tasaisilla tieosuuksilla saanut, mutta suurempiakin eroja on jossakin tullut. Ei voi sanoa kumpi on ehdottoman väärin, kun eri laitteet mittavat eri tavoin ja eri matkaa. Omasta pituudestasikin saat kaksi eri tulosta jos mittaat rullamitalla ja 10cm ratasta selkää pitkin työntämällä ja sen kierrokset laskemalla.

noja kirjoitti:

Miltäs tällänen kuvassa näkyvä mittaus tapa vaikuttaa. Eli vetäsin kierroksen kapeeta maalarinteippiä renkaan ympäri ja katkaisin jonka jälkeen laitoin teipin lattiaan suoraksi ja mittasin teipin pituuden.

Tuossa jää huomioimatta renkaan mahdollinen painautuminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin