Sivu 2/9
Re: SH20
Lähetetty: 11 Syys 2012, 21:32
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:Kun katsot sen vilmin jossa opetetaan Cruzbikellä ajamisesta. niin siinä käsketään ottaa liikkeellä lähtiessä kevyt kämmenpohja ote ohjaustangosta. Käsiä ei saa käyttää siinä vaiheessa ohjataakseen. Jalat äkkiä vaan petaaleille ja polkemaan. Kyllä pyörä keskittää itseensä.Aivoin samoin kuin Flevot ja Airbiket ja Pyyttonit. Kaikki kuuluu samaan ryhmään, vaikka poikkeavat toisistaan ulkoisesti.
Kyllä minä kuitenkin olen sitä mieltä, että Cruzbike eroaa selvästi Flevosta ja pythoneista puhumattakaan Airbikestä: http://www.google.fi/search?q=Airbike&h ... 80&bih=897 (Et kai kuitenkaan tätä tarkoittanut?
)
Arvelen, että varsinkin, jos ohjaus tapahtuu suoraan etuhaarukkaan tukevasti kiinnitetyistä ohjaustangoista ja ohjausakseli on normaalipaikallaan, voi jalkojen ja käsien samanaikaisella yhteistyöllä päästä paljon parempiin ajokokemuksiin kuin pythonilla ilman, että ohjaus tapahtuu pelkästään jaloilla ja vartalolla. Kummallisen usein vaietaan pythonien ajonopeuksista, jotka minun käsityksen mukaan ovat kovin rajatut. Mitä niin hitaalla nojakilla tekee, vaikka olisi kuinka autaallisen zeniläinen, mitä kyllä sinänsä kovasti arvostan? 
Ei kai tässä auta muu kuin pikkuhiljaa ruveta rakentelemaan talven mittaan SH20:tä, jotta näkee, miten cruzbike-systeemi toimii. 
Missä se on tuo cruzbike-video?
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 11 Syys 2012, 21:40
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
Arvelen, että varsinkin, jos ohjaus tapahtuu suoraan etuhaarukkaan tukevasti kiinnitetyistä ohjaustangoista ja ohjausakseli on normaalipaikallaan, voi jalkojen ja käsien samanaikaisella yhteistyöllä päästä paljon parempiin ajokokemuksiin kuin pythonilla ilman, että ohjaus tapahtuu pelkästään jaloilla ja vartalolla. Kummallisen usein vaietaan pythonien ajonopeuksista, jotka minun käsityksen mukaan ovat kovin rajatut. Mitä niin hitaalla nojakilla tekee, vaikka olisi kuinka autaallisen zeniläinen, mitä kyllä sinänsä kovasti arvostan? 
Airbike tässä.

Kyllä minä olen lukenut paljonkin kovista nopeuksista joita pythoneilla on saavutettu. Olisko nyt vaan niin ettet ole esim. näitä kaikkia viestejä lukenut läpi > http://www.freelists.org/archive/python/
Re: SH20
Lähetetty: 11 Syys 2012, 22:39
Kirjoittaja jviirret
Tämä nopeusasia on tälläkin foorumilla puitu jo moneen kertaan ja linkitetty videoita joissa päästellää pythoneilla 80km/h yms., mutta silti vain eräät jaksaa muistella yhden puolimetrisellä jätöllä olevan kokeilun tuloksia 
Jukka
Re: SH20
Lähetetty: 11 Syys 2012, 23:12
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:mutta silti vain eräät jaksaa muistella yhden puolimetrisellä jätöllä olevan kokeilun tuloksia 
Jukka
Sehän on normaalia, en minäkään muista kaikkia ovenkarmeja jonka ohi olen kävellyt, vain ne mihin olen pääni lyönyt... 
Re: SH20
Lähetetty: 12 Syys 2012, 07:41
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Tämä nopeusasia on tälläkin foorumilla puitu jo moneen kertaan ja linkitetty videoita joissa päästellää pythoneilla 80km/h yms., mutta silti vain eräät jaksaa muistella yhden puolimetrisellä jätöllä olevan kokeilun tuloksia 
Jukka
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. 
Ja tämä siis koskee nyt minua!
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 12 Syys 2012, 10:37
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:jviirret kirjoitti:mutta silti vain eräät jaksaa muistella yhden puolimetrisellä jätöllä olevan kokeilun tuloksia 
Jukka
Sehän on normaalia, en minäkään muista kaikkia ovenkarmeja jonka ohi olen kävellyt, vain ne mihin olen pääni lyönyt... 
irakas kirjoitti:On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne.
Nyt tuli oikein ketjuna viisauksia, että täytyi ihan allekirjoitus muuttaa. Edellä kuvailtu pitää niin hyvin paikkansa.
Me nojapyöräilijät olemme vielä erityisen notkeita ajatuksiemme ja asenteidemme sopeuttamisessa uusien havaintojen ja niistä tehtyjen päätelmien (=todisteiden) valossa valjenneeseen (meille uuteen) todellisuuteen. Silti vielä melko jäykkiä käyttämään uusia todisteita vanhojen käsitystemme kumoamiseen. Saatte silti uskoa, että käsityksemme todellisuudesta on kummallinen ja jopa naurettava monin kohdin, puhumattakaan tavallisesta kaasupedaalin tallaajasta. Oman todellisuuden epäjatkuvuuden näkeminen on vain pirun vaikeaa.
Jonkinlainen suojamekanismihan tuo tietysti on. Kirpaiseehan se itsetuntoa, kun joutuu itselleen myöntämään, että olen ollut väärässä tuonkin asian suhteen. Ja työtä se teettää myös, kun joutuu muokkaamaan koko ajattelumallinsa uudelleen (itselle) uuden todellisuuden mukaan. Tätä työtä säästääkseen ihmiset yleisesti puolustavat jopa täysin havaintojen vastaista käsitystään viimeiseen asti.
Kiitos irakas, Mustasudenkorento ja jviirret päivän oivalluksesta.
Re: SH20
Lähetetty: 12 Syys 2012, 11:38
Kirjoittaja irakas
Kiitos Jori!
Jos ei ole kukaan huomannut, tuo minun avatar kuvaa juuri tätä.
Se on peräisin unesta, jonka näin: Pimeydestä liukui esiin lehti, joka kiertyi ja sukelsi itseensä ja viimein itsensä läpi. Unesta oivalsin, että aina on katsottava rehellisesti syvälle sisimpäänsä.
Kaikki mielikuvat ja asenteet on aina uudelleen asennettava tarkastelun alle. Mistään et voi syyttää muita.
Tein unesta vaneriveistoksen, josta olen ottanut kuvan avattarakseni.
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 12 Syys 2012, 12:15
Kirjoittaja jviirret
jviirret kirjoitti:Tämä nopeusasia on tälläkin foorumilla puitu jo moneen kertaan ja linkitetty videoita joissa päästellää pythoneilla 80km/h yms., mutta silti vain eräät jaksaa muistella yhden puolimetrisellä jätöllä olevan kokeilun tuloksia 
Pyydän kaikilta anteeksi yllä olevaa. Oli liian suoraan ja ikävästi sanottu. Monesti itsellänikin istuu tiukassa ennakkoasenne ja yhden kokeilun perusteella muodostettu mielipide. Pitäisi hyväksyä se muiltakin, jatkaa keskustelua asiallisesti eikä töksäytellä tuollaisia.
Jukka
Re: SH20
Lähetetty: 12 Syys 2012, 12:35
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:jviirret kirjoitti:Tämä nopeusasia on tälläkin foorumilla puitu jo moneen kertaan ja linkitetty videoita joissa päästellää pythoneilla 80km/h yms., mutta silti vain eräät jaksaa muistella yhden puolimetrisellä jätöllä olevan kokeilun tuloksia 
Pyydän kaikilta anteeksi yllä olevaa. Oli liian suoraan ja ikävästi sanottu. Monesti itsellänikin istuu tiukassa ennakkoasenne ja yhden kokeilun perusteella muodostettu mielipide. Pitäisi hyväksyä se muiltakin, jatkaa keskustelua asiallisesti eikä töksäytellä tuollaisia.
Jukka
Se vaan on niin tärkeää sanoa suoraan mitä ajattelee, olkoon se sitten vaikka kuinka asenteellista. Se provosoi muut ajattelemaan ja vastaamaan. Avoin keskustelu vaatii ajattelemaan ja paljastaa kunkin asenteet ja virheelliset mielikuvat.
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 12 Syys 2012, 14:35
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jviirret kirjoitti:Tämä nopeusasia on tälläkin foorumilla puitu jo moneen kertaan ja linkitetty videoita joissa päästellää pythoneilla 80km/h yms., mutta silti vain eräät jaksaa muistella yhden puolimetrisellä jätöllä olevan kokeilun tuloksia 
Pyydän kaikilta anteeksi yllä olevaa. Oli liian suoraan ja ikävästi sanottu. Monesti itsellänikin istuu tiukassa ennakkoasenne ja yhden kokeilun perusteella muodostettu mielipide. Pitäisi hyväksyä se muiltakin, jatkaa keskustelua asiallisesti eikä töksäytellä tuollaisia.
Älä huoli, joskus pinttymät irtoavat vain kunnon täräyksellä. Se on tehtävä, kun pelkkä hinkkaaminen riitä. Kiitos täräyksestä. Pääsimme kaikki uudelle tasolle maailman hahmottamisen verkkopelissä. 
Re: SH20
Lähetetty: 30 Syys 2012, 11:25
Kirjoittaja irakas
SH20:n rakentaminen on edistynyt verkkaiseen tahtiin, kun hitsaamaan pääsee kansalaisopistolle vain kerran viikossa.
Rakentaminen on nyt kuvissa olevassa vaiheessa.
Kampikeskiöön en lähtenyt Pyörätohtorilta tilaamaan lisäosaa vaan päätin tehdä sen itse, kun löytyi sopivaa putkea. 
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 30 Syys 2012, 12:05
Kirjoittaja jori
Katsoin alempaa kuvaa ja rupesin pohtimaan, että tuo vasemmanpuoleinen ketjuhaarukkahan on voimien kantajana ihan tyhjän pantti. EI sille puolelle tule kuormitusta juuri lainkaan. Kun tuo rakenne on noin sovelias, niin voisitko Sakari kokeilla, onko sillä mitään virkaa ja jättää sen pois ainakin aluksi. Säästyisi painoa ja ehkä vähän työtäkin.
Re: SH20
Lähetetty: 30 Syys 2012, 12:26
Kirjoittaja PW
Tarkotatko, Jori kuvassa vasemmalla olevaa putkea ?
Petri
Re: SH20
Lähetetty: 30 Syys 2012, 12:46
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Katsoin alempaa kuvaa ja rupesin pohtimaan, että tuo vasemmanpuoleinen ketjuhaarukkahan on voimien kantajana ihan tyhjän pantti. EI sille puolelle tule kuormitusta juuri lainkaan. Kun tuo rakenne on noin sovelias, niin voisitko Sakari kokeilla, onko sillä mitään virkaa ja jättää sen pois ainakin aluksi. Säästyisi painoa ja ehkä vähän työtäkin.
Joo, voin hyvin kokeilla. Tätä mahdollisuutta silmälläpitäen on hyvä tehdä ohjausakselin ja kampikeskiön välisen puomin (säädettävä!) kiinnitys ohjausakseliin tukevaksi. Siihenhän tulee vääntöä, kun minulla on suora alaohjaus. Saattaa olla, että tämän alaohjauksen vuoksi ei toista ketjuhaarukkaa voikaan jättää pois. 
Varsinkin, kun minulla on tapana vastamäissä ponnistellessa lisätä ponnistuksen voimaa vetämällä alaohjaustangoista.
Sakari
Re: SH20
Lähetetty: 30 Syys 2012, 15:37
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:jori kirjoitti:Katsoin alempaa kuvaa ja rupesin pohtimaan, että tuo vasemmanpuoleinen ketjuhaarukkahan on voimien kantajana ihan tyhjän pantti. EI sille puolelle tule kuormitusta juuri lainkaan. Kun tuo rakenne on noin sovelias, niin voisitko Sakari kokeilla, onko sillä mitään virkaa ja jättää sen pois ainakin aluksi. Säästyisi painoa ja ehkä vähän työtäkin.
Joo, voin hyvin kokeilla. Tätä mahdollisuutta silmälläpitäen on hyvä tehdä ohjausakselin ja kampikeskiön välisen puomin (säädettävä!) kiinnitys ohjausakseliin tukevaksi. Siihenhän tulee vääntöä, kun minulla on suora alaohjaus. Saattaa olla, että tämän alaohjauksen vuoksi ei toista ketjuhaarukkaa voikaan jättää pois. 
Varsinkin, kun minulla on tapana vastamäissä ponnistellessa lisätä ponnistuksen voimaa vetämällä alaohjaustangoista.
Enpä jättäisi putkea pois. Taitto jäljelle jäävälle tulee suureksi kun putki on halkaisijaltaan pieni ja kun vasemmalla jalalla poljetaan voimalla. Ja sama taitto on vastassa sitten etuhaarukan puolella etuakselin kohdalla. Ja vielä kertautuu stemmin kiinnityksessä.
Tuollaisena (on muuten siististi tehty) tulee tukeva vaikka on yksinkertainen rakenne.
Miten kiristät keskiöputken jäykäksi ? Tuleeko sisäpuolelle normaali keskiöputki ja joillakin prikoilla ja pulteilla ?
Sellaisia nimittäin on kuulema jenkkilässä kaupan, tuon Fauber-sovittimen tyyliin...