Eikös tässä pitäis päättää ollaanko tässä tekemässä tilausta niille jotka kaipaa kunnon pyörää vai niille joille kelpaa markettipyörä? Molempia on hyvin vaikea saada tyytyväisesksi samalla pyörällä vaikka komponentteja vaihteleekin. Eli kannattais miettiä mihin tähtää.
Rungon kimppatuotantoidea
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Rungon kimppatuotantoidea
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Wacky kirjoitti:Eikös tässä pitäis päättää ollaanko tässä tekemässä tilausta niille jotka kaipaa kunnon pyörää vai niille joille kelpaa markettipyörä? Molempia on hyvin vaikea saada tyytyväisesksi samalla pyörällä vaikka komponentteja vaihteleekin. Eli kannattais miettiä mihin tähtää.
Kunnon pyöriäkin on useammanlaisia: jäykkiä robusteja (kestää vaikka 130kg kuskin ajaa soratiellä), jäykkiä kevyitä ja sitten vielä jousitettuja.
Jäykästä yksinkertaisesta olisi ehkä eniten potentiaalia siihen että siitä voit rakentaa halvan markettiversion tai sitten kunnon osilla keveän kisapyörän. Tai ainakin keveän maantiepyörän, ei siitä nyt mitään NoComia tule...
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Rungon kimppatuotantoidea
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Jos savenmaan 200Euron nojapyörä ei kelpaa niin seuraava vertailukohta löytyy Italiasta http://www.ecobent.com/en/?Our_Bike
Hintaa 585Euroa + 85Euroa postikuluihin.
Tuo vastaa sitä 100€ biltema-pyörää. Joskus olen kysynyt noilta että mitäs maksaa komponettien päivitys parempiin, ja sanoivat että ei onnistu. Hakevat pyörän Italian Biltemasta, ja tekevät siitä.
Eli tuon hintaan pääsemiseen rungosta kärsisi maksaa tyyliin 300€?
Eli "asiakkaan" pitäisi ostaa pyörä biltemasta, purkaa se osiksi ja viedä runko valitulle valmistajalle. Tämä leikkoisi siitä tarvittavat osat, hankkisi runkoon lisäksi sopivia putkia, hitsaisi kasaan ja hiekkapuhaltaisi rungon. Miksei tuohon joku saattaisi 300eurolla alkaakkin, pimeenä.
Asiakkaan hommaksi jäisi maalaus/maalauttaminen(10-100e), penkin osto(100e), vaijerit ja ketju(muutama kymppi), työkalut purkamista ja kasaamista varten(10-50e), bensarahaa(kymppejä?)... Saisi siis 600eurolla ja omalla vaivannäöllä pyörän jonka voi tilata netistä suoraan 685Eurolla ja jossa on satasen pyörän komponentit...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Rungon kimppatuotantoidea
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:Eli tuon hintaan pääsemiseen rungosta kärsisi maksaa tyyliin 300€?
Eli "asiakkaan" pitäisi ostaa pyörä biltemasta, purkaa se osiksi ja viedä runko valitulle valmistajalle. Tämä leikkoisi siitä tarvittavat osat, hankkisi runkoon lisäksi sopivia putkia, hitsaisi kasaan ja hiekkapuhaltaisi rungon. Miksei tuohon joku saattaisi 300eurolla alkaakkin, pimeenä.
Asiakkaan hommaksi jäisi maalaus/maalauttaminen(10-100e), penkin osto(100e), vaijerit ja ketju(muutama kymppi), työkalut purkamista ja kasaamista varten(10-50e), bensarahaa(kymppejä?)... Saisi siis 600eurolla ja omalla vaivannäöllä pyörän jonka voi tilata netistä suoraan 685Eurolla ja jossa on satasen pyörän komponentit...
Sinulla on hirveä into tehdä asiat vaikeasti. Ajatus oli, että jos rungon 300€ hintaan, niin jos joku haluaa biltema-nojakin voi hakea biltemasta pyörän ja siirtää siitä osat tuohon runkoon. Se että tekeekö joku esim suoraputkisen rungon 300€ hintaan on toinen asia.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Rungon kimppatuotantoidea
tavasti kirjoitti:Se että tekeekö joku esim suoraputkisen rungon 300€ hintaan on toinen asia.
Jotta se tuohon hintaan onnistuu niin pitää olla se bilteman runko josta saa tarvittavat osat, etuhaarukan, takakolmion tai ainakin jarrutapit ja dropoutit, keskiömuhvin, teräs stemmin päät. Vai meinaatko että joku tuolla rahalla laserleikkauttaa dropoutit, koneistaa muhvit, sorvaa jarrutapit, rakentaa stemmin ja tangon metritavarasta?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Rungon kimppatuotantoidea
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:Se että tekeekö joku esim suoraputkisen rungon 300€ hintaan on toinen asia.
Jotta se tuohon hintaan onnistuu niin pitää olla se bilteman runko josta saa tarvittavat osat, etuhaarukan, takakolmion tai ainakin jarrutapit ja dropoutit, keskiömuhvin, teräs stemmin päät. Vai meinaatko että joku tuolla rahalla laserleikkauttaa dropoutit, koneistaa muhvit, sorvaa jarrutapit, rakentaa stemmin ja tangon metritavarasta?
No enhän minä tiedä, mutta se tässä on juuri se oikea kysymys. Jos noita ei 300€ hintaan saa tehtyä piensarjana, niin alkaa haista siltä että voi unohtaa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Rungon kimppatuotantoidea
jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:Se että tekeekö joku esim suoraputkisen rungon 300€ hintaan on toinen asia.
Jotta se tuohon hintaan onnistuu niin pitää olla se bilteman runko josta saa tarvittavat osat, etuhaarukan, takakolmion tai ainakin jarrutapit ja dropoutit, keskiömuhvin, teräs stemmin päät. Vai meinaatko että joku tuolla rahalla laserleikkauttaa dropoutit, koneistaa muhvit, sorvaa jarrutapit, rakentaa stemmin ja tangon metritavarasta?
Pakoputkipyörä on suunniteltu siten, että lähes kaikki pyöränosat käyvät sellaisenaan. Etuhaarukka stemmi ja ohjaustanko, joissa tietenkin on normaalisti kiinni etujarrun osat jarrutappeineen, vaijereineen ja kahvoineen sopivat muuttamatta etupääksi.
Jos halutaan käyttää ketjuvaihdetta, vaihteensiirtäjälle voi rakentaa etupyörän akselimutterin alle kiinnitettävän korvakkeen pätkästä lattaa, johon porataan kaksi reikää, joista toisessa on M10x1 kierre, jolleii halua etuhaarukan dropouttia tärvellä hitsillä.
Takakolmiossa on valmiina dropoutit, jarrutapit ja yleensä myös tajajarru vaijereineen, jos sellaista halutaan käyttää. Jos ei, takahaarukan teheminen vapaata pyörää varten onnistuu helposti irrallisesta etuhaarukasta, eikä metritavarastakaan tekeminen ole maailman ihme. Valmiissa haarukassa on kuitenkin yleensä jarruvarusteet valmiina, joten sen käyttämisessä on oma etunsa. Ainoa ongelma metritavaramenetelmässä on jarrun kiinnikkeiden rakentaminen. Yksinkertaisinta onkin tehdä kiinnitys maantiepyörän jarrulle, jolle riittää pelkkä 6 mm reikä haarukan poikkiputkeen.
Keskiömuhveja saa kaupasta, ei niitä kannata suomalaisella työllä sorvautella.
Luovutusosat saavat jokainen hankkia itse. Kaikilla meillä on kellareissamme vanhoja pyöriä, joista saadaan etuhaarukat ohjaustangot stemmit vaihteet ym.
Homma jakautuu siis tavallaan neljään osaan:
Eturunko, joka tulee kaikille samanlainen.
Kampipuomi, jossa voi olla vaihtelua etuvaihteen kiinnitystapin verran. Alkuperäisessä ei etuvaihtajaa ole, vaan etuvaihde vaihdetaan jaloilla.
Selkänojarunko, joka menee eturungon sisään ja kiinnitetään pakoputki
-klemmarilla eturungon jatkeeksi mahdollistaen selän pituudenmukaisen säädön.
Takahaarukka voi olla jäykkä takakolmio, joka kiinnitetään eturunkoon hitsaamalla tai, kuten pakoputkipyörän perusideaan kuuluu, takahaarukka nivelletään selkänojan suoran osan kohdalla tukena toimivaan poikkiputkeen, jolloin takahaarukka tehdään kierrätetystä etuhaarukasta tai metritavarasta.
Säätöselkänojaa ei ole vielä missään kokeiltu, koska asensin puolalaisten tekemän istuimen pyörääni, eikä lapaluiden tukemiseksi enää tarvinnut muuta. Eturunko on kuitenkin katkaistu siten, että jatkoselkänoja voidaan siihen liittää tarvittaessa. Aiemminhan selkänoja oli samaa runkoputkea niskaan asti ja istuin tämän päälle kiinnitetty 4 mm vaneri.
Alkuperäinen idea oli, että pakoputkipyörän istuin tehdään ruuvaamalla noin metri kertaa jalka suikale ohuehkoa vaneria (uloimmat syyt poikittain) runkoputken yläpintaan peltiruuveilla. Istuin pysyy muodossaan selkänojan mutkien avulla, jolloin vaneri muodostaa peräkkäisiä kouruja, jotka kantavat istujan painon ja takahaarukan nivelputki tukee selän suoran osan kohdalla.
Taivuteltu vaneriliuska on siis kokeiltu juttu ja istuin toimii, vaikkei käsittelemättömänä kestäkään lahoamatta ulkosäilytystä neljääkään vuotta. Istuin on siis erittäin helppo ja halpa tehdä. Ei se tietenkään aivan niin miellyttävä ole, kuin nykyinen hiilikuituistuimeni, mutta toimiva ja ennen kaikkea madaltaa kynnystä ryhtyä nojapyöräilijäksi. Kolmannesneliö 4 mm vaneria ei maksa paljon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Amen.
Tähän lisäisin sen että vanerista voi tehdä jigillä piensarjan verran taivutettuja objekteja jotka kustoimointia harjoittava rakentaja voi muotoilla reunoista soveliaaksi. Meidän koululla poitsut tekivät juuri sarjan tarjottimia sekä jakkaroita. Ei näyttänyt kovin vaikealta.
Tässä puhutaan enemmänkin rakennussarjan aihiosta kuin valmiista nojapyörästä jonka voi jostain tilata. Jorin listaamia rungon peruskappaleita tehtäisiin sovelias määrä mitä tarpeita ilmenee ja parille mattimyöhäiselle eheken varastoon. Tässä olisi enemmänkin siis testi siitä voiko tämmöisen hankkeen tehdä.
Kyllä tämmöiseen täytyy olla akateemista kiinnostusta. Se joka etsii sitä halvinta valmista ratkaisua omaa varmasti tervettä itsesuojeluvaistoa että osaa varoa tämmöistä hippimeininkiä.
Tämmöinen suunnitteprosessi voi myös tarkoittaa sitä että päätetään mitä suositellaan tehtäväksi. Esim. jos sun osien testamenttausrakkineessa ei ole jarrutappeja,niin tule toimeen ilman = maantiejarrut tai rumpujarrut.
Ja tieteskin pitää muistaa se että eihän kenenkään pyörä ole koskaan valmis. Jorillakin menee ne narunpätkät vaihtoon ja niiden väri ja materiaali vaihtelee harva se vuosikymmen.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Ok, onnea yritykselle, katsotaan vaikka vuoden kuluttua miten projekti on edennyt, löytyykö jokuja ja jonkuja riittävästi idean läpiviemiseen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Tuosta osien hankinnasta. Minä en näe sitä minkään valtakunnan ongelmana. Pyörää tuskin kannattaisi tämän tyyppiseen projektiin ostaa purettavaksi biltemasta, ellei sitten halua suoraan ajoon ja bilteman renkailla, vanteilla jne.
Käyttökelpoisia romupyöriä on Suomi pullollaan. Ostin omat pythoniin tarvittavat runko-osat Joensuun uusiotorilta ja hintaa taisi tulla noin 10€ jos sitäkään. Lokasuojia ja haarukoita oli laarit pullollaan ja lisää tuli koko ajan. Ostin myös yhden 3-vaihteisen pyörän purettavaksi hintaan 25€ ja kolmevaihteisen rumpuvanteen hintaan 3€. Erilaiset opiskelija-asuntolat ovat kesäisin pyörää täynnä ja varastot tyhjennetään vuosittain ja sitten on vielä kuusakosket, poliisin huutokaupat ym.
Optima Baron | 1kw Velogatti
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Pastori kirjoitti:Niin. Ei tässä mulla ollut mielessä se että saataisiin kotimainen ja silti maailman halvin pyörä tehtyä.
Tätä mä vähän epäilinkin että noin yleisellä tasolla tästä ei taida tulla mitään, kun on niin monta lusikkaa sopassaEhkä me ei siis olla valmiita tömmöiseen hankkeeseen. Pahoittelen että tulin eilen punaviinilasin jälkeen kiusanneeksi teitä muita.
Noo. Hyvää keskustelua tässä toki taisi tulla heräteltyä.
Mä oon nyt muutaman maitolasillisen vetänyt ja edelleen tuntuu loistoidealta, myö ollaan vaan sellasii, et kolmasosa on taiteilioita, kolmasosa erikoisuudentavoittelijoita ja loput muuten vaan persoonallisia tyyppejä eli hirveästi ei kannata antaa vaihtoehtoja vaan jos on joku malli mielessä niin pitää ruveta sitä syöttämään, että tämmöinen olisi tarjolla, onko kiinnostuneita.
Jos pyörä on mallia "Jori" niin hämärät muistikuvat viimevuodelta on jotta se voisi taipua moneen käyttöön, jäykkänä ja sopivilla osilla voisi olla vaikka petomenijä maantiellä.
Mun mielestä Biltemaa parempi ostopaikka luovuttajapyörälle on syksyinen poliisihuutokauppa, satasella näyttää saavan melkoisen laadukkaan osien luovuttajan, keväällä kaikki sitten maksaa tuplaten...
Monella järkevänhintaisen nojakin ostossa nousee seinä pystyyn ihan sillä, että kauppa/valmistaja on jossain toisella puolella eurooppaa/maailmaa ja ei ole yhteistä kieltä ja jos ei ole kokemusta nettikaupankäynnistä niin tonninkin laittaminen johonkin italialaiselle pankkitilille on aika iso kynnys kun on ensin käynyt kirjeenvaihtoa google-englannilla, tarttee olla friikki jos siihen ryhtyy... ja sitten jos joku menee vikaan niin kärsinkö nahoissani vai lähdenkö kiusaamaan kielitaitoista serkkua.
Melkein tekisi mieli sanoa olevani mukana jos homma toteutuu vaikka mitään tarvetta uudelle pyörälle ei ole mutta jäykkä 28 tuumainen on vielä kokematta tosin sillä edellytyksellä, että rungon hintaa varten ei tarvitse pantata mummon pöytähopeita.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Jos olis taito ja tilat niin tekisin mutta toista on vaan puoliksi ja toinen on 3 neliön koppi
Mukana voisin vaikka ollakin.. fillarinosia on joka nurkassa.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Mä olen mukana jos syntyy CruzBike Vendetta -tyylinen etuvetonen johon menee maatie kilpurin 700c rattaat.
Eniten olen vailla päärunkoa ja ei haittaa jos etuhaarukka syntyisi kimppana. Etukolmion voin itse tehdä loppuun, siirtää vanhan maantiekilpurin osat ja kloonata (jälleen) hiilikuitupenkin.
Itse asiassa pitää mennä paikalliseen poliisin huutokauppaan jos sieltä sais tollasen ovaalilla vahvalla emäputkella olevan naisten fillarin rungon pohjaksi etuhaarukkoineen. Saa olla alumiiniakin, tai itse asiassa olisi parempi olla. Runko siis, etuhaarukka saa olla tai ehkä pitääkin olla terästä.
Muoks: se huutokauppa oli ja meni jo... joten kivijalkakauppojen romupyörävarastoja penkomaan sitten seuraavaksi...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Rungon kimppatuotantoidea
Entäs jos pyörän tekisin Cruz bike tyyppisenä. Ei kai ainakaan rakentamisen vaikeus astetta lisää, ajamisesta en oo ihan varma kun en oo kokeillu.
Kaks rissaa jäis pois mutt etukolmio ja sen kiinnitykset pitäs rakentaa.
Sori, nyt tää meni taas levälleen koko suunnitelma jokaiselle uniikki pyörä, se sitä sarjatuotannosta
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Rungon kimppatuotantoidea
PW kirjoitti:Entäs jos pyörän tekisin Cruz bike tyyppisenä. Ei kai ainakaan rakentamisen vaikeus astetta lisää, ajamisesta en oo ihan varma
kun en oo kokeillu.
Kaks rissaa jäis pois mutt etukolmio ja sen kiinnitykset pitäs rakentaa.
Sori, nyt tää meni taas levälleen koko suunnitelmajokaiselle uniikki pyörä, se sitä sarjatuotannosta
Ihan OK. Samasta vehkeestä saa Cruz-version sahaamalla etupuomin poikki ja tekemällä peruspyörän takapäästä loput. Nuo paljon kierrätysosia vaativat versiot jäävät minun mielestäni kunkin itsensä viritettäväksi. On se käynyt monasti mielessä, että tekisin etupuomista nivelöidyn ja siten irrotettavan. Saisi sellaisen rotvallinreunajousituksen, kun jousittaisi etupuomin ja ajaisi sitten rotvallinreunan yli nostamalla takapuolen ilmaan jalkojen ja lapaluiden varaan. MBB pyörän saisi sitten helposti vain vaihtamalla etuhaarukan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma