Sivu 2/3
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 21:45
Kirjoittaja optimistx
Nojanalle kirjoitti:Kannattaa kysyä Pyörätohtorilta sitä keskiötä. Siellä voi olla , muistaakseni siellä oli jotain erikoisia , joiden tarkoitusta ei sielläkään tiedetty. 
Olin yhteydessä pyörätohtoriin, jonka palvelualttius on esimerkillistä. Hänelläkään ei ollut noin pitkää akselia , pisin oli käsittääkseni 127 mm. Kuppeja ja laakereita ja kasetteja on.
Pyörän 105 mm paksun akun pitää mahtua polkimien pyörähdysympyröiden väliin. Jos siirrän akun tavaratelineen päälle ja poistan muovisuojukset, niin polkimet voidaan siirtää lähemmäksi toisiaan. Muhvin pituus on nyt 78 mm. Wackyn mainitsema sovituspulma on ratkaistava jotenkin(?). Vai mitäs jos hankin 122 mm kasetin ja yritän tunkea sen muhvin sisään toivoen parasta... eihän 8 euron kokeilu ole paha oppiraha. Paitsi tietysti hieman tyhmää hankkia se, jos tarkemmin ajatellen huomaisi, ettei se voisi toimia.
Ketjulinja takanapaan ei taida sittenkään olla hankala pulma, koska voihan ketju kulkea hieman vinossakin kuten vaihdepyörissä se tekee. Hyvässä lykyssä sen ei tarvitse olla edes vinossa.

- Keskio, suojukset poistettu.
- keskiopoistettu.jpg (91.38 KiB) Katsottu 4144 kertaa

- Osa suojuksista paikoillaan
- keskiosuojuksin.jpg (89.1 KiB) Katsottu 4144 kertaa

- Keskio ja akun paikan pohja ylhäältä katsottuna.
- akunpaikanpohja.jpg (94.64 KiB) Katsottu 4144 kertaa
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 22:12
Kirjoittaja Nojanalle
Eikö vanhaa systeemiä pystyisi modivoimaan. Ajattelin että jos siihen sorvaisi sopivalle teollisuus laakerille istutuksen. Kannattaisi tutkia löytyykö siihen sopivaa halkaisijaltaan. Tässä sitä pähkäilen. Tulisi aika ikuinen systeemi. 
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 22:32
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:Ketjulinja takanapaan ei taida sittenkään olla hankala pulma, koska voihan ketju kulkea hieman vinossakin kuten vaihdepyörissä se tekee. Hyvässä lykyssä sen ei tarvitse olla edes vinossa.
Ja tarviiko edes koko ketjua
Ainakaan laki ei vaadi sitä, polkimet pitänee olla jotta lain kohta "avustaa vain polkiessa"-tulee täytettyä 
Jukka
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 23:13
Kirjoittaja Pastori
Mitä jos.
- Rälläköi irti koko keskiöputken.
- Hitsaa siihen tämmöisen suoran putkenpätkän (saapi tohtorilta hintaan 10€)

- Tuuppaa putken sisään tommoisen eccentric bottom bracket insertin (saapi tohtorilta hintaan 30€)

- Laittaa sinne sisään jonkin kasettikeskiöm.
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 26 Heinä 2012, 17:50
Kirjoittaja optimistx
Edelläolevien vihjeiden avulla homma onnistui, sillä noin 20 km koeajo sujui ongelmitta.
Hankin Biltemasta 122 mm pitkän kasettikeskiön 8 eurolla, ja työkalun sen irroittamiseen/kiinnittämiseen 6 euroa samasta paikasta.
Vaikka muhvin pituus on noin 10 mm liian suuri, niin onneksi kierteitä riitti ja kasettikeskiön vasen pää asettui noin 10 mm sisemmäksi kuin tavallisesti kuuluisi olla. Polkimet kuitenkin mahtuvat siihen kiinni. Piti tosin leikata vasemman puolen muovisuojaan polkimen kohdalle iso reikä, siirtää akkua ylös noin 80 mm ja vasemmalle 5 mm, siirtää pedelec-anturin releen paikkaa noin 5 mm.
Kun seuraavan kerran keskiölaakerit kuluvat loppuun, niin vaihto onkin kivuton toimenpide.
Sydän vavisten odottelen, milloin taka-akselin suhteen tarvittaisiin vastaava toimenpide. On niin epästandardeista osista kuin olla voi, kun takahaarukan leveys akselin kohdalta on noin 160 mm. Ostin tämän pyörän alun perin romuna 150 eurolla tarkoituksena opiskella sen ominaisuuksia purkaen/kooten sitä. Mutta se toimikin aivan "liian hyvin" ja nyt onkin tottunut siihen, että 150 eurolla pitäisi saada jatkossakin hienosti toimiva sähköpyörä. Saksan ebay.de:ssä näyttäisi olevan usealla myyjällä aika lähellä tämännököistä mallia noin 400 eurolla, uutena. Vai onko sinulla lukija tiedossa jotain romukohdetta oppimistarkoituksiin nyt?
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 08 Syys 2012, 21:07
Kirjoittaja optimistx
Kampien irroitustyökalu, 6 euroa Biltemasta, toimi näköjään hyvin 2 kertaa. Kun nyt pelotta kävin keskiön kimppuun vaihtaakseni pedelec-sensorin, niin eipä lähdekään samalla työkalulla enää irti kummaltakaan puolelta ko. sähköpyörästä, eikä kammet myöskään toisesta vanhasta pyörästä.
- Mutterin saa irti, kun pistää metrin jatkovarren vääntötyökaluun.
- Kun sitten kiertää irroitustuökalun huolellisesti paikalleen niin se menee nätisti ja tukevan tuntuisesti aika syvälle.
- Keskelta syvälle menevän ruuvin työntö kuitenkin irroittaa koko työkalun eli luullakseni vaiheen kierteet antavat periksi joko kammesta tai työkalusta tai molemmista. Silmämäärin ja sormella koettelemalla kierteet tuntuvat kuitenkin aika asiallisilta.
Samantapaista kokemusta katselin sivusta, kun aika uuden pyörän kampia yritettiin irroittaa. Kävi kuin yllä ja luullakseni oli Bilteman kammenirroitin hänelläkin.
Onko joku lukijoista löytänyt kammenirroitustyökalun, jolla kokemukseen mukaan voi irroitella kammet esim. 10-20 kertaa? Mistä? Vai pitääkö kierteille tehdä jotain työkalun käytön yhteydessä? (kokeilin öljyä ja crc:tä, putsailin keittiöpaperilla).
Ovatko kammet tämmöisten yritysten jälkeen irroittelukelvottomat kotikonstein?
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 08 Syys 2012, 21:20
Kirjoittaja Nojanalle
Koitappa seuraavaa,lämmitä hiustenkuivaajalla kampea siittä irrotuskohdasta. Joskus se laajenee niin paljon että sen saa pinellä voimalla irti. Menikö siittä työkalusta kierteet , vai mitä sille tapahtu. Vai menikö kammesta kierteet. Olen joskus lyönyt puukiilalla kammet irti kun kierteet on pahoin syöpyneet ja lämmittäminen on auttanut siinä hommassa. Onnea yritykselle. 
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 08 Syys 2012, 21:21
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:3. Keskelta syvälle menevän ruuvin työntö kuitenkin irroittaa koko työkalun eli luullakseni vaiheen kierteet antavat periksi joko kammesta tai työkalusta tai molemmista. Silmämäärin ja sormella koettelemalla kierteet tuntuvat kuitenkin aika asiallisilta.
Veikkaisin että kierteet lähtevät kammesta, jos se on alumiinia tai on pienikin epäilys ettet ole saanut kierrettyä työkalua ihan pohjaan asti. Itse en alumiini kampia ole pelkällä apinanraivolla yrittänyt vääntää vaan olen työkalun kiristämisen jälkeen napauttanut vasaralla kiristyspultin päähän, kiristänyt, kopauttanut, kiristänyt... Joku oli onnistuneesti helpottanut alumiini kampien irtoamista lämmittämällä..
optimistx kirjoitti:Onko joku lukijoista löytänyt kammenirroitustyökalun, jolla kokemukseen mukaan voi irroitella kammet esim. 10-20 kertaa? Mistä? Vai pitääkö kierteille tehdä jotain työkalun käytön yhteydessä?
Mä oon omalla bilteman työkalulla irroitellut jo kymmeniä kampia. Eipä tosin olisi ensimmäinen kerta kun siellä laatu huononee vuosien mittaan. Uutuus tuotteet ovat laadukkaita, mutta seuraavat erät halpaa paskaa. Työkalun eri osien väliset kierteet pitää voidella, en tuolle muuta ole tehnyt.
Vaikka kuva ei ole kovin terävä niin näyttää hieman erilaiselta kuin oma bilteman kampityökaluni.
Jukka
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 08 Syys 2012, 23:33
Kirjoittaja Mustasudenkorento
mulla on tollanen biltsun irotus työkalu ja ei sitä ole tarvinnut säästellä...

mutta monesti nuihin on hyvä lyödä ennen kuin alkaa isosti vääntämään, koskee oikeastaan kaikkia pultteja.
jos on vähänkään epäilystä että on ruostetta tai hapettumaa niin aina ensin lekaa ja sitten vasta jatko vartta...
ja lämpökään ei ole aina pahasta..
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 09 Syys 2012, 08:38
Kirjoittaja Wacky
Itsellänikin oli saman näköinen bilteman kammenirroitin kun optimistix:llä ja oma kokemus siitä on että paperipainoksi kelvollinen, mutta ei kampien irroittamiseen. Ostin pyörätohtorilta kunnollisen ja samantien loppui ongelmat kampien irroittamisen kanssa.
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 09 Syys 2012, 09:14
Kirjoittaja Nojanalle
Olen samaa mieltä , että kannattaa uhdata vähän enenmän ulosvetimeen. Ei ne merkityökalut niin hirveesti maksa, mutta yleensä niiden laatu on kullan arvosta . Niinkun nämä halpa kuusiokolo avaimet. Niillä saa enenmän tuhoo aikaseksi. Tietysti jos haluu tapella pultien kansa ja pärrätä. Sama koskee näitä kampityökaluja. 
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 09 Syys 2012, 09:47
Kirjoittaja eemeli
Mä olen kyllä ollut ihan tyytyväinen motonetin työkaluihin. Aika hyvä valikoima kohtuuhintaan. Taitaa sieltä nykyisin saada parktoolinkin työkaluja. Samaa mieltä kuitenkin, että kyllä työkaluista melkein jo näkee onko ne tarkoitettu käytettäväksi... Mielummin maksan muutaman euron enemmän ja koitan olla hukkaamatta.
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 09 Syys 2012, 09:55
Kirjoittaja optimistx
Nojanalle kirjoitti:Olen samaa mieltä , että kannattaa uhdata vähän enenmän ulosvetimeen. 
Joo, käynpä maksamassa vähän lisää Biltemalle tuosta ulosvetimestä, kun 6 e oli kovin vähän. Jospa 30 e siitä kelpaisi heille ? 
Leikki sikseen. Haen pyörätohtorilta Wackyn suosituksen mukaan kalun vertailtavaksi.
Usein kuulee ja näkee lausuttavan, että halvalla ei saa hyvää. Silloin tällöin se pitää paikkansa. Ostin äskettäin Hong Kong-tavaratalosta työkalusetin, muutama harva kymppi. Ensimmäisellä sormien lähes hellällä väännöllä räikkä hajosi . Oli kuin olisi muovailuvahasta tehty. Hyödyttäisikö edes palauttaa, kun siihenkin menisi lisää aikaa hukkaan.
Mutta nopeasti kehittyvillä aloilla (elektroniikka esim.) ei halpuus ole välttämättä huonon laadun merkki vaan tulosta menestyksellisestä tuotekehittelystä. Semmoisissa asioissa tietävä ostaja säästää monta lanttia ja saa paremman tuotteen. Myös välittäjiltä ostaminen alkuperäisen lähteen sijasta saattaa nostaa hinnan moninkertaiseksi ( esim. 5-kertaiseksi). Puheet "takuusta" ja "palvelusta" voivat joskus olla ihan hyödyllisiäkin, mutta taas sellaisissa asioissa kysyn itseltäni: otanko samalla rahalla 5 kpl tuotetta suoraan Kiinasta vai yhden (samaa tuotetta) Saksan/välittäjän kautta kuljetetun?
Lahjoittaminen välittäjille tökkii minua, useimmiten. Taustana oli kokemukseni tukkumyynnistä vuosien ajan. Kauppa kävi kohtalaisesti. Palkkasin sitten nuoren Kauppakorkeataustaisen nousevan tähden, joka lähes ensi töikseen vaati, että meidän on nostettava hintamme ainakin 2-kertaisiksi noin vaan, ilmoitusasiana vähittäismyyjille. Olin aivan varma, että siitä seuraisi katastrofi.
Ei seurannutkaan, vaan kappalemääräinen myynti lisääntyi selvästi!
En ymmärrä ihmisiä ollenkaan. Ostavat enempi, kun hintaa nostaa 
Ai niin, pääasiaan. Kiitos motonet-, kiila-, lämpövihjeistä ja kaikista näkökohdista. Täytynee varoa pilaamasta alumiinikampien kierteitä enempää ennenkuin olen koettanut uutta ulosvetäjää ensin. Setteinä ostettavien pedelec-sähkömoottoriosien huono puoli on näköjään poljintunnistimien hankala asennus. Ei äitimuorini edes hieman nuorempana pyöräilijänä (nyt 91 v,tosin pyöräily jäänyt) olisi lähtenyt näiden ulosvetäjien kanssa tappelemaan, vaikka ehkä moottorin olisikin etuhaarukkaan veivannut. Tarttis jotain mummoillekin sopivaa ratkaisua.
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 09 Syys 2012, 11:03
Kirjoittaja jviirret
Pitää tosiaan tietää että onko se hinta välikäsien katetta vai valmistus kustannuksia. Halpojakin työkaluja voi ostaa, mutta ei kokeilematta. Jos lenkkiavaimien pintakromi hilseilee niitä yhteen lyötäessä tai ovat pakattu muovipakkaukseen niin kannattaa jättää ostamatta. Pihtejä voi puristaa jo kaupassa että katkeaako varret jne. Halpoja työkaluja ei osteta postimyynnistä, sieltä voi tulla ihan mitä tahansa vaikka saman kauppaketjun työkaluhyllyssä olisikin laatukamaa.
Jukka
Re: Pojinkeskiön korjaus
Lähetetty: 09 Syys 2012, 16:28
Kirjoittaja terppa
Joskus kun osia tilasin niin samalla ostin X-toolsin työkalusarjan fillareille, näyttää olevan kestotarjouksena http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=40997
Ainakin ketjun katkoja on huimasti parempi kuin Bilteman versiossa. Kampia olen vissiin kerran tai kaksi tällä irrottanut ja ei pahaa sanottavaa. Rengas"raudat" on parhaat mitä koskaan olen käyttänyt. Ideana oli, että halvemmaksi tulee ostaa tarvittavat työkalut sarjana kuin yksitellen ja ne pysyy paremmin tallessa omassa salkussaan. Bilteman työkaluista omat kokemukset on, että ei juuri muita kannata ostaa kuin pitkällä takuulla olevia, ne tuntuu kestävän.