Viime yönä ensimmäinen kerta kun oli oikeasti rento fiilis ajaa, tyyntä, jaloissa ei painanut ja kuiva tie, varmaan samanlaiset etupyörät lisäsi vakautta, pyörä ei vaatinut erityistä paimentamista minkä vuoksi aiemmilla kerroilla hartiat oli jänityksessä salamannopean reagoinnin vuoksi. Periaatteessa 60 km/h saakka voi polkea mukana vakaasti jos painaa olkapäät aukon reunaan kiinni, muuten hytkyminen alkaa 35 km/h jälkeen ja nopeuden noustessa meno on epävakaampaa. Uskomattoman hieno fiilis kotimatkalla oli myös kiihdyttää tasamaan näköistä pätkää ja se pyörä vaan kiihtyy ja kiiihtyy vaikkakin hitaasti ja kun mittaria vilkaisi niin 57 km/h oli lukemat... mutta joo, onkos ne olkatoppaukset tulossa taas muotiin? voisin pyöräilypaitoihin ommella sellaiset niin tuntuisi mukavammalta painaa olkapäillä 
Avomallilla lähdin ja keskari oli 33,4 km/h, ei revittelyä, huiput samat 72 km/h mitä katon kanssa pieneen vastatuuleen, ison mäen alla taisi olla 35,3 km/h ja mäki noustiin hitaimmillaan 8 km/h, Optimalla sama on noussut lomareissun jälkeen tyypillisesti 17 km/h (ajopaino ehkäpä 17 kg)hitaimmassa kohdassa eli totta nuo monessa viestissä olleet mäkikommentit ja laskelmat, sellainen fiilis on reissun jälkeen ollut, että helpompi nousta minuutti voimalla kuin kaksi minuuttia hitaasti ja kun on parempi kunto niin ne alkuvauhdit saa helpommin mäen alta. Yhden lisäsyyn heikkoon mäen nousuun löysin eli penkin korkeussäätö on toteutettu pehmeillä paloilla jotka joustaa sentin tai kaksi kun oikein tukea ottaa, toisaalta ne kait vaimentaa tärinää mutta se on minusta jousituksen tehtävä mikä tuntuu Wawissa olevan erittäin hyvä, routaheitot ei paljoa pyörää heittele...
Eli jos olisin tehtailia niin jopa painon kustannuksella rupeisin tekemään penkistä mukavampaa ja paremmin lapoja tukevaa, Optiman hiilikuitu jakkara on tästä hyvä kompromissi mitä voisi käyttää muotin mallina. Vaikka nyt tuota mäkihommaa olen itkenyt ja porannut niin sähköt laittamalla velostaa saa ihanteellisen autonkorvikkeen sulanmaan ajaksi olemattomilla käyttökuluilla eli tasamaalla se kulkee niin, että on naurussa pitelemistä.
Iltapäivällä ajelin Vääksyyn mutta poikkesin porukoille ja keskari oli 35,4 km/h matka oli sama kuin kotiin mutta kotimäki jäi pois, huiput 80 km/h, vähän joutui jarrulla hillitsemään kun rekka tuli vastaan eli kovempaakin olisi rullannut. 4,5 km pyörätietä, loput maantietä tai kaupungin katuja, 300 metriä soraa ja yksi alikulku jossa vauhdit kokonaan seis, valoissa ei tarvinnut pysähtyä, ainoastaan hiljentää sekä useampi katvepaikka hiljaa eli jos reitti on pyörätiellä niin kaksipyöräinen on nopeampi, helpompi ja turvallisempi.
XsQuesti oli keväällä se unelmien peli hiilikuituisena ja siinä on lisävarusteet ihan järkevästi hinnoiteltu mutta harmi kun Pieter ei myy sitä merkkiä, jos ostan velon niin mieluusti tukisin Suomessa toimivaa kauppiasta varsinkin kun aika hövelisti olen saanut pyörän koekäyttöön, tosin mainoshommissa se on samalla ja ikuistettu ties kuinka moneenkymmeneen kameraan jo vajaassa viikossa. Pitää myös tuo käytetty kartoittaa, hinta vaan mietityttää 9-v vanhasta pelistä vaikka onkin vähän ajettu, esim. minun Pioneerilla tuli kahdessa vuodessa samat kilometrit ja eka vuosi oli vajaa... no ehkä muilla on muutakin elämää ja useampia pyöriä 
Pulkkilaharjulla kävin harjoittelemassa rentoa ajamista ja hyvin meni niin pitkään kun pysyi pyörätiellä mutta autotiellä sitä rupeaa puristamaan enemmän vauhtia, kävin myös koittamassa mäen joka nöyryytti minut kuukaudenvanhana nojapyöräiliänä kävelymieheksi, nousi hitaimmillaan 5,8 km/h ja kadenssi on jo niin hidas, että polvet rupeaa huutelemaan loivempaa mäkeä tai pienempää vaihdetta.
Joo, mitenkä sen nyt kiteyttäisi... jos haluaa nauttia mukavuudesta, maisemista ja rennosta fiiliksestä sekä ajaa joskus jopa soralla niin Pioneerilla kannattaa lähteä mutta jos on tylsä työmatka maantienlaidassa ja sen haluaa mennä kelissä kuin kelissä niin siihen kinneri... vähän noita työmatkoja on vielä mutta matkan kestossa on paljon vähemmän heittoja vaihtelevien kelien suhteen. Jos taas on paljon kevyenliikenteen väylää niin kaksipyöräinen tuntuu kivemmalta, siinä tosin ei ole sitä sääsuojaa, toisaalta omalla kylällä ajoin nyt hiljaa ja hyvän jousituksen ansiosta rentouden löytää mutta jos alla on Ferrari niin vähän hoopolta sillä tuntuisi pelkästään toria kiertää ja katseita kerätä
mistä tulikin mieleen, että Ferrarin punainen voisi olla Wawiin ihan hyvä väri 