Sivu 2/2

Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 16 Syys 2012, 22:38
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Sulla on niin hyvä paja, että siellä on varmaan hydraulipuristin. Sillä saa puupalikoita apuna käyttäen mutkat mihin haluaa.

Koulutus ei ole siihen saakka edennyt - otan siis selvää :)
Tälle sesongille olisi tavoitteena muuten päästä sorvin äärelle. Silläkin voinee tehdä monenlaista tarpeellista.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 16 Syys 2012, 22:46
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olisiko tuo ohjausputki hitusen liian pysty. Paranisiko, jos kääntäisit takahaarukan vaakaan.

EDIT: Hyvä huomio. Tuota vähän itsekkin siinä kahtelin. Vaikkakin.. Siinä on nyt se haarukkaputki kenollaan luomassa visuaalista harhaa. Ei siis ole oikeessa asennossa ja sitten toisaalta se takahaarukka ei ole oikeassa asennossa kun siinä on se kiekko nostamassa hitusen, se tulee alemmas.

Pitäisi olla aika tarkasti Jarkon isossa jivessä hyväksi havaitsema.
...

Joo, hyvähän se 78° on, tosin joku muu kulma voi olla jopa parempi. Tuli vaan se tuohan kulmaan laitettua muilta saatujen vinkkien perusteella. Ei se niin tarkkaa ole että olisi parista asteesta kiinni.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 13 Loka 2012, 21:50
Kirjoittaja Pastori

Puristelin pari viikkoa sitten sen valkoisen naistenpyörän haarukan vituiksi - eikun lommoille. Kokeilisn sitten tanakammalla haarukalla, ja sain sen jotenkin vikuralleen = toispuoleiseksi. Olin pettynyt itseeni. Pari viikkoa oli sitten elämä taasen niin kamalaa etten kerinnyt pajalle olleskaan.

Tänään menin, aikomuksena silputa se valkoinen haarukan raakis niin, että voin tehdä siitä suorasta putkesta kokonaan uuden. Teinkin innokkaasti hommia ja sain palaset hitsausvalmiiksi. Olikin sitten kaasu loppu. Vitutti. Tein sitten etupuomin etukappaleen hitsausvalmiiksi. Pätkin pari putkea vielä ruuvinpaikoiksi. Vitutus alkoi vähän oieta, join kahvia. Omenat olin syönyt jo aiemmin.

Aattelin sitten että vääntelen sitä vikuraa, ruosteista haarukkaa. Siivosin sen metallipinnalle, oli jotenkin oudosti ruostunut, niinkuin jotain happoa olisi räpsähtänyt pintaan. Suoristelin putket samannäköisiksi ja ryhdyin levityshommiin kierretangolla. Olipa hankalaa ja haarukka palautui aika lailla takaisin kun nappasin sen tangon pois. Olin leikannut vanerisen kiilan kun tulin pajalle, aikomuksena oli laittaa ne suorat putket siihen kiinni. En sitten viitsinyt. Se oli joutilaana - paukutin sen haarukkaan kiinni ja siinähän se sitten oli minuutissa levitetty sopivaksi. Lipsahti itseasiassa vähän leveäksi, mutta eiköhän se siitä kun renkaan tuuppaa kiinni.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 20 Loka 2012, 10:09
Kirjoittaja Pastori

HIenoja noi läskikumiset. Taidan räppäistä veke tuon takahaarukan ja tehdä uuden leveämmän, noin niinkuin läskikumioptiota varten. Ei mulla rahaa ole noin kalliisiin kumeihin ja kiekkoihin, mutta jos vaikka lottoaisi. Hokasin näetsen että mullahan ei olekaan mitään kulkinetta talveksi kondiksessa joka toiselle viikolle kun avtomobiili on lapsilla käytössä.

Ostin jo ilmaiseksi saatavat 2.3 tuumaiset ulkokumit naapurin maastokuskilta joka oli heittämässä niitä roskikseen. Hätävarana teen pystymaasturin että pääsee uimakouluun menemään tarvittaessa.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 20 Loka 2012, 13:10
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

HIenoja noi läskikumiset. Taidan räppäistä veke tuon takahaarukan ja tehdä uuden leveämmän, noin niinkuin läskikumioptiota varten.

Samasta syystä heitin romukoppaan ajatuksen off-road tekeleen takahaarukan teosta maasturin takakolmiosta. Siinä kun oli tilaa vain 60mm renkaalle "ylhäällä" ja about 70mm keskiön suunnassa.

Mutta kannattaa ottaa huomioon että miten avovaihteet saa toimimaan läskin kanssa. Tai sitten napavaihteella mennään. Näin sanoi toi Craig siitä mun esikuvana olevasta pyörästä että Rohloffista haaveillaan.

Itse en liikaa päätä vaivaa, ainakaan vielä, läskigummin ja ketjulinjan törmäyksellä. Taittopyöriähän siinä joutuu siirtään sivusuunnassa ja ehkä käyttämään ketjuputkia gummin kohdalla. Mulla onneksi taittopyörille tuleva matka on riittävän pitkä ettei sivusuuntaan siirtäminen täysin pilaa voimalinjaa.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 20 Loka 2012, 19:10
Kirjoittaja Pastori

Vähän voi toki miettiä saako ne läskit sinne survottua. Pyysin Wackya suorittamaan mittailua.

Perusosviittaa tuli mm. näin: "Yksi mutta tuossa on se että jos suunnittelet ketjuvaihteisen rakentelua läskeillä niin takanapa olis syytä olla 170 mm leveää sorttia koska sulla tulee 100 mm leveä rengas siihen jonka ohi pitäis päästä ja mielellään jäädä vähän tilaa eli jos et halua takuu varmasti offset rihdattuja vanteita niin tuo 170 mm on ihan pakollinen ja silloinkin saatat tarvita offsettiä. Napavaihteisena sen saa toimimaan 135 mm ilman turhan suurta taittoa ja offsettiä"

Itse ajattelin tässä vaiheessa pysyä 135 millisissä navoissa. Aika kätsyä olis jos edessä ja takana olis 135 navat, voisi sitten vaihtaa vaikka välitykset kesken matkanteon :) Kehuskelis olevinaan miten ajelee yksivaihteisella hirveitä mäkia ja sitten vaihtaa ekan mutkan takana kiekot päikseen ja porskuttaa vaihteilla taasen seuraavalle nakkarille tahi bordelliin kehuskelemaan vehkeitä.

Enivei ja toisekseen, miten ihmeessä etuvetoisten rakentajilla ei ole käynyt se vinkki mielessä että Pugsleyn etuhaarukka on 135 mm leveä. Hintaa on tosin aikalailla, mutta eipähän tarttis levittää jos potee siihen allergiaa.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 21 Loka 2012, 09:13
Kirjoittaja Jarcco

Minulla on päähänpinttymä että läskirengas/etuveto yhdistelmä ei toimi liikaa ulos menevän ketjulinjan takia. Mitäs jos teet rungon niin että saa muutettua takavetoiseksi? Tai AWD:ksi :wink:


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 21 Loka 2012, 09:47
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.sturmey-archer.com/userfiles ... ow-Res.pdf Täältä löytyy erikois leveät takanavat ,tosin vain kolmivaihteisena. (SX RK 3 olislevyjarrulleja SX RB 3 vanne. ) Näihin vaan eteen kolmilehtinen kampisarja. Niin riittää kyllä vaihteet . :roll:


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 21 Loka 2012, 14:40
Kirjoittaja Pastori
Jarcco kirjoitti:

Minulla on päähänpinttymä että läskirengas/etuveto yhdistelmä ei toimi liikaa ulos menevän ketjulinjan takia. Mitäs jos teet rungon niin että saa muutettua takavetoiseksi? Tai AWD:ksi :wink:

Tottahan toki siitä saa takavedon. Jos tekee molemmista päistä 135 navoille sopivan.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 21 Loka 2012, 15:31
Kirjoittaja Pastori
Pastori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Minulla on päähänpinttymä että läskirengas/etuveto yhdistelmä ei toimi liikaa ulos menevän ketjulinjan takia. Mitäs jos teet rungon niin että saa muutettua takavetoiseksi? Tai AWD:ksi :wink:

Tottahan toki siitä saa takavedon. Jos tekee molemmista päistä 135 navoille sopivan.

Heh. AWD oliskin tosi jännä. Jos tekis siihen taittopylpyrän kohdalle akselin jossa olis kaksi ratasta - toinen eteen ja toinen taakse.

Mitähän muuta iloa siitä olisi kuin että olis aika erikoinen ratkaisu. Haittoja vois keksii enempi.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 21 Loka 2012, 18:23
Kirjoittaja terppa

Fillarifoorumilla http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... ost1924631 oli kuva adapterista jolla saa 170 mm haarukan 135mm navalle, jos haluaa läskioption ketjuvaihteilla, en kyllä tiedä mitä käytännön haittoja tossa muuten olisi.

Muoks. tjaah mutta sulla tais tullakkin etuvetoinen...


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 21 Loka 2012, 21:06
Kirjoittaja Pastori

Joo. Tässä vaiheessa projektia olen vahvasti sitä mieltä että etu- ja takapää olis 135 millisii.

Nallen linkissä olikin muuten 170mm napoja tarjolla. Ja muutenkin siinä ensi vuoden katalogissa oli hienoja tuotteita.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 12:13
Kirjoittaja Pastori

Eilen päätin että kyllä tää keskentekoinen pitää tehdä ekaksi loppuun. Teen siis niin, että tällä voi testata paria juttua.

  1. Taakse teen 559 kiinnityksen 15mm leveen putken sisäreunan = normi etukiekko kiinni.
  2. Teen hiukan pitkän siitä haarukasta ja dropit ulkoreunaan että siihen voi halutessaan laittaa kiinni 135mm 622 takakiekon esmes vaikka takavetoisuutta testatakseni.
  3. Ketjulinjan kulku penkin alitse taaksen
  4. Eteen tulee 135 levee haarukka johon menee 559 ja 622 kiekot.

Sen minkä mies päättää, sen se myös peruu. Joten eiliset aatokset voi viellä hovissa muuttua.


Re: R200 - Rekapitulaatio - Räkäpyörä

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 23:05
Kirjoittaja Pastori

Irrottelin takahaarukan putket ja muutin vähän tuota viimeistä rungon taitosta. Huomenna teen uudet takahaarukan putket (ta siis näihin eri taitoksen) ja hitsaan loput saumat kiinni. Tämän hetkisen suunnitelman mukaan molempiin päihin tulee siis 135 leveet haarukat.