Sivu 2/24

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 15:51
Kirjoittaja Syväri
jviirret kirjoitti:

Mun mielestä keskityt nyt liikaa nopeuteen ja sen vaatimaan tehoon. Ajettavuus, turvallisuus ja käytännöllisyys vaatisi myös huomiota.

Jukka

Olen samaa mieltä. Oon sellasen käsityksen saanut et esim. katetulla kakspyöräsellä starttaaminen ja pysähtyminen on muutenkin tarpeeksi vaikeaa, vaikkei oliskaan 3 tyyppiä kyydissä (jalkojen voimat ei riitä pitämään pystyssä 300 kilon yhdistelmää)


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 15:53
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:

Mun mielestä keskityt nyt liikaa nopeuteen ja sen vaatimaan tehoon. Ajettavuus, turvallisuus ja käytännöllisyys vaatisi myös huomiota.

Jukka

Joo tämä on hyvä pointti...turvallisuus on tässä A ja O. 100 mph aiotaan ottaa vain testiolosuhteissa MOJAVEssa.
Tässä on nimenomaan ladattu hieman normia enemmän downforcea koska raideväli on vain 1100 mm..samoin turvakori on "vakiona" !

Myös tuo ilmanotto pyöräkotelojen kautta imee laitetta paremmin maantiehen jne.

Painopiste on hyvin alhaalla..joka tuo vakautta menoon.


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 15:59
Kirjoittaja Lizard100
Mustasudenkorento kirjoitti:

äkkiseltään tuntuisi että vaatii aika paljon flektiltä luoda imu nuinkin isoon tilaan..
eikä sitä voisi ottaa keulasta vaikka lamppujen takaa ajopaineella?
pyörän koteloissa kuitenkin vesi roiskuu yhtälailla renkaan nostattamina pisaroina...

Joo tila on kyllä aina pieni, mutta..olisko kompressori parempi..taitaa olla.


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 16:53
Kirjoittaja Wacky
Lizard100 kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

äkkiseltään tuntuisi että vaatii aika paljon flektiltä luoda imu nuinkin isoon tilaan..
eikä sitä voisi ottaa keulasta vaikka lamppujen takaa ajopaineella?
pyörän koteloissa kuitenkin vesi roiskuu yhtälailla renkaan nostattamina pisaroina...

Joo tila on kyllä aina pieni, mutta..olisko kompressori parempi..taitaa olla.

Eikö kannata minimoida paino ja ottaa ilma sisään ilmanottoaukosta liikkumisen tuomalla paineella? Sopivasti suunnitelluilla otto ja poisto-aukoilla saat mainion ilmavirran lisäämättä painoa.
Tää homma kuulostaa sulla siltä että yrität tehdä asiat todella monimutkaisesti jotta ongelmia on mahdollisimman paljon.


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 19:03
Kirjoittaja jviirret
Lizard100 kirjoitti:

Painopiste on hyvin alhaalla..joka tuo vakautta menoon.

Mitä korkeampi kaksipyöräinen on sitä vakaammalta se tuntuu. Tämän on varmaan jokainen eri korkuisia nojapyöriä kokeillut kokenut.
Pitkä vartinen harja on helpompi pitää kämmenellä pystyssä kuin lyhyt...

Jukka


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 19:37
Kirjoittaja PW

Olin ymmärtävinäni ett 4-pyörästä tässä ollaan suunnittelemassa :?

Petri


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 19:53
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Olin ymmärtävinäni ett 4-pyörästä tässä ollaan suunnittelemassa :?

Hups, niimpä olikin.

Jukka


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 04 Marras 2012, 20:50
Kirjoittaja Lizard100
Wacky kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

äkkiseltään tuntuisi että vaatii aika paljon flektiltä luoda imu nuinkin isoon tilaan..
eikä sitä voisi ottaa keulasta vaikka lamppujen takaa ajopaineella?
pyörän koteloissa kuitenkin vesi roiskuu yhtälailla renkaan nostattamina pisaroina...

Joo tila on kyllä aina pieni, mutta..olisko kompressori parempi..taitaa olla.

Eikö kannata minimoida paino ja ottaa ilma sisään ilmanottoaukosta liikkumisen tuomalla paineella? Sopivasti suunnitelluilla otto ja poisto-aukoilla saat mainion ilmavirran lisäämättä painoa.
Tää homma kuulostaa sulla siltä että yrität tehdä asiat todella monimutkaisesti jotta ongelmia on mahdollisimman paljon.

Kyllä olen nyt samaa mieltä kun keksin kuinka teen sen.


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 05 Marras 2012, 09:05
Kirjoittaja Lizard100

Jotta ei jää epäselvyyttä montako pyörää tässä tulisi olemaan !

Tässä vielä yläkuvanto..keltaiset pallot kuvaavat matkustajien/polkijoiden päitä/kypäriä.

Alkaako idea aueta ?

Eli 82 cm kapeampi ( yli 40% ) kuin Cadillac Eldorado ja 40 cm lyhyempi ( 7 % ) sekä 51 cm ( 36% ) matalampi; http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Eldorado

Kokonaisuudessaan karkea arvio on että otsapintaa on 62% vähemmän kuin "Karinlakissa". Vastus on sitten kokonaan toinen juttu.


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 05 Marras 2012, 09:48
Kirjoittaja PW

Meinaatko ett 3 mahtuu istumaan lähes vierekkäin tuommoseen tilaan, 1200mm ulkomitta ja vielä kääntyvien pyörien kohalla :? ?

Petri


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 05 Marras 2012, 09:52
Kirjoittaja Lizard100
PW kirjoitti:

Meinaatko ett 3 mahtuu istumaan lähes vierekkäin tuommoseen tilaan, 1200mm ulkomitta ja vielä kääntyvien pyörien kohalla :? ?

Petri

Keskimmäinen pää katsoo eteen ja kaksi muuta taakse...katso edellisen sivun sivuprofiilia tai tätä. Kolme päätä mahtuu hyvin 1200 milliin !....;)

Cadillacin huippunopeus oli muuten juurikin 120 mph ( sama kuin Dymaxionin estimoitu ja tod 90 mph ).

Mikäli estimaationi 100 mphsta ja 1/15 osa Caddyn vastuksesta olisi oikein tarvitsisi Lizzie 12 heppaa 120 mph nopeuteen ( max teoreettinen teho on kuitenkin vain 9 hv max kennoteholla )...eli 100 mph olisi juuri ja juuri eddie mercxin kaltaisillalla polkijoilla mahdollista ( toki tietty painokin on laskettava eduksi ). Caddyt painaa 2300 kiloa...tämä 100-120 kiloa eli ajopaino 80 kilosilla ( 4 kpl ) kuskeilla 17% Caddystä. Suomalaiselle luistelijalle on myös laskettu yli 2,2 hv teho startissa.


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 05 Marras 2012, 10:36
Kirjoittaja Syväri

Pyöräilyammattilaiset tuottaa sen 350w tunnin ajaksi. Pyöräilyn harrastaja kuten minä tuottaa 150-200w. Maksimiteholla ei ole asian kanssa mitään tekemistä koska kiihtymiseen tarvitaan paljon aikaa. Vaikka ne ratapyöräilijät 10 sekunniksi sen 2kw riuhtaiseekin.

Verrataan tätä harrastelijan tehoa 3x200w siihen 9hv niin rupee olemaan pieni prosentti polkemalla tuotettua tehoa :D


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 05 Marras 2012, 10:47
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:

Pyöräilyammattilaiset tuottaa sen 350w tunnin ajaksi. Pyöräilyn harrastaja kuten minä tuottaa 150-200w. Maksimiteholla ei ole asian kanssa mitään tekemistä koska kiihtymiseen tarvitaan paljon aikaa. Vaikka ne ratapyöräilijät 10 sekunniksi sen 2kw riuhtaiseekin.

Verrataan tätä harrastelijan tehoa 3x200w siihen 9hv niin rupee olemaan pieni prosentti polkemalla tuotettua tehoa :D

Joo laskin 2,4 hv kennoilla ja 6,6 hv polkemalla.

Sam Whittinham polki 1047 km 24 tunnissa 0,15 hv keskiteholla.

Eli todella pitkällä matkalla Suomi päästä päähän voisi olla tehoa 2 hv + 0,5 hv parhaimmillaan ( aurinko ylhäällä ) ja 80 km/h nopeus...kun aurinkon keskiteho lasketaan putoaa nopeus 65 km/h..joka on 19 km/h enemmän kuin Whittinhamin "reissulla".

Polkemalla kuitenkin voi ylläpitää 50 km/h vaikka sataisi vettä !!!


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 05 Marras 2012, 11:07
Kirjoittaja Lizard100

Muuten myös Graeme Obree aikonee yrittää 100 mph rikkomista; http://www.smartplanet.com/blog/bulleti ... 5925417366

Ja täällä mestari itse;


Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Lähetetty: 05 Marras 2012, 12:03
Kirjoittaja optimistx
Lizard100 kirjoitti:

...

Joo laskin 2,4 hv kennoilla ja 6,6 hv polkemalla.
...

Otitko huomioon, missä kulmassa aurinkoon nähden kennot ovat?