Re: Valoa pimeyteen
MikaL kirjoitti:Pastori kirjoitti:18:34 se tulee.
Vai vasta 19:15.
Totta. Alkaa se jo hämärää olla silloin aikasemminkin
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
MikaL kirjoitti:Pastori kirjoitti:18:34 se tulee.
Vai vasta 19:15.
Totta. Alkaa se jo hämärää olla silloin aikasemminkin
Pastori kirjoitti:MikaL kirjoitti:Pastori kirjoitti:18:34 se tulee.
Vai vasta 19:15.
Totta. Alkaa se jo hämärää olla silloin aikasemminkin
Älkää uskoko tuota sivua. Se väittää, että nyt on Sunshine. Ei ole, eikä ole ollut pitkään aikaan muuta kuin dawn, dusk ja twilight.
Magishinet on näköjään DX:ltä loppu. Tää vois olla ookoo? http://dx.com/p/p7-water-resistant-ssc- ... -set-82734
Todennäköisesti kyseessä c-binin ledi, joten Max lumenit n. 700. Vastaa silti 50w halogenia, mutta 10 watin sähköteholla. Paloaika lähempänä kolmea kuin neljää tuntia. Akkukapasiteetti on realistinen. Heijastin näyttää aika samalta kuin mun sukelluslampussa. Kohtuuspotin lisäksi n. 100 asteen hajavalo. Ei pahan hintainenkaan.
Vois ostaakkin ellei tallin pöytä olis täynnä irtoledejä ja akkukennoja...
Mä tilasin tämän (Pastorin mainitsema oli toinen vaihtoehto): http://www.tomtop.com/cree-xml-xm-l-t6- ... on-9w.html
Erona noihin kaikkiin dx-valoihin ja mm. Magicshineihin, että on kolme tehoa: hi-mid-lo, joka on imo kivempi (+ strobo tietty tulee aina pakollisena pahana). Laadusta en osaa sanoa vielä, kun on vasta matkalla, mutta ihan ok-arvosteluja saanut. Jos välttämättä Magicshinen haluaa, niin niitä saa ebaystä halvemmalla kuin DX:stä (ja nopeammin jos tilaa englannista (co.uk)). Lisäksi tilasin wide-linssin, joka toivottavasti sopii tuohon tilaamaani lamppuun (liian ison saa tietty aina dremelöityä pienemmäksi): http://www.ebay.co.uk/itm/Wide-Angle-Le ... 500wt_1414
Sen vaikutus näkyy tässä: http://forums.mtbr.com/8486860-post88.html
Sen verran tota lamppua joutuu modaamaan, että saa moden vaihtonapin stongaan asti ja kunnollinen kiinnitys sarviputken päähän (O-kumirengaskiinnistys ei hyvä). Voin laittaa infoa, kun olen lampun saanut käsiini ja modattua sopivaksi paikalleen. Lisäksi pitää tarkistaa, että ledin ja lampun rungon väliin on laitettu jotain lämpöäjohtavaa töhnää. Tilasin sitä samalla tuolta Tomtopista.
Lisätty: Ja modauksesta vielä, että joku lippa lampun päälle vastaantulijoiden häikäisemisen vähentämiseen on jossain modailukuvassa näkynyt. Se voisi olla hyvä. Vesitiiviys noissa halpiksissa on ollut kyseenalainen, joten sitä saa varmasti silikonilla parantaa.
http://www.biltema.fi/ProductImages/42/ ... -138_m.jpg Ajattelin tehdä tästä valon Stern 2-3:n ja laittaa sinne saman talon LED poltimot siään. Sais aika halvalla sähköt pyörään . Valotehosta en tierä, mutta luulisi olevan riittävä.http://www.biltema.fi/ProductImages/42/ ... 1954_l.jpg Tämä mutta vaan tuotenumerolla 42-1953 , eli H3 poltin.
Nojanalle kirjoitti:http://www.biltema.fi/ProductImages/42/ ... -138_m.jpg Ajattelin tehdä tästä valon Stern 2-3:n ja laittaa sinne saman talon LED poltimot siään. Sais aika halvalla sähköt pyörään . Valotehosta en tierä, mutta luulisi olevan riittävä.http://www.biltema.fi/ProductImages/42/ ... 1954_l.jpg Tämä mutta vaan tuotenumerolla 42-1953 , eli H3 poltin.
Laita tuotelinkit mielummin. Mikä toi ensimmäinen tuote on?
Tuote numerot ovat Bilteman uudesta katalookista ja tuotenumerot ovat seuraavat. Sumuvalon 42-138 ja poltimon 42-1953. Riittääkö nämä, vai pitääkö kuvakin laittaa viellä.
Tuolla ledipolttimolla ei sitteen saa olleskaan samaa valokeilaa kuin normipolttimolla, koska ledit antaa valoa tosi paljon isommalta panta-alalta kuin hehkulanka.
Kannattaa testata ennen ostoa, jos vaan myyjät antaa aukoa paketit.
Ei ole Bilteman polttimoissa juuri teknisiä tietoja, mutta luultavasti samoja kuin esim. nämä: http://dx.com/p/h3-2w-9-smd-led-126-lum ... 370?item=4
Eivät kyllä kirkkaudellaan, eikä hinnallaan, vakuuta. Polttimoiden ja lamppujen yhteishinnalla saisi 2-3kertaisen valotehon räpelöimättä: http://dx.com/p/p7-water-resistant-ssc- ... -set-82734
Jukka
jviirret kirjoitti:Ei ole Bilteman polttimoissa juuri teknisiä tietoja, mutta luultavasti samoja kuin esim. nämä: http://dx.com/p/h3-2w-9-smd-led-126-lum ... 370?item=4
Eivät kyllä kirkkaudellaan, eikä hinnallaan, vakuuta. Polttimoiden ja lamppujen yhteishinnalla saisi 2-3kertaisen valotehon räpelöimättä: http://dx.com/p/p7-water-resistant-ssc- ... -set-82734Jukka
Joo, tuonhintainen lamppu tulee ilman alvia (sääntö: jos alvin määrä olisi alle 10 euroa, sitä ei peritä). Jos hinta postikuluineen ja mahdollisine tulleineen olisi alle 43.37 euroa, niin 23% summasta olisi alle kympin.
Uskomatonta, että DX lähettää halvimpia pikkutavaroita Suomeen kokonaishintaan, joka ei kattane edes postikuluja. Ei voi loputtomiin jatkua sellainen. Mutta nautitaan niin pitkään kuin voidaan. Jos voi ostella alle 43.37 euron hintaan per postituserä, niin on laillisesti alvitontakin.
Voisi joku väittää epäoikeudenmukaiseksi, että EU:N ulkopuolella toimiva firma saa myydä meille suomalaisille näitä juttuja ilman alvia, mutta suomalaisen ja eu-laisen firman on perittävä se pienimmästäkin ostoksesta.
Eihän tuo Bilteman lampukokeilu tule maksaan kuin 19,44€/Nojapyörä, kun akut on olemassa jo. Tosi on että LED-poltimon tehoo ei ilmoteta missään. Jos ei ole hääppönen , niin kuka kieltää sinne pohjaan asentamasta tehokkaamman yhdistelmän, mutta tuskin sitä tarvitsee näillä valastuilla pyöräteillä.
Nojanalle kirjoitti:Eihän tuo Bilteman lampukokeilu tule maksaan kuin 19,44€/Nojapyörä, kun akut on olemassa jo. Tosi on että LED-poltimon tehoo ei ilmoteta missään. Jos ei ole hääppönen , niin kuka kieltää sinne pohjaan asentamasta tehokkaamman yhdistelmän, mutta tuskin sitä tarvitsee näillä valastuilla pyöräteillä.
No tuollainen linkittämäni DX:n lamppu kyllä siirtyy muutamassa sekunnissa pyörästä toiseen, mutta tuo on totta että mitään 1000lumenin lamppua ei pyörässä käytännössä tarvi koskaan. Kirkasta valokeilaa kun hetken katsoo niin ei valokeilan ulkopuolelle näe mitään. Tehokas lamppu vaatii hyvän akun ja usein lataamista. Tuon lampun pienempi valoteho (sähkön kulutuksesta laskien noin 200lumenia) riittää ihan hyvin.
Jukka
jviirret kirjoitti:No tuollainen linkittämäni DX:n lamppu kyllä siirtyy muutamassa sekunnissa pyörästä toiseen, mutta tuo on totta että mitään 1000lumenin lamppua ei pyörässä käytännössä tarvi koskaan. Kirkasta valokeilaa kun hetken katsoo niin ei valokeilan ulkopuolelle näe mitään. Tehokas lamppu vaatii hyvän akun ja usein lataamista. Tuon lampun pienempi valoteho (sähkön kulutuksesta laskien noin 200lumenia) riittää ihan hyvin.
Minulla kun on nyt kolmatta vuotta käytössä tuo B&M Ixon IQ ledilamppu niin hyvin silläkin näkee. Vaikka sen valoteho on "vain" 40 lux täydellä teholla jolloin akut kestää viisi ja puoli tuntia jopa kylmässä, tai 10 lux / 20h. Toki jos tie on märkä tai vielä pahempi jos uusi märkä asfaltti niin yksityiskohtia ei näe kovin tarkasti. Kuivalla asfaltilla teho riittää silti oikein hyvin yksityiskohtiinkin. Ottaen huomioon että mun keskinopeudet pimeälläkin on yli 30 km/h.
Parasta tässä on että kun lenkille lähtee hämärässä pitää täysi teho pistää päälle. Jos akut alkaa hyytyä vaihtaa lamppu puolitehoille jolloin valoa kuitenkin riittää kotiin asti pidemmältäkin lenkiltä. Märällä kelillä kun mukaan ottaa vaihtoakut niin saa ajaa täysillä tehoilla loppuun asti.
Käytän Sanyo Eneloop 2100mAh:n akkuja jotka lataan Sanyon laturilla. Tilasin lampun kombona jossa tuli myös akut ja laturi mutta Sanyon laturilla saa akut oikeesti täyteen, akkujen vaihto on tosi helppoa joten oma laturi ei käytännössä helpota yhtään.
Tehokkaampi voisi olla parempi mutta kun samalla pitäis saada riittävästi akuille kestoa ja helppo siirrettävyys pyörästä toiseen, niin vielä ei ole tullu vastaan parempaa vaihtoehtoa. Ja akkuja pitäis olla kaksi satsia tai sitten alkaa investoimaan dynamoon jota en kyllä taida haluta tai tarvita.
Akku ongelmista pääsee kun hankki napadynamon jolla voi ladata samalla vaikka sitä gps mittaria jos tarvetta ilmenee
Led-tuikuilla dynamovalot on lähes huoltovapaa ratkaisu jolloin ei tarvitse huolehtia valoista. Nykysin ne pysyy päällä 3-10 minuuttia pysähtymisen jälkeen ja niissä on usein automatiikalla sammutus jos sellaista kaipaa. Ja se pieni lisävastus on vain hyvä kuntoilun kannalta