Sivu 2/6

Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 01 Huhti 2012, 21:43
Kirjoittaja pketola

Näyttää nuo sähköavusteiset "conversion kitit" yleistyvän nopsaan nettikaupoissa. Halvin näkemäni paketti on tänään 120 USD, ja minimitilaus on 1 kpl.
http://goldenisland88.en.made-in-china. ... n-Kit.html.


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 01 Huhti 2012, 22:09
Kirjoittaja Nojanalle

http://goldenisland88.en.made-in-china. ... -001-.html Pelkä moottori 65$ on jo pilkahinta . :lol:


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Huhti 2012, 08:06
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

http://goldenisland88.en.made-in-china. ... -001-.html Pelkä moottori 65$ on jo pilkahinta . :lol:

Mitäs tämä tarkoittaa: Power: 801-1500W ?

Voisiko teho olla 1500 W? :shock:

Sakari


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Huhti 2012, 08:58
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://goldenisland88.en.made-in-china. ... -001-.html Pelkä moottori 65$ on jo pilkahinta . :lol:

Mitäs tämä tarkoittaa: Power: 801-1500W ?

Voisiko teho olla 1500 W? :shock:

Sakari

Älä ruppe Sakari hurjastelemmaa :D :wink:

Petri


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Huhti 2012, 11:07
Kirjoittaja Jarcco

Mulla innostus sähköapuun on aina hyytynyt kun on katsellut akkujen hintoja. Harmi ettei niihin ole keksitty mitään vuokraus systeemiä kuten kaasupulloissa. Se vaatisi että olisi standartoitu akkutyyppi, mikä lienee mahdoton ajatus pyöränvalmistajille...
Alkuperäinen kysymys oli että saako napamoottoreihin 9-lehtistä pakkaa. Bionx:lla on sellainen:
http://bionx.fi/Varaosat/varaosat.html
Kuva


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Huhti 2012, 11:32
Kirjoittaja psa
Jarcco kirjoitti:

Harmi ettei niihin ole keksitty mitään vuokraus systeemiä kuten kaasupulloissa. Se vaatisi että olisi standartoitu akkutyyppi, mikä lienee mahdoton ajatus pyöränvalmistajille...

Mikähän tässä oli idea? 10€/paristonvaihto, sehän se vasta kallista olisikin? Akussa ei siis olisi latausmahdollisuustta eli toimisi kuten paristo?

Jos nykyisin luvataan akuille 1500 latausta ja akku maksaa 350€ (24V/10Ah) niin kustannus on 0,23€/latauskerta ja sähkönhinta on vamaan keskimäärin 0,15 - 0,20€/latauskerta. eli noin 0,40-0,50€/lataus.


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Huhti 2012, 11:45
Kirjoittaja jori

Jarcco varmaan tarkoitti, ettei välttämättä tarvitsisi itse kaikkia noita 1500 latauskertaa. Se on nimittäin aika paljon ajelua, jos ei joka päivä tarvitse sähköavustusta.


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Huhti 2012, 12:28
Kirjoittaja Jarcco
psa kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Harmi ettei niihin ole keksitty mitään vuokraus systeemiä kuten kaasupulloissa. Se vaatisi että olisi standartoitu akkutyyppi, mikä lienee mahdoton ajatus pyöränvalmistajille...

Mikähän tässä oli idea? 10€/paristonvaihto, sehän se vasta kallista olisikin? Akussa ei siis olisi latausmahdollisuustta eli toimisi kuten paristo?

Jos nykyisin luvataan akuille 1500 latausta ja akku maksaa 350€ (24V/10Ah) niin kustannus on 0,23€/latauskerta ja sähkönhinta on vamaan keskimäärin 0,15 - 0,20€/latauskerta. eli noin 0,40-0,50€/lataus.

Ei pattereissa olekaan järkeä, ladattavaa vaihtoakkua ajattelin: Tosin ajatus on raakileasteella, mutta mitä jos olisi järjestelmä jossa akun voisi vuokrata/vaihtaa huoltoasemalla (tai jossain muussa akunvaihtopisteessä) uuteen/ladattuun? Oma tyhjä akku annettaisiin vaihdossa. Vaihtopisteessä se ladattaisiin tai poistettaisiin kierrosta jos kunto on huono.
Etuja olisi ainakin, että akun voi viedä pois kun ei ole käyttöä jolloin ei mene pilalle seisonnan aikana. Retkeilyä harrastava voi akun hiipuessa hakea huoltsikalta uuden eli ei ole riippuvainen latausmahdollisuudesta. Vuokra pitäisi tietysti olla hinnoiteltu ainakin vähän ajavalle kannattavaksi.


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 01 Syys 2012, 21:25
Kirjoittaja A6

Olis tuossa 220W sähkömoottori alennusvaihteella jonka vois laittaa pyörään ketjua kiskomaan. Mietin vaan että mitäs nuo kaikki kontrollerihärpäkkeet noissa kaupan moottoreissa tekee? Eikö tuota moottoria voisi vain kytkeä akkuihin, väliin kytkin tai ehkä jokin potikka säätämään sähkön määrää jos ei halua pelkkää päällä/pois -nappia?


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Syys 2012, 09:27
Kirjoittaja jori
A6 kirjoitti:

Olis tuossa 220W sähkömoottori alennusvaihteella jonka vois laittaa pyörään ketjua kiskomaan. Mietin vaan että mitäs nuo kaikki kontrollerihärpäkkeet noissa kaupan moottoreissa tekee? Eikö tuota moottoria voisi vain kytkeä akkuihin, väliin kytkin tai ehkä jokin potikka säätämään sähkön määrää jos ei halua pelkkää päällä/pois -nappia?

Näin voi mainiosti tehdä. Moottorinohjaimet ovat harjattoman moottorin takia ja pedelec anturi, jotta et ajaisi pelkällä moottorilla. Jos laitat ketjuun kiinni, pyörii polkimet aina, kun moottori käy, joten pedeleciä et tarvitse, kunhan pidät jalat polkimilla. :)

Jos moottorisi toimii pelkällä kytkimellä, niin siitä vaan. Minullakin on hiiliharjalllinen moottori ja pelkkä kytkin. Vapaaratas moottorin akselille tai muu systeemi, jolla saat moottorin pois ketjulta olisi kuitenkin hyväksi, jotta voi ajaa myös ilman moottoria, jos vaikka akku loppuu kesken tai tulee muu sähkömoottorihäiriö.


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 02 Syys 2012, 11:55
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
A6 kirjoitti:

Olis tuossa 220W sähkömoottori alennusvaihteella jonka vois laittaa pyörään ketjua kiskomaan. Mietin vaan että mitäs nuo kaikki kontrollerihärpäkkeet noissa kaupan moottoreissa tekee? Eikö tuota moottoria voisi vain kytkeä akkuihin, väliin kytkin tai ehkä jokin potikka säätämään sähkön määrää jos ei halua pelkkää päällä/pois -nappia?

Näin voi mainiosti tehdä. Moottorinohjaimet ovat harjattoman moottorin takia ja pedelec anturi, jotta et ajaisi pelkällä moottorilla. Jos laitat ketjuun kiinni, pyörii polkimet aina, kun moottori käy, joten pedeleciä et tarvitse, kunhan pidät jalat polkimilla. :)

Jos moottorisi toimii pelkällä kytkimellä, niin siitä vaan. Minullakin on hiiliharjalllinen moottori ja pelkkä kytkin. Vapaaratas moottorin akselille tai muu systeemi, jolla saat moottorin pois ketjulta olisi kuitenkin hyväksi, jotta voi ajaa myös ilman moottoria, jos vaikka akku loppuu kesken tai tulee muu sähkömoottorihäiriö.

Minähän olen temppuillut suorilla kytkimillä ilman kontrollibokseja ja poljintunnistimia eri nojakeissa. Ongelmina on ollut löytää riittävän kestävä katkaisin ja akun kestävyys. Ilman kontrolliboksia ja tunnistinta on akussa riittänyt virtaa vain n. 20 km:n matkaan. Nyt, kun minulla on E-Spin2 systeemi bokseineen ja tunnistimineen käytössä, riittää virtaa kevyesti ainakin n. 60 km:in matkoihin, ja tietenkin pitemmällekin, jos ajelee akkua säästellen.

Poljintunnistin minulla ei ole vääntiössä (keskiössä) vaan samassa kiekossa kuin napamoottori. Moottori käynnistyy cruise-vivun ollessa päällä vasta muutaman metrin ajon jälkeen, mikä säästää akkua ratkaisevasti.

Joskus karkaa mopo sananmukaisesti käsistä, kun rupeaa taluttamaan nojakkia ja on unohtanut cruise-vivun päälle. :mrgreen:

Sakari


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 26 Syys 2012, 15:37
Kirjoittaja MM

Kieltäisiköhän laki ja sen 250 Watin sääntö pienen polttomoottorilaturin käytön, jos ajomoottori olisi laillisen kokoinen. Vehje olisi siis hybridi. Joku ruohotrimmerin moottori tai vastaava lataisi akkuja.


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 26 Syys 2012, 15:57
Kirjoittaja Nojanalle

En usko ,ei siellä minusta puhuta mitään mistä se hähkö kehitetään. On näköjään jollakin muulla yhtä erikoisia ideoita. Itse olen kehitellyt ideaa että tekisin agrekaatin 24V ja lataisin sillä akkuja ja sähkö apu olisi peräkärryssä . :lol:


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 14 Maalis 2013, 20:03
Kirjoittaja Poris

No nyt kyllä oikeastaan kiinnostaa semmonen juttu, että kuinka paljon tuolla 250 watilla saadaan lisävauhtia, jos rajoittimet jätetään pois. Kun pystärilläkin matkanopeus on vähintään 25-30 km/h, niin sähkötekniikka olis mukana keskimäärin kuolleena painona.
Elikkä jos nyt ajatellaan puhtaalta pöydältä nykytekniikan mahdollistamaa liikkumisvälinettä siten, että sallitaan polkupyörään luokassa A nykyinen sähkötekniikka ja luokassa A+ sama ilman nopeuden rajoittamista vaikka sitten jonkinlaisella säporekisteröinnillä, niin mikäpä on sen antama lisäarvo nopeuden lisääntymisenä ja sitä kautta saatavana käytön monipuolistumisena ja terveydenhuoltokulujen kasvuna/vähentymisenä? (integraalikypärän käyttöpakko vesittäis varmaan jo koko homman).

Suuremman kuin 250 watin tehon käyttö normliikenteessä jättää kuskin oman tehon niin olemattomaan osaan, että jätettäköön ne jutut suosiolla moottoripyöräpuolelle, joskaan ei sielläkään varmaan olis haittaa, jos vehkeen voisi työntämisen sijaan polkea latauspaikalle. :mrgreen:

Omalla vähäisellä kokemuksellani pidän keskiö- tai ketjuvetoa ehdottomasti parhaana, koskapa siinä vääntömomentti ylämäkeen kasvaa pykälää pienentämällä toisin kuin napavedossa, joka on tietysti taas paljon helpompi asentaa. Peräkärryn vedossa voimaa tarvii ylämäkeen yllättävän paljon (paitti jos kärry on tyhjä). Pohjalaisille tällä ei liene merkitystä muuten kuin kiihdytyskisoissa? :wink:


Re: Sähköavusteinen

Lähetetty: 14 Maalis 2013, 20:40
Kirjoittaja mhelander
Poris kirjoitti:

No nyt kyllä oikeastaan kiinnostaa semmonen juttu, että kuinka paljon tuolla 250 watilla saadaan lisävauhtia, jos rajoittimet jätetään pois. Kun pystärilläkin matkanopeus on vähintään 25-30 km/h, niin sähkötekniikka olis mukana keskimäärin kuolleena painona.

Tätähän mä olen tässä koko ajan pohtinut... kun ajelen nojakilla pitkiäkin lenkkejä niin monesti ei vauhti laske edes tuohon 25 km/h tuntumaan saati sitten alle.

Kisanojakilla on sen verran pienet vastukset, etenkin aerodynamiikan takia. Tuolla 250 W:n teholla Kreuzotter:n laskimella lowracerilla pääsee hätnäppää 45 km/h tasasella tuulettomassa kesäkelillä minä kuskina.

Ja tuo pitänee paikkansa, ajoin 55 km:n kisassa oin 39 km/h keskarilla ja oli tuultakin vähän.

Edellyttäen että moottorin antoteho ketjuun on tuon 250 W. Käytännössä näin ei varmaan ole mutta jos moottori vetää ketjun paluupuolelta ja vaihteistoa käytetään pitämään kierrosluku optimaalisimmalla alueella (kuten itsekin polkiessa) niin ihan hyvää vauhtia pitäisi saada pidettyä.

Munkin mielestä tuollainen sähköapu, jopa pienempitehoisena, olisi kätevä kun on enemmän kamaa matkassa tai peräkärryssä. Tasaisilla menee ihan polkemallakin 35+ km/h nopeuksia mutta vähänkään kovemmissa ylämäissä vauhti tippuu tuon 25 km/h alle niin sähköavusta on huomattavaa hyötyä.