Sopiiko nojapyörä selkävammaiselle

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Juha953

Re: Sopiiko nojapyörä selkävammaiselle

Viesti Kirjoittaja Juha953 »

TKorho kirjoitti:

Kun kyse on noin vakavasta tilanteesta, niin toki fysioterapeutin kanssa pitää asiasta keskustella.

Mulla on aika fysioterapeutille toukokuun alussa ja asia on silloin esillä. Viestissäsi on paljon tärkeitä asioita, joita minun pitää tietysti ottaa huomioon - ja joita olen jo pohtinutkin. Yksi niistä on tuo sivuttaistuki. Minulta on hiihtokin kielletty ja olen pohtinut, millaisen väännön tuollaiset ajopelit saavat aikaan, jos jaloissa on kohtalaisesti ruutia, mutta lantiopohjan lihakset, eivät anna riittävää tukea.

Tuo Nazan pyörä näytti näppärältä ja istuin hyvältä. Kysymys siitä, tavoittelenko kolmipyörää vai kaksipyräistä, on myöskin mielenkiintoinen. Todennäköisesti aluksi tulisi kysymykseen vain kolmipyöräinen, mutta jonkin verran itseäni tuntien pitää sanoa, että ruokahalu kasvaa syödessä ja se mitä syvimmin kaipaan, on vauhti ja pitkät maantielenkit ja oletan, että siihen kaksipyöräinen on sopivampi - voin tietysti olla väärässä. Parhaat liikuntakokemukseni liittyvät pitkiin pyörälenkkeihin. Viimeiseksi kokemukseksi jäi Tour de Helsinki 2009. Vähän sen jälkeen vanha vamma paheni ja kahtena kesänä yritin palata pyörän päälle, mutta aina vain pahemmin seurauksin.

Kaatumisherkkyttä en osaa pelätä, koska olen ajanut paljon lukkopolkimilla ja vain kerran - aivan alussa - rönähdin kyljelleni, kun pyörätie, jota ajoin ja jonka luulin tuntevani parinkymmenen vuoden takaa, loppui kuin seinään ja edessä oli portaat alaspäin. Siinä ei tullut riittävän nopeasti mieleen, että minulla on lukkopolkimet. Tosin tilanne on nyt vähän muuttunut ja vasemman jalan motoriikka ei toimi enää niin hyvin kuin ennen. Ikääkin tulee pian jo 59, joten luulisin kenen tahansa suosittelevan minulle kolmipyörää. Minulle jo pyörillä varustetun ostoskassin hankkiminen tuntuu liiaksi vammalle alistumisena, vaikka painavan repun tai kassin kantaminen tuo usein ikäviä tuntemuksia.

Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juha953 kirjoitti:

Todennäköisesti aluksi tulisi kysymykseen vain kolmipyöräinen, mutta jonkin verran itseäni tuntien pitää sanoa, että ruokahalu kasvaa syödessä ja se mitä syvimmin kaipaan, on vauhti ja pitkät maantielenkit ja oletan, että siihen kaksipyöräinen on sopivampi - voin tietysti olla väärässä.

Käy kokeilemassa sitä stapanin pyörää. Sillä on kuiteskin ajetty yhdessä päivässä yli 300km joten noin äkkiseltään voisi sanoa että sen ominaisuudet voisivat riittää pidemmällekin lenkille.

Juha953

Pastori kirjoitti:
Juha953 kirjoitti:

Todennäköisesti aluksi tulisi kysymykseen vain kolmipyöräinen, mutta jonkin verran itseäni tuntien pitää sanoa, että ruokahalu kasvaa syödessä ja se mitä syvimmin kaipaan, on vauhti ja pitkät maantielenkit ja oletan, että siihen kaksipyöräinen on sopivampi - voin tietysti olla väärässä.

Käy kokeilemassa sitä stapanin pyörää. Sillä on kuiteskin ajetty yhdessä päivässä yli 300km joten noin äkkiseltään voisi sanoa että sen ominaisuudet voisivat riittää pidemmällekin lenkille.

• Ilma muuta käyn kokeilemassa Stapanin pyörää. Olen lähettänyt hänelle numeroni, jotta voimme sopia tapaamisesta.
TKorho
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Check.

Täältä (siis foorumilta, ei ehkä minulta) löytyy tietoa, ja ainakin kaikenkirjavia mielipiteitä. Suurin kynnys onkin itse päättää ne kynnyskysymykset mitä halutaan - sen jälkeen kaikki alkaa rullaamaan... niin, no itsestään.

Minusta tuntuu että lantion kierto ei ole ongelma. Nuo penkit ovat sen verran tiiviitä että ne pitävät kyllä vartalon varsin suorassa. Vääntömomenttia tulee vartalon yli jonkin verran, mutta ei sitä paljoa ole. Jos puhut raskaampien kantamusten kantamisesta tai Tour de Helsingistä, niin väitän että ei nojapyörän penkki ole ongelma!

Ei kaksipyörällä niin helposti kaadu, itse olen kaatunut kahdesti joista toinen oli lukkopoljinmoka liian nopeasti ja harmistuksissa (avaimet tipahtivat) pysähtyessä ja toinen oli vauhtikurvaus hiekkatiellä. Kaupungilla ajettaessa ja normiajelussa päälystetyillä teillä ei kyllä mitenkään yhtäkkiä itsestään kippaa!

Eli lähinnä kolmipyörä tulee välttämättömäksi jos tarvitsee pysähdellä huomattavan paljon, liikenteen tai lepo- tai rauhoittelu(kipu tms)taukojen takia. Kaksipyöräinen nojakki on kuitenkin selkeästi vaikeampi pysähtyä ja tukea kuin tavallinen pyörä vaikka ei mikään kummoisen hankala olekaan. Toinen tekijä joka voisi vaikuttaa on pyörään istumaan laskeutuminen, mutta ei kuulosta että se on sinulle ongelma tuolla liikkuvuudella. Kolmas tekijä voi olla rahtikapasiteetti. Vauhdikkaammissa kaksipyöräisissä kun ei välttämättä ole rahtitilaa. Itse laitoin lastikorin, ja erilaisia bokseja (joihin menee selkeästi olutkeissi siltään ja tilaakin jää) on foorumilla nähty , mutta joissain pyörissä on vain 15kg riippuva tarakka... ==> Kuinka paljon haluat rahdat voi vaikuttaa pyörän rakenteen valintaan. Low-racereissä ei ole välttämättä mitään rahtitilaa.

Arvaisin näillä tiedoilla että LWB:t kannattaa jättää pois. Delta ehkä, mutta sellaisten penkkien muotoilusta taas itse kuvittelen että antavat enemmän vääntömomenttia lantioon kuin perus SWB:t. Joku Spirit-tyyppinen CLWB tietysti jos satulaan nouseminen pitää olla helppoa ja varsinkin jos pyörällä kuljetaan (ja noustaan pois) paljon lyhyitä matkoja. Jos lantiokulma on jyrkkä (tuoli-istuimen selkänojaa vasten) niin silloin voi tukea lantioon ja alempaan ristiselkään eikä tarvitse itse selkärankaa kiertää/torsiorasittaa. Pyörään nouskaan ei liene ongelma (korkeassa SWB:ssä täytyy aina astua korkealta pyörän ylitse ensin), joten se ei rajoittane mihinkään tiettyyn tyyppiin?

Jäljelle jäävät optimoitaviksi ehdoiksi siis ilmeisesti istuimen korkeus, joustojen pehmeys, pyörän yleinen paino ja käsiteltävyys ja lantiokulma. Lantiokulma voi olla hyvä tai huono tekijä, riippuen miten se välittää vääntömomentin ristiselän ylitse - tästä kuvittelen kuppi-istumien olevan hyviä, mutta en osaa tulkita delta/tadpole tuoli-istuimien etuja tässä.

Nyt ehkä mun on parasta pitää suuni kiinni ja antaa empiirisen tutkimuksen vetää tästä eteenpäin.
Kuulostaa siltä että sinulla on riittävästi urheilija-taustaa, joten ei muuta kuin kovaa (koe)ajoa!

Juha953

TKorho kirjoitti:

Check.

Minusta tuntuu että lantion kierto ei ole ongelma. Nuo penkit ovat sen verran tiiviitä että ne pitävät kyllä vartalon varsin suorassa. Vääntömomenttia tulee vartalon yli jonkin verran, mutta ei sitä paljoa ole. Jos puhut raskaampien kantamusten kantamisesta tai Tour de Helsingistä, niin väitän että ei nojapyörän penkki ole ongelma!!

• Tour de Helsinki oli ennen kuin tämä uusi vamma syntyi. Raskaimmilla kantamuksilla tarkoitan usamman kilon painoista reppua - sanotaan, että muutama litra maitoa tai mehua ja normaalit päivän ruokatarpeet. Itse paino ei ole kuitenkaan niin oleellinen, kuin se asento, jolla taakkaa kannan. Kun selkä on ihan suorana, se kestää paremmin, mutta jos joudun nostamaan jotain alhaalta, niin se on ongelma.

En sanoisi, että minulla on urheilijatausta, mutta aktiivisen liikkujan tausta. Pyöräilykin oli pitkään pois, kun pyörä varastettiin, mutta kun siten hankin uuden, siitä tuli pääasiallinen harrastus. Luulin vain 2009 syksyllä Tour de Helsingin jälkeen, että kaikki on minulle mahdollista ja otin seuraavaksi haasteeksi juosta syksyllä 2010 maratonin. Reilun kuukauden ehdin harjoitella, kun juokseminen alkoi tökkiä ja olin tilanteessa, jossa en enää voinut juosta enkä ajaa pyörällä. Ja jotta kaikki olisi mennyt päin sitä itseään, ostin potkupyörän, joka repi ja runnoi ongelman entistä pahemmaksi. Minun olisi oikeastaan olla tyytyväinen siihen, että en ole - ainakaan vielä - rullatuolifoorumilla kyselemässä rullatuolikelauksesta. :D

Kolmipyörä on nyt lähtökohta ja tavoite pystyä liikkumaan sillä pitkin kaupunkia - ja rahtitilaa pitää tietysti olla. Pidemmät lenkit tulee, jos on tullakseen. Tuolla edellä olevalla halusin kuvata, että asetan itselleni usein liian suuria tavoitteita. Toisaalta saan suuren nautinnon fyysisestä suorituksesta.

Nuo lyhenteet (LWB:t, CLWB:t yms.) ovat minulle vielä varsin outoja.

Lantion kiertoliike on se, jota en saa nyt tehdä ollenkaan ja tämä lienee se suurin huoli tässä asiassa. Olen tehnyt nyt päätöksen, että kokeilen Stapanin pyörää ensi viikolla saadakseni jonkinlaista tuntumaa asiaan ja sitten toukokuussa keskustelen asiasta fysioterapeutin kanssa. Tämän väliajan voin sitten syventyä vaikka noiden lyhenteiden ja termien outoon maailmaan.

TKorho kirjoitti:

Check.

Nyt ehkä mun on parasta pitää suuni kiinni ja antaa empiirisen tutkimuksen vetää tästä eteenpäin.

• Tämä on ollut minulle oikein hyödyllistä keskustelua ja vienyt asiaa paljon eteenpäin. Kiitos!
PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

LWB = long wheel base eli pitkä akseliväli, CLWB = cemilong wheel base eli keskipitkä akseliväli, SWB = short wheel base eli lyhyt akseliväli. Tämä on yksi tapa lajitella nojapyöriä ja puhutaan siis etu- ja taka-akselin välistä. Näitä kaikkia voi sitt olla matalia keskikorkeita ja korkeita pyöriä ja erikokoisilla renkailla. Myös etuvetosina FWD ja takavetosina RWD.
Lisää löyttyy kun kaivelee tätä foorumia ja nettiä muutenkin :D toivottavasti nuo meni oikeen.

petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Juha953

PW kirjoitti:

LWB = long wheel base eli pitkä akseliväli, CLWB = cemilong wheel base eli keskipitkä akseliväli, SWB = short wheel base eli lyhyt akseliväli. Tämä on yksi tapa lajitella nojapyöriä ja puhutaan siis etu- ja taka-akselin välistä. Näitä kaikkia voi sitt olla matalia keskikorkeita ja korkeita pyöriä ja erikokoisilla renkailla. Myös etuvetosina FWD ja takavetosina RWD.
Lisää löyttyy kun kaivelee tätä foorumia ja nettiä muutenkin :D toivottavasti nuo meni oikeen.

petri

Luin uudestaan viesit, joissa vilahteli noita lyhenteitä ja se selvensi kokonaiskuvaa huomattavasti. Kiitos!

TKorho
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Koska keskustelu liittyy tämän threadin erityistarpeisiin, niin tässä minun näkemyseni eri pyörätyyppeihin ja miten ne voisivat liittyä sinun pyöränvalintaasi.

SWB - lyhyt akseliväli, yleisin Euroopassa ja Suomessa, polkimet eturenkaan etupuolella. Istuin yleensä melko takakeno ja kuppimainen, polkimet sijainnista johtuen korkealla ja pyörä on korkea profiililtaan ja korkea nousta selkään. Melko tuotteistettuja ja "kaupasta valmiita" pyöriä nykypäivänä. Yleensä perinteinen perustarakka, johon voi hankkia jonkin korin tai boksin. Ylä- tai alaohjauksellisia (makuasia).
Kuva

SWB Low Racer - edellisen erikoisversio, jolloin ei puhuta enää korkeasta pyörästä.
Vähemmän tai olemattomasti tavaratilaa SWB:hen verrattuna, hyvin matala. Yleensä pienemmät renkaat. Sanoisin myös että vähemmän joustoa, mutta pitkä runko korvaa sitä (ja voin puhua kokemattomuuttani puppua).
Kuva
Isot pojat sanoo että nämä on nopeita...
Myös High Racer joka on korkea isopyöräinen, mutta kevyeksi ja virtaviivaiseksi tehty - ei palj rahtitilaa eikä raskaita lisävarusteita... High Racerit ovat kuluttaja-SWB:täkin korkeampia.

LWB - pitkäakselinen. Amerikassa suosittu (?) jossa runko usein kehikkorakenteinen, polkimet eturankaan takana. Istuin usein toimistotuolimainen ja ajoasento on istuvampi. Tämän keskustelun kannalta oleellista on se että onko lantiossa parempi olla kulmaa ja voima välittyy lantion läpi penkin selkänojaan ja istuminen on helppoa, vai se että istuin on kuppimainen ja tukeva joka suuntaan... Molemissa voi olla etuja: kuppi-istuin ei juuri liikuta lantiota, mutta voi aiheuttaa kiertomomenttia kuitenkin, tuoli-istuin taas painaa voiman lantion läpi kulmassa, mutta ei ole niin tuettu? LWB:t ovat rakenteensa vuoksi yleensä raskaampia ja kääntösäde on isompi. Hankalampia varastoida ja kuljettaa kokonsa vuoksi.
Kuva

CLWB - Combat Long Wheel Base. Polkimet eturenkaan takapuolella tai melkein, mutta pyörä muuten suunniteltu hyvinkin kompaktiksi. Yleensä pienet renkaat ja olemus on pikkuruinen kaupunkipeli. Voi olla tavaratilaa tai olla olematta. Aika hyvin SWB:n ja LWB:n välistä, hyvin tuotteistettuja (?) ja penkki usein mutta ei aina istuinmainen. Helpompi parkita ja säilyttää kuin LWB:t tai triket. Omalla pienellä kokeilulla nämä ovat erittäin miellyttäviä ja rentoja pystyn tuolimaisen asennon ja pienen kevyen olemuksen vuoksi. Silti liikkuvat ja toimivat kyllä kuin oikea pyörä, joten käytettävyys tuntuu hämmästyttävän hyvältä lelumaisuuden hämäämänä.
Kuva

Ja Trikeissä:
Delta - kolmipyörä, parirenkaat takana. Istuin usein leveä ja istuinmainen, ja perustuu nauha- tai verkkorakenteeseen. Pitkiä, massiivisia, voivat olla hyvinkin varusteltuja (tavaratilaa tms). Hase:n pyöriä markkinoidaan vammaisille sopivina, lienee seurausta kolmipyörästä ja suht helposta istuttavuudesta, muuten sille ei ole erityistä perustetta. Ilmeisesti deltan saa yrittämällä kaatumaan mutkassa suht korkeasta painopisteestä johtuen. Hankalia parkita pitkän ja painavan rakenteensa vuoksi.
Kuva

Tadppole, nuijapää - kolmipyörä, tuplarenkaat edessä.
Matalia, istutaan renkaiden välissä. "Sportimpi versio kolmipyöristä". Istuimissa enemmän vaihtelua kuin deltoissa, mutta voi olla kumpaa vain. Renkaat yleensä vähän pienempiä edessä, painopiste tosi alhaalla. Rahtitila vaihtelee, mutta ei välttämättä samalla tavalla kuin deltoissa penkin takana (keskellä oleva takapyörä estää varsinaisen rahtikorin).
Kuva
Isot pojat sanoo että nämä ovat hauskoja mikroautomaisen käyttäytymisensä vuoksi: ei kallistu joten mutkissa G-voimat tuntuvat, mutta matala rakenne sallii sporttisen kurvailun. Tuo kurvailu voi olla sinulle hyvä (vauhtikurvailua) tai huono (sivuttaisvoimia). Usein niin matalia että eivät näy liikenteessä ja viiri onkin kai suosittu lisävarustus... Veikkaan että nuijapäitä on Suomessa enemmän kuin deltoja?

Sit on kaikenlaisia virityksiä, Pythoneita (keskeltä nivelletty ja ohjaustangoton(!)) ja etuvetoisia kaksi- ja kolmipyuöriä ja enemmän jousitettuja ja vähemmän jousitettuja jne. Pystypyörissä cruisereissä on joskus selkänojaakin jne...
En ole auktoriteetti, kunhan keräsin tähän oman näkemykseni taustoittamaan aikaisempia postauksiani asiaan liittyen.

Meillä kehitysvammaisella (aikuisella) tyttärellä on kolmipyöräinen pystypyörä, jossa tuplarenkaat takana. Renkaiden välissä messevä rahtikori! Mutta tämä ei ole sinulle tekijä koska tasapaino ei ole ongelma, ja istuingeometria on täysin tavallinen pystypyörän - ainoa vain että kallistumisen puuttumisen vuoksi se on jopa erikoinen ajaa kun tulee sivuttaisvoimia jotka vääntävät penkiltä pois... Eli kaikkea muutakin on pyörämaailmassa olemassa mutta ei taida juuri tähän keskusteluun kuulua.

optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Ansiokas yhteenveto, kiitos tekijälle.
Jotta aivan aloittelija ei sotkisi CLWB - mallia armeijan pyöriin, niin pieni korjaus:

CLWB - Compact Long Wheel Base

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo hyvä, selkokielellä tehty selvitys! :D

Tarkennuksena ja täydennyksenä aika kattavaan selostukseen mainittakoon, että matkatavaraa saa mukaan kaikkiin nojakkeihin hankkimalla sitä varten riittävät kontit tai telineet, ja deltatyyppisen triken varastointi on helpompaa tadpoleen verrattuna senvuoksi, että sen voi tarvittaessa tilaasäästävästi nostaa pystyyn.

Eilen tuli koeajamaan Vaajakoskelle SH9-delttaa:

Kuva

jyväskyläläinen kaveri, joka oli elämänsä aikana paljon harrastanut pyöräilyä, mutta joutunut syövän takia selkäleikkaukseen eikä enää pystynyt ajamaan pystypyörällä. Ajaminen SH9:llä onnistui hyvin, ja hän vei pelin kotiinsa kokeiltavaksi.

Saa nähdä tuleeko hänestä uusi nojakisti Jyvässeudulle. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Esko M
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Parhaiten selkävaivaivaiselle sopinevat Kettwiesel-tyyppinen ja Sakarin SH9-tyyppinen delta, jossa ohjaus tapatuu käsin ja jalat pysyvät suorina eteenpäin ja jossa isuin on tarpeeksi kalteva taaksepäin. Tällöin ei vartaloon tule kiertoa. Hipparion ei sovi ollenkaan, jos kierto on ongelma, koska ohjaus on jalkaohjaus ja tapahtuu jalkoja lantiosta kertämällä. Itse lantio kertyy hieman vastakkaiseen suuntaan tiukemmissa kaarroksissa, ottaa tukea istuimesta.

Terveelle Hipparion on mielestäni kaikkein helpoin tapa ajaa ja ohjata kolmipyörää, koska sitä ei oikeastaan tarvitse lainkaan ohjata, se menee "itsestään" oikeaan suuntaan. Jalat ovat liikkeessä melkein koko ajan ja pieni sivuliike ei vaadi voimaa eikä keskittymistä. Suorakulmakäännöksissä tarvitaan jo keskittymistäkin ja reilumpaa lantioliikettä -- vähän niin kuin cha-cha-chaata tanssiessa. Ohjausta helpottaa lyhyehkö akseliväli, ainakin reilusti lyhyempi kuin Kettwieselissä. Lyhyestä akselivälistä huolimatta ohjaus on tarkka.

Kädettömälle Hipparion sopisi mainiosti, jos olisi jalkajarrullinen napa. Suuntamerkin antaimiseen pitäisi kuitenkin keksiä jokin keino.

Esko

Juha953

Onpas tullut taas iso pläjäys tietoa, kiitos siitä. Yksi tärkeä asia minulta on jäänyt kertomatta. Istuma-asento ei käy. Minun on vaikea istua tässä tietokoneen ääressäkin. Siksi ainakin tässä vaiheessa minua on kiinnostanut enemmän makaavampi asento, mutta siinä voi tulla ongelmia niskojen kanssa. Tietysti minun on ennenaikaista tehdä liian pitkälle meneviä arvioita parhaasta ajoasennosta.

On tietysti toinenkin asia, joka on tullut vasta nyt mieleen ja se on tukiliivi. Sitä pitäen voin istua paremmin tuolimaisessa asennossa (sitäkään en tosin voi pitää jatkuvasti), mutta en voi istua sillä esim. sohvalle tai matalalle tuolille. Lisäksi se todennäköisesti hikoaa aika rajusti. Tukiliivin kanssa ei ole hyvä mennä etukumaraan ja liian kuppimainen istuin tuntuu ainakin ajatuksen tasolla olevan hieman samankaltainen asia kuin etukumara. Haasteita siis riittää, mutta minuun on jo iskostunut mielikuva ajamassa nojapyörällä kauniina kesäaamuna pitkin kauniita maisemia ja ehkä se vielä joskus toteutuu.

Ortopedit eivät tässä vaiheessa näe mitään varmaa parannusta tilanteeseeni luuduttamalla vaurioitunut alue, mutta minusta on kyllä alkanut tuntua, että se helpottaisi suuresti mahdollisuutta löytää sopiva kulkupeli. Voi olla toiveajattelua, mutta pitääpähän ainakin toivoa yllä. Torstain pääsen kokeilemaan Stapanin pyörää ja jos fysioterapeutti näyttää asialle vihreää valoa, sitten vuokraan jo aiemmin esille nousseen pyörän viikoksi. Torstai siis seuraava etappi asiassa.

Juha953

Tein yksinkertaisen testin

Testasin ajoasentoa moottoroidulla sängyllä. 45:n asteen kulma ei tuntunut hyvältä varsinkaan tukiliivin kanssa. 40 astetta tuntui ilman tukiliiviä jo paljon paremmalta. 35 astetta oli ehkä paras ja siinä tukiliivikin tuntui antavan hyvän tuen. Tukiliivi oli vielä 30:n asteen kulmassa ihan OK, mutta sitä suorempi asento ei enää. Nämä oli ehkä aika hätäisiä testejä, mutta antoivat kuitenkin jonkinlaista suuntaa ja yllättävää oli, miten selkeästi lantio pysyi paikallaan ja vain jalat viuhtoivat ilmaa. Mielenkiintoista nähdä, miten tämä testi pätee oikeassa pyörässä.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Yksi ongelma selkävaivaisella voi tulla kun yrittää laskeutua matalalla olevaan hyvin kaltevaan istuimeen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juha953 kirjoitti:

Testasin ajoasentoa moottoroidulla sängyllä. 45:n asteen kulma ei tuntunut hyvältä varsinkaan tukiliivin kanssa. 40 astetta tuntui ilman tukiliiviä jo paljon paremmalta. 35 astetta oli ehkä paras ja siinä tukiliivikin tuntui antavan hyvän tuen. Tukiliivi oli vielä 30:n asteen kulmassa ihan OK, mutta sitä suorempi asento ei enää.

Tuon perusteella jää siis nojapyörien ääripäät pois. High- ja lowracereissa ilmoitettu nojakulma on useinmiten alle 30astetta ja CLWB:t on auttamatta liian pystyjä. Koska valmistajilla ei ole mitään yhtenäistä käytäntöä nojakulmien mittaamiseksi eivät nämä ilmoitetut arvot ole välttämättä ihan suoraan vertailukelpoisia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin