Re: Korin lasikuitutyöt?
Hienoa työtä. Eikös tuosta nyt kannattaisi kaikkien Mangokuskien hommata vauhtihattu.
Minä en voi välttyä tältä mielleyhtymältä tuon hupun yhteydessä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hienoa työtä. Eikös tuosta nyt kannattaisi kaikkien Mangokuskien hommata vauhtihattu.
Minä en voi välttyä tältä mielleyhtymältä tuon hupun yhteydessä.
jori kirjoitti:Hienoa työtä. Eikös tuosta nyt kannattaisi kaikkien Mangokuskien hommata vauhtihattu.
Hieno se on mutta ei mahdu kypärän kanssa riittävän hyvin kääntelemään päätä Mä ajattelin tuollaisen köyhänmiehen version tehdä pvc-kalvosta tms.
jori kirjoitti:Hienoa työtä. Eikös tuosta nyt kannattaisi kaikkien Mangokuskien hommata vauhtihattu.
Minä en voi välttyä tältä mielleyhtymältä tuon hupun yhteydessä.
![]()
Joo on kieltämättä saman näköinen likaisena ja märkänä
Leikkasin 3 mm Polykarbonaatista tuulilasin, mutta en oikein tiedä miten sen saisi taipumaan. Kun yritän taivuttaa sitä niin se aina palautuu suoraksi. Luulin että sitä voisi taivutella kylmänä.
Onko teillä neuvoja?
kaitsu kirjoitti:Leikkasin 3 mm Polykarbonaatista tuulilasin, mutta en oikein tiedä miten sen saisi taipumaan. Kun yritän taivuttaa sitä niin se aina palautuu suoraksi. Luulin että sitä voisi taivutella kylmänä.
Onko teillä neuvoja?
3mm PC-levy kestää vaikka mitä. Ei kai kinnerissä mitään luodinkestävää lasia tarvita. Helpoimmalla pääset, kun haet millistä ja kiinnität reunoistaan. Ei sitä polykarbonaattia saa pysymään taipuneessa asennossa muuten, kuin tyhjiömuovaamalla lähes sulamispisteeseen lämmitettyä levyä. Ei kannata. Optiikkakin on aika vaikea saada säilymään hyvänä, jos levyä kovasti lämmittää. Kypärän varaosavisiirejä voisi käydä hakemassa Biltemasta ja sovittaa paikoilleen. Ainakin seuraavissa hupuissa voisi aukon muotoilla sellaiselle sopivaksi. Minusta silti suora 1 mm PC-levy ajaa asiansa, eikä maksa paljon.
Väääntelin PC-levyä kuumailmapistoolilla ja sain sen kovan vääntämisen jälkeen oikeaan muotoon
Mutta optisesti se on todella vääristynyt enkä usko että sitä kannattaa käyttää mihinkään
Seuraavaksi kokeilen kuumentaa uuden kappaleen uunissa ja taivutan sen jotain tarkoitukseen sopivaa muottia vasten. Jospa sitten se olisi optisesti kelvollinen?
Laitoin viestiä Sinnerille ja kysyin oisko heillä myydä varaosana tuota visiiriä niin mun ei tarvitse alkaa väsäämään sitä itse. Jos heillä on myydä sellainen niin välittömästi päällystän sen jollain kalvolla joka suojaa sitä naarmuilta, varsinkin kun se kuitenkin on kallis.
jori kirjoitti:3mm PC-levy kestää vaikka mitä.
Minusta silti suora 1 mm PC-levy ajaa asiansa, eikä maksa paljon.
Juu, 1 mm:n paksuinen Makrolon kestää oikein hyvin. Milanissa visiiri on juuri tätä 1 mm:n polykarbonaattia ja se taipuu kaarevaksi ilman lämpökäsittelyä, kunhan sen kiinnittää reunoistaan sopivasti kiinni.
Hyvät ihmiset, käyttäkää polykarbonaattia kinnerien, ym ajoneuvojen ikkunoissa. Sitä saa foiltekiltä vantaalta noin 0.75mm:stä ylöspäin paksuuksissa.
Ja erityisesti, älkää ikinä käyttäkö PVC:tä
Jaa että miksikö ei?
Lyö vasaralla PVC rikki niin tiedät. se murtuu ilkeiksi, viiltäviksi teräviksi soiroiksi, kun taas polykarbonaatti vain vain venyy tai taipuu, ja jos sen saa rikki niin viiltopinta on pehmeä, ei puukonreunainen. mä oon kokeillu molempia teidän ei tarvi
Mun Conen ikkuna on polykarbonaattia.
Uusi visiiri Da Hood racing cap:iin maksaa 92,5 euroa plus rahti. On kyllä kallis, mutta näköjään moottoripyöräkypäriin löytyy kalliinpiakin.
Jos ostan tuon visiirin niin mun racing kuomu on silti halvempi kuin uusi Da Hood.
Halvimmaksi tulee jos niittaan visiiriksi ohuen pc-levyn pysyvästi kiinni niin ettei sitä voi avata. Tuollainen pitkä visiiri on hankala taivuttaa kun taivutus on vain keskellä ja sivuilta suora.
Mullahan on tarkoitus tehdä se modattu matala kuomu niin leikkaan pienemmän etuikkunan ja siihen pienemmän ylösnostettavan visiirin ohuemmasta polykarbonaatista. Leikkaan kuomuun enemmänkin pieniä ikkunoita tai vaihtoehtoisesti leikkaan yhden ainoan ikkunan niin että katto on irti kokonaan alaosasta ja ikkunapleksit on niitattu kattoon ja alaosaan kiinni pitäen kuomun kasassa.
kaitsu kirjoitti:Halvimmaksi tulee jos niittaan visiiriksi ohuen pc-levyn pysyvästi kiinni niin ettei sitä voi avata. Tuollainen pitkä visiiri on hankala tehdä kun se on taivutettu vain keskeltä ja sivuilta suora.
Mullahan on tarkoitus tehdä se modattu matala kuomu niin leikkaan pienemmän etuikkunan ja siihen pienemmän ylösnostettavan visiirin ohuemmasta polykarbonaatista. Leikkaan kuomuun enemmänkin pieniä ikkunoita tai vaihtoehtoisesti leikkaan yhden ainoan ikkunan niin että katto on irti kokonaan alaosasta ja ikkunapleksit on niitattu kattoon ja alaosaan kiinni pitäen kuomun kasassa.
Vaikka noin. Tai sitten niittaat 10x2alumiinilattaan kiinni millistä polykarbonaattia (PC) ja taivutat oikean muotoiseksi. Jos sinulla on kanttauskone, voisi siihen yläreunaan kantata millisestä alumiinipellistä sellaisen u-profiilin, jonka sisään PC-levy kiinnitetään muutamalla niitillä.
Jos hommaat alumiinilevyä, voin leikata ja kantata sen liuskan TTYllä Hervannassa, jos päädyt tällaiseen rakenteeseen. Tuulilasiaukon yläreunaa täytyy sitten kyllä hiukan muotoilla, jotta suora tuulilasin yläreuna istuu. Kapeammasta, mutta paksummasta alumiinista saisi varmaan taivutettua myös toiseen suuntaan.
http://www.velomobielonderdelen.nl/prod ... ector.aspx
Tuossa on värkätty tommonen pienempi sisävisiiri lisäksi, ilmeisesti havaittu hyväksi.
Petri
Da Hoodin alkuperäinen tuulilasi on tehty akryylimuovista, joten ei taida olla hintansa väärtti. Parempi väsäillä se itse, kun kerkeän.
jori kirjoitti:... Tai sitten niittaat 10x2alumiinilattaan kiinni millistä polykarbonaattia (PC) ja taivutat oikean muotoiseksi. Jos sinulla on kanttauskone, voisi siihen yläreunaan kantata millisestä alumiinipellistä sellaisen u-profiilin, jonka sisään PC-levy kiinnitetään muutamalla niitillä.
Hyvä idea tuo jäykkä alumiinikehys ohuelle pleksille! Onko Jori sulla sellaiset laitteet joilla alumiinilevystä leikattu lista taipuu täydelliselle kaarelle?
U-profiilin kanttaus ei minusta ole tarpeellista koska mielestäni sen pc-levyn pitäisi taipua niiteilläkin nätisti kunhan alumiinituki on kaaren sisäpuolella.
Sain vähän samantapaisen ajatuksen, että leikkaan tuon epäonnistuneen visiirin auki tukikehykseksi jossa sentin reunat, ja taivutan sen päälle todella ohuen pc-levyn tai jopa jonkun muovikalvon.
Nyt kuomu onkin jo punainen ja on nätti. Ostin reunoihin kahdenlaista kanttinauhaa suojaksi.
kaitsu kirjoitti:Hyvä idea tuo jäykkä alumiinikehys ohuelle pleksille! Onko Jori sulla sellaiset laitteet joilla alumiinilevystä leikattu lista taipuu täydelliselle kaarelle?
U-profiilin kanttaus ei minusta ole tarpeellista koska mielestäni sen pc-levyn pitäisi taipua niiteilläkin nätisti kunhan alumiinituki on kaaren sisäpuolella.Sain vähän samantapaisen ajatuksen, että leikkaan tuon epäonnistuneen visiirin auki tukikehykseksi jossa sentin reunat, ja taivutan sen päälle todella ohuen pc-levyn tai jopa jonkun muovikalvon.
Nyt kuomu onkin jo punainen ja on nätti. Ostin reunoihin kahdenlaista kanttinauhaa suojaksi.
Meillä on peltimankeli, jolla saan aika nättiä kaaria lappeen suunnassa, mutta kantin suuntaan tarvitsisi kyhätä aika paljon kaikenlaista, jos aikoisi siistiä kaarta saada aikaan.
Tuli tätä keskustelua seuratessa mieleen että jos seuraavaa tollasta "hoodia" on tekemässä... niin voisko ajatella että sen suunnittelisi siten
että siihen voisi käyttää moottoripyörä kypärän visiiriä?
Tällöin niitä voisi tarvittaessa vaihtaa ja ostaa suoraan kaupasta...
Mustasudenkorento kirjoitti:Tuli tätä keskustelua seuratessa mieleen että jos seuraavaa tollasta "hoodia" on tekemässä... niin voisko ajatella että sen suunnittelisi siten
että siihen voisi käyttää moottoripyörä kypärän visiiriä?
Tällöin niitä voisi tarvittaessa vaihtaa ja ostaa suoraan kaupasta...
Hyvä, juuri tällaiseen päätelmään minäkin päädyin. Täytyypä käydä katselemassa bilteman halpoja visiirejä