Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Osaakos muuten viisaat sanoa miten tuon käyttäytyminen muuttuu, kun nyt takarengas on 16" ja vehje on rakennettu 20" renkaalle? Jättö muuttuu vähän, nivelen kulma samoin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Osaakos muuten viisaat sanoa miten tuon käyttäytyminen muuttuu, kun nyt takarengas on 16" ja vehje on rakennettu 20" renkaalle? Jättö muuttuu vähän, nivelen kulma samoin.

Ei taida merkittävästi muuttua. Istumakorkeushan siinä kasvaa, nojakulma nousee ja kammet laskee, näiltä osin opettelu hieman helpottuu. Jätön ja kulman muutokset niin pieniä että tuskin huomaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Osaakos muuten viisaat sanoa miten tuon käyttäytyminen muuttuu, kun nyt takarengas on 16" ja vehje on rakennettu 20" renkaalle? Jättö muuttuu vähän, nivelen kulma samoin.

Ei taida merkittävästi muuttua. Istumakorkeushan siinä kasvaa, nojakulma nousee ja kammet laskee, näiltä osin opettelu hieman helpottuu. Jätön ja kulman muutokset niin pieniä että tuskin huomaa.

Onnistuit tulkitsemaan lausahdukseni juuri väärinperin. Nyt pyörässä siis on 16" takarengas, pitäisi olla 20". Eli suomeksi, pitäisi se 20" takakiekko laittaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Eli suomeksi, pitäisi se 20" takakiekko laittaa.

Näin juuri, kaikki muuttuu vähän siihen suuntaan että oppiminen helpottuu. Tosi vähän, mutta oikeaan suuntaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ennen Aulangon tapaamista laitoin 20" takarenkaan, ja toden totta, pyörästähän tuli reilusti helpompi. Aulangolla moni kokeili pyörää, vaihtelevalla menestyksellä. Näytti olevan niin, että aiemmin runko-ohjattavaa ajaneet osasivat selvästi paremmin ajaa pythoniakin.

Opetteleminen on hauskaa, ja selkeästi alkaa olla olo että kyllä tämä tästä. Nyt vaan on pakollinen sairasloma, kun on kylkiluu murtunut.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Aika nonchalantisti heitetty. Tuliko edes harjoitellessa?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Aika nonchalantisti heitetty. Tuliko edes harjoitellessa?

Ei, murtuma on jalkapallosta. Arviolta 14v poika juoksi päin. Hyvä meininki, pelataan täysillä loppuun asti, eikä anneta periksi!

Vamma tuli jo perjantaina, mutta vasta sunnuntaina tajusin että tämä jomotus ei jumppaamalla ja venyttelemällä parane vaan pahenee. Eihän tuosta aivan varmaa ole onko vika luussa, lihaksessa vai jossain sidekudoksessa, mutta ei vakuta hoitoon, ja on kipe, joten eipä sillä niin merkitystä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nyt kun 2-pyöräisellä pythonilla ajaminen alkaa näyttää mahdolliselta, niin tuo alkuperäinen suunnitelma tehdä ensin trike ei enää tunnu niin hyvältä suunnitelmalta. Tällä erää ajatuksena olisi saada 26" etupää rakennettua, ja sitten alkaa tehdä sille perää, tai ehkä useampiakin. Tietysti etupään valmistuessa voi arvioida omia ajotaitojaan, että pitäisikös se trike-perä kuitenkin tehdä. Vielä ei ole edes ensimmäistä rälläkän sivallusta tehtynä.

Koska minulla nyt sattuu olemaan pakkomielle, että mukana pitää olla tarvikkeita liki kaikkiin ydinsotaa vähäisempiin tapahtumiin, pitäisi tavarankuljetusmahdollisuudet olla kunnossa. Python on niin matala, että 26" takarenkaan ylälaita on likimain kuskin hartioiden korkeudella. Tästä seuraa väistämättä se, että pyörässä on pakko olla pituutta reilusti jos tavarat meinaa sijoittaa kuskin selän taakse. Tai sitten joutuisi turvautumaan pelkkiin sivulaukkuihin. Paseossa olevan moottoripyörä-takaboxin käyttäminen vaatisi joko mekanismia jolla boxi nousee kyydistä ylös, tai sitten penkki on mahdollista kaataa eteen, pois tieltä. Tilankäytön kannalta 20" tai vielä pienempi takarengas olisi helpompi, mutta mitenkähän rullaavuus asfaltilla, ja mukavuus soratiellä? Vai pitäisikö vain viis veisata pituudesta, pyörästä tulee niin pitkä (ja painava) kuin tulee?

Mielessä kangastelee jotain Dirk Bonnen Pythoonin sukuista. Sama pyörähän on Terpallakin pythonin mallina: Kuva
Terppahan teki tuohon takarungon yhdestä putkesta, mutta itse vähän haikailen että pitäisikö tehdä tuollainen monen putken avaruuskehikko. Pitänee tilata Jorilta lujuuslaskelmat sitten kun asia on realisoitumassa, niin saa näkemyksen kuinka ohuesta tuota voisikaan tehdä.

Kuva

Toisena ajatuksena takapääksi on selät vastakkain-tandem. Lasten kanssa ajelemiseen, mutta jos nyt yhtään osaa arvata, lapset ovat jo isoja, kyllästyneet isän kanssa pyöräilyyn tai ties mitä ennen kuin tuohon asti olisi pääsemässä. Toisaalta, 10-20v aikajänteellä luulisi lastenlapsiakin tulevan, ja tuossa ajassa hommalla on ihan mahdollisuuksia edetä :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Dirk Bonne on näköjään tuota tandem-asiaakin ratkonut:
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Minulla oli ajatus lyhentää omaa aika reippaasti kun en aiokaan sillä matkailua harrastaa. Helppo pyörä kaupassa käyntiin jonka saisi autoon roiskaistua kun autolla johonkin lähtee. Pitää vielä mittailla mutta jos perinteisen lankakorin verran jättäisi tilaa penkin ja takarenkaan väliin? Siihen olisi reppu tai ostokset helppo roiskaista ja painopiste olisi matalalla.

Jollain aikavälillä trike-tyyppinen takapää myös lähinnä siksi, että olisi helpompi narauttaa ihmisiä nojapyöräilijöiksi, toisaalta on kyllä ihan kiva olla kylän ainoa kajahtanut :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Jollain aikavälillä trike-tyyppinen takapää myös lähinnä siksi, että olisi helpompi narauttaa ihmisiä nojapyöräilijöiksi,

Näin mäkin kuvittelin, mutta kun "reppanat" ei saa pyörää kääntymään jos sitä pitää ohjata jaloilla :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Jollain aikavälillä trike-tyyppinen takapää myös lähinnä siksi, että olisi helpompi narauttaa ihmisiä nojapyöräilijöiksi,

Näin mäkin kuvittelin, mutta kun "reppanat" ei saa pyörää kääntymään jos sitä pitää ohjata jaloilla :(

Se kai soveltuu lähinnä normi-nojakistien kouluttamiseen pythonauteiksi?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kyselin kavereilta facebookissa romulavalle menossa olevia pyörän raatoja. 20 min jälkeen piti ilmoittaa, että nyt on riittävästi. Eilen kävin hakemassa, 8 pyörää, monenlaista tuli. 70-80 luvun 10-vaihteisia (ei mitään hienoja muhvirunkoisia) ja toisessa ääripäässä levyjarrullinen poikien maastopyörä, ja vähän kaikkea siltä väliltä. Tavoite saada runkoja joista kaivaa kampikeskiöitä, dropoutteja, cantilevet-tappeja, yms. Saattaapa tuosta irrota muutakin käyttökelpoista, mutta Pyhtonin 26" nexus 7/8 kiekkoa ei pakettiin osunut. Toki tavoite olikin saada noita runkoja, kaikki osat ovat vain bonusta. Ja oli tuossa sellaisia pyöriä, että saattaapa osa päätyä kunnostukseen muun perheen käyttöpyöriksi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei sattunut osumaan mukaan 70-luvun alun satulaa. Sellaista, jossa on takana kaksi avojousta pystyssä ja satulapinnan alla vetojousia pitkittäin. 19 mm satulaputkikin olisi tarpeen. Pelastin nimittäin nipun 60-70-lukujen taitteen pyöriä joku viikko sitten. Muuten ovat jo ajokunnossa, mutta yksi satula vielä puuttuu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Ei sattunut osumaan mukaan 70-luvun alun satulaa. Sellaista, jossa on takana kaksi avojousta pystyssä ja satulapinnan alla vetojousia pitkittäin. 19 mm satulaputkikin olisi tarpeen. Pelastin nimittäin nipun 60-70-lukujen taitteen pyöriä joku viikko sitten. Muuten ovat jo ajokunnossa, mutta yksi satula vielä puuttuu.

Kuvatunlaista satulaa ei ole, mutta yksi 19mm satulaputki löytyy.

Itse Pyhtonista, aloin pohtia, että paljonkohan minun pyöräilyn Zeniä kasvattaa jalkajarrut. Jarruja minun ajeluissa tarvii ehkä 10 km välein, vaihteita varmaan 150 metrin välein. Eli käsi on pakko olla vaihdekahvalla jatkuvasti, samallapa sitä sillä jarruttaisikin. Eli josko pyörän tekisi kuitenkin ketjuvaihteilla, ja laittelisi vaikka levyjarrut.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin