Syväri kirjoitti:Tollanen; 15t
Mietin vielä että laakeripesään tulis optiman taittopyörän tapaan 2 lukkorenkaalle urat, tai sitten toiselle puolen olake ja toiselle lukkorengas.
Olisko tällaselle kysyntää jos tekisin/teettäisin pienen sarjan?

Minä kun muistin jo lähettäneeni tämän viestin, mutta ei sitä löytynytkään ketjusta. 
Miksi lenkkiväli on 13,1. Onko rissan mitoituksessa varauduttu venyneisiin ketjuihin. Tuo taitaa olla siihenkin aika paljon. Ketjun lenkkiväli on nimellisesti 12,7 mm ja venyneenä enintään 12,9 tai jotain, riippuen miten venyneillä ketjuilla väki ajelee. Samoin tuo leveys vähän oudoksuttaa. Eikös tyypillinen ketju, jota tuolla ohjataan ole enintään 8,5 mm. Tuosta jää 19 - (2 x 4) = 11 mm. Keskiharjanne tai oikeastaan hampaan leveys on tuossa kuvassa 3 mm. 7-lehtisen ketjun sisälenkin sisämitta on 2,7 mm, joten sekin ahdistaa aika lailla. Kyllähän se kuluu äkkiä, mutta kuitenkin. Hampaan pää pitää myös kaventaa, jotta ketju hakeutuu rattaalle nätisti.
Millaisella terällä ajattelit sorvata? Melkein pitäisi olla 2,5 mm pistoterä tai vastaava, jolle saa sitten molemmille puolille leikkaavat työstöradat. Noinkin paksun pökäleen pistäminen poikki asti on työlästä. Kannattaa ajaa keskireikä ensin siihen puheena olleen laakeriolakkeen sisämittaan läpi asti, tai ainakin useamman kiekon paksuuden matkalle, jotta katkominen nopeutuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma