Ei ole vielä kokemusta talvinojailusta, mutta hieman olen ajatellut näitä ongelmia. Minusta toimiva ratkaisu voisi olla iso-/paksupyöräinen takapainoinen sähköistetty delta trike jossa sähkömoottori olisi toisessa pyörässä ja ketjuveto toisessa. Olisi suhteellisen turvallinen. Pitoa luulisi riittävän kun on 2 vetävää pyörää. Kulkisi varmaan avustuksella riittävän lujaa arkiajoon vaikka onkin 3 uraauurtavaa pyörää. Toimintasäde olisi tietenkin rajallinen mutta ainakin itselleni riittäisi kun pääsisi parikymmentä km yhdellä latauksella, ja voihan sitä polkea ilman avustustakin useimmissa talvikeleissä.
Varmaan tässäkin ratkaisussa on jotain huonoja puolia, en vain keksi niitä juuri nyt.
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 09 Loka 2012, 20:41
Kirjoittaja PW
MeanteriTaala kirjoitti:
Ei ole vielä kokemusta talvinojailusta, mutta hieman olen ajatellut näitä ongelmia. Minusta toimiva ratkaisu voisi olla iso-/paksupyöräinen takapainoinen sähköistetty delta trike jossa sähkömoottori olisi toisessa pyörässä ja ketjuveto toisessa. Olisi suhteellisen turvallinen. Pitoa luulisi riittävän kun on 2 vetävää pyörää. Kulkisi varmaan avustuksella riittävän lujaa arkiajoon vaikka onkin 3 uraauurtavaa pyörää. Toimintasäde olisi tietenkin rajallinen mutta ainakin itselleni riittäisi kun pääsisi parikymmentä km yhdellä latauksella, ja voihan sitä polkea ilman avustustakin useimmissa talvikeleissä.
Varmaan tässäkin ratkaisussa on jotain huonoja puolia, en vain keksi niitä juuri nyt.
Niitä huonoja puolia kolmipyörälle on ainakin ne kolme ajouraa. Silti kokeilemisen arvonen varsinkin tuolla sähköavulla. Oma kolmipyörä konseptini 20" pyörillä on vielä kokeilematta talviajossa mutta tarkotus olis tehdä semmonen juurikin sähköavulla. Sittenpä tuon tietäs ja uskos ett pitää tehdä joku parempi
Petri
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 09 Loka 2012, 20:46
Kirjoittaja Wacky
Itse lähden siitä ettei sähköapua en pyörään laita joten ainoa järkevä vaihtoehto on takavetoinen korkeanojapyörä jolla pitäis päästä kelissä kuin kelissä riittävän kovaa että pystyssä pysyy.
Kuten monet ovat jo varmaan nähneet lopputulos on tämä:
Tarpeen tulleen tuohon vaihtaa hyvin nopeasti toisilla kiekoilla olevat nastarenkaat alle jos keli menee pelkästään jäiseksi. Toivottavasti nyt tulee kunnon luminen talvi tänne etelään jotta tuota pääsee kokeilemaan oikein kunnolla..
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 09 Loka 2012, 20:54
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:
Itse lähden siitä ettei sähköapua en pyörään laita joten ainoa järkevä vaihtoehto on takavetoinen korkeanojapyörä jolla pitäis päästä kelissä kuin kelissä riittävän kovaa että pystyssä pysyy.
Kuten monet ovat jo varmaan nähneet lopputulos on tämä:
...
Tarpeen tulleen tuohon vaihtaa hyvin nopeasti toisilla kiekoilla olevat nastarenkaat alle jos keli menee pelkästään jäiseksi. Toivottavasti nyt tulee kunnon luminen talvi tänne etelään jotta tuota pääsee kokeilemaan oikein kunnolla..
Vähän samoilla linjoilla. Mun metaan tulee levyjarrut ja ne Contin kitkarenkaat. Tuskin nastarenkaita laitan alle edes jäisille keleille, jos kitkat vaan pelaa.
Tuo mun täysjousitettu projekti on sitten ihan maastossa rynkyttämistä varten. Jousto siksi että ei ihan noin tuhteja renkaita tarvi lähteä laittamaan, muutenkin on enemmän renkaissa valinnan varaa olosuhteiden mukaan. Tällä hetkellä on myös vähän budjettirajoituksia...
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 10 Loka 2012, 01:15
Kirjoittaja jviirret
MeanteriTaala kirjoitti:
Ei ole vielä kokemusta talvinojailusta, mutta hieman olen ajatellut näitä ongelmia. Minusta toimiva ratkaisu voisi olla iso-/paksupyöräinen takapainoinen sähköistetty delta trike jossa sähkömoottori olisi toisessa pyörässä ja ketjuveto toisessa.
Jos trike linjalle lähdetään niin ehdottomasti pyrhon trike suurilla renkailla. Kaksi talvea sellaisella työmatkat ajoin. Saa tehtyä yksinkertaisen ja kevytrakenteisen ja isot/kapeat renkaat menee lumessa pieniä kevyemmin.
Triken hankaluus talvella on "avuttomuus" jos sattuu joutumaan tilanteeseen jossa pystypyöräilijä automaattisesti taluttaa pyörää. Harvoin lunta on niin paljoa että kilometri kaupalla pitäisi taluttaa, mutta monesti osan matkasta ja risteysalueiden yli tm... Eikä niillä kolmella rinnakkaisella renkaalla ajaessa mahdu "ajouralle" eikä niillä millään löydy tasaista kohtaa...
Eikä tuo sähköapukaan mikään autuaaksi tekevä asia oo. Moottorin teho ei ole tasaisesti 250w vaan vaihtelee nopeuden mukaan ja jos sitä käyttää apuna raskaissa liikkeelle lähdöissä niin syö akunkin äkkiä. muistaakseni Sakari pääsi jollakin delta trikellä talvisissa olosuhteissa avustusta käyttäen 11km vakio akulla.
Jukka
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 10 Loka 2012, 08:58
Kirjoittaja terppa
Rungon malliin en osaa ottaa kantaa mutta oma kokemus hyvästä nappulanastarenkaasta oli sen suuntainen, että talvella pärjääminen on paljolti renkaasta kiinni. Justiin laitoin Schwalben 304 nastaisen tilaukseen myös pioneerin takapäähän (jotain 35e saksanmaalta). Toinen asia on, että hyvä jousitus on mukava rynkytyksessä ja hyvän jousituksen ansiosta renkaat myös pysyy tiessä kiinni paremmin, eli sen takia joustoa laittelen Pioneerin keulaan.
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 10 Loka 2012, 10:19
Kirjoittaja mhelander
terppa kirjoitti:
Rungon malliin en osaa ottaa kantaa mutta oma kokemus hyvästä nappulanastarenkaasta oli sen suuntainen, että talvella pärjääminen on paljolti renkaasta kiinni. Justiin laitoin Schwalben 304 nastaisen tilaukseen myös pioneerin takapäähän (jotain 35e saksanmaalta). Toinen asia on, että hyvä jousitus on mukava rynkytyksessä ja hyvän jousituksen ansiosta renkaat myös pysyy tiessä kiinni paremmin, eli sen takia joustoa laittelen Pioneerin keulaan.
Joo, ehkä näin. Itse ajelen mielummin vähän sileämmillä gummeilla mutta mun ei ole pakko ajaa autoteillä kaikkein liukkaimmilla keleillä. Aivan hätävarana on tyttären Marathon Winter 35mm:t mutta sitten pitää tilalle tilata hänelle (myöskin saksanmaalta) vähän karkeemmat mallit.
Tuon pidon saa myös aikaiseksi kun käyttää vaan leveämpää rengasta ja alhaisempaa ilmanpainetta. Tai laittamalla jonkun sortin dampperi penkin kiinnityksiin kuten mulla Metassa, tuolla ja Contin 37mm:n kitkarenkailla on tarkoitus ajaa suurin osa ensi talven ajoista.
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 10 Loka 2012, 16:04
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:
Joo, ehkä näin. Itse ajelen mielummin vähän sileämmillä gummeilla mutta mun ei ole pakko ajaa autoteillä kaikkein liukkaimmilla keleillä. Aivan hätävarana on tyttären Marathon Winter 35mm:t mutta sitten pitää tilalle tilata hänelle (myöskin saksanmaalta) vähän karkeemmat mallit.
Paljon rengasvalintoihin vaikuttaa ajaako vain hyvissä keleissä vai haluaako lähteä myös pehmeälle alustalle veivaamaan. Minulla oli nuo Marathon Winterit 47-559 koossa ja se olisi hyvä kompromissirengas mutta ei toiminut pehmeällä ja siksi nappulanastaa alle vähän vielä leveämpänä (54-559) http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a7 ... -wire.html (tuolta tilasin, paypal-maksu onnistuu, ei tarvitse luottokortteja). Mulle talvella vauhti on toissijainen asia eli tolkuton vierintävästus ei haittaa, onpahan paremmassa kunnossa kun kevätkausi koittaa
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 16 Loka 2012, 12:20
Kirjoittaja Nojanalle
Jotain tän tyylistä se varmaan pitäs olla. Ehkä viellä vähän makavampi asento sais olla. :roll: Se olisi varmaan jotain näiden kahden väliltä. Tää on aika likellä.
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 17 Loka 2012, 19:22
Kirjoittaja Jarcco
Sitten kun malli alkaa olla selvillä, tee ihmeessä luonnos tänne ruodittavaksi. Ei tarvitse olla hieno, vaan vaikkapa sivukuva 1:10 mittakaavassa missä näkyy runko, pyörät, keskiön paikka, penkki ja ketjulinja noin alkuvaiheessa. Seuraaviin voi sitten lisätä yksityiskohtia kun päälinjat ovat selvillä.
Jos LWB:hen päädyt, niin sellainen pitää suunnitella vähän kuin mittatilauspuku. Ylimääräistä "löysää" ei kannata jättää jotta saa pituuden pidettyä kohtuullisena. Eli esim. keskiön sijoitus niin lähelle rengasta että kammet lähes hipoo lokaria.
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 17 Loka 2012, 21:58
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:
Tää on aika likellä.
Alkaa näyttää tältä
Kun laittaa emäputken noin keskiön taakse saa akselivälistä 10cm pois ja samalla lähtee 10cm ohjauksen heiluriliikkeestä. Paino jakaantuu myös tasapainoisemmin. Kaikista muutoksista etua talviajossa.
Tuossa mun pyörässä on 10cm ylimääräistä mittaa runkoputkessa. Penkki on nyt kyllä vähän taempana kun penkissä on ohut pehmuste ja säädin juuri oikealle etäisyydelle.
Jukka
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 17 Loka 2012, 22:59
Kirjoittaja mhelander
Joo. Tuumin tässä että jos vähän kiihdyttäis off-road härpättimen tekemistä. Se vois olla parempi talvipyörä kuin Meta. Ja siihen vois heittää maastogummit jotka lumessa pitää paremmin. Ja Kuwaharasta 3-lehtisen kampisarjan niin riittää vaihteita pienestäkin päästä.
Samoilla linjoilla ollaan Jukan kanssa. Että empäputki keskiön taakse, vähän pidempi akseliväli mutta kuitenkin penkki vähän alempana kuin highracerissa. Ja täysjousto. Mulle tulee erikokoset pyörät, 622 taakse ja 559 eteen.
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 17 Loka 2012, 23:52
Kirjoittaja Nojanalle
Jukan pyörä on aika lähellä sitä mikä täällä putkikoneessa on työstössä. 26"+26" on ainakin pyöräkoko. Sillä sellaista "romua " on varasto täynä. Uudet Nokian nastarenkaat siellä on . Osti kirparilta kympillä. Kun lujaa ei tarvitse kuitenkaan päästä. Vähän pystympi ajoasento . Vähän sellainen sopperimainen. Yläohjaus ilman muuta kuuluu asiaan. Laitanko rumpuvaihteen taakse, voi ollaa asiaa. Olisi 4 vaihteinen simanon jouten. Vois riittää täysin talvella . Vois laittaa eteen jonkun 30 hampaisen kampisetin. Eteen ei jarrua vältämättä tarte lainkaa. No ei se siellä mitään kyllä paina. Mistähän sais halvalla sen tyylisen istuimen , kun siinä Savenmaan halpispyörässä . No pitääpä kaivaa tuo piirustus vehkeet esiin ja ruveta hahmottaan pyörään. Ei se tällä jorinalla tuu tehtyä.
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 18 Loka 2012, 09:06
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:
Mistähän sais halvalla sen tyylisen istuimen , kun siinä Savenmaan halpispyörässä .
Ihan Offtopickia taas: Tässä on yksi syy mikä arveluttaa tuossa savenmaan nojakkikaupassa. Ei ole yhtään varaosaa myynnissä. Jos jotakin menee rikki niin pitääkö odottaa semmoisen toimittamista taiwanista ja paljonko se maksaa?
Jukka
Re: Talvi nojapyörä
Lähetetty: 04 Marras 2012, 11:10
Kirjoittaja Nojanalle
Tämä projekti etenee pykälittäin . Tänään sain kolmanen maastopyörän romuan ja tietysti teräsrunko. Näistä rupeen pikkuhiljaa kyhään tätä kuljinta. Mahdollisemman vähän uutta osaa käyttäen. Sitähän minulla , tuota kierätys romua piisaa. Eli alkuperäsessä ideassa pysytään. Nyt vaan tehdään pyörä , ilman suuremmitta piirustuksia. Eli musta tuntuu systeemillä.