Sivu 2/3

Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 09 Huhti 2012, 16:18
Kirjoittaja Jarcco
Nojanalle kirjoitti:

http://www.sturmey-archer.com/ Tässä vaihtoehto. :roll:

Jep. Ebayssa noita näkyi olevan myytävänäkin. +laajempi valikoima kuin muilla merkeillä, leveitä napoja ja rumpujarrulla. http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid/9/id/24
Varaosia vaan ei saa joka putiikista.


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 17 Huhti 2012, 15:52
Kirjoittaja PW

Aukasin Nexus-7 navan, aikasemmin tuosta lukenut ett ne on avatessa aina ruosteessa ja pilalla. Tää näyttää ihan hyvällä mustaa rasvaa ympäriinsä, ei ruostetta missään. Ei kai tuossa muuta tartte ku putsata ja rasvata uudelleen, jos vielä osaan laittaa takasin oikeinpäin kaikki osat :oops:
Semmonen rohkee ajatus ett jos tuon navan ympärille koittas rakentaa uretaani/lasikuitu komposiittikiekon 406 koossa, Ponkalan malliin.

Petri


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 17 Huhti 2012, 16:07
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:

Aukasin Nexus-7 navan, aikasemmin tuosta lukenut ett ne on avatessa aina ruosteessa ja pilalla. Tää näyttää ihan hyvällä mustaa rasvaa ympäriinsä, ei ruostetta missään. Ei kai tuossa muuta tartte ku putsata ja rasvata uudelleen, jos vielä osaan laittaa takasin oikeinpäin kaikki osat :oops:
Petri

Jos tulee ropleemia niin kurkkaa räjäytyskuvasta http://www.rideyourbike.com/shimanoIGH.shtml

Yritin etsiä tuota ketjua mutta olisi aikanaan pitänyt kirjoittaa otsikko "kansainväliseen muotoon" raejaeytyskuvia niin se löytyisi hakutoiminnolla :)


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 17 Huhti 2012, 16:53
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Jos tulee ropleemia niin kurkkaa räjäytyskuvasta http://www.rideyourbike.com/shimanoIGH.shtml

Yritin etsiä tuota ketjua mutta olisi aikanaan pitänyt kirjoittaa otsikko "kansainväliseen muotoon" raejaeytyskuvia niin se löytyisi hakutoiminnolla :)

Oma havainto on, että googlella löytyy paremmin kuin foorumin omalla haulla, googleen 'site:nojapyorafoorumi.fi räjäytyskuva'


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 29 Heinä 2012, 19:59
Kirjoittaja Pastori

Testilenkki takana Bromptonilla jossa 3 vaihteinen SA. Jumaleissön. Oli kyllä aika raketti verrattuna Nexus 8:iin. No.

Kuva


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 11:20
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Testilenkki takana Bromptonilla jossa 3 vaihteinen SA. Jumaleissön. Oli kyllä aika raketti verrattuna Nexus 8:iin. No.

Kuva

Täh, miten niin raketti. Tuliko tuli takaa ja hirmuisesti savua. :P


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 13:15
Kirjoittaja Jarcco

Vaihdenavat kannattaisi voidella kertavuoteen tai kaksi kertaa jos ajaa talvella. Aika helppoa on tehdä nexus 7:n voiteluhuolto, koska sisuskalut irtoavat yhtenä pakettina. Tarvitsee tosin ohuen 22mm avaimen akselimutterien irrottamiseen.

Tein ko. homman kahteen pyörään, vanhemman pyörän navassa oli jo rasvat kovettuneet, joten lioittelin sitä öljyssä. Laitoin siihen raivaussahan kulmavaihderasvaa, sillä näytti sopivan notkealta että pyörii herkästi ja toisaalta pysyy navassa paremmin kuin öljy. Lisäksi sitä sattui olemaan saatavilla. Seuraavaksi olisi vuorossa nexus-3, joka on melkoisen äänekäs, toivottavasti voitelu auttaa siihenkin. Sen jälkeen olisi tutkittava Tadpolen rutiseva kasivaihteinen nexus.


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 13:47
Kirjoittaja jori

Minulla on kaksi Nexus seiskaa tuossa työn alla. Ei ollut 22 mm ohutta avainta, mutta lähti nätisti auki 17 hylsyn avulla jakoavain hylsyn ympärillä 22 mm mutterista kiinni pitäen.

Pirun pikeentyneitä ovat molemmat, joten liottaminen olisi paikallaan. Lähteekö purkamatta liottamalla se piki ja millä öljyllä. Osin ovat molemmat ruosteessa, joten sitruunahappoakin ajattelin käyttää ruostepaakkujen pehmentämiseksi, vai kannaako riskeerata.


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 15:06
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Vaihdenavat kannattaisi voidella kertavuoteen tai kaksi kertaa jos ajaa talvella. Aika helppoa on tehdä nexus 7:n voiteluhuolto, koska sisuskalut irtoavat yhtenä pakettina.

Lähteekö siitä jalkajarrut kuten nexus3:sta lähtee jos niihin joutuu öljyä?

Jarcco kirjoitti:

Seuraavaksi olisi vuorossa nexus-3, joka on melkoisen äänekäs,

Nuo olen voidellut napaa avaamatta. Pyörä kyljelleen niin että vaihtajamekanismi on ylöspäin. Mekanismi ja rummun sisään menevä tappi pois. Tähän tyhjäksi jääneeseen akselin päähän 20cm pitkä pätkä 8mm kumiletkua. Sitten vaan tippakannulla öljyä letkuun. Aluksi läpi tulee melko mustaa jankkia, mutta kirkastuu kun riittävästi puhdasta öljyä läpi valuttaa. Rengasta ja kampia voi välillä pyöritellä niin menee joka paikkaan.

Jukka


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 16:05
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Testilenkki takana Bromptonilla jossa 3 vaihteinen SA. Jumaleissön. Oli kyllä aika raketti verrattuna Nexus 8:iin. No.

Kuva

Täh, miten niin raketti. Tuliko tuli takaa ja hirmuisesti savua. :P

Jep. Tuntui että jälkipoltolla meni hirveetä kyytiä ja vaihteisto oli pehmeä kuin poliitikon mielipide.


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 23:37
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Minulla on kaksi Nexus seiskaa tuossa työn alla. Ei ollut 22 mm ohutta avainta, mutta lähti nätisti auki 17 hylsyn avulla jakoavain hylsyn ympärillä 22 mm mutterista kiinni pitäen.

Pirun pikeentyneitä ovat molemmat, joten liottaminen olisi paikallaan. Lähteekö purkamatta liottamalla se piki ja millä öljyllä. Osin ovat molemmat ruosteessa, joten sitruunahappoakin ajattelin käyttää ruostepaakkujen pehmentämiseksi, vai kannaako riskeerata.

Käytin tavallista moottoriöljyä, laitoin sitä aukileikattuun litran muovipulloon ja rumpu sinne uimaan päiväksi. Valuttelin öljyt sitten pois ja kun rätillä pyyhki niin oli päällisin puolin puhdas.
Luultavasti ruostemujua jää sisuksiin jos kokonaisena uitat. Jos ovat kunnolla ruosteessa niin voisi olla parempi purkaa osiksi (en ole tehnyt, en tiedä onko iso homma saada takaisin kasaan) ja sitten irto-osia voi liuotella vaikka sitruunahapossa.


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 30 Heinä 2012, 23:45
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Vaihdenavat kannattaisi voidella kertavuoteen tai kaksi kertaa jos ajaa talvella. Aika helppoa on tehdä nexus 7:n voiteluhuolto, koska sisuskalut irtoavat yhtenä pakettina.

Lähteekö siitä jalkajarrut kuten nexus3:sta lähtee jos niihin joutuu öljyä?

Jarcco kirjoitti:

Seuraavaksi olisi vuorossa nexus-3, joka on melkoisen äänekäs,

Nuo olen voidellut napaa avaamatta. Pyörä kyljelleen niin että vaihtajamekanismi on ylöspäin. Mekanismi ja rummun sisään menevä tappi pois. Tähän tyhjäksi jääneeseen akselin päähän 20cm pitkä pätkä 8mm kumiletkua. Sitten vaan tippakannulla öljyä letkuun. Aluksi läpi tulee melko mustaa jankkia, mutta kirkastuu kun riittävästi puhdasta öljyä läpi valuttaa. Rengasta ja kampia voi välillä pyöritellä niin menee joka paikkaan.

Jukka

En havainnut mitään eroa jarruissa eikä tytärkään ole valitellut. Valuttelin kyllä suurimman osan öljyistä pois ja laitoin vaseliinia tilalle. Olen tippakannulla myös noita napoja öljynnyt, sama toimii myös Srammilaisissa. Aikaa siinä ei taida säästyä, koska öljyn liruttelu pienestä reiästä on melko hidasta.


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 31 Heinä 2012, 08:31
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Olen tippakannulla myös noita napoja öljynnyt, sama toimii myös Srammilaisissa. Aikaa siinä ei taida säästyä, koska öljyn liruttelu pienestä reiästä on melko hidasta.

Näimpä. Itse olen siinä samalla tehnyt muutakin huoltoa, voidellut vaijereita, putsaillut pyörää, vaihtanut renkaan yms. yms. ja aina välillä täyttänyt letkun pätkän öljyllä. Ei siitä mitään tuu jos ei oo tota letkun pätkää, öljyä joutuu lisäämään tippa kerrallaan eikä sivussa ehdi touhuamaan mitään.

Jukka


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 31 Heinä 2012, 11:21
Kirjoittaja jori

Kuva
Lämpötila vaikuttaa rajusti öljyn juoksevuuteen. Ennen ketjujen öljyämisessä käytettiin kuumentamista. EIkös tässäkin muutama kymmenen astetta lisää lämpöä öljylle paranna sekä juoksevuutta, että liuotuskykyä. Öljykannun voi lämmittää vesihauteessa tai pihagrillissä hernekeittopurkissa. Navan sisuskaluissa ei liene muoveja, joten sen voisi lämmittää kuumaksikin, vaikka 180 asteeseen, mutta taitaa olla liioittelua se.

Joka tapauksessa normaalin vaihteistoöljyn 80W-90 juoksevuus nousee kymmenkertaiseksi (1000>100 mm²/s), kun lämpölila nousee normaalista suomen kesälämpötilasta 13 astetta vajaaseen 50 asteeseen. Harvoinpa se vaihdenavan lämpötila käytössä nousee tuohon viiteenkymmeneenkään plusasteeseen, mutta käytettävyyttä pitäisi olla vielä -30 lämpötilassa. Siksi niissä pitäisi varmaan käyttää talviöljyä.
Tässä tuon vaihteistoöljyn viskositeetti-lämpötila kuvaaja. http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Fi ... piraxA.pdf
Tässä vielä niille, jotka haluavat käyttää uusiutuvaa voiteluainetta :D


Re: Napavaihde vs ketjuvaihde

Lähetetty: 31 Heinä 2012, 12:29
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Joka tapauksessa normaalin vaihteistoöljyn 80W-90 juoksevuus nousee kymmenkertaiseksi (1000>100 mm²/s), kun lämpölila nousee normaalista suomen kesälämpötilasta 13 astetta vajaaseen 50 asteeseen. Harvoinpa se vaihdenavan lämpötila käytössä nousee tuohon viiteenkymmeneenkään plusasteeseen, mutta käytettävyyttä pitäisi olla vielä -30 lämpötilassa. Siksi niissä pitäisi varmaan käyttää talviöljyä.

Minä olen talveksi laittanut 5w-50 täyssynteettistä moottoriöljyä. Eihän sen hammasrattaiden hampaiden välisten pintojen paineenkesto varmastikkaan vastaa vaihteistoöljyä, kun ei ole sellaista varten tehty, mutta ei ole vieläkään yksikään rumpuvaihde hajonnut. Paitsi jarrut häviää totaalisesti. Jos pyörä on kesälläkin käytössä niin olen valuttanut rumpuun 80w-90 vaihteistoöljyä.

Jukka