Sivu 2/3
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 01 Kesä 2012, 18:29
Kirjoittaja PW
Niin jos tuo on uusi pyörä ja kokemusta ei oo paljoo kertyny niin kannattaa toki ajella yks kesä ja totutella matalaan menoon. Olikos siulla lukkokengät/polkimet käytössä ? Ne siinä mielessä kans helpottaa ett ei tertte keskittyy jalkojen pitämiseen polkimilla ja tietysti pyörityksen saa tasasemmaksi.
Petri
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 01 Kesä 2012, 19:57
Kirjoittaja optimistx
On kyllä lukkopolkimet, mutta ei niihin sopivia kenkiä. Toisaalta hajamielisenä haaveilijana en uskalla käyttää lukkoja, kun en tiukan paikan tullen muista kuitenkaan, millä liikkeellä niistä päästään irti. Ongelmana ovat pienet nopeudet, jolloin saattaa äkkiarvaamatta tarvita pistää jalka maahan salamana. Suurissa nopeuksissa polkimisen tehokkuus on sitten oma lukunsa.
Jalkojen jännityksen poistaminen on kyllä aiheellista.
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 01 Kesä 2012, 20:36
Kirjoittaja Mustasudenkorento
optimistx kirjoitti:Toisaalta hajamielisenä haaveilijana en uskalla käyttää lukkoja, kun en tiukan paikan tullen muista kuitenkaan, millä liikkeellä niistä päästään irti.
Jeps, vaatii tuokin totuttelua että lähtevät ajattelematta irti...(ei onnistu aina itselläkään)
optimistx kirjoitti:
Ongelmana ovat pienet nopeudet, jolloin saattaa äkkiarvaamatta tarvita pistää jalka maahan salamana.
Tuon olen ratkaissut avaamalla lukot kun näen että pitää hidastaa ja ajelen "lukoitta" hitaan paikan ohi...
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 01 Kesä 2012, 20:39
Kirjoittaja PW
optimistx kirjoitti:On kyllä lukkopolkimet, mutta ei niihin sopivia kenkiä. Toisaalta hajamielisenä haaveilijana en uskalla käyttää lukkoja, kun en tiukan paikan tullen muista kuitenkaan, millä liikkeellä niistä päästään irti. Ongelmana ovat pienet nopeudet, jolloin saattaa äkkiarvaamatta tarvita pistää jalka maahan salamana. Suurissa nopeuksissa polkimisen tehokkuus on sitten oma lukunsa.
Jalkojen jännityksen poistaminen on kyllä aiheellista.
Se jalka lähtee kyllä yleensä nopeemmin ku ajatus irti. Nojapyöräily ja nojapyöräily lukkokengillä on niiku kaks eri lajia, jos 11 h kin polkee ja joutuupitämään jalkoja polkimilla ....
petri
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 01 Kesä 2012, 20:47
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti: jos 11 h kin polkee ja joutuupitämään jalkoja polkimilla ....
Minä ajoin arviolta 20.000km ennen kuin hankin ensimmäiset lukkokengät/polkimet. Enkä vieläkään niitä käytä tuossa työmatkalla, eli enempi vuodessa tulee kilometrejä ilman lukkoja kuin lukkojen kans. Jalat kyllä pysyy polkimilla pitämättäkin, mutta vähempi on lihaksia käytettävissä kuin lukkojen kans.
Jukka
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 01 Kesä 2012, 22:11
Kirjoittaja jori
Minäkin ajelin aika kauan ilman lukkoja, kunnes kerran putosi jalka kaivonkannen yli ajaessa polkimelta ja tökkäsi maahan.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... lta#p29831
Säikäytti hommaamaan lukot. Lukot saatuani vauhti parani niin paljon, että purin pois sähköavustuksen. 
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 01 Kesä 2012, 22:28
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 08:29
Kirjoittaja terppa
Minä kans lämpimästi suosittelen ainakin kokeilemaan lukkokenkiä. Se tässä pyörätyypissä varmasti auttaisi myös ohjaukseen (etenkin ylämäissä) kun pyörityksen saa tasaiseksi ja voi maata enemmän kroppa rentona.
Lukot voi säätää hyvin löysälle jolloin tarvitaan hyvin pieni ja kevyt sivuttaisliike jalan irroittamiseksi mikä tulee ihan luonnostaan.
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 10:10
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Minä kans lämpimästi suosittelen ainakin kokeilemaan lukkokenkiä.
Niin minäkin, mutta en vain "kokeilemaan". Jos lukoitta polkeminen on juurtunut selkäytimeen ei lukot tunnu aluksi tuovan yhtään mitään etua, päinvastoin, vaikuttavat hirveän hankalilta ja jalatkin kipeytyy kun yrittää käyttää lihaksia joita ei ole ennen käyttänyt. "kokeilun" pitää olla ainakin sata kilomeriä, mieluummin useassa pienemmässä pätkässä.
Jukka
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 12:13
Kirjoittaja jori
Lukot mahdollistavat takareisi- ja pakaralihasten paremman käytön, mikä taas mahdollistaa ylämäessä ylimääräisen hetkellisen teholisän, kun levänneitä lihaksia voidaan kuormittaa anaerobisesti puolisen minuuttia. Tämä lisäteho leikkaa pahimman vauhdin hidastumisen, joka on pahin tasapainon pitämisen rajoite.
Hitaassa nopeudessa täytyy saman tasapainoliikevaikutuksen (renkaiden tukipisteiden ohjaaminen painopisteen alle) aikaansaamiseksi ohjata etupyörä suurempaan kulmaan. Kääntämiseen menee varsinkin tilleritangolla enemmän aikaa, jolloin ohjausliikkeen vaikutuksen alkaminen myöhästyy ja lopulta tarvitaan vieläkin suurempi ohjausliike. Kun pyörä on vielä matala, eli kaatumisnopeus on suuri, ohjauksen pienikin viive aiheuttaa suuren ohjauskuman tarpeen. Suuren ohjauskulman aikaan saaminen nopeasti oravatangolla vaatii nopean sivuliikkeen, jolle ei selkänojassa ole tukea. Aika moni asia on siis kilpurimallisella nojapyörällä hitaan ajon harjoittamista vastaan.
Anteeksi toisto, mutta yritän kirjoittamalla jäsennellä myös itselleni näitä tasapaino-ohjauksen rajoitteita hitaassa nopeudessa, sillä niistä on ilmeisesti tulossa minulle työprojekti lähi aikoina. 
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 12:30
Kirjoittaja jviirret
Asiaa tutkiville tiedoksi että tällä pitkällä "lowracerilla" tasapainon pito hitaassa vauhdissa on yllättäen vähän helpompaa kuin perinteisellä lowracerilla:

Syitä useampia:
-Tanko kääntyy, eikä juuri siirry sivuttain. Tästä johtuen kuljettajan paino ei heilahda ohjatessa ulkokurvin puolelle ja kääntämisliikeet nopeampia.
-Ohjaus on "välitetty" vipusuhteella 4:5, eli eturengas kääntyy noin 20% enempi kuin tanko.
-Istuma-asento pystympi, mutta painopiste varmastikkin suunnilleen samalla korkeudella koska istumakorkeus matalempi.
Vielä kun saisi rungosta yhtä kiertojäykän kuin lyhyissä lowracereissa. Kovaa ajaessa lowracer ja muutki suoralla ohjauksella olevat pyörät on jämäkämpiä.
Jukka
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 11 Kesä 2012, 18:40
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:...
Hitaassa nopeudessa täytyy saman tasapainoliikevaikutuksen (renkaiden tukipisteiden ohjaaminen painopisteen alle) aikaansaamiseksi ohjata etupyörä suurempaan kulmaan. Kääntämiseen menee varsinkin tilleritangolla enemmän aikaa, jolloin ohjausliikkeen vaikutuksen alkaminen myöhästyy ja lopulta tarvitaan vieläkin suurempi ohjausliike. Kun pyörä on vielä matala, eli kaatumisnopeus on suuri, ohjauksen pienikin viive aiheuttaa suuren ohjauskuman tarpeen. Suuren ohjauskulman aikaan saaminen nopeasti oravatangolla vaatii nopean sivuliikkeen, jolle ei selkänojassa ole tukea. Aika moni asia on siis kilpurimallisella nojapyörällä hitaan ajon harjoittamista vastaan.
Anteeksi toisto, mutta yritän kirjoittamalla jäsennellä myös itselleni näitä tasapaino-ohjauksen rajoitteita hitaassa nopeudessa, sillä niistä on ilmeisesti tulossa minulle työprojekti lähi aikoina. 
Toisto tuossa tarkoituksessa on hyvä juttu. Selventelen itsekin luulojani pukemalla niitä yksinkertaisen selkeiksi väitteiksi. Silloin ehkä saa vastaväitteitä perusteluineen, lukijoilta tai jopa itseltä 
Yllä sanomasi tuntuu niin vastaansanomattomalta, että vain perusteelliset kokeet voisivat edes yrittää tyrmätä asiaa.
Oma Optima Baron (matala, selkänoja mahdollisimman vaakasuorassa) tuntuu yhä niin levottomalta ja hermostuttavalta hitaassa ajotyylissäni, että on pakko parantaa sitä tai luopua siitä. Jukan idea nostaa selkänojaa pystympään varmaankin hieman vähentää levottomuutta (mutta tuskin riittävästi), ja lukkopoljinten käyttö sivuuttaisi ongelmaa siten, että ajaisin suurempaa nopeutta. Mutta kun tahdon ajaa hitaastikin !
Vanha kääntyväselkänojainen joposta tehty nojakkini mahdollistaa tarkan ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Siinä istutaan korkeammalla ja ohjauksessa ei ole peräsinvaikutusta (teräsmiesasento, voi ajaa vaikka aidosti 0 asteen makuuasennossakin).
Heitit jossain ajatuksen hallita 2-pyöräisen tasapainoa uusin tavoin. Tässä lienee yksi:
http://www.wired.com/autopia/2012/05/lit-motors-c1/
Gyroskooppisensoreita on jo joissakin puhelimissa, ja niitä voisi käyttää elektroniikan avulla ohjaamaan polkupyörääkin. Testailin yksinkertaista sensorin lukuohjelmaani Nokia E72:ssa, jossa on hidastuvuusanturi ja magnetometri; ei gyroskooppia. Arduino-elektroniikka ja E72 voivat keskustella nopsasti keskenään bluetoothin avulla. Kokeiluun tarvittaisiin lisäksi jokin laite (servo? askelmoottori?) kääntämään ohjaustankoa tai siirtelemään painoja.
Olisi kiehtovaa yrittää tehdä elektroniikalla melkein samaa mitä taitava python-ajaja tekee selkäytimellään...
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 20 Kesä 2012, 11:45
Kirjoittaja jori
Juttelin eilen Arend Schwabin kanssa (se höpöttävä kaveri ykkösviestin videossa).
Kysyin hänen mielipidettään taakse kurottavasta ohjaustangosta. Ei pitänyt hyvänä ideana lainkaan pyörän stabiilisuuden kannalta. Tietenkin ylös nousevien polvien yli täytyy ohjausmekanismin jotenkin ulottua, mutta turha venyttäminen yhtään kauemmas taakse vie kaikki pois pyörän autostabiilisuutta, sitä joutuu aktiivisesti ohjaamaan ja perstuntuma on rauhaton. Olivat kokeilleet jopa langatonta sähköistä ohjainta pyörän ohjaamiseen. Onnistui sekin aivan hyvin kovin teräviä liikkeitä ja aivan hidasta ajoa lukuunottamatta. Voima ei riittänyt kovin suuriin ja nopeisiin ohjausliikkeisiin.
En nyt muista, mitä olen tästä asiasta tuolla aiemmin ehdotellut, mutta näillä näkymin suosittelisin: Lyhyempiä poljinkampia
polvien nousukorkeuden pienentämiseksi ja ohjauksen tillerin lyhentämistä niin lyhyeksi, kuin polvien viemä tila antaa periksi. Kaikki paino, joka sijoittuu ohjausakselin takapuolelle on pahaksi ja kaikki, mikä sitä pienentää, parantaa stabiilisuutta.
Muistuttaisin vielä tuosta kampien lyhentämisestä, että pieni kampien lyhentäminen ei paljon polvia laske, mutta isompi laskee progressiivisesti sitä enemmän, mitä enemmän lyhennetään polvikulman oikenemisen myötä. Niille, jotka kuvittelevat lyhempien kampien vievän pois tehoa heitän linkin. Nojapyörien nopeusennätys on ajettu 130 mm kammilla. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 20 Kesä 2012, 12:29
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:Juttelin eilen Arend Schwabin kanssa (se höpöttävä kaveri ykkösviestin videossa).
Kysyin hänen mielipidettään taakse kurottavasta ohjaustangosta. Ei pitänyt hyvänä ideana lainkaan pyörän stabiilisuuden kannalta. Tietenkin ylös nousevien polvien yli täytyy ohjausmekanismin jotenkin ulottua, mutta turha venyttäminen yhtään kauemmas taakse vie kaikki pois pyörän autostabiilisuutta, sitä joutuu aktiivisesti ohjaamaan ja perstuntuma on rauhaton. Olivat kokeilleet jopa langatonta sähköistä ohjainta pyörän ohjaamiseen. Onnistui sekin aivan hyvin kovin teräviä liikkeitä ja aivan hidasta ajoa lukuunottamatta. Voima ei riittänyt kovin suuriin ja nopeisiin ohjausliikkeisiin.
En nyt muista, mitä olen tästä asiasta tuolla aiemmin ehdotellut, mutta näillä näkymin suosittelisin: Lyhyempiä poljinkampia
polvien nousukorkeuden pienentämiseksi ja ohjauksen tillerin lyhentämistä niin lyhyeksi, kuin polvien viemä tila antaa periksi. Kaikki paino, joka sijoittuu ohjausakselin takapuolelle on pahaksi ja kaikki, mikä sitä pienentää, parantaa stabiilisuutta.
Muistuttaisin vielä tuosta kampien lyhentämisestä, että pieni kampien lyhentäminen ei paljon polvia laske, mutta isompi laskee progressiivisesti sitä enemmän, mitä enemmän lyhennetään polvikulman oikenemisen myötä. Niille, jotka kuvittelevat lyhempien kampien vievän pois tehoa heitän linkin. Nojapyörien nopeusennätys on ajettu 130 mm kammilla. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/
Jepulis oon tätä vähän miettinyt, kun tuo velokraft on rauhaton pyörä, hitaammissa vauhdeissa jos ei ohjaustangosta pidä kiinni se lähtee voimistuvaan heiluriliikkeeseen. Ei kuitenkaan oo mahdollista juuri lyhentää sitä tankoa..
Kuinkahan paljon vaikuttaa se kun takapyörä on 135 millisestä modattu 130 milliseksi? noin 3mm sivussa keskeltä. Aiheuttaako se juuri tämän heiluriliikkeen?
Vähän heikosti noita oikeankokoisia napoja tarjolla ja 650c:t on poikkeuksetta pirun kalliita..
Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään
Lähetetty: 20 Kesä 2012, 12:53
Kirjoittaja Wacky
Syväri kirjoitti:jori kirjoitti:Juttelin eilen Arend Schwabin kanssa (se höpöttävä kaveri ykkösviestin videossa).
Kysyin hänen mielipidettään taakse kurottavasta ohjaustangosta. Ei pitänyt hyvänä ideana lainkaan pyörän stabiilisuuden kannalta. Tietenkin ylös nousevien polvien yli täytyy ohjausmekanismin jotenkin ulottua, mutta turha venyttäminen yhtään kauemmas taakse vie kaikki pois pyörän autostabiilisuutta, sitä joutuu aktiivisesti ohjaamaan ja perstuntuma on rauhaton. Olivat kokeilleet jopa langatonta sähköistä ohjainta pyörän ohjaamiseen. Onnistui sekin aivan hyvin kovin teräviä liikkeitä ja aivan hidasta ajoa lukuunottamatta. Voima ei riittänyt kovin suuriin ja nopeisiin ohjausliikkeisiin.
En nyt muista, mitä olen tästä asiasta tuolla aiemmin ehdotellut, mutta näillä näkymin suosittelisin: Lyhyempiä poljinkampia
polvien nousukorkeuden pienentämiseksi ja ohjauksen tillerin lyhentämistä niin lyhyeksi, kuin polvien viemä tila antaa periksi. Kaikki paino, joka sijoittuu ohjausakselin takapuolelle on pahaksi ja kaikki, mikä sitä pienentää, parantaa stabiilisuutta.
Muistuttaisin vielä tuosta kampien lyhentämisestä, että pieni kampien lyhentäminen ei paljon polvia laske, mutta isompi laskee progressiivisesti sitä enemmän, mitä enemmän lyhennetään polvikulman oikenemisen myötä. Niille, jotka kuvittelevat lyhempien kampien vievän pois tehoa heitän linkin. Nojapyörien nopeusennätys on ajettu 130 mm kammilla. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/
Jepulis oon tätä vähän miettinyt, kun tuo velokraft on rauhaton pyörä, hitaammissa vauhdeissa jos ei ohjaustangosta pidä kiinni se lähtee voimistuvaan heiluriliikkeeseen. Ei kuitenkaan oo mahdollista juuri lyhentää sitä tankoa..
Kuinkahan paljon vaikuttaa se kun takapyörä on 135 millisestä modattu 130 milliseksi? noin 3mm sivussa keskeltä. Aiheuttaako se juuri tämän heiluriliikkeen?
Vähän heikosti noita oikeankokoisia napoja tarjolla ja 650c:t on poikkeuksetta pirun kalliita..
Jos ei löydy hyllystä sopivaa kiekkoa niin ostakaa osat ja rakennuttakaa. Jotkut liikkeet tarjoaa myös custom kiekkoja eli valitset osat ja he rakentelevat ja toimittavat valmiina. Ei ole niin vaikeeta. Käy rihtauttamassa se sun kavennettu keskelle niin auttaa kans.